Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-654/11/AK
z 13 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-654/11/AK
Data
2011.07.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zasady wymiaru i poboru podatku z tytułu importu towarów --> Szczególny przypadek nieprzysługiwania zwrotu podatku nadpłaconego


Słowa kluczowe
import (przywóz)
korekta podatku


Istota interpretacji
Brak obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w przypadku otrzymania decyzji organów celnych, z których wynikać będą zmniejszone, w stosunku do pierwotnych, kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku złożonym w siedzibie tut. organu w dniu 11 maja 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w przypadku otrzymania decyzji organów celnych, z których wynikać będą zmniejszone, w stosunku do pierwotnych, kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 11 maja 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w przypadku otrzymania decyzji organów celnych, z których wynikać będą zmniejszone, w stosunku do pierwotnych, kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka zamierza wystąpić do właściwych organów celnych o dokonanie korekt zgłoszeń celnych w zakresie wartości celnej zaimportowanych towarów oraz zwrotu należności celnych i określenia prawidłowej wysokości podatku należnego od importu towarów. Podstawą wspomnianych wniosków będą faktury korygujące otrzymane przez Spółkę od dostawców towarów, z których wynika zmniejszenie wartości dostawy z uwagi na:


  • uznane reklamacje ilościowe, lub
  • zmniejszenie jednostkowej ceny towarów, lub
  • zmniejszenie łącznej ceny towarów.


Powyższe faktury zmniejszać zatem będą wartość celną a tym samym także podstawę opodatkowania importu towarów dla celów podatku od towarów i usług. Spółka spodziewa się uzyskać decyzje właściwych organów celnych zmieniające dane pierwotnych zgłoszeń celnych i określające prawidłowe (zmniejszone) wartości celne oraz decyzje określające podatek od towarów i usług z tytułu importu towarów uwzględniające zmniejszone wartości celne. W wyniku wydania takich decyzji, kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów, których te decyzje będą dotyczyć, ulegną odpowiedniemu zmniejszeniu.

Spółka prowadząc działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, dokonuje odliczenia w całości podatku wynikającego z dokumentów celnych dotyczących importowanych towarów. W opisanych wyżej przypadkach, Spółka dokonała odliczenia podatku z tytułu importu w kwotach wynikających z pierwotnych dokumentów celnych.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w przypadku otrzymania przez Spółkę decyzji właściwych organów celnych, zmieniających dane pierwotnych zgłoszeń celnych oraz decyzji określających podatek od towarów i usług z tytułu importu towarów, uwzględniających zmniejszone wartości celne, z których wynikać będą zmniejszone w stosunku do pierwotnych kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów, Spółka powinna dokonać korekty rozliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów...
  2. Jeśli odpowiedź na pierwsze pytanie będzie stwierdzać obowiązek dokonania przez Spółkę wskazanej korekty (zmniejszenia) podatku naliczonego, to czy Spółka będzie mogła jednocześnie żądać zwrotu nadpłaconego podatku należnego z tytułu importu towarów...
  3. Jeśli odpowiedź na pierwsze pytanie będzie stwierdzać obowiązek dokonania przez Spółkę wskazanej korekty (zmniejszenia) podatku naliczonego, to w którym okresie rozliczeniowym taka korekta powinna zostać dokonana...


Zdaniem Wnioskodawcy, wydanie przez właściwe organy celne decyzji zmieniających dane pierwotnych zgłoszeń celnych oraz decyzji określających podatek od towarów i usług z tytułu importu towarów, uwzględniających zmniejszone wartości celne, z których wynikać będą zmniejszone w stosunku do pierwotnych kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów, nie będzie obligować Spółki do dokonania korekty jej rozliczenia ani po stronie podatku należnego, ani po stronie podatku naliczonego.

Spółka wskazała, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Stosownie natomiast do art. 86 ust. 2 pkt 2 ustawy, kwotą podatku naliczonego, w przypadku importu towarów, jest suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego i deklaracji importowej. Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał dokument celny.

Art. 40 ustawy stanowi, że w przypadku, gdy kwota podatku (z tytułu importu) została nadpłacona, podatnikowi nie przysługuje zwrot nadpłaconego podatku, jeżeli kwota nadpłaconego w imporcie podatku pomniejszyła kwotę podatku należnego. Regulacja ta jest przejawem dążenia ustawodawcy do upraszczania procedur związanych z rozliczeniem podatku z tytułu importu towarów. Przepis ten odnosi się do częstych w praktyce sytuacji, w których podatnik dokonujący importu towarów deklaruje i dokonuje zapłaty zawyżonych kwot podatku. Zawyżenie takie wynikać może z wielu przyczyn - związane jest np. z różnicą pomiędzy wartością/ilością dostaw wykazywanych na fakturach a rzeczywistymi dostawami lub też zawyżeniem ceny towarów.

Z przepisu art. 40 ustawy a contrario wynika, że podatnikowi przysługuje zwrot nadpłaconego podatku, jeżeli kwota ta nie pomniejszyła kwoty podatku należnego (a więc nie została przez podatnika wykazana w deklaracji). W takiej sytuacji zastosowanie ogólnych zasad dotyczących nadpłat podatku dawałoby podatnikowi prawo do wystąpienia o zwrot nadpłaty i jej otrzymania, ale jednocześnie - po otrzymaniu nadpłaty - zobowiązywałoby podatnika do korekty rozliczeń przez pomniejszenie odliczonego wcześniej podatku naliczonego właśnie o kwotę zwróconej nadpłaty. Taki sposób postępowania prowadziłby w istocie do wykonania dwóch dodatkowych czynności technicznych - zmniejszenia podatku należnego i zmniejszenia podatku naliczonego -podczas, gdy ostateczny skutek dla budżetu pozostaje taki sam. Rozwiązanie przyjęte w art. 40 ustawy pozwala na uniknięcie konieczności dokonywania tych dodatkowych (w istocie zbędnych) operacji. Jeżeli zatem podatnik odliczył podatek naliczony a następnie okaże się, że kwota podatku zapłacona przy imporcie towarów została nadpłacona, podatnik może, na podstawie właśnie art. 40 ustawy, pozostawić dotychczasowe odliczenie bez zmian, nie nabywając jednocześnie prawa do ubiegania się o zwrot nadpłaty.

W sytuacji zatem, gdy podatnik skorzystał z prawa do odliczenia całości kwoty podatku należnego z tytułu importu towarów, wynikającej z pierwotnego dokumentu celnego i deklaracji importowej, skorygowanie tego dokumentu przez organ celny decyzją naczelnika urzędu celnego w wyniku korekty faktury dostawcy w związku np. z niedoborem towaru lub zawyżeniem jego ceny i powstanie z tego tytułu nadpłaty w podatku należnym, nie uprawnia podatnika do jej zwrotu. Jest to jednocześnie równoznaczne z utrzymaniem prawa do odliczenia podatku wynikającego z dokumentu celnego. W takiej sytuacji, gdy podatek naliczony wynikający ze zgłoszenia celnego został odliczony, podatnik nie ma obowiązku zmniejszenia w deklaracji podatkowej ani podatku należnego (wynikającego ze skorygowanych faktur i decyzji organu celnego) ani podatku naliczonego (wykazanego w uprzednio złożonej deklaracji VAT), czyli w konsekwencji podatnik zachowuje dotychczasowe rozliczenie podatkowe bez zmian.

Powyższy pogląd znajduje potwierdzenie w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego (np. decyzja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 sierpnia 2010 r., IBPP3/443-360/10/DG) a także jest jednolicie przyjmowany przez uznanych komentatorów ustawy o VAT.

W przypadku, gdyby organ wydający interpretację uznał, że Spółka ma obowiązek dokonania korekty (zmniejszenia) podatku naliczonego w sytuacji opisanej w pytaniu 1, wówczas zdaniem Spółki będzie miała ona prawo do wystąpienia o stwierdzenie i zwrot nadpłaty podatku należnego z tytułu importu towarów. Zgodnie bowiem z art. 40 ustawy, prawo do zwrotu nadpłaty nie przysługuje tylko wówczas, gdy kwota nadpłaconego w imporcie podatku pomniejszyła kwotę podatku należnego. Tymczasem w przypadku, gdy Spółka zobowiązana byłaby skorygować (obniżyć) kwotę pierwotnie odliczonego podatku naliczonego, wówczas w tej części, w której podatek naliczony uległby obniżeniu, nie pomniejszałby on kwoty podatku należnego a zatem w tej części stanowiłby on nadpłatę, której zwrotu Spółka mogłaby dochodzić.

W przypadku, gdyby organ wydający interpretację uznał, że spółka ma obowiązek dokonania korekty (zmniejszenia) podatku naliczonego w sytuacji opisanej w pytaniu 1, wówczas zdaniem Spółki zmniejszenie takie powinno zostać wykazane w deklaracji VAT składanej za okres, w którym spółka otrzyma decyzję organu celnego, z której wynikać będzie zmniejszona kwota podatku należnego (lub w jednym z dwóch kolejnych okresów rozliczeniowych).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego, dotyczącego obowiązku dokonania korekty rozliczenia podatku od towarów i usług ani po stronie podatku należnego, ani po stronie podatku naliczonego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Jednocześnie wskazuje się, iż z uwagi na fakt, iż stanowisko Spółki w zakresie braku obowiązku dokonania korekty rozliczenia podatku od towarów i usług po stronie podatku należnego i naliczonego uznano za prawidłowe, odpowiedź na pytanie drugie i trzecie stała się bezprzedmiotowa.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gdańsku, Al. Zwycięstwa 16/17, 80-219 Gdańsk, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj