Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-812/11/BM
z 23 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-812/11/BM
Data
2011.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2011r. (data wpływu 9 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 maja 2011r. (data wpływu 13 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku prowadzonych przez Wnioskodawcę szkoleń.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 maja 2011r. (data wpływu 13 maja 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 28 kwietnia 2011r. znak: IBPP1/443-273/11/BM.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) zajmuje się działalnością związaną z globalnym pojęciem ochrony środowiska i są to działania z zakresu opracowań studiów wykonalności inwestycji środowiskowych, biznesplanów, analiz techniczno-ekonomicznych, opracowań wniosków do fundacji i programów pomocowych, raportów środowiskowych, przygotowaniem programów ochrony środowiska, optymalizacji pracy oczyszczalni ścieków, planów gospodarką odpadami oraz programów restrukturyzacji przedsiębiorstw, wykonywaniem badań strat wody w wodociągach.

W związku z zatrudnianiem wysoko wykwalifikowanej kadry spółka oferuje szerokie spektrum szkoleń z zakresu ochrony środowiska dla samorządów, administracji centralnej oraz przedsiębiorstw. Spółka w ramach swojej działalności organizuje szkolenia otwarte, a także szkolenia zamknięte realizowane na konkretne zamówienie, mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników. Szkolenia są organizowane przez Spółkę w ramach prowadzonej przez nią działalności gospodarczej, której celem jest regularne osiąganie zysku.

Spółka nie jest objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, jednocześnie Spółka nie posiada akredytacji w rozumieniu o przepisy o systemie oświaty. Spółka jest wpisana do rejestru instytucji szkoleniowych pod numerem ewidencyjnym.

Spółka przeprowadza szkolenia z zakresu przygotowania studium wykonalności spełniające wymogi programów operacyjnych finansowanych ze środków Unii Europejskiej, szkolenia mające na celu przekazanie praktycznych informacji dotyczących zakresu oddziaływania inwestycji na środowisko, zdobycie umiejętności z zakresu sporządzania analizy finansowej, ekonomicznej projektu w ujęciu analizy kosztów i korzyści, obliczania podstawowych wskaźników efektywności projektu, oraz analizy efektywności kosztowej, interpretacji otrzymanych wyników pod kątem wymagań Programów Operacyjnych.

W opinii Spółki wszystkie realizowane usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). Jednocześnie Spółka rozumie usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego w treści tej jak to zostało określone w myśl przepisu art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 - Usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu. Zasady przeprowadzania wszystkich szkoleń nie wynikają z żadnych odrębnych przepisów.

Wszystkie usługi szkoleniowe realizowane przez Spółkę są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Jednocześnie Wnioskodawca informuje, iż uczestnicy szkoleń rekrutują się spośród osób zatrudnionych w jednostkach samorządowych jak również z prywatnych przedsiębiorstw.

Wiedza uzyskana przez uczestników szkoleń przeprowadzanych przez Spółkę, będzie wykorzystywana w ramach wykonywanego przez nich zawodu, pozostając w bezpośrednim związku z branżą jak i wykonywaną pracą.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z tak przedstawionym stanem faktycznym Spółka świadcząc usługi szkoleniowe dla samorządów, administracji publicznej oraz przedsiębiorstw i osób prywatnych, otrzymując od nich informację w postaci oświadczenia, iż finansowanie szkolenia odbywa się przy udziale 70% środków publicznych, świadczenie usług szkoleniowych i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związana korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c...

Zdaniem Wnioskodawcy, świadczenie usług szkoleniowych mających na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników mieści się co do zasady w zakresie usług kształcenia zawodowego. Usługi te korzystają ze zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c) ustawy o VAT oraz rozporządzania Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010r. nr 246, poz. 1649), Rozdział 6 § 13 ust. 1 pkt 20, jeżeli usługi kształcenia zawodowego finansowane są w co najmniej 70% ze środków publicznych, zwolnieniu również podlegają, świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają, m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Polski. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, pod pojęciem świadczenia usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 zwolnione są od podatku VAT świadczenia usług kształcenia zawodowego, oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane jeżeli spełniony jest warunek zawarty w punkcje c), to jest usługi te finansowane są w całości ze środków publicznych. Jednocześnie w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, Rozdział 6 § 13 ust. 1 pkt 20, rozszerzono możliwość zastosowania zwolnienia z VAT jeśli spełniony jest warunek, iż usługi kształcenia zawodowego są finansowane co najmniej w 70% ze środków publicznych. Tym samym, zgodnie z ustawą o finansach publicznych i art. 5 ust. 1 środkami publicznymi są: dochody publiczne; środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegąjące zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA); środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegąjące zwrotowi; przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

Jednocześnie zgodnie z ustawą o finansach publicznych - art. 4 ust. 1, dysponentami środków publicznych są jednostki sektora finansów publicznych jak również inne podmioty w zakresie, w jakim wykorzystują środki publiczne lub dysponują tymi środkami. Tu należy zaznaczyć delegację zawartą w art. 4 ustawy o finansach publicznych umożliwiająca, dysponowanie środkami publicznymi przedsiębiorcom i osobom prywatnym.

Analizując kwestię opodatkowania usług szkoleniowych należy się odnieść do wykładni językowej kształcenia zawodowego. Zgodnie z Praktycznym słownikiem współczesnej polszczyzny wydawnictwa Krupisz pod red. Haliny Zgółkowskiej w Tomie 18, możemy odnaleźć termin kształcenia zawodowego, które oznacza przekazywanie komuś wiedzy, umiejętności, wiadomości; uczenie kogoś. Również kształcenie rozumiane jest jako ustawiczny proces stałego podnoszenia, unowocześniania kwalifikacji ogólnych i zawodowych jednostki w ciągu całego jej życia. Bardziej szczegółową definicje można odnaleźć w Leksykonie pedagogiki pracy pod red. Tadeusza Nowackiego, który formułuje pojęcie kształcenia zawodowego jako termin obejmujący kształcenie przed zawodowe, właściwe kształcenie do zawodu i wszelkie formy dokształcania i doskonalenia zawodowego. Tak więc, można określić kształcenie zawodowe jako ogół celowo organizacyjnych czynności i procesów umożliwiających przygotowanie do zawodu, w tym i orientację zawodową, a w szczególności, przygotowanie do określonej pracy zawodowej w określonej gałęzi gospodarki i na określonym stanowisku pracy. A zatem wszystkie szkolenia realizowane przez Spółkę mają charakter kształcenia zawodowego. Wobec powyższego w opinii Spółki, otrzymując od samorządów, administracji publicznej, przedsiębiorstw i osób prywatnych na rzecz których realizowane są szkolenia informację w postaci oświadczenia, iż finansowanie szkolenia odbywa się przy udziale 70% środków publicznych Spółka może stosować zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 tej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy o VAT, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy, zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r., zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Wskazany przepis art. 43 ust. 17 od dnia 1 kwietnia 2011r. na mocy art. 1 pkt 13 lit. d ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) otrzymał brzmienie: „zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia”.

Natomiast od dnia 1 kwietnia 2011r. mocą art. 1 pkt 13 lit. e ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, został wprowadzony w życie przepis art. 43 ust. 17a, zgodnie z którym zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostaw towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 8 w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 28 lutego 2011r. zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20 i 24, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20 i 24, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 marca 2011r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Również zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Spółka) zajmuje się działalnością związaną z globalnym pojęciem ochrony środowiska i są to działania z zakresu opracowań studiów wykonalności inwestycji środowiskowych, biznesplanów, analiz techniczno-ekonomicznych, opracowań wniosków do fundacji i programów pomocowych, raportów środowiskowych, przygotowaniem programów ochrony środowiska, optymalizacji pracy oczyszczalni ścieków, planów gospodarką odpadami oraz programów restrukturyzacji przedsiębiorstw, wykonywaniem badań strat wody w wodociągach.

W związku z zatrudnianiem wysoko wykwalifikowanej kadry spółka oferuje szerokie spektrum szkoleń z zakresu ochrony środowiska dla samorządów, administracji centralnej oraz przedsiębiorstw. Spółka w ramach swojej działalności organizuje szkolenia otwarte, a także szkolenia zamknięte realizowane na konkretne zamówienie, mające na celu podnoszenie kwalifikacji zawodowych pracowników.

Spółka przeprowadza szkolenia z zakresu przygotowania studium wykonalności spełniające wymogi programów operacyjnych finansowanych ze środków Unii Europejskiej, szkolenia mające na celu przekazanie praktycznych informacji dotyczących zakresu oddziaływania inwestycji na środowisko, zdobycie umiejętności z zakresu sporządzania analizy finansowej, ekonomicznej projektu w ujęciu analizy kosztów i korzyści, obliczania podstawowych wskaźników efektywności projektu, oraz analizy efektywności kosztowej, interpretacji otrzymanych wyników pod kątem wymagań Programów Operacyjnych.

Wszystkie usługi szkoleniowe realizowane przez Spółkę są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Uczestnicy szkoleń rekrutują się spośród osób zatrudnionych w jednostkach samorządowych jak również z prywatnych przedsiębiorstw.

Wiedza uzyskana przez uczestników szkoleń przeprowadzanych przez Spółkę, będzie wykorzystywana w ramach wykonywanego przez nich zawodu, pozostając w bezpośrednim związku z branżą jak i wykonywaną pracą.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wszystkie realizowane usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że wszystkie realizowane usługi szkoleniowe stanowią usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego a wiedza uzyskana przez uczestników szkoleń przeprowadzanych przez Spółkę, będzie wykorzystywana w ramach wykonywanego przez nich zawodu, pozostając w bezpośrednim związku z branżą jak i wykonywaną pracą.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wszystkie usługi szkoleniowe realizowane przez Spółkę są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych. Uczestnicy szkoleń rekrutują się spośród osób zatrudnionych w jednostkach samorządowych jak również z prywatnych przedsiębiorstw.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie, w sytuacji gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego jak również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 i § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. lub § 13 ust. 1 pkt 20 i § 13 ust. 8 i ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

Reasumując, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT prowadzanych przez Wnioskodawcę szkoleń jak również w zakresie zwolnienia od podatku VAT dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi należało uznać za nieprawidłowe, bowiem w przedmiotowej sprawie, w sytuacji gdy świadczone przez Wnioskodawcę usługi szkolenia i przekwalifikowania zawodowego jak również dostawa towarów i świadczenie usług ściśle związanych z usługami podstawowymi są finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z § 13 ust. 1 pkt 20 i ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. lub § 13 ust. 1 pkt 20 oraz ust. 8 i ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

Powyższe zwolnienie nie będzie miało zastosowania do usług szkoleniowych świadczonych na rzecz uczestników nieposiadających dofinansowania ze środków publicznych w co najmniej 70%.

Zwrócić w tym miejscu należy również szczególną uwagę, iż zwolnienie od podatku VAT dla dostawy towarów i świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi ma zastosowanie tylko i wyłącznie na zasadach określonych w cytowanych w niniejszej interpretacji przepisach art. 43 ust. 17 i ust. 17a ustawy o VAT, § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. oraz § 13 ust. 8 i ust. 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r.

Ponadto należy zauważyć, że w niniejszej interpretacji nie odniesiono się do wskazanej przez Wnioskodawcę we wniosku kwestii otrzymywania od samorządów, administracji publicznej, przedsiębiorstw i osób prywatnych na rzecz których realizowane są szkolenia informacji w postaci oświadczenia, iż finansowanie szkolenia odbywa się przy udziale 70% środków publicznych.

Ocena prawidłowości postępowania Wnioskodawcy w kwestii posiadania przez Wnioskodawcę oświadczenia od podmiotów zlecających szkolenia o finansowaniu usługi ze środków publicznych może być dokonana przez właściwy organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w toku kontroli podatkowej lub skarbowej, bowiem postępowanie w sprawie wydania interpretacji indywidualnej, stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, opiera się jedynie na interpretacji prawa podatkowego. Przepisy te - jak wskazano wyżej - nie regulują kwestii oświadczeń o finansowaniu usługi ze środków publicznych.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż tut. organ nie jest uprawniony do wydania interpretacji indywidualnej a tym samym do oceny stanowiska Wnioskodawcy w kwestii stwierdzenia czy otrzymując informację w postaci oświadczenia, iż finansowanie szkolenia odbywa się przy udziale 70% środków publicznych Spółka może stosować zwolnienie z podatku VAT.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj