Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-153/13/AZb
z 25 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2012r. (data wpływu 12 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lutego 2013r. (data wpływu 15 lutego 2013r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy ruchomości nabytych po dniu wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy ruchomości nabytych po dniu wejścia w życie ustawy o podatku od towarów i usług.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lutego 2013r. (data wpływu 15 lutego 2013r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 lutego 2013r. znak IBPP1/443-1180/12/AZb.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Spółka Akcyjna) zamierza ogłosić przetarg na sprzedaż do rozbiórki instalacji ciągłej destylacji smoły (CDS), ciągłej destylacji oleju naftalenowego (CDON) wraz towarzyszącymi budynkami i budowlami – stanowiące własność Spółki. Podmiot, który przetarg wygra zobowiązany jest do rozbiórki instalacji oraz budynków, przy czym sam zdecyduje, czy to poprzez demontaż celem przeniesienia/odsprzedania/wykorzystania, czy też poprzez popalenie na kawałki. Na instalacje składają się budowle (kominy, rurociągi, estakady, sieci itp.) oraz ruchomości (zamontowane aparaty, pompy i inne urządzenia techniczne).

Dane dotyczące budowy/zakupu środków:

Budynki towarzyszące instalacjom i budowle – wzniesione przez Spółkę przed wejściem w życie ustawy o podatku VAT.

Nie prowadzono też jakichkolwiek ulepszeń w okresie ostatnich 5 lat. Instalacje nie są wykorzystywane od 2002r.

Cena wywoławcza będzie stanowiła cenę sprzedaży, jaką nabywca (podmiot wygrywający przetarg) będzie musiał zapłacić Spółce za przedmiotowe instalacje wraz z budynkami – z przeznaczeniem do rozbiórki. Grunt nadal pozostaje w użytkowaniu wieczystym Spółki.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto:

  1. Wykaz ruchomości nabytych po 1993r. wraz z rokiem przyjęcia do ewidencji środków trwałych:
    1. 4 ruchomości 1995;
    2. 12 ruchomości 1996.
  2. Ruchomości zostały nabyte w wymienionych okresach, tj. w okresie po dacie wprowadzenia podatku od towarów i usług (ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z 8 stycznia 1993r.) i Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  3. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.




Z dołączonego przez Wnioskodawcę wykazu tych ruchomości wynika, że są to sprężarki śrubowe, pompy, przepływomierze, szafy pomiarowe, miernik ultradźwiękowy i waga.

Z uzupełnienia wniosku wynika ponadto, że budynki i budowle były w latach 1991-2001 wykorzystywane do celów produkcyjnych Spółki (destylacja smoły i naftalenu).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż opisanych wyżej środków do rozbiórki jest zwolniona z podatku VAT, czy też do ceny netto należy doliczyć podatek VAT i w jakiej wysokości?


Zdaniem Wnioskodawcy, kwota przypadająca na sprzedaż ruchomości z przeznaczeniem do rozbiórki: ruchomości nabyte po wejściu w życie ustawy o VAT – podatek VAT w wysokości 23%.

Uzasadnienie: Ruchomości nabyte po wejściu w życie ustawy o VAT – spełniają warunek towaru używanego (art. 43 ust. 2), jednakże skorzystano z odliczenia podatku VAT przy ich nabyciu – nie spełniają warunku art. 43 ust. 1 pkt 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W świetle art. 2 pkt 6 powołanej ustawy, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z treści art. 15 ust. 2 tej ustawy wynika, że działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Kwestię wysokości opodatkowania reguluje art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, zgodnie z którym stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

Na rwnieNa mocy art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

I tak na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy o VAT, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 2 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy o VAT.

Jak stanowi art. 43 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę towarów używanych, pod warunkiem że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 43 ust. 2 ww. ustawy o VAT, przez towary używane, o których mowa w ust. 1 pkt 2, rozumie się ruchomości, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Z powyżej przedstawionego stanu prawnego wynika, że aby towar (ruchomość) uznać za używany, towar ten musi być używany przez nabywcę przez co najmniej pół roku po nabyciu prawa do rozporządzania nim jak właściciel. Przez używanie, w myśl Słownika języka polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN SA, strona internetowa – www.sjp.pwn.pl), należy rozumieć posługiwanie się, wykorzystywanie czegoś w charakterze narzędzia. Nie jest zatem wystarczające samo tylko posiadanie danego towaru, czy też prawa własności do towaru, przez wskazany przepisem czas, jeśli posiadaniu nie będzie towarzyszyło faktyczne wykorzystywanie towaru. Aby sprzedaż tego towaru używanego mogła skorzystać ze zwolnienia od podatku, spełniony musi być warunek dotyczący prawa do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tego towaru, a ściślej mówiąc brak tego prawa do odliczenia. Analizując spełnienie warunków do zastosowania ww. zwolnienia nie wystarczy stwierdzenie, że podatnik nie dokonał obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, istotnym jest wskazanie, czy podatnikowi takie prawo przysługiwało.

Jak wynika z przedstawionego zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca, będący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, zamierza ogłosić przetarg na sprzedaż do rozbiórki instalacji ciągłej destylacji smoły (CDS), ciągłej destylacji oleju naftalenowego (CDON) wraz towarzyszącymi budynkami i budowlami – stanowiące własność Spółki. Na instalacje składają się budowle (kominy, rurociągi, estakady, sieci itp.) oraz ruchomości (zamontowane aparaty, pompy i inne urządzenia techniczne). Ruchomości zostały nabyte w okresie po dacie wprowadzenia podatku od towarów i usług (ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym z 8 stycznia 1993r.) i Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca podał, że budynki i budowle były w latach 1991-2001 wykorzystywane do celów produkcyjnych Spółki (destylacja smoły i naftalenu), zatem tut. organ przyjął, że również wszelkie ruchomości, tj. zamontowane aparaty, pompy i inne urządzenia techniczne były przez Wnioskodawcę także w tych latach wykorzystywane do działalności produkcyjnej.

W związku z powyższym dostawa przedmiotowych ruchomości będących towarami używanymi w rozumieniu art. 43 ust. 2 ustawy o VAT, przy nabyciu których Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, nie może korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy o VAT.

Przedmiotem sprzedaży będą takie ruchomości jak sprężarki śrubowe, pompy, przepływomierze, szafy pomiarowe, miernik ultradźwiękowy i waga – nie są to zatem towary, których dostawa jest objęta obniżonymi stawkami VAT. Stąd koniecznym stanie się opodatkowanie dostawy przedmiotowych ruchomości stawką podatku w wysokości 23%.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, że kwota przypadająca na sprzedaż ruchomości nabytych po wejściu w życie ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23% – uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego bądź zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj