Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-357/11/BJ
z 29 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-357/11/BJ
Data
2011.06.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Nieograniczony obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
abolicja podatkowa
nieograniczony obowiązek podatkowy
opodatkowanie
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania


Istota interpretacji
Opodatkowanie w Polsce dochodów uzyskanych z pracy w Arabii Saudyjskiej oraz możliwość skorzystania z ulgi abolicyjnej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 30 marca 2011r.), uzupełnionym w dniu 23 maja 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych z pracy w Arabii Saudyjskiej oraz możliwości skorzystania z ulgi abolicyjnej:

  • w części dotyczącej sposobu opodatkowania – jest nieprawidłowe,
  • w pozostałym zakresie – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 marca 2011r. do tut. Biura wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania w Polsce dochodów uzyskanych z pracy w Arabii Saudyjskiej oraz możliwości skorzystania z ulgi abolicyjnej.

Z uwagi na braki formalne wniosku, pismem z dnia 12 maja 2011r. Znak: IBPB II/1/415-357/11/BJ wezwano wnioskodawcę do jego uzupełnienia. Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 23 maja 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W kwietniu 2011r. wnioskodawca podejmie pracę w Arabii Saudyjskiej jako pracownik najemny firmy saudyjskiej. Firma poinformowała wnioskodawcę, że w Arabii Saudyjskiej będzie odprowadzany podatek dochodowy.

W piśmie z dnia 23 maja 2011r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, wnioskodawca wskazał, iż:

  • Dochody w Arabii Saudyjskiej wnioskodawca będzie osiągał na podstawie umowy o pracę zawartej z firmą saudyjską na czas nieokreślony.
  • W czasie pracy w Arabii Saudyjskiej wnioskodawca nie będzie uzyskiwał żadnych dochodów ze źródeł przychodów położonych w Polsce w 2011r. Jednakże wnioskodawca nadmienił, że w okresie od 01 stycznia 2011r. do 07 marca 2011r., przed podjęciem pracy w Arabii Saudyjskiej, uzyskał dochód za pracę w Rosji z tytułu umowy o pracę zawartej z firmą amerykańską działającą na terytorium Rosji. Od dochodu tego wnioskodawca odprowadził zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych (PIT-53).
  • Po złożeniu wniosku wnioskodawca znalazł w internecie informację, że 22 lutego 2011r. w Rijadzie zawarta została Konwencja między Rzeczpospolita Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu. Art. 23 ww. Konwencji wskazuje metodę proporcjonalnego odliczania jako sposób unikania podwójnego opodatkowania.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Polska podpisała umowę o unikaniu podwójnego opodatkowania z Królestwem Arabii Saudyjskiej...
  2. Na jakich zasadach wnioskodawca powinien się rozliczać w polskim urzędzie skarbowym jeśli okaże się, że Polska nie podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Arabią Saudyjską...
  3. Czy, jeśli Polska nie podpisała umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania z Arabią Saudyjską, wnioskodawca będzie mógł skorzystać z ulgi abolicyjnej...

Wnioskodawca uważa, że jeśli podatek dochodowy zostanie od niego odprowadzony w Arabii Saudyjskiej i jeśli nie będzie osiągał żadnych dochodów ze źródeł przychodów położonych w Polsce, to nie powinien płacić podatku dochodowego w Polsce.

Odnośnie ulgi abolicyjnej wnioskodawca uważa, iż ulga ta powinna obowiązywać, jeśli z Królestwem Arabii Saudyjskiej podpisana została niekorzystna umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania (proporcjonalne odliczanie) lub gdy umowy takiej nie ma. Zdaniem wnioskodawcy, stosowana przez urzędy skarbowe ulga abolicyjna zrównuje metodę proporcjonalnego odliczania z metodą odliczania z progresją.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).

W myśl art. 3 ust. 1a ww. ustawy, za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:

  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.

Z wniosku wynika, iż wnioskodawca w okresie od 01 stycznia 2011r. do 07 marca 2011r. uzyskiwał dochód z tytułu pracy w Rosji, na podstawie umowy o pracę zawartej z firmą amerykańską. Od uzyskanego dochodu podatnik odprowadził zaliczkę na podatek dochodowy. W kwietniu 2011r. wnioskodawca podejmie pracę w Arabii Saudyjskiej na podstawie umowy o pracę zawartej z firmą saudyjską na czas nieokreślony. Firma poinformowała wnioskodawcę, że w Arabii Saudyjskiej będzie odprowadzany podatek dochodowy. W czasie pracy w Arabii Saudyjskiej nie będzie uzyskiwał żadnych dochodów ze źródeł przychodów położonych w Polsce w 2011r. Wątpliwości wnioskodawcy budzi kwestia opodatkowania w Polsce uzyskanych dochodów z pracy w Arabii Saudyjskiej oraz możliwość skorzystania z „ulgi abolicyjnej”.

Dnia 22 lutego 2011r. została podpisana Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodów. Zatem stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii jest prawidłowe.

Zgodnie jednak z art. 28 ust. 1 ww. Konwencji, Umawiające się Państwa wymienią drogą dyplomatyczną noty, informując się wzajemnie, iż zostały spełnione wszystkie procedury wymagane w ich wewnętrznym prawie dla wejścia w życie niniejszej Konwencji. Konwencja wejdzie w życie pierwszego dnia drugiego miesiąca następującego bezpośrednio po miesiącu, w którym późniejsza z not zostanie doręczona.

Stosownie do art. 28 ust. 2 pow. Konwencji, przepisy Konwencji będą miały zastosowanie:

  1. w odniesieniu do podatków potrącanych u źródła, do kwot dochodu wypłaconego w dniu 1 stycznia lub po tym dniu, następującym po dniu, w którym niniejsza Konwencja wejdzie w życie, oraz
  2. w odniesieniu do pozostałych podatków, do podatków należnych za lata podatkowe, rozpoczynające się w dniu 1 stycznia lub po tym dniu, następujące po dniu, w którym niniejsza Konwencja wejdzie w życie.

W świetle powyższego, Konwencja między Rzecząpospolitą Polską a Królestwem Arabii Saudyjskiej jeszcze nie obowiązuje i jak wynika z wyżej przywołanych postanowień, będzie miała zastosowanie najwcześniej do dochodów uzyskanych od 01 stycznia następującym po dniu, w którym wejdzie w życie. W takim przypadku – w aktualnie obowiązującym stanie prawnym - do opodatkowania dochodów wnioskodawcy uzyskanych z pracy w Arabii Saudyjskiej należy wziąć pod uwagę tylko przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 27 ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jeżeli podatnik, o którym mowa w art. 3 ust. 1, osiąga również dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, a umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody określonej w ust. 8, lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, dochody te łączy się z dochodami ze źródeł przychodów położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. W tym przypadku od podatku obliczonego od łącznej sumy dochodów odlicza się kwotę równą podatkowi dochodowemu zapłaconemu w obcym państwie. Odliczenie to nie może jednak przekroczyć tej części podatku obliczonego przed dokonaniem odliczenia, która proporcjonalnie przypada na dochód uzyskany w państwie obcym.

W myśl art. 27 ust. 9a ww. ustawy w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 1, uzyskującego wyłącznie dochody z tytułu działalności wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub ze źródeł przychodów znajdujących się poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, które nie są zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub z państwem, w którym dochody są osiągane, Rzeczpospolita Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, zasady określone w ust. 9 stosuje się odpowiednio.

W konsekwencji uwzględniając powyższe, metodę unikania podwójnego opodatkowania określaną jako metoda proporcjonalnego odliczenia (zaliczenia) stosuje się w przypadku, gdy umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania nie stanowi o zastosowaniu metody wyłączenia z progresją. Zasada ta dotyczy również sytuacji, gdy z danym państwem Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania – jak to ma miejsce w niniejszym przypadku z uwagi na to, że ww. Konwencja jeszcze nie obowiązuje.

Zgodnie z tą metodą, podatnik osiągający dochody z pracy za granicą ma obowiązek wykazać łączne dochody (zarówno krajowe, jak i zagraniczne) w zeznaniu, a od podatku dochodowego obliczonego według skali podatkowej ma prawo odliczyć podatek zapłacony za granicą. Odliczenie to możliwe jest tylko do wysokości podatku przypadającego proporcjonalnie na dochód uzyskany w obcym państwie. W przypadku natomiast gdy dochód został uzyskany w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a w państwie tym nie pobrano od niego podatku, dochód ten będzie opodatkowany w Polsce bez odliczania podatku.

W myśl art. 45 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowym zeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego dochodu (poniesionej straty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 7 i 8.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody z pracy w Arabii Saudyjskiej, w sytuacji braku umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, będą podlegać w Polsce opodatkowaniu, przy czym do obliczenia podatku należnego za dany rok będzie w tym przypadku miała zastosowanie tzw. metoda proporcjonalnego odliczenia (odliczenia podatku zapłaconego za granicą), ponieważ jak wskazał wnioskodawca w Arabii Saudyjskiej będzie odprowadzany podatek dochodowy.

Zatem dochód z pracy w Arabii Saudyjskiej wnioskodawca będzie miał obowiązek wykazania w zeznaniu rocznym PIT-36 składanym za 2011r. wraz z innymi dochodami uzyskanymi w tym roku, tj. dochodami osiągniętymi z tytułu pracy w Rosji, jak bowiem wynika z wniosku, w okresie od 01 stycznia 2011r. do 07 marca 2011r., przed podjęciem pracy w Arabii Saudyjskiej, wnioskodawca uzyskał dochód za pracę w Rosji z tytułu umowy o pracę zawartej z firmą amerykańską działającą na terytorium Rosji.

Wobec powyższego, stanowisko wnioskodawcy, że jeśli podatek dochodowy zostanie od niego odprowadzony w Arabii Saudyjskiej i jeśli nie będzie osiągał żadnych dochodów ze źródeł przychodów położonych w Polsce, to nie powinien płacić podatku dochodowego w Polsce, należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast odnośnie ulgi abolicyjnej wyjaśnia się, iż na podstawie art. 27g ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, podatnik podlegający obowiązkowi podatkowemu określonemu w art. 3 ust. 1, rozliczający na zasadach określonych w art. 27 ust. 9 albo 9a uzyskane w roku podatkowym poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dochody:

  1. ze źródeł, o których mowa w art. 12 ust. 1, art. 13, art. 14, lub
  2. z praw majątkowych w zakresie praw autorskich i praw pokrewnych w rozumieniu odrębnych przepisów, z wykonywanej poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej działalności artystycznej, literackiej, naukowej, oświatowej i publicystycznej, z wyjątkiem dochodów (przychodów) uzyskanych z tytułu korzystania z tych praw lub rozporządzania nimi

-ma prawo odliczyć od podatku dochodowego, obliczonego zgodnie z art. 27, pomniejszonego o kwotę składki, o której mowa w art. 27b, kwotę obliczoną zgodnie

z ust. 2.

Stosownie do art. 27g ust. 2 ww. ustawy odliczeniu podlega kwota stanowiąca różnicę między podatkiem obliczonym zgodnie z art. 27 ust. 9 albo 9a a kwotą podatku obliczonego od dochodów ze źródeł, o których mowa w ust. 1, przy zastosowaniu do tych dochodów zasad określonych w art. 27 ust. 8.

Odliczenia nie stosuje się, gdy dochody ze źródeł, o których mowa w ust. 1, uzyskane zostały w krajach i na terytoriach wymienionych w rozporządzeniu wydanym na podstawie art. 25a ust. 6 - art. 27g ust. 3 ustawy (Arabia Saudyjska nie została w nim wymieniona).

Jak już wyżej wykazano, w przypadku gdy dochód został uzyskany w państwie, z którym Polska nie zawarła umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a w państwie tym nie pobrano od niego podatku, dochód ten będzie opodatkowany w Polsce bez odliczania podatku.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że w Arabii Saudyjskiej będzie odprowadzany podatek dochodowy.

Wobec powyższego, rozliczając dochody za 2011r. wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do skorzystania z ulgi wynikającej z art. 27g ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca będzie mógł zastosować „ulgę abolicyjną” o ile od dochodu z pracy w Arabii Saudyjskiej zostanie pobrany podatek dochodowy.

Zatem, stanowisko wnioskodawcy w tej kwestii należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj