Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-811/12-4/Awa
z 26 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o. przedstawione we wniosku z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 31 sierpnia 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12 listopada 2012 r. (data wpływu 16 listopada 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na całorocznej obsłudze i administrowaniu cmentarzami komunalnymi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 31 sierpnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usług polegających na całorocznej obsłudze i administrowaniu cmentarzami komunalnymi. Pismem z dnia 12 listopada 2012 r. uzupełniono wniosek o doprecyzowanie przedstawionego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dacie 31 stycznia 2012 r. Gmina zawarła ze Spółką umowę, przedmiotem której jest całoroczna obsługa i administrowanie cmentarzami komunalnymi położonymi na terenie Gminy.

W zakresie administrowania cmentarzami usługi obejmują:

  1. prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji cmentarnej i przedstawianie zamawiającemu kwartalnych raportów i zbiorczego raportu związanych z realizacją zadań w zakresie administrowania cmentarzami. Dokumentacja ma być prowadzona w formie: ksiąg i elektronicznej, przy wykorzystaniu obecnej bazy danych,
  2. pobieranie opłat za korzystanie z cmentarzy i ich odprowadzanie do zamawiającego, prowadzenie gospodarki miejscami grzebalnymi, prowadzenie i aktualizowanie planów zagospodarowania cmentarzy, dokonywanie uzgodnień z firmami pogrzebowymi w zakresie organizacji pogrzebów, kontrola firm pogrzebowych w zakresie wykonywania przez nie uzgodnień, nadzór i kontrola nad przebiegiem ceremonii pogrzebowej, wydawanie zezwoleń na ustawianie pomników i grobowców oraz nadzorowanie firm wykonujących te roboty,
  3. organizowanie ekshumacji zwłok i szczątków i uczestniczenie, na życzenie rodziny, w ekshumacji,
  4. otwieranie i zamykanie bram cmentarnych, udostępnienie kaplic i chłodni na uzasadnione zgłoszenie zakładów pogrzebowych w godzinach od 8:00 do 16:00, sprawowanie dozoru w godzinach otwarcia cmentarzy, wzywanie korzystających z cmentarzy do zachowania zgodnie z regulaminem cmentarza, umieszczanie regulaminu cmentarza na terenie cmentarza w miejscu ogólnie dostępnym,
  5. obsługiwanie interesantów w lokalu zlokalizowanym na terenie X, od poniedziałku do piątku, od godziny 8:00 do 16:00 oraz w soboty od godziny 8:00 do 14:00.

Przedmiot umowy obejmuje usługi w zakresie utrzymania cmentarzy, w szczególności:

  1. utrzymanie czystości i porządku na cmentarzach poprzez bieżące zbieranie odpadów, usuwanie opadłych liści, ustawianie kontenerów na odpady komunalne i utrzymywanie ich w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, wywóz odpadów z częstotliwością dwa razy w miesiącu, zbieranie śmieci, starych zniczy i wieńców, kwiatów itp. z miejsc niezajętych po pochówku, usuwanie dzikich wysypisk śmieci w kwaterach na terenie cmentarzy i wzdłuż ogrodzeń oraz usuwanie zanieczyszczeń pochodzących z cmentarzy, a wyrzuconych za płot cmentarza;
  2. utrzymanie alejek (zamiatanie alejek dwa razy w miesiącu w okresie wiosna – lato –jesień, bieżące odśnieżanie i zwalczanie śliskości w okresie zimowym, odchwaszczanie na bieżąco alejek i terenów wokół drzew i nasadzeń, przycinanie brzegów trawników przy głównych alejkach);
  3. utrzymanie zieleni na cmentarzach (systematyczne koszenie trawy, tj. trawników i trawy wewnątrz kwater, z wygrabianiem i wywozem skoszonej trawy - 4 razy w ciągu realizacji zamówienia, dosiewanie trawy, nawożenie i podlewanie trawy, wykaszanie mogił zaniedbanych i przeznaczonych do likwidacji, przycinanie żywopłotów i odmładzanie starych krzewów - dwa razy w ciągu realizacji zamówienia, wykonywanie cięć sanitarno - pielęgnacyjnych drzew, wycinka drzew stanowiących zagrożenie oraz obumarłych, obsadzanie czterech mis i jednego klombu przy kaplicach w sezonie wiosenno - letnim, wykaszanie pasa zieleni o szerokości 3m (2.880m²) bezpośrednio przylegającego do terenu cmentarza - cztery razy w roku);
  4. utrzymanie parkingów przy cmentarzach (bieżące całoroczne utrzymywanie czystości oraz odśnieżanie i zwalczanie śliskości, wyrównywanie nawierzchni dla ułatwienia spływu wód opadowych);
  5. utrzymanie obiektów budowlanych i uzbrojenia cmentarzy (utrzymywanie w dobrym stanie technicznym obiektów budowlanych, urządzeń, instalacji odwadniających, wodnych i kanalizacyjnych, systematyczna konserwacja i wykonywanie drobnych napraw obiektów budowlanych i uzbrojenia cmentarzy, prowadzenia książek obiektów budowlanych, usuwanie na bieżąco skutków aktów wandalizmu, odnawianie i uzupełnianie tabliczek z oznaczeniem poszczególnych kwater, zabezpieczenie ciągłej dostawy wody od wiosny do jesieni i zabezpieczenie instalacji wodnej przed zamarznięciem w okresie zimy);
  6. przygotowanie cmentarzy do Święta Zmarłych (zapewnienie dodatkowego wywozu śmieci i po święcie, wygrabianie alejek i zaniedbanych kwater, zapewnienie przenośnych toalet (4 na każdym cmentarzu) w dniach od 27.10.2012 r. do 03.11.2012 r., zapewnienie dyżurów przez pracownika wykonawcy na cmentarzach w dniach od 29.10.2012 r. do 03.11.2012 r. w godzinach od 7:00 do 18:00);
  7. utrzymywanie kaplic (domów przedpogrzebowych), (całoroczne utrzymanie czystości poprzez bieżące sprzątanie pomieszczeń, mycie okien, drzwi i pozostałego wyposażenia, bieżąca konserwacja nagłośnienia, przygotowanie sali do ceremonii pogrzebowej, zgodnie z porządkiem uzgodnionym z zakładem pogrzebowym lub rodziną zmarłego, wyposażenie kaplic w świece, kwiaty i inne elementy dekoracyjne niezbędne podczas ceremonii pogrzebowej);
  8. zabezpieczenie obiektów budowlanych (odpowiednio: kaplic i prosektorium), zlokalizowanych na terenie cmentarzy przed włamaniem poprzez zastosowanie systemu zdalnej ochrony polegającej na zamontowaniu w obiektach systemu sygnalizacji włamania i napadu;
  9. przeprowadzenie dwa razy w roku deratyzacji na każdym cmentarzu.


Stosownie do przedmiotowej umowy wszelkie podejmowane przez Wnioskodawcę czynności w zakresie usług cmentarnych wykonywane są w imieniu Gminy i na jej rzecz, stąd na wystawianych fakturach VAT i paragonach, jako sprzedawca wskazana jest Gmina.

W związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę wskazanych wyżej usług Zainteresowany pobiera od Gminy wynagrodzenie ryczałtowe należne mu z tytułu zawartej umowy. Wynagrodzenie płatne jest po przedłożeniu Gminie faktury, w której treści Wnioskodawca podaje nazwę usługi: utrzymanie cmentarzy komunalnych.

Wszystkie czynności związane z chowaniem zmarłych, ekshumacją zwłok i szczątków, zagospodarowaniem starych grobów, utrzymaniem terenów cmentarzy, utrzymaniem obiektów i urządzeń na cmentarzach, prowadzeniem ksiąg cmentarnych mają być wykonywane w szczególności zgodnie z przepisami:

  1. ustawy z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (t. j. z 2011 r. Nr 118, poz. 687 ze zm.) i jej przepisami wykonawczymi, a w szczególności:
    • rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochowku zwłok i szczątków (Dz. U. Nr 48, poz. 284),
    • rozporządzenia Ministra Zdrowia z dnia 23 marca 2011 r. w sprawie sposobu przechowywania zwłok i szczątków (Dz. U. Nr 75, poz. 405),
    • rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 lipca 2003 r. w sprawie sposobu prowadzenia ewidencji grobów (Dz. U. Nr 141, poz. 1370),
  2. przepisami ustawy z dnia 12 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 236, poz. 2008 ze zm.) i ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (t. j. z 2010 r. Dz. U. Nr 185, poz. 1243 ze zm.);
  3. przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) i ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. Nr 46, poz. 54 ze zm.),
  4. uchwały Nr (...) Rady Miejskiej X z dnia 28 lutego 2011 r. w sprawie wprowadzenia cennika usług pogrzebowych i cmentarnych wykonywanych z upoważnienia Gminy X na obiektach budowlanych,
  5. regulaminem cmentarza.


Pismem z dnia 12 listopada 2012 r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

  1. opisane we wniosku usługi utrzymania cmentarzy komunalnych Wnioskodawca klasyfikuje pod symbolem 96.03.11,
  2. świadczone przez Zainteresowanego usługi, o których mowa we wniosku, wykonywane są kompleksowo.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jaką stawkę VAT winien stosować Wnioskodawca w fakturach VAT wystawianych za świadczone na rzecz Gminy usługi utrzymania cmentarzy komunalnych zlecone umową z dnia 31 stycznia 2012 r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, umowa z dnia 31 stycznia 2012 r. dotyczy kompleksowej usługi utrzymania cmentarzy komunalnych. Regułą jest, że przedsiębiorcy w ramach zawartej umowy dokonują usługi kompleksowej, obejmującej wiele czynności. Za poprawną należy uznać zasadę, że usługa pomocnicza w stosunku do usługi zasadniczej występuje, gdy nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem do lepszego wykonania usługi zasadniczej (stanowisko Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, nr ILPP2/443-1036/08-2/SJ).

Zastosowanie stawki właściwej dla usługi kompleksowej będzie zatem zależało od tego, w jakim celu wykonuje się daną czynność.

W ocenie Wnioskodawcy, zarówno usługi cmentarne i kremacyjne, jak również usługi utrzymania cmentarzy należy zakwalifikować, jako usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji, określone symbolem 96.03.11.0. Polskiej Kwalifikacji Wyrobów i Usług z roku 2008. Wnioskodawca wskazuje także, że w wyjaśnieniach do PKWiU z roku 2007, w dziale 96 podklasa 96.03.Z - pogrzeby działalność pokrewna, która jest powiązana ze wskazanym wyżej symbolem 96.03.11.0. oraz PKWiU z roku 2008, wskazano, że podklasa ta obejmuje:

  • grzebanie i kremację zwłok ludzkich i zwierzęcych oraz usługi powiązane (przygotowanie zwłok do pochówku lub kremacji, balsamowanie zwłok, usługi zakładów pogrzebowych, przeprowadzenie pogrzebu lub kremacji, wynajmowanie przygotowanego miejsca w domach pogrzebowych),
  • dzierżawę lub sprzedaż grobów,
  • opiekę i utrzymanie grobów i mauzoleów.

Podklasa ta nie obejmuje utrzymanie terenów zieleni na cmentarzach i działalności usługowej związanej z praktykami religijnymi związanymi z uroczystościami pogrzebowymi.

W opinii z dnia 19 marca 2009 r. opublikowanej na stronach internetowych GUS, do symbolu 96.03.11.0. PKWiU zakwalifikowano następujący zakres usług: kompleksowe usługi w zakresie zarządzania cmentarzem, wykonywanie na zlecenie urzędu gminy i miasta, polegające m. in. na pobieraniu opłat za wszelkiego rodzaju usługi cmentarne, prowadzenie dokumentacji cmentarnej, utrzymaniu porządku na terenie cmentarza.

Podobnie Urząd Statystyczny w Łodzi, w piśmie z dnia 18 stycznia 2012 r., znak: OKN-5672/KU-118/2012, w odpowiedzi na pismo Wnioskodawcy wyjaśnił: zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), usługi polegające na całorocznej obsłudze i administrowaniu cmentarzami komunalnymi, obejmujące m. in. prowadzenie dokumentacji dotyczącej funkcjonowania cmentarza, udostępnienie cmentarza podmiotom wykonującym pogrzeby, otwieranie i zamykanie bram cmentarnych, organizowanie ekshumacji, bieżące naprawy i konserwacje wynikające z naturalnej eksploatacji obiektów znajdujących się na terenie cmentarza oraz wyposażenia, utrzymanie czystości i pielęgnacji zieleni na terenie cmentarza, pobieranie opłat itp. mieszczą się w grupowaniu: PKWIU 96.03.1 „usługi pogrzebowe i pokrewne”.

Powołując się na powyższą opinię, jak również na wyjaśnienia do PKD z roku 2007 Wnioskodawca stoi na stanowisku, że do opisanego w umowie z gminą zakresu usług należy stosować symbol PKWIU 99.03. usługi pogrzebowe i pokrewne, wskazany w poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie zatem z ustawową kwalifikacją usługi objęte umową z Gminą powinny być opodatkowane 8% stawką podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na mocy art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zatem, dla prawidłowego określenia wysokości stawki podatku od towarów i usług od czynności, których przedmiotem są poszczególne towary lub usługi, ustawodawca odsyła do klasyfikacji statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, powołując w przepisach dotyczących obniżonych stawek podatku oraz w załącznikach do ustawy symbole PKWiU.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku VAT, jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), którą dla celów podatku od towarów i usług stosuje się od dnia 1 stycznia 2011 r.

Na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i ust. 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Oprócz stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział stawki preferencyjne oraz zwolnienie od podatku.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Stosownie jednak do treści art. 146a pkt 1 i pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W załączniku nr 3 do ustawy, zawierającym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 8%, pod pozycją 180 mieszczą się – sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 96.03 – „usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż w dniu 31 stycznia 2012 r. Gmina - Zarząd Dróg, Komunikacji i Utrzymania Miasta zawarła ze Spółką umowę, przedmiotem której jest całoroczna obsługa i administrowanie cmentarzami komunalnymi położonymi na terenie Gminy. W zakresie administrowania cmentarzami usługi obejmują:

  1. prowadzenie i archiwizowanie dokumentacji cmentarnej i przedstawianie zamawiającemu kwartalnych raportów i zbiorczego raportu związanych z realizacją zadań w zakresie administrowania cmentarzami. Dokumentacja ma być prowadzona w formie: ksiąg i elektronicznej, przy wykorzystaniu obecnej bazy danych,
  2. pobieranie opłat za korzystanie z cmentarzy i ich odprowadzanie do zamawiającego, prowadzenie gospodarki miejscami grzebalnymi, prowadzenie i aktualizowanie planów zagospodarowania cmentarzy, dokonywanie uzgodnień z firmami pogrzebowymi w zakresie organizacji pogrzebów, kontrola firm pogrzebowych w zakresie wykonywania przez nie uzgodnień, nadzór i kontrola nad przebiegiem ceremonii pogrzebowej, wydawanie zezwoleń na ustawianie pomników i grobowców oraz nadzorowanie firm wykonujących te roboty,
  3. organizowanie ekshumacji zwłok i szczątków i uczestniczenie, na życzenie rodziny, w ekshumacji,
  4. otwieranie i zamykanie bram cmentarnych, udostępnienie kaplic i chłodni na uzasadnione zgłoszenie zakładów pogrzebowych w godzinach od 8:00 do 16:00, sprawowanie dozoru w godzinach otwarcia cmentarzy, wzywanie korzystających z cmentarzy do zachowania zgodnie z regulaminem cmentarza, umieszczanie regulaminu cmentarza na terenie cmentarza w miejscu ogólnie dostępnym,
  5. obsługiwanie interesantów w lokalu zlokalizowanym na terenie miasta, od poniedziałku do piątku, od godziny 8:00 do 16:00 oraz w soboty od godziny 8:00 do 14:00.

Przedmiot umowy obejmuje usługi w zakresie utrzymania cmentarzy, w szczególności:

  1. utrzymanie czystości i porządku na cmentarzach poprzez bieżące zbieranie odpadów, usuwanie opadłych liści, ustawianie kontenerów na odpady komunalne i utrzymywanie ich w należytym stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym, wywóz odpadów z częstotliwością dwa razy w miesiącu, zbieranie śmieci, starych zniczy i wieńców, kwiatów itp. z miejsc niezajętych po pochówku, usuwanie dzikich wysypisk śmieci w kwaterach na terenie cmentarzy i wzdłuż ogrodzeń oraz usuwanie zanieczyszczeń pochodzących z cmentarzy, a wyrzuconych za płot cmentarza;
  2. utrzymanie alejek (zamiatanie alejek dwa razy w miesiącu w okresie wiosna – lato –jesień, bieżące odśnieżanie i zwalczanie śliskości w okresie zimowym, odchwaszczanie na bieżąco alejek i terenów wokół drzew i nasadzeń, przycinanie brzegów trawników przy głównych alejkach);
  3. utrzymanie zieleni na cmentarzach (systematyczne koszenie trawy, tj. trawników i trawy wewnątrz kwater, z wygrabianiem i wywozem skoszonej trawy - 4 razy w ciągu realizacji zamówienia, dosiewanie trawy, nawożenie i podlewanie trawy, wykaszanie mogił zaniedbanych i przeznaczonych do likwidacji, przycinanie żywopłotów i odmładzanie starych krzewów - dwa razy w ciągu realizacji zamówienia, wykonywanie cięć sanitarno- pielęgnacyjnych drzew, wycinka drzew stanowiących zagrożenie oraz obumarłych, obsadzanie czterech mis i jednego klombu przy kaplicach w sezonie wiosenno - letnim, wykaszanie pasa zieleni o szerokości 3m (2.880m²) bezpośrednio przylegającego do terenu cmentarza - cztery razy w roku);
  4. utrzymanie parkingów przy cmentarzach (bieżące całoroczne utrzymywanie czystości oraz odśnieżanie i zwalczanie śliskości, wyrównywanie nawierzchni dla ułatwienia spływu wód opadowych);
  5. utrzymanie obiektów budowlanych i uzbrojenia cmentarzy (utrzymywanie w dobrym stanie technicznym obiektów budowlanych, urządzeń, instalacji odwadniających, wodnych i kanalizacyjnych, systematyczna konserwacja i wykonywanie drobnych napraw obiektów budowlanych i uzbrojenia cmentarzy, prowadzenia książek obiektów budowlanych, usuwanie na bieżąco skutków aktów wandalizmu, odnawianie i uzupełnianie tabliczek z oznaczeniem poszczególnych kwater, zabezpieczenie ciągłej dostawy wody od wiosny do jesieni i zabezpieczenie instalacji wodnej przed zamarznięciem w okresie zimy);
  6. przygotowanie cmentarzy do Święta Zmarłych (zapewnienie dodatkowego wywozu śmieci i po święcie, wygrabianie alejek i zaniedbanych kwater, zapewnienie przenośnych toalet (4 na każdym cmentarzu) w dniach od 27.10.2012 r. do 03.11.2012 r., zapewnienie dyżurów przez pracownika wykonawcy na cmentarzach w dniach od 29.10.2012 r. do 03.11.2012 r. w godzinach od 7:00 do 18:00);
  7. utrzymywanie kaplic (domów przedpogrzebowych), (całoroczne utrzymanie czystości poprzez bieżące sprzątanie pomieszczeń, mycie okien, drzwi i pozostałego wyposażenia, bieżąca konserwacja nagłośnienia, przygotowanie sali do ceremonii pogrzebowej, zgodnie z porządkiem uzgodnionym z zakładem pogrzebowym lub rodziną zmarłego, wyposażenie kaplic w świece, kwiaty i inne elementy dekoracyjne niezbędne podczas ceremonii pogrzebowej);
  8. zabezpieczenie obiektów budowlanych (odpowiednio: kaplic i prosektorium), zlokalizowanych na terenie cmentarzy przed włamaniem poprzez zastosowanie systemu zdalnej ochrony polegającej na zamontowaniu w obiektach systemu sygnalizacji włamania i napadu;
  9. przeprowadzenie dwa razy w roku deratyzacji na każdym cmentarzu.


Stosownie do przedmiotowej umowy wszelkie podejmowane przez Wnioskodawcę czynności w zakresie usług cmentarnych wykonywane są w imieniu Gminy i na jej rzecz, stąd na wystawianych fakturach VAT i paragonach, jako sprzedawca wskazana jest Gmina. W związku z wykonywaniem przez Wnioskodawcę wskazanych wyżej usług Zainteresowany pobiera od Gminy wynagrodzenie ryczałtowe należne mu z tytułu zawartej umowy. Wynagrodzenie płatne jest po przedłożeniu Gminie faktury, w której treści Wnioskodawca podaje nazwę usługi: utrzymanie cmentarzy komunalnych. Wnioskodawca klasyfikuje opisane we wniosku usługi utrzymania cmentarzy komunalnych pod symbolem 96.03.11. Ponadto, Zainteresowany informuje, iż świadczone przez niego usługi, wykonywane są kompleksowo.

Mając na uwadze powyższe należy wyraźnie podkreślić, iż pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi (grupy towarów lub usług) opodatkowanych stawką obniżoną, a określonych w załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 wskazanej ustawy). Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Wszelkie wyjątki od tej reguły nie powinny być interpretowane w sposób rozszerzający.

Zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług, wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., w analizowanym grupowaniu 96.03 mieszczą się „usługi pogrzebowe i pokrewne, wraz z dostawą trumien, urn i utensyliów pogrzebowych dostarczanych wraz z trumną lub urną”.

Z wyjaśnień do PKWiU wynika natomiast, iż stanowiące rozszerzenie powyższej klasy 96.03: grupowanie 96.03.11.0 „usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji” obejmuje:

  • usługi zarządzania i utrzymywania cmentarzy,
  • usługi związane z opieką i pielęgnacją grobów i miejsc pochówku,
  • usługi związane z przeprowadzaniem kremacji,
  • usługi w zakresie liternictwa nagrobkowego wykonywane przez obsługę cmentarza,
  • usługi dzierżawy lub sprzedaży grobów.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz przedstawiony stan faktyczny należy wskazać, że jeżeli usługi świadczone przez Spółkę polegające na kompleksowym utrzymaniu cmentarzy komunalnych, zostały prawidłowo zaklasyfikowane do grupowania PKWiU 96.03.11.0 „usługi cmentarzy i usługi związane z przeprowadzeniem kremacji” - na podstawie art. 146a pkt 2 ustawy w związku z poz. 180 załącznika nr 3 do ustawy - będą podlegały opodatkowaniu obniżoną do 8% stawką podatku od towarów i usług.

Podkreślić należy, że analiza prawidłowości klasyfikacji towarów do właściwego grupowania statystycznego, nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego.

A zatem, Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska przedstawionego przez Wnioskodawcę w zakresie klasyfikacji statystycznej towarów będących przedmiotem wniosku. Wobec powyższego, niniejsza interpretacja wydana została w oparciu o grupowanie PKWiU wskazane przez Zainteresowanego.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, wyczerpujący opis stanu faktycznego winien wynikać z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, a nie z załączonych do niego dokumentów, w związku z czym nie były one przedmiotem merytorycznej analizy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj