Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-674/11-5/AD
z 14 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-674/11-5/AD
Data
2011.07.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
działki
grunt niezabudowany
grunty
grunty rolne
podatek od towarów i usług
podział
podział gruntu
sprzedaż nieruchomości
stawka
stawka podstawowa podatku
zwolnienia podatkowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienie


Istota interpretacji
1. Czy jako osoba fizyczna Wnioskodawczyni musi sprzedawać te działki doliczając podatek VAT i podatek ten odprowadzać?
2. Czy jeżeli zakup gruntu zostanie dokonany w ramach działalności gospodarczej Zainteresowana musi przy sprzedaży naliczyć podatek VAT?



Wniosek ORD-IN 495 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2011 r. (data wpływu 14 kwietnia 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.) oraz pismem z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 czerwca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.) oraz pismem z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 6 lipca 2011 r.) o doprecyzowanie opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz potwierdzenie uiszczenia dodatkowej opłaty.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą i z tego tytułu jest podatnikiem podatku VAT. Zamierza jako osoba fizyczna, nie w ramach działalności gospodarczej, kupić grunt rolny (gospodarstwo rolne) o powierzchni 60 ha. Teren, na którym znajduje się gospodarstwo nie posiada planu zagospodarowania, jak też nie jest objęte studium. Zainteresowana planuje podzielić działki o powierzchni 3000-4000 m2, nie zmieniając formy gruntu, a następnie działki sprzedać.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że nie posiada statusu rolnika zryczałtowanego rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), czyli rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej produkcji rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3.

Przedmiotem prowadzonej przez Zainteresowaną działalności gospodarczej jest sprzedaż i wynajem nieruchomości,

Grunt rolny o powierzchni 60 ha, który Wnioskodawczyni zamierza kupić nie będzie wykorzystywany przez nią w działalności gospodarczej, w tym również w działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (nie będzie się z tych gruntów dokonywać zbioru i sprzedaży płodów rolnych). Sposób wykorzystywania gruntu przez kupujących jest niewiadomy.

Grunt ten nie będzie udostępniony innym osobom na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia itp.

Przedmiotowy grunt po nabyciu zostanie podzielony na mniejsze działki i zostanie sprzedany prawdopodobnie kilku nabywcom. Zainteresowana poza podziałem na mniejsze działki nie będzie na nich dokonywać innych czynności zmierzających do przygotowania ich do sprzedaży, np. uzbrojenie czy ogrodzenie terenu, czy wystąpienie o wydanie warunków zabudowy.

Wnioskodawczyni dotychczas nie dokonywała sprzedaży gruntów.

Zarówno aktualnie jak i po podziale, grunty są i będą gruntami rolnymi. Grunty nie są i prawdopodobnie w chwili sprzedaży nie będą objęte planem zagospodarowania przestrzennego. Również dla gruntów tych brak jest miejscowego studium uwarunkowań. Nie została wydana, jak też Wnioskodawczyni nie zamierza występować do gminy o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Według rejestrów gminnych grunty te są gruntami rolnymi i takimi pozostaną.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy jako osoba fizyczna Wnioskodawczyni musi sprzedawać te działki doliczając podatek VAT i podatek ten odprowadzać...
  2. Czy jeżeli zakup gruntu zostanie dokonany w ramach działalności gospodarczej Zainteresowana musi przy sprzedaży naliczyć podatek VAT...

Zdaniem Wnioskodawczyni, jako osoba fizyczna nie ma ona obowiązku naliczenia i odprowadzenia podatku VAT, a w przypadku kupna i sprzedaży w ramach prowadzonej działalności gospodarczej sprzedaż działek będzie zwolniona z podatku VAT w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2011 r., przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W świetle art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – na mocy ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, iż do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem „podatnik” tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, podatnikiem staje się również ten, kto wykonał czynność, podlegającą opodatkowaniu, jednorazowo, ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia „częstotliwości”, przez zamiar wykonywania danej czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć, wolę powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonych czynności, składających się na istotę prowadzenia działalności.

O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat), ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności. Dlatego też, w każdym przypadku należy indywidualnie rozstrzygnąć, czy intencją podmiotu wykonującego określoną czynność, z którą łączą się skutki podatkowoprawne, było dokonywanie tej czynności wielokrotnie i w okolicznościach noszących znamiona działalności gospodarczej.

Zatem, podstawowym kryterium dla opodatkowania sprzedaży nieruchomości, w tym przypadku jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności gospodarczej.

Z przedstawionego we wniosku opisu wynika, że Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna prowadzi działalność gospodarczą i z tego tytułu jest podatnikiem podatku VAT. Zamierza jako osoba fizyczna, nie w ramach działalności gospodarczej, kupić grunt rolny (gospodarstwo rolne) o powierzchni 60 ha. Teren, na którym znajduje się gospodarstwo nie posiada planu zagospodarowania, jak też nie jest objęte studium. Zainteresowana planuje podzielić działki o powierzchni 3000-4000 m2, nie zmieniając formy gruntu, a następnie działki sprzedać.

Wnioskodawczyni nie posiada statusu rolnika zryczałtowanego rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), czyli rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej produkcji rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3.

Przedmiotem prowadzonej przez Zainteresowaną działalności gospodarczej jest sprzedaż i wynajem nieruchomości.

Grunt rolny o powierzchni 60 ha, który Wnioskodawczyni zamierza kupić nie będzie wykorzystywany przez nią w działalności gospodarczej, w tym również w działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (nie będzie się z tych gruntów dokonywać zbioru i sprzedaży płodów rolnych). Sposób wykorzystywania gruntu przez kupujących jest niewiadomy.

Grunt ten nie będzie udostępniony innym osobom na podstawie umowy najmu, dzierżawy, użyczenia itp.

Przedmiotowy grunt po nabyciu zostanie podzielony na mniejsze działki i zostanie sprzedany prawdopodobnie kilku nabywcom. Zainteresowana poza podziałem na mniejsze działki nie będzie na nich dokonywać innych czynności zmierzających do przygotowania ich do sprzedaży, np. uzbrojenie czy ogrodzenie terenu, czy wystąpienie o wydanie warunków zabudowy.

Wnioskodawczyni dotychczas nie dokonywała sprzedaży gruntów.

Okoliczności sprawy wskazują wyraźnie na handlowy charakter dokonanych transakcji. Zakup tak dużego gruntu, jego podział, oraz planowana sprzedaż, wskazują na zamiar sprzedaży działek w sposób częstotliwy i z wyraźną intencją osiągnięcia korzystnego wyniku finansowego tych działań, w przeciwnym bowiem razie dzielenie gruntów byłoby niecelowe i ekonomicznie nieuzasadnione.

Dodatkową okolicznością potwierdzającą taki charakter transakcji jest fakt, że przedmiotem prowadzonej przez Zainteresowaną działalności gospodarczej jest sprzedaż i wynajem nieruchomości, a więc jest doskonale zorientowana w rynku obrotu nieruchomościami.

A zatem w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym Wnioskodawczyni będzie działała w charakterze handlowca. Tym samym dokonując sprzedaży działek będzie z tego tytułu podatnikiem VAT. W przedmiotowej sprawie mamy więc do czynienia z dostawą towarów dokonaną przez podatnika podatku VAT. Biorąc pod uwagę powołane przepisy należy stwierdzić, że transakcja sprzedaży działek będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wskazana powyżej definicja działalności gospodarczej jest znacznie szersza od definicji zawartej w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.). Odbiega też od definicji działalności gospodarczej zawartej w Ordynacji podatkowej.

O ile ustawa o swobodzie działalności gospodarczej za działalność gospodarczą uznaje jedynie czynności wykonywane w sposób ciągły, zorganizowany i profesjonalny, o tyle ustawa o podatku VAT katalog podatników poszerza o podmioty, które mimo, że czynność wykonały jednorazowo, to jednak działały z zamiarem jej powtarzania. Z działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o podatku VAT mamy do czynienia jeżeli podmiot wykonując określone czynności działa w charakterze producenta, handlowca lub usługodawcy i ma zamiar wykonywać tego typu czynności częstotliwie. Działalnością gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT jest również działalność rolnicza jak też wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto, w myśl art. 15 ust. 2 w zw. z art. 5 ust. 2 ustawy, odpłatna dostawa towarów, dokonana w okolicznościach wskazujących na działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu niezależnie od tego, czy została wykonana z zachowaniem warunków oraz form określonych przepisami prawa. Oznacza to, że jeśli podmiot wykonuje czynności, które w rozumieniu ustawy o VAT stanowią działalność gospodarczą, działa w charakterze podatnika w rozumieniu tej ustawy, to czynności te podlegają opodatkowaniu tym podatkiem, nawet jeśli podmiot nie uzyskał wpisu do odpowiedniego rejestru, np. wpisu do ewidencji działalności gospodarczej. Również samo prowadzenie zarejestrowanej działalności gospodarczej, nie jest warunkiem uznania podmiotu za podatnika podatku od towarów i usług.

Wskazać również należy, iż dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to, czy przynosi ona zyski. Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itd.).

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w sytuacji, gdy dokonywana jest przez podatnika podatku od towarów i usług lub przez osobę fizyczną niebędącą podatnikiem tego podatku, jeżeli sprzedaży można przypisać znamiona działalności gospodarczej prowadzonej z zamiarem wykonywania jej w sposób częstotliwy. Chociaż ustawa nie definiuje pojęcia częstotliwości, przez zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy należy rozumieć chęć powtarzalnego, a nie jednorazowego wykonywania określonego działania. O kwestii częstotliwości nie decyduje czasookres wykonywania czynności (rok, dwa czy pięć lat), ani ilość dokonanych transakcji. Decydującym kryterium jest powtarzalność czynności lub zamiar powtarzalności.

Aby zatem dostawę towarów (nawet jednorazową) uznać za działalność gospodarczą należy wykazać, że w momencie jej realizacji podatnik miał zamiar dokonywać takich czynności wielokrotnie, a wykorzystywane przez niego towary czy usługi zostały nabyte w celu spożytkowania ich do wykonywania tej czynności.

W treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

W art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy określono, że zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z powyższego przepisu wynika, iż opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług.

Jak wskazała Zainteresowana, zamierza ona kupić grunt rolny (gospodarstwo rolne) o powierzchni 60 ha. Następnie planuje podzielić działki o powierzchni 3000-4000 m2, nie zmieniając formy gruntu i sprzedać wydzielone działki. Zarówno aktualnie jak i po podziale, grunty są i będą gruntami rolnymi. Grunty nie są i prawdopodobnie w chwili sprzedaży nie będą objęte planem zagospodarowania przestrzennego. Również dla gruntów tych brak jest miejscowego studium uwarunkowań. Nie została wydana, jak też Wnioskodawczyni nie zamierza występować do gminy o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Według rejestrów gminnych grunty te są gruntami rolnymi i takimi pozostaną.

Biorąc pod uwagę powyższe, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, dostawa działek rolnych, jeśli na moment sprzedaży nie będą one terenami przeznaczonymi pod zabudowę, objęta będzie zwolnieniem z podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, że w zakresie określenia kiedy urząd skarbowy może zakwalifikować zakup oraz sprzedaż gruntu jako działania w ramach działalności gospodarczej w dniu 14 lipca 2011 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

W części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu z tytułu sprzedaży działek w dniu 14 lipca 2011 r. zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj