Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1119/11/AW
z 19 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1119/11/AW
Data
2011.08.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
stowarzyszenia


Istota interpretacji
Ochotniczej Straży Pożarnej nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pod nazwą: „…”?



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2011r. (data wpływu 15 lipca 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 2 sierpnia 2011r. (data wpływu 4 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zwartego w fakturach dokumentujących towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pod nazwą: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego zwartego w fakturach dokumentujących towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pod nazwą: „…”.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 2 sierpnia 2011r. (data wpływu 4 sierpnia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr IBPP4/443-1119/11/AW z dnia 25 lipca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący opis zaistniałego stanu faktycznego:

Ochotnicza Straż Pożarna zrealizowała zadanie Inwestycyjne pod nazwą „…” współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich działanie „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju”. Nieruchomość i zadanie na niej zrealizowane stanowi własność Ochotniczej Straży Pożarnej i nie będzie wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych. Za zrealizowane zadanie wykonawcy wystawili faktury VAT. Faktury została zapłacona w kwocie brutto z VAT i przedstawione do rozliczenia w Urzędzie Marszałkowskim. W związku z tym, że Ochotnicza Straż Pożarna nie mogła w żaden sposób odzyskać zapłaconego wykonawcy podatku VAT, uznała wydatek ten jako kwalifikowany do refundacji ze środków Unii Europejskiej. Nadmieniam, że Ochotnicza Straż Pożarna nie jest podatnikiem podatku VAT.

Przedmiotem projektu był zakup wyposażenia i remont pomieszczenia świetlicy wiejskiej w budynku będącym własnością Ochotniczej Straży Pożarnej. W wyniku przeprowadzonych prac uzyskano następujące efekty:

  • wymieniono stolarkę okienną i drzwiową,
  • pomalowano ściany i sufit,
  • wybudowano kominek,
  • położono płytki ceramiczne w części pomieszczenia,
  • zakupiono podstawowe wyposażenie: 1 stół, 6 krzeseł, sofę, wieszak na ubrania, lustro.

Projekt był realizowany w okresie od 21 lutego 2010 roku do 30 czerwca 2011 roku.

Z pomieszczeń świetlicy wiejskiej korzystać będą wszyscy mieszkańcy. Odbywać się tam będą między innymi zebrania wiejskich organizacji pozarządowych tj. Ochotniczej Straży Pożarnej i Koła Gospodyń Wiejskich, będzie wykorzystywana podczas wiejskich uroczystości (dożynki, Dzień Matki itp.). Świetlica będzie dostępna dla dzieci i młodzieży jako miejsce spotkań oraz bezpłatnych zajęć sportowych i edukacyjnych. Korzystanie z pomieszczeń świetlicy będzie nieodpłatne dla użytkowników. Nie zamierza się wynajmować pomieszczenia podmiotom na zasadach komercyjnych tzn. pobierając opłatę z tytułu wynajmu. Ponadto, Wnioskodawca wyjaśnia, że taki charakter korzystania z efektów projektu (bezpłatny dostęp na cele społeczno kulturalne) był warunkiem jego dofinansowania.

W związku z realizacją projektu dokonano następujących zakupów:

  • zakup usług remontowo budowlanych,
  • zakup wyposażenia opisanego powyżej.

Wykonawcy i sprzedawcy wystawili faktury VAT w których jako nabywca widnieje Ochotnicza Straż Pożarna.

Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7. Podstawową aktywność organizacji stanowi działalność statutowa nieodpłatna prowadzona w oparciu o darmową pracę jej członków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 2 sierpnia 2011r.):

Czy Ochotniczej Straży Pożarnej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach dokumentujących towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu pod nazwą: „…”...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawione w piśmie z dnia 2 sierpnia 2011r.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 poz. 535 ze zm.), który mówi, że w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT - Ochotniczej Straży Pożarnej nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, bowiem brak jest związku nabywanych towarów i usług dla potrzeb przedmiotowego projektu ze sprzedażą opodatkowaną, ponieważ opisana inwestycja nie będzie w przyszłości związana ze sprzedażą opodatkowaną.

Ponadto stosownie do przepisów art. 88 ust. 4 stawy z dnia 11 marca 2004 o podatku od towarów i usług (Dz. U. 54 poz. 535 ze zm.), obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego opisu zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pod nazwą: „…”.

W związku z realizacją projektu dokonano zakupów usług remontowo-budowlanych i wyposażenia.

Korzystanie z pomieszczeń świetlicy będzie nieodpłatne dla użytkowników. Nie zamierza się wynajmować pomieszczenia podmiotom na zasadach komercyjnych tzn. pobierając opłatę z tytułu wynajmu.

Wykonawcy i sprzedawcy wystawili faktury VAT w których jako nabywca widnieje Ochotnicza Straż Pożarna.

Ochotnicza Straż Pożarna nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowana jako czynny podatnik podatku VAT, nie składa deklaracji VAT-7.

Mając zatem na uwadze wskazany wyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że w przedmiotowej sprawie nie został spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług zawartego w fakturach dokumentujących nabywane towary i usługi. Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT, a zatem dokonane zakupy nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności generujących podatek należny. Wnioskodawca nie ma wobec tego możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dotyczących zakupów dokonywanych w związku z realizacją projektu pod nazwą: „…”.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj