Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP3/443A-24/13-3/KK
z 20 maja 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 30 kwietnia 2013 r. (data wpływu 30 kwietnia 2013 r.) uzupełnione pismem z dnia 08 maja 2013r. (data wpływu 08 maja 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodu klasyfikowanego do pozycji CN 9705 00 00 – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 kwietnia 2013 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem z dnia 08 maja 2013r. (data wpływu 08 maja 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania podatkiem akcyzowym samochodu klasyfikowanego do pozycji CN 9705 00 00.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

W dniu 03 listopada 2013 roku Wnioskodawczyni nabyła wewnątrzwspólnotowo samochód osobowy marki Jaguar […] rok produkcji 1956, stanowiący dziedzictwo historyczne na podstawie dokumentu Certyfikat Autentyczności nr ….. Na podstawie posiadanej dokumentacji przedmiotowy pojazd został sklasyfikowany do kodu CN 9705 00 00 jako pojazd kolekcjonerski.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy pojazd marki Jaguar […] o kodzie CN 9705 00 00 podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?

Zdaniem Wnioskodawczyni, ponieważ na podstawie złożonych dokumentów, które ww. pojazd posiada, ów pojazd marki Jaguar […] klasyfikuje się do grupy pojazdów o kodzie 9705 00 00. Mając na uwadze art. 100 ust. 4 ustawy, iż za samochody osobowe uznaje się pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Wobec powyższego pojazdy samochodowe o kodzie CN 9705 00 00 nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym w związku z czynnością, o której mowa w art. 100 ust. 1 pkt 2.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe

Na wstępie podkreślić należy, iż kwestie dotyczące klasyfikacji statystycznych, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym tutejszy organ nie jest uprawniony do oceny stanowiska Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym klasyfikacji statystycznej wyrobów. Z powyższych przepisów wynika zarazem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawczyni w odniesieniu do przedstawionego we wniosku stanu faktycznego obejmującego zawartą klasyfikację wyrobu. Zatem, w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska w świetle przedstawionego zdarzenia, z którego wynika, że nabyto wewnątrzwspólnotowo samochód marki Jaguar XK 140 SE klasyfikowany do kodu CN 9705 00 00.

Ustawa z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626, z późn. zm.), dalej zwana ustawą, określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy - art. 1 ust. 1 ustawy.

Stosownie do art. 3 ustawy, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, ze zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, ze zm.). Ewentualne zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Art. 100 ust. 4 ustawy, zawiera definicję samochodów osobowych, stosowaną dla celów ustawy. W myśl tego przepisu są to pojazdy i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem pojazdów samochodowych i pozostałych pojazdów, które nie wymagają rejestracji zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Zgodnie z art. 100 ust. 1 ustawy, w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. import samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym;
  3. pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:
    1. wyprodukowanego na terytorium kraju,
    2. od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.


Unia Europejska określiła warunki uznawania pojazdów mechanicznych za przedmioty kolekcjonerskie na potrzeby klasyfikacji taryfowej i zawarła je w następujących aktach prawnych i wyjaśnieniach:

  • rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz wspólnej taryfy celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 7.09.1987 r., z późn. zm.),
  • noty wyjaśniające do zharmonizowanego systemu oznaczania i kodowania towarów,
  • noty wyjaśniające do Nomenklatury Scalonej Wspólnot Europejskich (Dz. Urz. UE C 137 z 06.05.2011 r.).

Dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie i antyki znajdują się w dziale 97 wspólnej taryfy celnej i są klasyfikowane do kodu Scalonej Nomenklatury (CN) 9705 00 00 - Kolekcje i przedmioty kolekcjonerskie, zoologiczne, botaniczne, mineralogiczne, anatomiczne, historyczne, archeologiczne, paleontologiczne, etnograficzne lub numizmatyczne.

We Wspólnej Taryfie Celnej nie ma precyzyjnej definicji pojazdu kolekcjonerskiego (zabytkowego). Interpretacja tego terminu dla potrzeb właściwej klasyfikacji taryfowej została zawarta w Notach wyjaśniających do Nomenklatury Scalonej, a kryteria klasyfikacji określone w wyjaśnieniach do sekcji XXI (dział 97) tych Not. Powstały one na bazie orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Wspólnot Europejskich w sprawie nr C-200/84.

Klasyfikacja taryfowa do kodu CN 9705 00 00 opiera się o następujące, podstawowe kryteria, które muszą być spełnione łącznie, tzn.:

  • oryginalny stan pojazdu, bez zasadniczych zmian podwozia, układu kierowniczego lub hamulcowego, silnika itp.,
  • kryterium wieku (co najmniej 30 lat od daty produkcji),
  • model lub typ, który nie jest już produkowany,
  • znaczący krok w rozwoju ludzkości lub pewien okres takiego rozwoju,
  • posiadanie niezbędnych cech charakterystycznych do włączenia do kolekcji (znaczna wartość, rzadkość występowania, nabycie w transakcjach specjalnych, wykorzystanie zgodnie z przeznaczeniem).

Za pojazd kolekcjonerski zostanie również uznany pojazd, posiadający wartość historyczną niezależnie od daty jego produkcji, który brał udział w wydarzeniu historycznym oraz samochód wyścigowy, zaprojektowany, zbudowany i wykorzystany wyłącznie do współzawodnictwa, który osiągnął znaczące sportowe sukcesy w prestiżowych, krajowych lub w międzynarodowych konkurencjach.

Spełnienie przedstawionych na wstępie kryteriów warunkuje zaliczenie pojazdu do kodu CN 9705 00 00. W przeciwnym razie pojazdy silnikowe, zgodnie z zasadami klasyfikacji taryfowej, są klasyfikowane do odpowiednich pozycji Wspólnej Taryfy Celnej (pozycje 8703, 8704), jako używane pojazdy – do przewozu osób lub towarów.

Zgodnie z kryteriami unijnymi, każda osoba deklarująca pojazd jako kolekcjonerski (w rozumieniu Wspólnej Taryfy Celnej), powinna ten fakt udokumentować. Przy czym, wpisanie samochodu do Wojewódzkiej Ewidencji Zabytków, dokonywane na podstawie przepisów odrębnych, nie jest równoznaczne z uznaniem pojazdu za kolekcjonerski, w świetle postanowień Wspólnej Taryfy Celnej.

W myśl powyższego, samochody klasyfikowane do kodu CN 9705 00 00, jako pojazdy kolekcjonerskie (zabytkowe), przy spełnieniu kryteriów określonych odrębnymi przepisami, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Z opisanej we wniosku sytuacji wynika, że Wnioskodawczyni nabyła wewnątrzwspólnotowo samochód osobowy marki Jaguar […], który na podstawie posiadanej dokumentacji został sklasyfikowany do kodu CN 9705 00 00 jako pojazd kolekcjonerski. Pojazd został wyprodukowany w 1956 roku i stanowi dziedzictwo historyczne na podstawie Certyfikatu Autentyczności nr …..

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz wyżej powołane przepisy, stwierdzić należy, że wewnątrzwspólnotowe nabycie pojazdu marki Jaguar […], sklasyfikowanego przez Wnioskodawczynię do kodu CN 9705 00 00 jako pojazd kolekcjonerski, nie podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Jeszcze raz należy podkreślić, że o zaklasyfikowaniu dla celów poboru podatku akcyzowego danego wyrobu jako wyrobu podlegającego opodatkowaniu podatkiem akcyzowym, zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 wyłączne znaczenia ma klasyfikacja statystyczna, w przypadku importu towarów klasyfikacja dokonana w oparciu o Nomenklaturę Scaloną (CN), stosowaną dla celów obrotu zagranicznego.

Zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania wyrobów lub usług. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania, należy zwrócić się do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego. Biorąc pod uwagę przytoczoną regulację, tut. Organ nie dokonywał klasyfikacji wyrobu, przyjmując klasyfikacje wskazaną we wniosku przez Zainteresowaną.

Zatem w niniejszej interpretacji dokonano oceny stanowiska Wnioskodawczyni w świetle przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego wyłącznie w oparciu o kod CN 9705 00 00 wskazany przez Wnioskodawczynię dla przedmiotowego pojazdu marki Jaguar […].

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ponadto tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie przedstawione w opisanym zaistniałym stanie faktycznym, które nie zostały objęte pytaniem oraz własnym stanowiskiem w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Należy zatem zaznaczyć, że wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na wynikającym z treści wniosku opisie zaistniałego stanu faktycznego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego stanu faktycznego, jak również w przypadku ustalenia w toku prowadzonego postępowania podatkowego odmiennego stanu faktycznego niż przedstawiony we wniosku, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego […], po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj