Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-417/11-4/TW
z 1 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-417/11-4/TW
Data
2011.07.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
konkursy
nagrody
programy
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
1. Czy na Spółce – jako płatniku – nie ciążą jakiekolwiek obowiązki związane z poborem i odprowadzeniem podatku (zaliczek na podatek) lub złożeniem jakichkolwiek informacji podatkowych (przykładowo PIT-8C), z uwagi na fakt, iż zdaniem Spółki wartość wszystkich świadczeń przyznanych przez Spółkę w ramach projektu „Uczeń online” jest zwolniona od opodatkowania z uwagi na ich sfinansowanie ze środków budżetu państwa i środków unijnych?
2. Czy – jeśli odpowiedź na pytanie 1 powyżej będzie negatywna – to czy na Spółce nie ciąży obowiązek poboru podatku od wygranych w organizowanych przez Spółkę konkursach, z uwagi na fakt, iż zdaniem Spółki wartość nagród (takich jak między innymi możliwości udziału w obozie językowym) przyznanych w konkursie organizowanym z zakresu nauki ogłaszanym za pośrednictwem ogólnodostępnych stron internetowych Spółki korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym, pod warunkiem, że wartość nagrody jednorazowo nie przekracza kwoty 760 zł?



Wniosek ORD-IN 7 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki X, przedstawione we wniosku z dnia 17 marca 2011 r. (data wpływu 22 marca 2011 r.), uzupełnionym w dniu 8 czerwca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego – jest:

  • prawidłowe w odniesieniu do możliwości zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 w stosunku do nagród w konkursach z dziedziny nauki o wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł,
  • nieprawidłowe w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, o których mowa w art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 27 maja 2011 r., znak ILPB1/415-417/11-2/TW, na podstawie art. 169 § 1 tej ustawy wezwano Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 31 maja 2011 r., a w dniu 8 czerwca 2011 r. wniosek uzupełniono (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 7 czerwca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca – Spółka jest podmiotem świadczącym między innymi usługi edukacyjne. Obecnie Spółka realizuje projekt edukacyjny realizowany w oparciu o programy Unii Europejskiej w całości finansowany ze środków unijnych i budżetowych. 85% środków przeznaczonych na realizację projektu pochodzi z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, zaś pozostałe 15% pochodzi z dotacji celowej z budżetu krajowego. W ramach projektu instytucją pośredniczącą jest Ministerstwo Edukacji Narodowej (MEN) z którym Spółka podpisała umowę o dofinansowanie.

Projekt edukacyjny pod nazwą „Uczeń online” kierowany jest do uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych, czyli młodych osób w wieku szkolnym. W związku z tym w ramach projektu ze środków przyznanych w ramach dofinansowania przez MEN (czyli ze środków unijnych i budżetu państwa) finansowane będą świadczenia mające na celu osiągnięcie celów projektu czyli doskonalenie kompetencji kluczowych uczniów. W tym celu Spółka będzie organizowała różnego rodzaju akcje (w tym konkursy) mające zachęcić uczniów do aktywności w projekcie. W ramach powyższych akcji i konkursów organizowanych przez Spółkę będą przekazywane świadczenia niepieniężne w postaci prezentów, czy przekazania prawa do udziału w wycieczkach, ponadto część uczniów będzie mogła uczestniczyć w obozach organizowanych w ramach projektu. Świadczenia te będą finansowane ze środków budżetu państwa i środków unijnych, czyli ze środków przyznanych w ramach dofinansowania przez MEN.

Wspomniane akcje mające zachęcić uczestników projektu (uczniów) do aktywności w projekcie do końca jego trwania, będą przybierały różną formę, od najbardziej prostych, takich jak przekazywanie uczniom biorącym udział w projekcie prezentów, po bardziej złożone polegające na organizacji konkursów z nagrodami i udziale uczniów w obozach naukowych finansowanych w ramach projektu.

W szczególności Spółka planuje organizację konkursu polegającego na przygotowaniu przez uczniów najlepszego pod względem merytorycznym kursu (w formie publikacji komputerowej internetowej tworzonej w serwisie e-learningowym Spółki), który będzie pomocą przy zdobywaniu wiedzy z określonego tematu dla innych uczniów szkół w Polsce, uczestniczących w projekcie. W ramach tego konkursu poszczególni uczestnicy programu będą więc tworzyć kursy w formie prezentacji komputerowych, z których będą korzystali inni uczestnicy projektu w celu pogłębienia wiedzy z różnych dziedzin nauki. Uczestnicy, którzy przygotują najlepszy kurs nauki określonego tematu zdobędą nagrody ufundowane z dofinansowania uzyskanego przez Spółkę. Nagrody przewidziane w konkursie mają mieć różną wartość. Wartość części nagród nie przekroczy 760 zł, a części z nich przekroczy tą wartość.

Ponadto, konkurs adresowany do uczestników projektu będzie ogłaszany za pomocą środków masowego przekazu, czyli ogólnodostępnych stron internetowych Spółki dotyczących projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy na Spółce – jako płatniku – nie ciążą jakiekolwiek obowiązki związane z poborem i odprowadzeniem podatku (zaliczek na podatek) lub złożeniem jakichkolwiek informacji podatkowych (przykładowo PIT-8C), z uwagi na fakt, iż zdaniem Spółki wartość wszystkich świadczeń przyznanych przez Spółkę w ramach projektu „Uczeń online” jest zwolniona od opodatkowania z uwagi na ich sfinansowanie ze środków budżetu państwa i środków unijnych...
  2. Czy – jeśli odpowiedź na pytanie 1 powyżej będzie negatywna – to czy na Spółce nie ciąży obowiązek poboru podatku od wygranych w organizowanych przez Spółkę konkursach, z uwagi na fakt, iż zdaniem Spółki wartość nagród (takich jak między innymi możliwości udziału w obozie językowym) przyznanych w konkursie organizowanym z zakresu nauki ogłaszanym za pośrednictwem ogólnodostępnych stron internetowych Spółki korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym, pod warunkiem, że wartość nagrody jednorazowo nie przekracza kwoty 760 zł...

Zdaniem Wnioskodawcy – Spółki nie ciążą na Niej – jako płatniku – jakiekolwiek obowiązki związane z obliczeniem, poborem i odprowadzeniem do urzędu skarbowego podatku lub składaniem informacji podatkowych (przykładowo PIT-8C) w związku z przyznaniem opisanych w stanie faktycznym świadczeń, ponieważ wartość świadczeń rzeczowych przekazanych uczestnikom projektu korzysta ze zwolnienia od opodatkowania w oparciu o art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT. Jeżeli bowiem wartość przekazanych świadczeń jest zwolniona od opodatkowania, to na płatniku (Spółce) nie spoczywają żadne obowiązki w zakresie obliczenia, poboru i odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku (zaliczek na podatek), jak również nie spoczywają na płatniku jakiekolwiek obowiązki obejmujące składanie informacji podatkowych (w szczególności PIT-8C).

Zgodnie z regulacją art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT zwolniona od opodatkowania jest „wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów”. Zwolnione są więc świadczenia rzeczowe (takie jak w stanie faktycznym opisanym powyżej), jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:

  1. spółka będzie przyznawała nieodpłatne (lub częściowo odpłatne) świadczenia lub świadczenia rzeczowe;
  2. środki na sfinansowanie świadczeń będą pochodziły z określonego źródła, tj. świadczenia będą finansowane lub współfinansowane ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych;
  3. świadczenia będą przyznane w ramach rządowych programów.

Warunek wymieniony w lit. a) powyżej w przypadku Spółki jest spełniony, ponieważ warunek ten odnosi się do przekazywania „nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych”, a więc świadczeń innych niż świadczenia pieniężne. Z kolei Spółka w ramach projektu będzie przekazywała prezenty i nagrody materialne, oraz świadczenia polegające na umożliwieniu udziału w obozie naukowym (dla wybranych uczestników), wycieczce o celu edukacyjnym (dla wszystkich uczestników) czy obozie językowym (jako nagroda w konkursie na najlepszą publikację), etc. W żadnym przypadku Spółka nie będzie przekazywała świadczeń o charakterze pieniężnym, takich jak stypendia, nagrody pieniężne, etc. W świetle powyższego warunek z lit. a) jest w przypadku projektu „Uczeń online” spełniony.

Taki sam wniosek należy wciągnąć w przypadku warunku z lit. b) powyżej (czyli należy uznać, że warunek ten również jest spełniony), ponieważ świadczenia przyznawane przez Spółkę będą finansowane w 15% z budżetu państwa, zaś w 85% ze środków Unii Europejskiej, tj. z Europejskiego Fundusz Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.

W ocenie Spółki także warunek z lit. c) powyżej jest spełniony, tj. świadczenia przyznane są w ramach programu rządowego. Ustawodawca nie zdefiniował pojęcia projekt rządowy, w związku z czym pojęcie to należy rozumieć w taki sposób w jaki jest on rozumiany w języku potocznym. Rząd za słownikiem języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) – to „naczelny wykonawczy i zarządzający organ państwa, kierujący całym aparatem administracyjnym”. Tym samym programem rządowym jest program, w którym bierze udział jednostka organizacyjna wchodząca w skład struktur rządowych. Program „Uczeń online” realizowany jest zaś na podstawie umowy o dofinansowanie zawartej pomiędzy Spółką a Ministerstwem Edukacji Narodowej, to jest na podstawie umowy zawartej z jednostką wchodzącą w skład administracji rządowej. Fakt ten świadczy o tym, że program „Uczeń online” jest programem rządowym. Za uznaniem, że projekt „Uczeń online” jest programem rządowym przemawia także fakt, iż częściowo jest on finansowany ze środków rządowych (środków pochodzących z budżetu państwa). Skoro więc projekt realizowany jest na podstawie umowy zawartej z jednostką wchodzącą w skład administracji rządowej i finansowany ze środków budżetowych – to należy uznać, że jest on projektem rządowym.

Za powyższym stanowiskiem przemawia także wykładnia celowościowa analizowanych regulacji. Celem projektów unijnych jest rozwój określonych regionów Unii Europejskiej, czy grup osób – w analizowanym przypadku możliwość dodatkowego kształcenia uczniów. Jednocześnie zamierzeniem projektów unijnych jest doprowadzenie do sytuacji, w której jak największa liczba osób będzie mogła wziąć udział w projekcie. Z tego powodu zamierzeniem ustawodawcy było zwolnienie od opodatkowania świadczeń przyznanych w ramach projektów finansowanych ze środków publicznych, co powinno oznaczać w konsekwencji większą liczbę dzieci biorących udział w projekcie, bez względu na ich status materialny. W tym kontekście wymaganie od uczniów, czy też ich opiekunów prawnych, aby odprowadzili podatek od świadczenia uzyskanego przez dziecko w ramach programu oznaczałoby ograniczenie dostępności do tej formy edukacji dzieci z rodzin o niskich dochodach, które mogą nie mieć wystarczających środków na zapłatę podatku. W szczególności dotyczy to sytuacji, w której świadczeniem dla ucznia biorącego udział w programie miałby być udział w obozie językowym. W takim przypadku cel programu współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego, którego celem jest właśnie wyrównywanie szans różnych regionów, czy grup społecznych zostałby zniweczony.

Ponadto, opodatkowanie świadczeń rzeczowych przyznawanych w ramach programu, a sfinansowanych ze środków publicznych (unijnych i budżetowych) powodowałby jedynie sztuczny obrót pieniądza. Środki unijne to środki przekazane przez poszczególne państwa członkowskie. Konsekwentnie, opodatkowanie świadczeń przyznanych w ramach programu, które są finansowane ze środków publicznych oznaczałoby, że część pieniędzy otrzymanych ze środków unijnych należałoby zwrócić ponownie do budżetu krajowego i unijnego w formie podatku. Patrząc więc przez pryzmat celów jakim mają służyć programy finansowane ze środków publicznych (unijnych i budżetowych) nie ma żadnego racjonalnego uzasadnienia dla opodatkowania tych świadczeń przyznanych w ramach programu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Stanowisko Spółki potwierdzają także znane Spółce stanowiska organów podatkowych wydających w imieniu Ministra Finansów indywidualne interpretacje prawa podatkowego. Przykładowo Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie rozpatrując wniosek podmiotu realizującego projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki i wypłacającego stypendia szkoleniowe osobom fizycznym biorącym udział w szkoleniu uznał, że „świadczenia o charakterze niepieniężnym otrzymane przez osoby fizyczne, m.in. w postaci szkoleń, kursów, usług doradczych, praktycznej nauki zawodu, informacji zawodowej, pośrednictwa pracy czy stypendiów rzeczowych, korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu ustawy” (interpretacja z dnia 13 listopada 2008 r.). Analogiczne stanowisko zaprezentował Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 29 maja 2009 r. (nr ILPB2/415-231/09-2/ES) rozpatrując kwestię opodatkowania świadczeń przyznawanych ze środków unijnych. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu uznał, że „Stosownie natomiast do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów. Świadczenia o charakterze niepieniężnym otrzymane w ramach Programów przez osoby fizyczne, w tym w postaci: szkoleń, zakwaterowania, wyżywienia podczas szkoleń odbywających się poza miejscem zamieszkania, usług doradczych, w tym usług doradczych i szkoleniowych dla osób zamierzających rozpocząć działalność gospodarczą, praktycznej nauki zawodu, informacji zawodowej, pośrednictwa pracy, stypendiów rzeczowych – korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu ustawy”.

Reasumując powyższe należy stwierdzić, że skoro Spółka w ramach projektu organizowanego na podstawie umowy z MEN będzie przekazywała uczestnikom nieodpłatne świadczenia niepieniężne, które zostaną sfinansowane ze środków pochodzących z budżetu państwa, jak również z budżetu unijnego – to świadczenia te będą zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT. Konsekwentnie oznacza to, że Spółka nie będzie obowiązana do poboru podatku lub zaliczek na podatek od wyżej wymienionych świadczeń przekazywanych w ramach programy „Uczeń online”, jak również nie będzie obowiązana do składania żadnych informacji podatkowych (przykładowo PIT-8C) w związku z przekazaniem tego typu świadczeń.

Opisane wyżej uwagi i zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT znajdzie zastosowanie także do konkursów organizowanych przez Spółkę dla uczniów uczestniczących w omawianym projekcie, gdyż nagrody te będą finansowane z tego samego źródła, czyli ze środków Skarbu Państwa i środków unijnych. Jednak nawet gdyby przyjąć stanowisko przeciwne, to i tak zastosowanie znajdzie zwolnienie z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT – w części dotyczącej nagród, których wartość nie przekracza 760 złotych. Z tego powodu od nagród (do wysokości 760 zł) wydawanych w konkursach organizowanych przez Spółkę z zakresu nauki i ogłaszanych za pomocą środków masowego przekazu (ogólnodostępnych stron internetowych Spółki), Spółka nie będzie obowiązana do poboru podatku od tych nagród.

W ramach opisanego powyżej projektu Spółka będzie także organizowała konkursy, których celem będzie wyłonienie uczestnika, który przygotuje najlepszą aplikację pomocną przy nauce określonego tematu. W ocenie Spółki nagrody przyznawanych w ramach tego konkursu będą zwolnione od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, zgodnie z którym wolna od opodatkowania jest „wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności”. Z powyższego wynika, że wolne od podatku będą nagrody do wysokości 760 zł, jeżeli będą one przyznane między innymi w:

  1. konkursie organizowanym przez środki masowego przekazu, lub
  2. konkurs będzie dotyczył nauki.

Jednym z warunków zwolnienia nagrody w konkursie jest zorganizowanie konkursu za pośrednictwem środków masowego przekazu. Ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT wskazał jedynie przykładowe środki masowego przekazu, takie jak radio, telewizja i prasa. Przy obecnym rozwoju technologii, z całą pewnością także Internet należy uznać za środek masowego przekazu, o ile strona internetowa, na której zamieszczone są informacje dotyczące konkursu, jest powszechnie dostępna dla potencjalnego użytkownika sieci internetowej. Taka właśnie sytuacja ma miejsce w przypadku Spółki. Informacje o konkursie organizowanym dla uczestników programów zamieszczane są na ogólnodostępnych stronach internetowych Spółki.

W przypadku Spółki należy również wskazać na możliwość zwolnienia nagród w konkursie z uwagi na fakt, iż konkursy organizowane przez Spółkę spełniają także kryteria uznania ich za konkursy z zakresu nauki. Z uwagi na fakt, iż ustawodawca nie definiuje pojęcia konkursu z zakresu nauki dla potrzeb zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o PIT, Spółka uznaje, że pojęcie nauki należy interpretować zgodnie z potocznym rozumieniem, posiłkując się jego definicją słownikową. Zgodnie z słownikiem języka polskiego (www.sjp.pwn.pl) nauka to:

  • ogół wiedzy ludzkiej ułożonej w system zagadnień; też: dyscyplina badawcza odnosząca się do pewnej dziedziny rzeczywistości;
  • zespól poglądów stanowiących usystematyzowaną całość i wchodzących w skład określonej dyscypliny badawcze;
  • uczenie się lub uczenie kogoś.

Skoro więc nauka to ogół wiedzy z danej dziedziny, to konkurs polegający na przygotowaniu najlepszego kursu do nauki z danej dziedziny przez uczestników (uczniów) oparty na wiedzy z tej dziedziny należy zaliczyć do konkursu z zakresu nauki. Biorąc pod uwagę rozwój technologii nie można konkursu z dziedziny nauki ograniczać jedynie do konkursów polegających na wyborze uczestnika, który prezentuje najwyższy poziom wiedzy odpowiadając na wszystkie (lub największą ich liczbę) pytania konkursowe, lecz traktować jako konkursy z dziedziny nauki wszelkie konkursy, które oparte są na wiedzy. W przypadku Spółki nie budzi wątpliwości, że konkurs przez nią organizowany oparty jest na wiedzy (nauce). Aby móc przygotować aplikację internetową (kurs nauki danego tematu) uczestnik musi w pierwszej kolejności zgłębić wiedzę z danej dziedziny nauki. Konkurs ten weryfikuje więc także wiedzę uczniów, jednak w sposób nowoczesny, bardziej atrakcyjny dla młodego człowieka.

Co więcej, za przyjęciem takiej interpretacji przemawia także wykładnia celowościowa. Należy bowiem pamiętać, że konkurs kierowany jest do uczniów szkół. Spełnia on więc taką samą rolę propagującą naukę jak konkurs polegający zebraniu uczestników i zadawaniu im pytań w celu wyłonienie najlepszego uczestnika. Biorąc zaś pod uwagę rozwój nowych technologii oraz większe zainteresowanie uczestników nimi, konkurs organizowany przez Spółkę należy uznać za konkurs z dziedziny nauki. Stanowisko Spółki znajduje uzasadnienia także w kontekście sposobu przeprowadzania nowych matur, gdzie część wiedzy uczniów sprawdzana jest poprzez przygotowywane przez nich projekty, które prezentowane są na egzaminie, a nie tylko w formie testów, czy ustnych egzaminów.

Reasumując, nagrody przyznawane w opisanych wyżej konkursach — oprócz tego, że będą finansowane ze środków Skarbu Państwa oraz środków unijnych (zatem korzystają ze zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o PIT) – spełniają także warunki do zwolnienia ich z opodatkowania zarówno z uwagi na fakt, iż są organizowane przez środki masowego przekazu (ogólnodostępne strony internetowe Spółki), jak również z uwagi na fakt, iż są to konkursy z zakresu nauki. Skoro więc nagrody wydawane przez Spółkę w ramach organizowanych przez nią konkursów korzystają ze zwolnienia od opodatkowania – to konsekwentnie Spółka jako płatnik nie jest obowiązana do obliczenia, poboru oraz odprowadzenia do urzędu skarbowego podatku dochodowego z tego tytułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w odniesieniu do możliwości zastosowania zwolnienia przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 68 w stosunku do nagród w konkursach z dziedziny nauki o wartości nieprzekraczającej kwoty 760 zł,
  • nieprawidłowe w pozostałej części.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Stosownie do art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Jeżeli przedmiotem wygranych (nagród), o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 nie są pieniądze, podatnik jest obowiązany wpłacić płatnikowi kwotę zaliczki lub należnego zryczałtowanego podatku przed udostępnieniem wygranej (nagrody) lub świadczenia (art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Zauważyć należy, iż zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania, dlatego powinny być interpretowane ściśle, w oparciu o wykładnię gramatyczną przepisów ustawy. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową, co nie oznacza, że nie należy się posiłkować także wykładnią celowościową oraz systemową.

Przepis art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jednoznacznie określa, iż zwolnieniu od podatku dochodowego od osób fizycznych podlegają wygrane (nagrody) o jednorazowej wartości do 760 zł, otrzymywane przez zwycięzców danego konkursu czy gry.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że część wartości nagród otrzymanych przez uczestnika konkursu z dziedziny nauki nie przekroczy kwoty 760 zł, a część z nich taką wartość przekroczy.

Wyjaśnić należy, iż warunkiem zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu.

W niniejszej sprawie zatem znajdzie zastosowanie zwolnienie przewidziane w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jedynie w odniesieniu do nagród w konkursach z dziedziny nauki, których wartość nie przekracza kwoty wskazanej w tym przepisie.

Natomiast dyspozycją treści art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych oraz wartość świadczeń rzeczowych (w naturze) finansowanych lub współfinansowanych ze środków budżetu państwa, jednostek samorządu terytorialnego, ze środków agencji rządowych, agencji wykonawczych lub ze środków pochodzących od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, w ramach rządowych programów.

Z treści tego przepisu wynika, że aby podatnik mógł skorzystać ze zwolnienia od podatku określonego tym przepisem musi otrzymać:

  • nieodpłatne świadczenie bądź
  • świadczenie częściowo odpłatne, bądź
  • świadczenie rzeczowe (w naturze),
  • świadczenia te muszą być sfinansowane (współfinansowane) z konkretnych, ściśle określonych źródeł,
  • otrzymanie świadczeń winno nastąpić w ramach programów rządowych.

Jeżeli podatnik otrzyma takie świadczenie i jest ono finansowane lub współfinansowane m.in. ze środków budżetu jednostki samorządu terytorialnego w ramach rządowych programów, to wartość tego świadczenia jest zwolniona z podatku.

Nie można zgodzić się z twierdzeniem Wnioskodawcy, iż nagrody w opisanych konkursach stanowią świadczenia rzeczowe (w naturze). Czym innym jest bowiem nagroda w konkursie, a czym innym jest świadczenie rzeczowe.

Przepisy podatkowe posługując się pojęciem „świadczenie”, nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego świadczenie to „w prawie cywilnym zachowanie się dłużnika przewidziane treścią zobowiązania”.

Świadczenia w naturze to wszelkie takie świadczenia, w przypadku których przedmiot świadczenia jest inny niż pieniądz lub wartość pieniężna. Będą to w szczególności różnego rodzaju świadczenia rzeczowe, chociaż przedmiotem świadczenia mogą być również prawa lub świadczone na rzecz podatnika usługi.

Natomiast nagroda, według Słownika Języka Polskiego, to „dyplom, odznaczenie, pieniądze lub wartościowy przedmiot będące formą uznania lub wyróżnienia za osiągnięcia, zwycięstwo w konkursie, w zawodach itp.”

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz powołane wyżej przepisy prawa należy zatem stwierdzić, iż wartość otrzymanych nagród nie jest zwolniona z podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 114 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż są to nagrody a nie świadczenia wymienione w ww. przepisie.

Jednakże wskazać należy, iż w przedmiotowej sprawie wartość nagród w konkursach z dziedziny nauki, przekazanych uczestnikom konkursu o wartości nieprzekraczającej 760 zł korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 cyt. ustawy.

Tak więc, Wnioskodawca od przyznanych nagród, które nie korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego jest zobowiązany pobrać zryczałtowany podatek według zasad określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę pism urzędowych, tut. organ informuje, że dotyczą one indywidualnych spraw i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj