Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-523/11-4/JO
z 17 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-523/11-4/JO
Data
2011.06.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
badanie
czynności opodatkowane
szpital
usługi medyczne
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
Usługa internistycznego badania lekarskiego, świadczona przez Szpital, polega na określeniu stanu zdrowia osoby zatrzymanej pod względem braku przeciwwskazań medycznych do umieszczenia w policyjnej izbie zatrzymań będzie korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy. Do usług pobrania krwi lub innego materiału biologicznego (bez badań analitycznych), które nie służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, są wykonywane wyłącznie na żądanie policjanta doprowadzającego osobę zatrzymaną ma zastosowanie podstawowa stawka podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 413 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 19.04.2011r. (data wpływu 26.04.2011r.) uzupełnione pismem z dnia 27.05.2011r. (data wpływu 30.05.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16.05.2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług medycznych świadczonych przez Szpital na zlecenie Policji jest:

  • prawidłowe w przypadku opodatkowania 23% stawką podatku VAT usług pobrania krwi lub innego materiału biologicznego (bez badań analitycznych) od osób zatrzymanych;
  • nieprawidłowe w przypadku opodatkowania 23% stawką podatku VAT badań lekarskich osoby zatrzymanej przez Policję pod względem braku przeciwwskazań do umieszczenia w policyjnej izbie zatrzymań.

UZASADNIENIE

W dniu 26.04.2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług medycznych świadczonych przez Szpital na zlecenie Policji. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 27.05.2011r. (data wpływu 30.05.2011r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 16.05.2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Szpital posiada umowę z Zamawiającym – Komendą Policji zawartą w dniu 24 września 2009 r. polegającą na świadczeniu usług medycznych, z których jedna obejmuje „internistyczne badanie lekarskie osoby zatrzymanej przez Policję i przewidzianej do umieszczenia w policyjnym pomieszczeniu dla osób zatrzymanych oraz pobranie od niej krwi lub innego materiału biologicznego do badań (bez badań analitycznych), wyłącznie na żądanie policjanta doprowadzającego osobę zatrzymaną”. Za wykonanie powyższej usługi Szpital pobiera należność w stałej kwocie. W związku z wejściem w życie z dniem 1 stycznia 2011r. zmiany ustawy o podatku od towarów i usług, a w szczególności art. 43 ust. 1 pkt 18, Szpital uznał, iż opisana wyżej usługa nie spełnia przesłanek wynikających z tego przepisu i opodatkował usługę 23% podatkiem VAT. Zamawiający w swoim stanowisku z dnia 1 kwietnia 2011r. zakwestionował stawkę podatku stosowaną przez Szpital powołując się na rozporządzenie MSWiA z dnia 21 czerwca 2002 r. w sprawie badań lekarskich osób zatrzymanych przez Policję (Dz. U. z 2002 r., Nr 97, poz. 880), a w szczególności § 1 ww. Rozporządzenia, zgodnie z którym osobie zatrzymanej przez policję, zwanej dalej „osobą zatrzymaną”, udziela się niezwłocznie pierwszej pomocy medycznej lub poddaje niezbędnym badaniom lekarskim w przypadku, gdy osoba ta znajduje się w stanie zagrażającym życiu lub zdrowiu w szczególności, gdy osoba ta:

  1. ma widoczne obrażenia ciała lub utraciła przytomność,
  2. oświadcza, że cierpi na schorzenie wymagające stałego lub okresowego leczenia,
  3. żąda udzielenia pierwszej pomocy medycznej i przeprowadzenia niezbędnych badań lekarskich.

Pomocy o której mowa w ust. 1 udziela się również, gdy z posiadanych przez Policję informacji lub okoliczności zatrzymania wynika, że osoba zatrzymana może być chora na choroby zakaźne.

Zamawiający w związku z tym stwierdził, że usługa którą świadczy Szpital spełnia dyspozycje art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc podlega zwolnieniu z podatku VAT.

W tejże umowie zastrzeżono, że „udzielenie pomocy medycznej w nagłych przypadkach zagrożenia zdrowia lub życia osobom zatrzymanym przez Policję (w tym przebywających w pomieszczeniach dla osób zatrzymanych) nie jest przedmiotem niniejszej umowy i odbywa się na zasadach określonych, w szczególności w ustawie z dnia 8 czerwca 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym (Dz. U. Nr 191, poz. 1410 z późn. zm.) oraz ustawie z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 Nr 14, poz. 89 z późn. zm)”. Dodatkowo informujemy, że umowa zawiera załącznik nr 1 w postaci zlecenia przeprowadzenia badania lekarskiego i wydania zaświadczenia lekarskiego z powołaniem § 3 ust. 4 Rozporządzenia MSWiA z dnia 21 czerwca 2002 r. w sprawie badań lekarskich osób zatrzymanych przez Policję (Dz. U. Nr 97, poz. 880).

W uzupełnieniu z dnia 27.05.2011r. Wnioskodawca wyjaśnia, iż do Szpitala przywożone są przez Policję osoby przez nią zatrzymane, które zgłosiły problemy zdrowotne i Policja, aby umieścić daną osobę w Policyjnej Izbie Zatrzymań musi poddać ją badaniu lekarskiemu. Po przybyciu do Szpitala (w asyście Policji) osoba zatrzymana jest badana przez lekarza dyżurnego, przeprowadzane są badania laboratoryjne, diagnostyczne, dodatkowe konsultacje. Na tej podstawie lekarz wydaje zaświadczenie informujące, czy stan zdrowia zatrzymanego pozwala na umieszczenie go w Policyjnej Izbie Zatrzymań. W przypadku konieczności leczenia zatrzymanego w ramach hospitalizacji, jest on przyjmowany do Szpitala jako pacjent. Natomiast jeżeli zatrzymany w wyniku przeprowadzonego badania otrzyma zaświadczenie o możliwości umieszczenia go w Policyjnej Izbie Zatrzymań, wraz z Policją opuszcza Szpital, a za wykonaną usługę Szpital wystawia fakturę VAT zgodnie z zawartą umową.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przedstawiona usługa podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w wysokości 23%, czy podlega zwolnieniu...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa, która jest świadczona na rzecz Zamawiającego nie służy profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, albowiem obejmuje swym zakresem wydanie zaświadczenia kwalifikujące bądź nie, zatrzymanego do umieszczenia w Policyjnej Izbie Zatrzymań. Umowa wprost zastrzega, że jej przedmiot nie obejmuje świadczeń medycznych związanych z leczeniem pacjenta, gdyż te realizowane są w ramach ogólnego finansowania systemu opieki zdrowotnej. Nie została więc spełniona podstawowa przesłanka związana z celem, a więc usługa podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w przypadku opodatkowania 23% stawką podatku VAT usług pobrania krwi lub innego materiału biologicznego (bez badań analitycznych) od osób zatrzymanych;
  • nieprawidłowe w przypadku opodatkowania 23% stawką podatku VAT badań lekarskich osoby zatrzymanej przez Policję pod względem braku przeciwwskazań do umieszczenia w policyjnej izbie zatrzymań.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 8 ust. 1 pkt 1 powołanej ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku oraz zwolnień od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 9 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2) – ex 85 i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 18 i 19, a także dodanie ustawą z dnia z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) pkt 18a i 19a, regulujących zwolnienia od podatku w zakresie opieki medycznej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania.

Stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Na podstawie ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach dodano do ustawy obowiązujący od dnia 1 kwietnia 2011 r. przepis art. 43 ust. 1 pkt 18a, zgodnie z którym zwolnione od podatku od towarów i usług są również usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, świadczone na rzecz zakładów opieki zdrowotnej na ich terenie.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 ustawy, zwolnieniu podlegają również usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone przez:

  1. lekarzy i lekarzy dentystów,
  2. pielęgniarki i położne,
  3. osoby wykonujące inne zawody medyczne, o których mowa w art. 18d ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 ze zm.),
  4. psychologów.

Zwolnieniu od podatku od towarów i usług podlegają także – w myśl obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011 r. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 19a ustawy, wprowadzonego ustawą z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach – świadczenie usług, o których mowa w pkt 18 i pkt 19, jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa w pkt 18 i pkt 19.

Tut. Organ podatkowy zauważa, iż przepisy ustawy o VAT nie definiują pojęcia opieki medycznej.

Z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że pojęcie „opieka medyczna” dotyczy świadczeń medycznych, które służą diagnozie, opiece oraz, w miarę możliwości, leczeniu chorób lub zaburzeń zdrowia. Cel usługi medycznej określa, czy powinna ona korzystać ze zwolnienia; jeżeli z kontekstu wynika, że jej głównym celem nie jest ochrona, utrzymanie bądź przywrócenie zdrowia, lecz inny cel, to wówczas zwolnienie nie będzie miało zastosowania. Innymi słowy aby podlegać zwolnieniu świadczenie powinno mieć cel terapeutyczny, tym samym liczy się nie charakter usługi, ale jej cel.

Zdefiniowanie w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług zakresu zwolnienia poprzez zawężenie go wyłącznie do usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, odpowiada co do zasady używanym przez Trybunał określeniom „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”.

Z powołanego przepisu jednoznacznie wynika, iż dla zastosowania zwolnienia od VAT istotny będzie cel wykonywanych świadczeń. Ze zwolnienia będą generalnie korzystać tylko te czynności, które mają charakter diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy). Jeśli świadczenie nie będzie służyć profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, to wówczas nie będzie objęte zwolnieniem podatkowym.

Podkreślenia wymaga, iż orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE wskazuje również, że ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212/01, pkt 40). Zgodnie z orzeczeniem w tej sprawie „celu terapeutycznego nie należy określać w sposób szczególnie wąski, świadczenie profilaktycznych usług medycznych może być również zwolnione od podatku nawet jeśli okaże się że osoby, które są poddane badaniom lub innym zabiegom medycznym o charakterze profilaktycznym nie cierpią na żadną chorobę lub anomalię zdrowotną.”

Tym samym badanie diagnostyczne mające jedynie na celu ustalenie lub wykluczenie choroby lub innej anomalii zdrowotnej będzie podlegało zwolnieniu z VAT.

Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa UE, nie ulega wątpliwości, że analizy laboratoryjne korzystają ze zwolnienia od podatku.

W orzeczeniu C-106/05 w sprawie L. u. P. GmbH przeciwko Finanzamt Bochum-Mitte Trybunał stwierdza, że „analizy laboratoryjne, których wykonanie (…) jest zalecane przez lekarzy ogólnych w ramach sprawowanej przez nich opieki medycznej, mogą przyczynić się do utrzymywania dobrego stanu zdrowia ludzi, ponieważ – podobnie jak w przypadku wszelkich świadczeń medycznych wykonywanych zapobiegawczo – ich celem jest poddanie pacjentów obserwacji i badaniom zanim zaistnieje konieczność poddania ich diagnozie, leczeniu czy też wyleczeniu z ewentualnej choroby.

W tych okolicznościach, (…), należy uznać, że mając na uwadze realizowany przez powyższe zwolnienia z opodatkowania cel obniżenia kosztów opieki medycznej, analizy laboratoryjne, takie jak te będące przedmiotem postępowania przed sądem krajowym, których celem jest poddanie pacjentów zapobiegawczym obserwacjom i badaniom, można uznać za „opiekę medyczną”.

Podobnie w wyroku C-76/99 w sprawie Komisja przeciwko Francji (pkt 20) Trybunał stwierdził „na mocy art. 13 część A ust. 1 lit. b szóstej dyrektywy zarówno pobranie próbki jak i samo wykonanie analizy medycznej podlegają zwolnieniu z podatku VAT”.

Należy jednak podkreślić, iż zgodnie z orzecznictwem ETS pojęcia świadczenia opieki medycznej nie można interpretować w sposób, który obejmuje świadczenia medyczne realizowane w innym celu niż postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz w zakresie, w jakim to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych (wyrok w sprawie Peter d’Ambrumenil, Dispute Resolution Services Ltd vs Commissioners of Customs and Excise C-307/01).

Jeżeli podstawowym celem danego świadczenia nie są diagnoza, opieka, bądź leczenie chorób lub zaburzeń zdrowia (tj. świadczeniu nie przyświeca cel terapeutyczny), świadczenie takie nie podlega zwolnieniu z VAT. Takie stanowiska były prezentowane przez ETS w licznych orzeczeniach (wyrok ETS z 20 listopada 2003r. w sprawie Peter d’Ambrumenil C-307/01; wyrok ETS z 20 listopada 2003r. w sprawie Margarete Unterpertinger, C-212/01; wyrok ETS z 10 września 2002r. w sprawie Kügler, C-141/00).

W orzeczeniu w sprawie Peter d’Ambrumenil Trybunał wskazał przykładowe usługi medyczne, które ze względu na spełnienie wskazanego warunku (celu terapeutycznego) - podlegają zwolnieniu z VAT, oraz takie w stosunku do których zwolnienie nie ma zastosowania.

Wśród usług, do których zwolnienie nie może znajdować zastosowania ETS wymienił:

  • wydawanie poświadczeń stanu zdrowia celem otrzymywania renty wojskowej,
  • przeprowadzanie badań medycznych celem określenia istnienia i wielkości szkód poniesionych przez osoby fizyczne w przypadku postępowań sądowych dotyczących uszkodzeń ciała,
  • przeprowadzanie badań lekarskich celem sporządzenia raportu dotyczącego zaniedbań lekarskich w przypadku postępowań sądowych dotyczących takich zaniedbań,
  • przygotowywanie raportów medycznych dotyczących wyżej wymienionych spraw oraz raportów medycznych opartych o notatki lekarskie bez przeprowadzania dodatkowych badań lekarskich w wyżej wymienionych sprawach
  • pobieranie próbek DNA dla celów ustalenia ojcostwa (orzeczenie w sprawie C-384/98 Dotter vs Wllimaier).

W świetle powyższego ze zwolnienia będą korzystały jedynie badania laboratoryjne związane z profilaktyką i ochroną zdrowotną. Natomiast analizy mające cel wyłącznie ekspercki czy dowodowy – nie będą mogły korzystać ze zwolnienia z opodatkowania VAT.

Zdefiniowanie w przepisach art. 43 ust. 1 pkt 18, pkt 18a, pkt 19 i pkt 19a ustawy, zakresu zwolnienia poprzez zawężenie go wyłącznie do usług opieki medycznej służących profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia odpowiada co do zasady używanym przez Trybunał Sprawiedliwości UE określeniom „postawienie diagnozy, udzielenie pomocy medycznej oraz, w zakresie, w jakim jest to możliwe, leczenie chorób lub zaburzeń zdrowotnych”. Ponadto z orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości UE wynika, że ze zwolnienia mogą korzystać również usługi medyczne realizowane w celach profilaktycznych (wyrok w sprawie Unterpertinger, C-212/01, pkt 40).

Z powołanych przepisów jednoznacznie wynika, iż zwolnienie od podatku usług medycznych ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Ze zwolnienia korzystają bowiem usługi mające cel diagnostyczny lub terapeutyczny (leczniczy), świadczone przez zakłady opieki zdrowotnej, bądź świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty, pielęgniarki i położnej, zawodów medycznych oraz psychologów. Zwolnienie obejmuje zatem tylko świadczenia medyczne wykonywane w określonym celu przez określone osoby (podmioty).

Nie każde działanie o charakterze usług w zakresie ochrony zdrowia świadczone przez określone osoby będzie podlegało zwolnieniu. Ze zwolnień będą korzystać te działania o charakterze diagnostycznym lub terapeutycznym (świadczone przez określone podmioty), których celem będzie profilaktyka, zachowanie, ratowanie, przywracanie lub poprawa zdrowia. W celu wyjaśnienia znaczenia tych pojęć należy odwołać się do wykładni językowej. Profilaktyka to wszelkie działania i środki stosowane w celu zapobiegania czemuś niepożądanemu, likwidowanie przyczyn niekorzystnych zjawisk; to działania i środki stosowane w celu zapobiegania chorobom. Zachowywanie rozumiane jest jako dochowanie czegoś w stanie niezmienionym, nienaruszonym lub niezniszczonym mimo upływu czasu lub niesprzyjających okoliczności, utrzymywanie. Interpretując słowo „ratowanie”, należy odwołać się do słów „ratować” i „ratownictwo”. Ratować to starać się ocalić, zachować coś, natomiast ratownictwo jest rozumiane jako ogół środków i metod ratowania życia ludzkiego i niesienia pomocy w warunkach zagrożenia. Słowo „przywracać” oznacza doprowadzić coś do poprzedniego stanu, wprowadzić coś na nowo, odtworzyć coś w pierwotnej postaci, wznowić odnowić, sprawić, że ktoś się znajdzie w takiej sytuacji, w takim stanie, w jakim był poprzednio. Poprawa to zmiana stanu czegoś na lepsze, poprawienie czegoś, poprawianie się, polepszanie. Zatem dokonując ustalenia, czy dana usługa medyczna podlega zwolnieniu z VAT, należy ustalić, czy będzie spełniała wyżej określone warunki.

Z treści stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż Szpital w ramach podpisanej umowy z Komendą Policji świadczy usługi medyczne, z których jedna obejmuje internistyczne badanie lekarskie osoby zatrzymanej przez Policję i przewidzianej do umieszczenia w policyjnym pomieszczeniu dla osób zatrzymanych oraz pobranie od niej krwi lub innego materiału biologicznego do badań (bez badań analitycznych), wyłącznie na żądanie policjanta doprowadzającego osobę zatrzymaną.

Zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 21 czerwca 2002r. w sprawie badań lekarskich osób zatrzymanych przez Policję (Dz. U. Nr 97, poz. 880) osobie zatrzymanej przez Policje, zwaną dalej „osobą zatrzymaną” udziela się niezwłocznie pierwszej pomocy medycznej lub poddaje niezbędnym badaniom lekarskim w przypadku, gdy osoba ta znajduje się w stanie zagrażającym życiu lub zdrowiu w szczególności, gdy osoba ta:

  1. ma widoczne obrażenia ciała lub utraciła przytomność,
  2. oświadcza, że cierpi na schorzenie wymagające stałego lub okresowego leczenia,
  3. żąda udzielenia pierwszej pomocy medycznej i przeprowadzenia niezbędnych badań lekarskich.

Pomocy, o której mowa w ust. 1 udziela się również, gdy z posiadanych przez Policję informacji lub okoliczności zatrzymania wynika, że osoba zatrzymana może być chora na choroby zakaźne.

Ponadto w myśl § 3 ust. 4 po udzieleniu pomocy medycznej lub przeprowadzeniu badania lekarskiego osoby zatrzymanej, lekarz wydaje zaświadczenie lekarskie o istnieniu lub braku przeciwwskazań medycznych do zatrzymania i umieszczenia w pomieszczeniu dla zatrzymanych lub wystawia skierowanie do innego zakładu opieki zdrowotnej celem wykonania badań diagnostycznych lub leczenia. Zaświadczenie dołącza się do dokumentacji sporządzonej w związku z zatrzymaniem osoby.

W treści wniosku Zainteresowany wskazuje, iż do Szpitala przywożone są przez Policję osoby przez nią zatrzymane, które zgłosiły problemy zdrowotne i Policja, aby umieścić daną osobę w Policyjnej Izbie Zatrzymań musi poddać ją badaniu lekarskiemu. Po przybyciu do Szpitala (w asyście Policji), osoba zatrzymana jest badana przez lekarza dyżurnego, przeprowadzane są badania laboratoryjne, diagnostyczne, dodatkowe konsultacje. Na tej podstawie lekarz wydaje zaświadczenie informujące, czy stan zdrowia zatrzymanego pozwala na umieszczenie go w Policyjnej Izbie Zatrzymań. W przypadku konieczności leczenia zatrzymanego w ramach hospitalizacji, jest on przyjmowany do Szpitala jako pacjent. Natomiast jeżeli zatrzymany w wyniku przeprowadzonego badania otrzyma zaświadczenie o możliwości umieszczenia go w Policyjnej Izbie Zatrzymań, wraz z Policją opuszcza Szpital.

Z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 i pkt 18a jednoznacznie wynika, iż zwolnione od podatku są usługi wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawa towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. W nawiązaniu do powyższego należy wskazać, iż Zainteresowany wypełnił przesłankę o charakterze podmiotowym uprawniającym go do zastosowania zwolnienia – jest Samodzielnym Publicznym Zakładem Opieki Zdrowotnej.

Wykonywana usługa internistycznego badania lekarskiego, świadczona przez Szpital, polega na określeniu stanu zdrowia osoby zatrzymanej pod względem braku przeciwwskazań medycznych do umieszczenia w policyjnej izbie zatrzymań, czyli wypełnia przesłankę o charakterze podmiotowo-przedmiotowym - służy ochronie zdrowia oraz sprawowaniu profilaktycznej opieki osób zakwalifikowanych do przebywania w takich pomieszczeniach. Przedmiotowa usługa będzie korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy o podatku od towarów i usług. Zatem w odniesieniu do sytuacji, gdy badanie osoby zatrzymanej w celu określenia stanu zdrowia i braku przesłanek zabraniających umieszczenia w izbie zatrzymań spełnia przesłankę podmiotowo-przedmiotową wynikająca z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy, należało w tej części uznać stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Natomiast wykonanie usługi pobrania krwi lub innego materiału biologicznego (bez badań analitycznych) od osób zatrzymanych w celu określenia stanu zdrowia i braku przesłanek zabraniających umieszczenia w Policyjnej Izbie Zatrzymań nie mają na celu zdrowia osób.

Efektem usługi świadczonej przez Szpital jest dostarczenie osobie trzeciej (Policji) elementu koniecznego dla podjęcia decyzji pociągającej za sobą prawne konsekwencje dla osób zatrzymanych. Taka usługa medyczna nie ma zasadniczo na celu profilaktyki, zachowania, ratowania, przywracania lub poprawy zdrowia, stąd nie może być objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług.

Wykonywane przez Wnioskodawcę ww. usługi polegające na pobieraniu próbek krwi do badań laboratoryjnych nie zostały wymienione w innych przepisach oraz aktach wykonawczych do ustawy, jako korzystające z obniżonych stawek podatku. Tym samym przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu według stawki 23%, na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy uznać, iż w stosunku do usług pobrania krwi lub innego materiału biologicznego (bez badań analitycznych), które nie służą profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, są wykonywane wyłącznie na żądanie policjanta doprowadzającego osobę zatrzymaną ma zastosowanie podstawowa stawka podatku od towarów i usług.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj