Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-640/11-5/BD
z 15 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-640/11-5/BD
Data
2011.07.15


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
faktura
Numer Identyfikacji Podatkowej
obowiązek ewidencyjny
oddział
płatnik
podatek od towarów i usług


Istota interpretacji
1. Czy oddział Spółki będzie podlegał obowiązkowi ewidencyjnemu, czyli powinien złożyć zgłoszenie identyfikacyjne do Naczelnika Urzędu Skarbowego właściwego ze względu na siedzibę oddziału aby uzyskać odrębny numer identyfikacji podatkowej (NIP) tylko i wyłącznie jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych?
2. Czy Spółka będzie zobowiązana rozliczyć łącznie podatek od towarów i usług i składać deklaracje na numerze NIP Spółki do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę Spółki?
3. Jeżeli odpowiedź na powyższe pytanie jest twierdząca, to czy faktury zakupu i sprzedaż dokumentujące operacje gospodarcze realizowane w oddziale Spółki winny zawierać nazwę Spółki, NIP Spółki, a nie jej oddziału oraz czy rejestry dla oddziału muszą być potwierdzone oddzielnie, czy rejestry VAT mogą być prowadzone zbiorczo dla całej Spółki?



Wniosek ORD-IN 539 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2011 r. (data wpływu: 18 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 4 lipca 2011 r. (data wpływu: 7 lipca 2011 r.) oraz 14 lipca 2011 r. (data wpływu: 15 lipca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku ewidencyjnego oddziału Spółki – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku ewidencyjnego oddziału Spółki. Wniosek uzupełniono pismami z dnia: 4 lipca 2011 r. oraz 14 lipca 2011 r. o dodatkowe informacje.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (…) Sp. z o.o. z siedzibą w A w III kwartale 2011 r. planuje połączyć się z inną krajową spółką (…) Sp. z o.o. z siedzibą w B. Połączenie zostanie dokonane przez przeniesienie majątku spółki (przejmowanej … Sp. z o.o.) na spółkę Wnioskodawcę, zgodnie z art. 492 § 1 Kodeksu spółek handlowych.

Po połączeniu zostanie jedna krajowa spółka z o.o. z siedzibą w B (zwana dalej Spółką), w której Zarząd zamierza utworzyć co najmniej jeden oddział w A. Uchwała o utworzeniu oddziału będzie przewidywać, iż na oddział zostanie scedowane uprawnienie do występowania jako samodzielny pracodawca w rozumieniu art. 3 Kodeksu Pracy.

Na kierownika oddziału scedowane zostanie prawo zatrudniania pracowników i dokonywania czynności prawnych w okresie stosunku pracy wszystkich zatrudnionych w oddziale pracowników i kierowania nim.

Prawo to zostanie scedowane na mocy udzielonej przez Zarząd Prokury Oddziałowej.

W uzupełnieniach wniosku Zainteresowany wskazał, że przejęcie następuje metodą łączenia udziałów. Po połączeniu istnieć będzie tylko spółka przejmująca – (…) Sp. z o.o. (z dniem 6 czerwca 2011 r. zmieniono nazwę z (…) Sp. z o.o. na (…) Sp. z o.o.), a spółka przejmowana – (…) Poland Sp. z o.o przestanie istnieć.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników:

Czy oddział Spółki będzie podlegał obowiązkowi ewidencyjnemu, czyli powinien złożyć zgłoszenie identyfikacyjne do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę oddziału aby uzyskać odrębny numer identyfikacji podatkowej (NIP) tylko i wyłącznie jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych...

Zdaniem Wnioskodawcy, w myśl art. 2 ust. 2 oraz art. 4 pkt 4 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), oddział będzie zobowiązany do złożenia zgłoszenia do naczelnika urzędu skarbowego właściwego ze względu na siedzibę oddziału i uzyskanie odrębnego numeru identyfikacji podatkowej NIP tylko i wyłącznie jako płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 269, poz. 2681 ze zm.), osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej (NIP). Stosownie do ust. 2 i ust. 3 cyt. wyżej przepisu, obowiązkowi ewidencyjnemu podlegają również inne podmioty niż wymienione w ust. 1, jeżeli na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, a w szczególności zakłady (oddziały) osób prawnych, płatnicy podatków oraz płatnicy składek ubezpieczeniowych – podmioty te również otrzymują numer identyfikacji podatkowej (NIP).

Stosownie do art. 5 ust. 1 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników, podatnicy obowiązani są do dokonania zgłoszenia identyfikacyjnego; zgłoszenia identyfikacyjnego dokonuje się jednokrotnie, bez względu na rodzaj oraz liczbę opłacanych przez podatnika podatków, formę opodatkowania, liczbę oraz rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej oraz liczbę prowadzonych przedsiębiorstw.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 ww. ustawy, zgłoszenie identyfikacyjne podatników niebędących osobami fizycznymi zawiera w szczególności pełną i skróconą nazwę (firmę), formę organizacyjno-prawną, adres siedziby, numer identyfikacyjny REGON, organ rejestrowy lub ewidencyjny i numer nadany przez ten organ, wykaz rachunków bankowych, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej oraz przedmiot wykonywanej działalności określony według obowiązujących standardów klasyfikacyjnych, a ponadto:

  1. w przypadku zakładów (oddziałów) osób prawnych oraz innych wyodrębnionych jednostek wewnętrznych będących podatnikami - NIP oraz inne dane dotyczące jednostki macierzystej;
  2. w przypadku spółek cywilnych, jawnych, partnerskich, komandytowych oraz komandytowo-akcyjnych - dane dotyczące wspólników, w tym również NIP nadany poszczególnym wspólnikom;
  3. w przypadku podatkowych grup kapitałowych - dane dotyczące spółek wchodzących w skład grupy, w tym również NIP nadane tym spółkom.

Każdy więc podmiot posiadający status podatnika lub płatnika podatków lub płatnika składek ubezpieczeniowych i zdrowotnych jest obowiązany do złożenia zgłoszenia identyfikacyjnego. Przy czym dokonujący zgłoszenia identyfikacyjnego otrzymuje wyłącznie jeden NIP. Podkreślić również należy, iż numer identyfikacji podatkowej nie może być używany w oderwaniu od nazwy podmiotu, która występuje w decyzji o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej. Należy także wskazać, że numer identyfikacji podatkowej może być przypisany wyłącznie jednemu podatnikowi (płatnikowi). Zgodnie bowiem z zapisem art. 11 ustawy o NIP, podatnik jest zobowiązany do podawania numeru identyfikacji podatkowej na wszelkich dokumentach związanych z wykonywaniem zobowiązań podatkowych oraz niepodatkowych należności budżetowych, do których poboru obowiązane są organy podatkowe lub celne. Inaczej rzecz ujmując identyfikacja danego podmiotu, a tym samym wynikających z tego tytułu obowiązków odbywa się na podstawie nadanego mu numeru identyfikacji podatkowej. Konsekwencją decyzji administracyjnej o nadaniu numeru NIP, jest jednoznaczna identyfikacja podmiotu poprzez jego NIP, nazwę i adres.

W myśl art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego, do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

W momencie wejścia w życie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług w przepisach przejściowych, do których należy art. 160 ust. 3, ustawodawca postanowił, że osoba prawna, której zakłady (oddziały) rozliczały się jako odrębni podatnicy, wstępuje z dniem 1 maja 2004 r. we wszystkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki swojego zakładu (oddziału), który przestał być wyodrębnionym podatnikiem – w zakresie, w jakim dotyczą podatku od towarów i usług.

Z powyższego wynika, że oddziały osób prawnych nie stanowią odrębnych podatników podatku od towarów i usług, a we wszelkich sprawach związanych z rozliczaniem podatku VAT zobowiązane są do posługiwania się numerem NIP jednostki macierzystej. Natomiast zgodnie z art. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników, w sprawach związanych z wykonywaniem przez oddział funkcji płatnika, jeśli sam wykonuje te funkcję, we własnym imieniu i na własny rachunek, w dalszym ciągu posługuje się numerem NIP oddziału.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza połączyć się z inną spółką z ograniczoną odpowiedzialnością poprzez przeniesienie majątku tej spółki na spółkę Wnioskodawcy, zgodnie z art. 492 § 1 Kodeksu spółek handlowych. W związku z tym powstanie spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w B, w której zarząd zamierza otworzyć co najmniej jeden oddział. Uchwała o utworzeniu oddziału będzie przewidywać, iż na oddział zostanie scedowane uprawnienie do występowania jako samodzielny pracodawca w rozumieniu art. 3 Kodeksu Pracy. Na kierownika oddziału zostanie scedowane - na mocy udzielonej przez zarząd prokury oddziałowej - prawo zatrudniania pracowników i dokonywania czynności prawnych w zakresie stosunku pracy wszystkich zatrudnionych w oddziale pracowników i kierowania nim.

Jak wynika z rozstrzygnięcia w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych, zawartego w interpretacji indywidualnej nr ILPB1/415-602/11-4/AP z dnia 15 lipca 2011 r., oddział – jako płatnik – zobowiązany będzie do obliczania, poboru oraz wpłaty we właściwych terminach organowi podatkowemu zaliczek na podatek dochodowy od wypłaconych należności ze stosunku służbowego, stosunku pracy i innych, a także sporządzania i przesyłania stosownych deklaracji oraz informacji podatkowych, przewidzianych przepisami ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wobec powyższego oraz w świetle powołanych wyżej regulacji prawnych i opisu sprawy należy stwierdzić, że oddział, o którym mowa w przedmiotowej sprawie będzie posługiwał się własnym numerem identyfikacji podatkowej i stosownie do cyt. wyżej art. 2 ust. 2 ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników, będzie podlegał obowiązkowi ewidencyjnemu, czyli powinien złożyć zgłoszenie identyfikacyjne aby uzyskać numer identyfikacji podatkowej (NIP), jednakże wyłącznie jako płatnik podatku dochodowego od osób fizycznych.

W niniejszej interpretacji odpowiedziano na wniosek w części dotyczącej zasad ewidencji i identyfikacji podatników i płatników w zakresie obowiązku ewidencyjnego oddziału Spółki.

Informuje się ponadto, że wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie składania deklaracji podatkowych, danych, jakie powinny zawierać faktury VAT oraz sposobu prowadzenia rejestrów, został załatwiony interpretacją nr ILPP1/443-640/11-5/BD z dnia 15 lipca 2011 r.

Ponadto, wniosek w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie obowiązków podatkowych wynikających z połączenia spółek metodą łączenia udziałów oraz w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj