Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-636/11/AK
z 9 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
cellpadding="0" cellspacing="0" width="100%">
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-636/11/AK
Data
2011.08.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
cel
cele mieszkaniowe
hipoteka
kredyt
kredyt bankowy
kredyt mieszkaniowy
zastaw


Istota interpretacji
Możliwość zwolnienia z opodatkowania przychodu w przypadku przeznaczenia go na spłatę kredytu zaciągniętego na dowolny cel.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 maja 2011r. (data wpływu do tut. Biura 18 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu w przypadku przeznaczenia go na spłatę kredytu zaciągniętego na dowolny cel - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 maja 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu w przypadku przeznaczenia go na spłatę kredytu zaciągniętego na dowolny cel.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 13 listopada 2006r. wnioskodawczyni zakupiła nieruchomość – mieszkanie w kamienicy przy ulicy Z. Na zakup ww. nieruchomości został zaciągnięty kredyt hipoteczny na dowolny cel w kwocie 262 000,00 PLN. Był to kredyt hipoteczny, ale pod zastaw tego kredytu została obciążona hipoteka mieszkania wnioskodawczyni, w którym mieszkała – przy ulicy K., a nie hipoteka nabytego mieszkania przy ulicy Z. Pieniądze z kredytu zostały przelane na konto wnioskodawczyni, z którego w przeciągu dwóch dni zostały przelane na zakup nieruchomości przy ulicy Z.

Nieruchomość przy ulicy Z. została sprzedana 14 kwietnia 2010r. - czyli w przeciągu 5 lat od zakupu za kwotę 430 000,00 PLN. W dniu sprzedaży kredyt wnioskodawczyni, pod który była zastawiona hipoteka mieszkania, w którym mieszkała przy ulicy K. wynosił 247 941,08 PLN i w przeciągu miesiąca (14 maja 2010r.) został w całości spłacony.

Wnioskodawczyni wskazała, że powinna zapłacić podatek od wzbogacania w wysokości 10% plus odsetki, ponieważ mieszkanie zostało sprzedane w przeciągu 5 lat od daty nabycia.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy podatek do zapłacenia ma być naliczony od ceny sprzedaży nieruchomości, czyli od 430 000,00 PLN (jak wcześniej zostało wskazane na zakup tego mieszkania był zaciągnięty kredyt, pod który została zastawiona hipoteka mieszkania, w którym wnioskodawczyni mieszkała)...

Czy też podatek do zapłacenia ma być naliczony od różnicy pomiędzy kwotą sprzedaży, czyli 430 000,00 PLN a kwotą spłaconego kredytu, czyli 247 941,08 PLN, czyli od 182 058,92 PLN...

Zdaniem wnioskodawczyni, podatek od wzbogacenia powinna zapłacić od różnicy pomiędzy kwotą sprzedaży 430 000,00 PLN a kwotą spłaconego kredytu 247 941,08 PLN, czyli od 182 058,92 PLN.

Kwota w wysokości 247 941,08 PLN, została bowiem wykorzystana na spłatę kredytu hipotecznego (zaciągniętego na dowolny cel, a celem wnioskodawczyni było kupno nieruchomości), wiec o tę kwotę wnioskodawczyni się nie wzbogaciła i nie ma jej na swoim koncie.

Kredyt ten został spłacony w dniu 14 maja 2010r., zaraz po sprzedaży w dniu 14 kwietnia 2010r. mieszkania znajdującego się przy ulicy Z., po czym hipoteka mieszkania wnioskodawczyni znajdującego się przy ulicy K. została zwolniona.

Wnioskodawczyni rozumie, że gdyby pod zastaw kredytu założona była hipoteka mieszkania znajdującego się przy ulicy Z., czyli sprzedanego mieszkania, to zwolniona byłaby od spłaty całej sumy - 430 000,00 PLN i zapłaciłaby podatek tylko za tę kwotę, o którą się wzbogaciła, czyli podatek od 182 058,92 PLN. Niestety, w banku podczas wyboru kredytu tak jej doradzono, a ona nie była świadoma konsekwencji.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) podlegającym opodatkowaniu źródłem przychodu jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości (w tym lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość),
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Powyższy przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

Wobec powyższego, w przypadku sprzedaży m.in. lokalu mieszkalnego decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu ma moment jego nabycia.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego lokal mieszkalny w kamienicy przy ulicy Z. wnioskodawczyni zakupiła w dniu 13 listopada 2006r., natomiast jego sprzedazy dokonała w dniu 14 kwietnia 2010r.

Oznacza to w przedmiotowej sprawie, że sprzedaż nieruchomości nastąpiła przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie, tym samym sprzedaż ta stanowiła dla wnioskodawczyni źródło przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast dokonując oceny skutków podatkowych sprzedaży tej nieruchomości należy zastosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007r.

Zgodnie bowiem z art. z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 ze zm.) do przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007r.

I tak w myśl art. 28 ust. 2 zdanie pierwsze ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w ww. brzmieniu podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszt odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszt sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja sprzedaży mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z ta czynnością). Można do takich kosztów zaliczyć m.in. związane ze zbyciem koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej, opłatę notarialną, podatek od czynności cywilnoprawnych, opłatę sądową, o ile zbywca takie wydatki poniósł. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym odpłatnym zbyciem musi istnieć bezpośredni związek przyczynowo-skutkowy.

Podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika (art. 28 ust. 2 zdanie drugie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Stosownie natomiast do art. 28 ust. 2a) zasada, o której mowa w art. 28 ust. 2 zdanie drugie, nie ma zastosowania do podatników dokonujących sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e).

W świetle art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r., z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej (art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy),
  • na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo- kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów (art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy).

Zaznaczyć należy, iż wyliczenie zawarte w tym przepisie ma charakter wyczerpujący, w związku z tym tylko realizacja powyższych celów pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego przez podatnika ze sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy.

W przedmiotowej sprawie rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy przeznaczenie przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego w 2006r. na spłatę kredytu zaciągniętego na dowolny cel uprawnia wnioskodawczynię do skorzystania ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy.

Jak wynika bowiem z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego w dniu 13 listopada 2006r. wnioskodawczyni zakupiła nieruchomość – mieszkanie w kamienicy przy ulicy Z. Na zakup ww. nieruchomości został zaciągnięty kredyt hipoteczny na dowolny cel w kwocie 262 000,00 PLN. Był to kredyt hipoteczny, ale pod zastaw tego kredytu została obciążona hipoteka mieszkania wnioskodawczyni, w którym mieszkała – przy ulicy K., a nie hipoteka nabytego mieszkania przy ulicy Z.

Zauważyć zatem należy, że iż podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym - w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. – jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) przychodu ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe, czyli m.in. na spłatę kredytu (lub pożyczki) a także odsetek od kredytu (lub pożyczki) zaciągniętych na cele mieszkaniowe, o których mowa w lit. a) ustawy, czyli m.in. zaciągniętych na nabycie lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym lokalem.

Z literalnego brzmienia ww. przepisu wynika zatem, że tylko spłata kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele mieszkaniowe spełnia przesłanki zwolnienia przychodu ze sprzedaży nieruchomości od podatku dochodowego. Zatem należy uznać, że zwolnienie to nie dotyczy przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust 1 pkt 8 lit. a)-c), a wydatkowanych na spłatę kredytu czy pożyczki zaciągniętych na inne cele, niż wymienione w ww. przepisie.

Zgodnie z art. 69 ust. 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Prawo bankowe (Dz. U. z 2002r. Nr 72, poz. 665 ze zm.) umowa kredytu powinna być zawarta na piśmie i określać w szczególności cel, na który kredyt został udzielony.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż kredyt hipoteczny udzielony na dowolny cel, chociażby został faktycznie przeznaczony na cele mieszkaniowe nie wypełnia dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Przeznaczenie kredytu na cele mieszkaniowe powinno wynikać wprost z zawartej umowy kredytowej. Przy zaciąganiu kredytu bankowego, w interesie podatnika leży przeanalizowanie możliwości skorzystania z wybranej preferencji podatkowej przed skorzystaniem z konkretnego produktu bankowego, bowiem w świetle obowiązującej w prawie cywilnym swobody zawierania umów jest możliwe takie wynegocjowanie ostatecznego kształtu umowy kredytu, który uwzględniłby obowiązujące przepisy podatkowe (w szczególności w zakresie zwolnień podatkowych).

Tym samym treść art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jasno wskazuje, iż kredyt, na którego spłatę został przeznaczony przychód z odpłatnego zbycia nieruchomości lub prawa majątkowego musi być kredytem zaciągniętym na cele mieszkaniowe, co z kolei powinno wynikać z treści umowy kredytowej. Zatem okoliczność, że spłacany kredyt hipoteczny został zaciągnięty na dowolny cel będzie stanowiła przesłankę negatywną, uniemożliwiającą skorzystanie z przedmiotowego zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym miejscu zauważyć również należy, że w przedmiotowej sprawie najistotniejsze znaczenie ma fakt, że kredyt, który wnioskodawczyni zaciągnęła nie miał określonego celu, a więc z umowy kredytowej nie wynikało na jaki cel zostaną przeznaczone środki uzyskane z tego kredytu, co skutkuje brakiem możliwości skorzystania przez wnioskodawczynię ze zwolnienia w przypadku wydatkowania środków ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na spłatę takiego kredytu.

W przypadku korzystania z ulg i zwolnień podatkowych wynikających z ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, obowiązek udowodnienia, że określony wydatek został poniesiony przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z przepisów podatkowych spoczywa na podatniku, który wywodzi z tego określone skutki prawne. Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych w zwolnieniach przedmiotowych w przypadku wydatkowania przychodu uzyskanego ze sprzedaży na spłatę kredytu, wymaga by kredyt ten był zaciągnięty na nabycie m.in. lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu. Oznacza to, że podatnik chcąc skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych musi udowodnić, iż kredyt został zaciągnięty właśnie na ten cel. Musi zatem posiadać dowody, z koniecznością których wykazania winien się liczyć od początku, skoro zgodnie z przepisami ze zwolnienia korzysta przychód w części wydatkowanej w określonym czasie na wskazany w ustawie cel, a on sam zamierza ze zwolnienia korzystać. Dowodem takim niewątpliwie jest umowa kredytowa, z której wynikać powinien cel zaciągnięcia kredytu. Podatnik winien zatem w świetle ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dysponować umową kredytową, z której będzie wynikało, że kredyt został zaciągnięty na nabycie konkretnego lokalu mieszkalnego a nie samym faktem zaciągnięcia kredytu w ogóle. Liczy się bowiem cel na jaki kredyt został zaciągnięty i wydatkowany, wynika to bowiem wprost z literalnego brzmienia art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy.

Ponadto odpowiadając na twierdzenie wnioskodawczyni, że podatek winna płacić tylko od różnicy między kwotą sprzedaży a kwota spłaconego kredytu, ponieważ o kwotę spłaconego kredytu się nie wzbogaciła należy zauważyć, że zaciągnięcie kredytu i uzyskanie pieniędzy od banku nie jest w świetle prawa podatkowego traktowane jako osiągnięcie przez podatnika przychodu do opodatkowania, a tym samym od kwoty kredytu wnioskodawczyni nie płaciła w momencie jego uzyskania podatku dochodowego. Oczywistym jest, że wydatku na spłatę kredytu nie może również odliczyć w momencie jego spłaty od przychodu. W określonych okolicznościach przychód przeznaczony na spłatę takiego kredytu może jedynie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania. Te okoliczności w niniejszej sprawie jednak nie zachodzą.

Tym samym w przedmiotowej sprawie wnioskodawczyni nie może skorzystać ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy w związku z przeznaczeniem przychodu na spłatę kredytu zaciągniętego na dowolny cel. Wydatków na spłatę nie może również odliczyć od przychodu w żaden inny sposób.

Reasumując, odpłatne zbycie w 2010r. lokalu mieszkalnego stanowiło dla wnioskodawczyni źródło przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jego nabycie.

Wydatkowanie przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na spłatę kredytu zaciągniętego na dowolny cel nie wypełniało dyspozycji art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy, bowiem kredyt nie został zaciągnięty na jeden z celów wymienionych w przepisie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy. W związku z tym uzyskany przez wnioskodawczynię przychód podlegać winien był opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym. Wnioskodawczyni zobowiązana była zatem w terminie płatności podatku (czyli w terminie 14 dni od dnia dokonania odplatanego zbycia) złożyć deklarację według ustalonego wzoru (PIT-23) i wykazać w niej przychód uzyskany z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego w wysokości wartości wyrażonej w cenie określonej w umowie sprzedaży, czyli 430 000,00 zł pomniejszonej o ewentualne koszty odpłatnego zbycia, o ile wnioskodawczyni takie poniosła oraz wpłacić 10% podatek od przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia przedmiotowego lokalu mieszkalnego.

Jeżeli jednak wnioskodawczyni w ww. terminie obowiązku tego nie wypełniła, to zobowiązana jest uregulować 10% zryczałtowany podatek dochodowy od przychodu uzyskanego ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, wraz z należnymi odsetkami liczonymi zgodnie z przepisami art. 28 ust. 3 ww. ustawy.

Zgodnie z art. art. 28 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2007 r. jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) - podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:

  1. od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,
  2. począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj