Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-451/11-4/BD
z 14 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-451/11-4/BD
Data
2011.06.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kurs
niepełnosprawni
placówka oświatowa
system oświaty
usługi edukacyjne
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Podatek od towarów i usług w zakresie opodatkowania szkoleń.



Wniosek ORD-IN 641 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11 marca 2011 r. (data wpływu: 15 marca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 27 maja 2011 r. (data wpływu: 31 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania szkoleń – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania szkoleń. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 27 maja 2011 r. o doprecyzowanie opisanego stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Spółka zgodnie ze statutem jest niepubliczną placówką oświatową prowadzącą w formie pozaszkolnej, kursy i szkolenia z zakresu podatków, rachunkowości i finansów, audytu oraz zajmuje się działalnością wydawniczą. Wnioskodawca prowadzi placówkę wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzoną przez Prezydenta na postawie art. 82 ust. 3 i ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.).

„A” jest wpisana również do rejestru instytucji szkoleniowych, prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy na postawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415 ze zm.).

Do zadań Spółki należy między innymi kształcenie ustawiczne dorosłych w postaci szkoleń otwartych i zamkniętych oraz kursów w celu pogłębienia wiedzy i kształcenia umiejętności w życiu zawodowym, w rozumieniu § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216). Niezależnie od tego Wnioskodawca prowadzi także szkolenia dla jednostek budżetowych (często dla osób dorosłych niezwiązanych z dziedziną rachunkowości i dziedzinami pokrewnymi, np. osób bezrobotnych w ramach przekwalifikowania zawodu), finansowane w 100% ze środków publicznych.

Działalność oświatowa Spółki, według obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., mieści się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 „usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane”.

Do dnia 31 grudnia 2010 r. działalność szkoleniowa Wnioskodawcy prowadzona w ramach wszystkich form edukacyjnych, kwalifikowana do grupowania, obowiązującej do końca roku 2010 PKWiU 80.42-00.00 „usługi w zakresie pozostałych form kształcenia” korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 „Wykaz usług zwolnionych od podatku” ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do końca roku 2010.

W piśmie uzupełniającym z dnia 27 maja 2011 r. Wnioskodawca wskazał następujące informacje:

  1. usługi świadczone przez „A” są usługami w zakresie kształcenia,
  2. usługi świadczone przez Zainteresowanego są wymienione w:
    • ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta na podstawie art. 82 ust. 3 i ust. 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r., Nr 256, poz. 2572 ze zm.),
    • rejestrze instytucji szkoleniowych prowadzonym przez Wojewódzki Urząd Pracy na podstawie art. 20 ust. 4 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (t j. z 2008 r., Dz. U. Nr 69, poz. 415 ze zm.).
    Tak więc „A” S.A. została na podstawie ustawy o systemie oświaty wpisana do ewidencji placówek kształcenia ustawicznego prowadzących działalność oświatową.
  3. zgodnie z § 1 Statutu niepublicznej placówki oświatowej o nazwie „A”, prowadzi ona kursy i szkolenia z zakresu podatków, rachunkowości i finansów oraz audytu. Do zadań „A” należy kształcenie ustawiczne dorosłych w postaci szkoleń otwartych i zamkniętych oraz kursów w celu pogłębienia wiedzy i kształcenia umiejętności w życiu zawodowym, w rozumieniu § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216). Tak więc efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie zawodowe.
    Działalność oświatowa „A” - według obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług mieści się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 „usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” i obejmuje zarówno nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem w zakresie podatków, rachunkowości i finansów oraz audytu, a także ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.
    Dodać należy, że „A” jako placówka kształcenia praktycznego oraz dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwia uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
  4. usługi świadczone przez „A” prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).
  5. „A” w zakresie przedmiotowych usług nie uzyskiwała akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
  6. „A” prowadzi szkolenia dla jednostek budżetowych, w tym między innymi dla osób dorosłych niezwiązanych z dziedziną rachunkowości i dziedzinami pokrewnymi oraz dla osób bezrobotnych w ramach przekwalifikowania zawodowego finansowanych w 100% ze środków publicznych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w świetle znowelizowanej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ustawą z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, usługi szkoleniowe w ramach pozaszkolnych form edukacji - mieszczące się w grupowaniu 85.59.19.0 - świadczone przez „A” we wszystkich formach edukacyjnych wymienionych w opisie stanu faktycznego, będą podlegały od dnia 1 stycznia 2011 r. zwolnieniu od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust.1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczone usługi szkoleniowe w zakresie pozaszkolnych form edukacji, mieszczące się grupowaniu PKWiU 85.59.19.0, we wszystkich formach edukacyjnych, w świetle nowych uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, jako usługi świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania.

Uzasadniając to stanowisko, „A” wskazuje na następujące okoliczności.

Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjno – szkoleniową, jak wskazano w opisie stanu faktycznego, i jest wpisany na podstawie art. 82 ust. 3 i ust. 3a cyt. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, do prowadzonej przez Kuratorium Oświaty ewidencji szkół i placówek kształcenia ustawicznego prowadzących działalność oświatową. Stąd też stosownie do art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty, spełnia kryteria przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług do zwolnienia od podatku, gdyż – w rozumieniu wspomnianego art. 2 pkt 3a ustawy o systemie oświaty – jest jednostką objętą systemem oświaty, jako placówka kształcenia praktycznego oraz dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwiająca uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

„A” prowadząc działalność edukacyjno – szkoleniową, spełnia kryteria placówki kształcenia ustawicznego, w rozumieniu odpowiednio art. 3 pkt 3 i pkt 17 ustawy o systemie oświaty, spełniając zatem przesłanki do zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług - w zakresie działalności szkoleniowej wymienionej w Zaświadczeniu z dnia 28 lutego 2011 r. o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez m.

Posiadanie przez Wnioskodawcę statusu jednostki objętej systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jest spełnieniem kryterium podmiotowego zwolnienia. Wnioskodawca spełnia również - jak wskazano powyżej - warunki przedmiotowe zwolnienia w postaci charakteru świadczonych usług w zakresie kształcenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług, nie można traktować jako koniunkcji dwóch przedmiotowych znamion zwolnienia „kształcenia” i „wychowania”, których łączne wystąpienie uzasadniałoby spełnienie kryterium przedmiotowego zwolnienia. Taka interpretacja użycia w omawianym przepisie spójnika „i” jest zdaniem Wnioskodawcy błędna, niezgodna z przepisami prawa wspólnotowego i wykładnią celowościową tego przepisu z punktu widzenia konstrukcji zwolnienia podmiotowo -przedmiotowego. Analizując konstrukcję przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a, użycie w nim spójnika „i” nie można interpretować jako koniunkcji łącznej znamion „kształcenia” i „wychowania”, lecz odwrotnie jako alternatywę łączną.

Cytowany art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT wskazuje przede wszystkim na kryterium podmiotowe, podmiot objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, którego usługi są zwolnione, jeżeli mieszczą się w określonym zakresie. Zakres ten to świadczenie usług mające znamiona kształcenia i wychowania. Określenie „w zakresie kształcenia i wychowania” należy traktować zatem jako swego rodzaju zakres usług, które - w przypadku ich wykonywania, nawet tylko jednej z nich przez podmiot objęty systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - korzysta ze zwolnienia. Wykładnia tego przepisu prowadzi do wniosku, że ze zwolnienia korzysta każda usługa realizowana przez jednostkę systemu oświaty, jeżeli ma charakter: albo usługi kształcenia albo usługi wychowania lub jednocześnie kształcenia i wychowania.

Zdaniem „A” za taką interpretacją omawianego przepisu przemawia również brzmienie i cel dyrektyw Unii Europejskiej, a więc przepisy prawa wspólnotowego regulujące zakres omawianego zwolnienia.

Art. 132 ust. 1 lit. i Dyrektywy 2006/112/WE stanowi, że podlega zwolnieniu „kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie”.

W tym zakresie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT określa, że zwolnienie dotyczy podmiotów objętych systemem oświaty, który zgodnie z definicją podaną w art. 2 cyt. ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, obejmuje podmioty zarówno publiczne jak i niepubliczne, w tym placówki niepubliczne, takie jak ośrodki kształcenia i doskonalenia zawodowego, placówki kształcenia praktycznego i placówki kształcenia ustawicznego.

Analizując natomiast zakres przedmiotowy zwolnienia uregulowanego w Dyrektywie 2006/112/WE, podkreślić należy, że wskazuje ona na wykonywanie świadczeń, których przedmiotem jest tylko kształcenie, natomiast nie odnosi się ona w żadnym zakresie do wychowania. Unormowania cyt. Dyrektywy nie zawierają dodatkowych warunków w postaci aspektu „wychowywania”, jako elementu koniecznego (koniunkcji) w zakresie kształcenia.

Zdaniem Wnioskodawcy, analiza przedstawionych unormowań, prowadzi do jednoznacznego wniosku, iż przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a nie można traktować jako koniunkcji, która nakazywałaby stosowanie zwolnienia, kiedy dana pojedyncza usługa nosi jednocześnie (łącznie) cechy „kształcenia” i „wychowania”.

Reasumując, Spółka uważa, że świadczone usługi szkoleniowe w zakresie pozaszkolnych form edukacji, mieszczące się grupowaniu PKWiU 85.59.19.0, we wszystkich formach edukacyjnych, w świetle nowych uregulowań ustawy o podatku od towarów i usług obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011 r. będą podlegały zwolnieniu od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają m. in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Ponadto, zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisem art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Art. 5a został dodany do ustawy o podatku od towarów i usług na podstawie art. 1 pkt 2 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476).

Przepis art. 41 ust. 1 ustawy, stanowi, że stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionego treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 257, poz. 1726), od dnia 1 stycznia 2011 r. dodano do ustawy przepis art. 146a ustawy, zgodnie z którym w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.


Należy zaznaczyć, że zarówno w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ust. 1 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Powyższe jest konsekwencją wprowadzenia do ustawy cyt. art. 5a, zgodnie z którym od dnia 1 stycznia 2011 r., jeżeli przepisy ustawy nie powołują symbolu statystycznego dla danego towaru bądź usługi, nie identyfikuje się ich za pomocą klasyfikacji statystycznych.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

   - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Z art. 2 pkt 3a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.) wynika, że system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Zgodnie z art. 82 ustawy o systemie oświaty, osoby fizyczne i prawne mogą zakładać placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu placówek publicznych.

Placówki niepubliczne mogą zatem być zakładane i prowadzone przez osoby fizyczne lub osoby prawne niebędące jednostkami samorządu terytorialnego.

Dla możliwości zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o powołany wyżej art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy nie jest konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

Zwolnienie określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

W myśl natomiast art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

   - oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast, na podstawie § 13 ust. 1 pkt 20 ww. rozporządzenia, zwolnione od podatku od towarów i usług są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Spółka zgodnie ze statutem jest niepubliczną placówką oświatową prowadzącą w formie pozaszkolnej kursy i szkolenia z zakresu podatków, rachunkowości i finansów, audytu oraz zajmuje się działalnością wydawniczą. Wnioskodawca prowadzi placówkę wpisaną do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta na postawie art. 82 ust. 3 i ust. 3a ustawy o systemie oświaty. „A” jest wpisana również do rejestru instytucji szkoleniowych, prowadzonego przez Wojewódzki Urząd Pracy na postawie art. 20 ust. 4 ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

Do zadań Spółki należy między innymi kształcenie ustawiczne dorosłych w postaci szkoleń otwartych i zamkniętych oraz kursów w celu pogłębienia wiedzy i kształcenia umiejętności w życiu zawodowym, w rozumieniu § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z dnia 3 lutego 2006 r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216).

Niezależnie od tego Wnioskodawca prowadzi także szkolenia dla jednostek budżetowych (często dla osób dorosłych niezwiązanych z dziedziną rachunkowości i dziedzinami pokrewnymi, np. osób bezrobotnych w ramach przekwalifikowania zawodu), finansowane w 100% ze środków publicznych.

Działalność oświatowa Spółki, według obowiązującej od dnia 1 stycznia 2011 r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług, wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r., mieści się w grupowaniu PKWiU 85.59.19.0 „usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane” i obejmuje zarówno nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem w zakresie podatków, rachunkowości i finansów oraz audytu, a także ma na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Zainteresowany wskazał, że do dnia 31 grudnia 2010 r. działalność szkoleniowa Wnioskodawcy prowadzona w ramach wszystkich form edukacyjnych, kwalifikowana do grupowania, obowiązującej do końca roku 2010 PKWiU 80.42-00.00 „usługi w zakresie pozostałych form kształcenia” korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, na podstawie poz. 7 załącznika nr 4 „Wykaz usług zwolnionych od podatku” ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do końca roku 2010.

Usługi świadczone przez „A” są usługami w zakresie kształcenia.

Zgodnie z § 1 Statutu niepublicznej placówki oświatowej o nazwie „A” S.A., prowadzi ona kursy i szkolenia z zakresu podatków, rachunkowości i finansów oraz audytu. Do zadań Akademii należy kształcenie ustawiczne dorosłych w postaci szkoleń otwartych i zamkniętych oraz kursów w celu pogłębienia wiedzy i kształcenia umiejętności w życiu zawodowym, w rozumieniu § 2 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. Efektem prowadzonych szkoleń jest kształcenie zawodowe i przekwalifikowanie zawodowe.

„A” o placówka kształcenia praktycznego oraz dokształcania i doskonalenia zawodowego umożliwia uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Wnioskodawca oświadczył ponadto, że świadczone przez niego usługi prowadzone są w formach i na zasadach przewidzianych w przepisach rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych. „A” w zakresie przedmiotowych usług nie uzyskiwała akredytacji w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. „A” prowadzi szkolenia dla jednostek budżetowych, w tym między innymi dla osób dorosłych niezwiązanych z dziedziną rachunkowości i dziedzinami pokrewnymi oraz dla osób bezrobotnych w ramach przekwalifikowania zawodowego finansowane w 100% ze środków publicznych.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, że zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia i wychowania świadczone przez jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. Ograniczenie umożliwiające skorzystanie z niniejszego zwolnienia ma zatem charakter podmiotowo-przedmiotowy. Aby możliwe było skorzystanie z niniejszego zwolnienia, przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy, nie wystarcza, by dany podmiot był jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, podmiot ten musi świadczyć usługi w zakresie kształcenia i wychowania.

Wnioskodawca wskazał, iż jako niepubliczna placówka oświatowa prowadząca w formie pozaszkolnej kursy i szkolenia z zakresu podatków, rachunkowości, finansów oraz audytu, wpisana jest do ewidencji szkół i placówek niepublicznych prowadzonej przez Prezydenta, na postawie art. 82 ust. 3 i ust. 3a ustawy o systemie oświaty. Ponadto, usługi świadczone przez „A” są usługami w zakresie kształcenia.

Zatem w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych oraz opisu stanu faktycznego należy stwierdzić, że z uwagi na fakt, że Wnioskodawca posiada wpis do ewidencji szkół i placówek niepublicznych Miasta, mieści się w katalogu jednostek objętych systemem oświaty i jako placówka kształcenia ustawicznego świadczy usługi w zakresie kształcenia, wypełniona zostaje podmiotowo-przedmiotowa dyspozycja art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy o podatku od towarów, co oznacza, że przedmiotowe usługi od dnia 1 stycznia 2011 r. są zwolnione od podatku VAT.

Nadmienia się, że z dniem 6 kwietnia 2011 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392).

Przepis § 13 ust. 1 pkt 19 na podstawie ww. rozporządzenia otrzymał brzmienie: „Zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane”. Natomiast § 13 ust. 1 pkt 20 pozostał w niezmienionej treści.

Ponadto w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Wnioskodawcę.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj