Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-609/11/BG
Data
2011.08.24
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja unijna
grupa kapitałowa
kapitał ludzki
Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości
programy
projekt
przychód
uczestnicy
wkład
zwolnienia przedmiotowe
Istota interpretacji
w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów Spółki z tytułu otrzymania przez Lidera Projektu dotacji unijnej w ramach partycypowania w dofinansowaniu
Wniosek ORD-IN
2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 19 maja 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP w dniu 24 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów Spółki z tytułu otrzymania przez Lidera Projektu dotacji unijnej w ramach partycypowania w dofinansowaniu - jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 24 maja 2011r. wpłynął do tut. BKIP ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochodów Spółki z tytułu otrzymania przez Lidera Projektu dotacji unijnej w ramach partycypowania w dofinansowaniu.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:
Spółka S.A. (dalej „Spółka A”), jako Projektodawca złożyła w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (dalej: POKL), Priorytet II Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki do konkursu zamkniętego. Projektem, oprócz „Spółki A”, ma zostać objętych 25 kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej A., w tym Wnioskodawca. Celem projektu jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji. Dzięki szkoleniom w ramach projektu Grupa Kapitałowa A. zapewni swoim klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług, którzy poznają najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania. Wysokość dofinansowania projektu w ramach POKL, może wynieść do 60% kosztów kwalifikowanych szkoleń ogólnych oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+. Pozostała część kosztów jest tzw. wkładem prywatnym przedsiębiorcy. Wkład prywatny przedsiębiorcy może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi, kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu. Rozliczenia w ramach dofinansowania szkoleń będą się odbywały według następującego schematu:
„Spółka A” jako lider projektu będzie stroną umowy z Polską Agencją Rozwoju Przedsiębiorczości (dalej: PARP) o dofinansowanie szkoleń i zgodnie z postanowieniami umowy będzie otrzymywała zaliczki na poczet finansowania kosztów kwalifikowanych szkoleń dla pracowników „Spółki A” i spółek z Grupy Kapitałowej A., w tym dla Wnioskodawcy, które będą podlegały rozliczeniu w momencie wydatkowania co najmniej 70% zaliczki, w okresach co najmniej 3-miesięcznych. Należy zaznaczyć, że środki unijne na dofinansowanie szkoleń będą przekazywane z PARP jedynie na rachunek „Spółki A” i nie będą one dalej przekazywane na rachunki spółek z Grupy Kapitałowej A., w tym również na rachunek Wnioskodawcy, lecz środki te będą służyły do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją, lub refinansowaniu tychże wydatków poniesionych przez „Spółkę A”. „Spółka A” będzie realizowała w całości projekt szkoleniowy, tj. zawierała umowy z wykonawcami zewnętrznymi na przeprowadzenie szkoleń lub świadczenie usług doradczych związanych z wdrożeniem wiedzy ze szkoleń dla pracowników w wieku 45+, dokonywała zapłaty za wykonane usługi, dokonywała rozliczeń z PARP, rozliczała wkład własny w formie kosztów wynagrodzeń uczestników szkoleń lub w formie gotówkowej, koordynowała prace związane z prowadzeniem szkoleń i przygotowaniem sprawozdawczości z postępu finansowego i rzeczowego projektu, etc.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie:
Czy dochody otrzymane przez Wnioskodawcę pochodzące z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach partycypowania w dofinansowaniu podlegają zwolnieniu zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
Zdaniem Wnioskodawcy, na powyższe pytanie odpowiedź jest twierdząca.
Na mocy art. 1 pkt 18 lit. a tiret czwarte ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dodany został art. 17 ust. 1 pkt 47, który wszedł w życie 1 stycznia 2007r. Zgodnie z nim wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. W myśl art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych, środkami publicznymi są między innymi środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).
Zgodnie z art. 5 ust. 3 tej ustawy do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2 zalicza się: - środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b,
- niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
- Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy,
- środki przeznaczone na realizację programów przedakcesyjnych oraz Programu Środki Przejściowe,
- środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:
- Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
- Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich,
- środki przeznaczone na realizację:
- programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 5 lipca 2006 r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006, str. 1),
- programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006 r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006, str. 1),
- Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2004-2009,
- Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2004-2009,
- inne środki.
Stosownie do treści art. 186 ustawy o finansach publicznych środki, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na: - realizację projektów przez jednostki budżetowe,
- płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich,
- dotacje celowe dla beneficjentów,
- realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe,
- realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.
W związku z powyższym włączenie środków unijnych do budżetu państwa w ustawie o finansach publicznych powoduje, że programy operacyjne są finansowane według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych. Co za tym idzie, środki pomocowe pochodzące z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej będą traktowane jako wydatki budżetu państwa. Natomiast by określić krąg beneficjentów dofinansowania z budżetu państwa, należy wziąć pod uwagę definicję beneficjenta zawartą w ustawie z 6 grudnia 2008r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. Zgodnie z art. 5 pkt 1 i 9 tej ustawy, beneficjent oznacza osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu. Natomiast projektem jest przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą. Biorąc pod uwagę powyższe, beneficjentem będzie nie tylko Projektodawca, czyli „Spółka A”, ale również Wnioskodawca, który faktycznie uzyska dofinansowanie szkoleń swoich własnych pracowników.
W świetle powyższego, należy stwierdzić, iż dochody otrzymane przez beneficjenta projektu, tj. „Spółkę A” jak i Wnioskodawcę biorącego udział w Projekcie Program Operacyjny Kapitał Ludzki, w formie dotacji rozwojowej z budżetu państwa, będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:
Program Operacyjny „Kapitał Ludzki”, zgodnie ze wstępnym projektem Narodowych Strategicznych Ram Odniesienia (NSRO), przyjętym w dniu 14 lutego 2006 r. przez Radę Ministrów, stanowi jeden z programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.
Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż „Spółka A” jako Projektodawca, złożyła w PARP wniosek o dofinansowanie projektu szkoleniowego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki , Priorytet II - Rozwój zasobów ludzkich i potencjału adaptacyjnego przedsiębiorstw oraz poprawa stanu zdrowia osób pracujących, Działanie 2.1 - Rozwój kadr nowoczesnej gospodarki do konkursu zamkniętego. Projektem, oprócz „Spółki A”, ma zostać objętych 25 kluczowych spółek z Grupy Kapitałowej A., w tym Wnioskodawca. Celem projektu jest poprawienie efektywności pracowników spółek objętych projektem poprzez rozwój umiejętności i podnoszenie ich kwalifikacji. Dzięki szkoleniom w ramach projektu Grupa Kapitałowa A. zapewni swoim klientom najwyższy poziom świadczonych przez pracowników usług, którzy poznają najnowsze metody pracy oraz posiądą umiejętności z obszaru negocjacji, finansów oraz zarządzania. Wysokość dofinansowania projektu, może wynieść do 60% kosztów kwalifikowanych szkoleń ogólnych, oraz 100% kosztów doradztwa dla pracowników w wieku 45+. Pozostała część kosztów jest tzw. wkładem prywatnym przedsiębiorcy. Wkład prywatny przedsiębiorcy może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi, kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu.
Rozliczenia w ramach dofinansowania szkoleń będą się odbywały według następującego schematu:
„Spółka A” jako lider projektu będzie stroną umowy z PARP o dofinansowanie szkoleń i zgodnie z postanowieniami umowy będzie otrzymywała zaliczki na poczet finansowania kosztów kwalifikowanych szkoleń dla pracowników „Spółki A” i spółek z Grupy Kapitałowej A., w tym dla Wnioskodawcy, które będą podlegały rozliczeniu w momencie wydatkowania co najmniej 70% zaliczki, w okresach co najmniej 3-miesięcznych. Środki unijne na dofinansowanie szkoleń będą przekazywane z PARP jedynie na rachunek „Spółki A” i nie będą one dalej przekazywane na rachunek spółek z Grupy Kapitałowej A., w tym również na rachunek Wnioskodawcy, lecz środki te będą służyły do zapłaty za usługi podmiotów trzecich związanych z przeprowadzeniem i organizacją szkoleń, ewaluacją lub refinansowaniem lub refinansowaniu tychże wydatków poniesionych przez „Spółkę A”. „Spółka A” będzie realizowała w całości projekt szkoleniowy, tj. zawierała umowy z wykonawcami zewnętrznymi na przeprowadzenie szkoleń lub świadczenie usług doradczych związanych z wdrożeniem wiedzy ze szkoleń dla pracowników w wieku 45+, dokonywała zapłaty za wykonane usługi, dokonywała rozliczeń z PARP, rozliczała wkład własny w formie kosztów wynagrodzeń uczestników szkoleń lub w formie gotówkowej, koordynowała prace związane z prowadzeniem szkoleń, przygotowaniem sprawozdawczości z postępu finansowego i rzeczowego.
Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, że w praktyce dopuszczalna jest realizacja projektów unijnych w tzw. partnerstwie Beneficjenta pomocy europejskiej wraz z podmiotem trzecim jako Partnerem. „Partner” oznacza co do zasady instytucję wymienioną we wniosku, uczestniczącą w realizacji Projektu, wnoszącą do niego zasoby ludzkie, organizacyjne, techniczne bądź finansowe, realizującą Projekt wspólnie z beneficjentem i innymi partnerami na warunkach określonych w umowie Partnerstwa, przy czym udział Partnera w Projekcie musi być uzasadniony. W przedmiotowej sprawie o fakcie samego „uczestnictwa” w realizacji Projektu przesądza zaangażowanie finansowe Wnioskodawcy w postaci wnoszonego wkładu prywatnego, który może być pokryty między innymi środkami pieniężnymi, czy kosztami wynagrodzeń za czas pracy pracowników biorących udział w szkoleniu. Jednakże zauważyć należy, że to „Spółka A” będzie realizowała w całości projekt szkoleniowy, a środki unijne na dofinansowanie szkoleń będą przekazywane z PARP jedynie na rachunek „Spółki A” i nie będą one dalej przekazywane na rachunek Wnioskodawcy.
Odnosząc się do powołanego przez Wnioskodawcę przepisu art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „updop”), wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. W oparciu o powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie otrzymał żadnych kwot z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, ani nie będzie otrzymywał żadnych środków finansowych jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich. Na gruncie prawa podatkowego zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 updop, przychodami są m.in. otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 updop przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Na mocy art. 7 ust. 2 updop dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.
Działalność gospodarcza - co do zasady - nastawiona jest na zysk, czyli osiąganie dochodu. O tym, co jest celowe i potrzebne w prowadzonej działalności gospodarczej, decyduje podmiot prowadzący tę działalność. Podmioty zrzeszone - jak w przedmiotowej sprawie - w ramach grupy kapitałowej – opodatkowane są na zasadach ogólnych i co więcej, z uwagi na istnienie pomiędzy nimi powiązań kapitałowych obarczone są szczególnymi obowiązkami w zakresie dokumentowania realizowanych pomiędzy nimi czynności. W oparciu o powyższe wskazać należy, że przepisy podatkowe nie przewidują możliwości rozpoznania jako kategorii podatkowej przychodów uzyskiwanych przez jednego podatnika z kosztami jego uzyskania w sytuacji, gdy ponoszone są one przez drugiego podatnika, tak by wywieść z niej otrzymanie dochodu. Chodzi tu bowiem o odrębne podmioty prawne, odrębnych podatników, zaś stopień ich powiązania lub współzależności ekonomicznej – nie może być wyznacznikiem i decydującym motywem uznania danej kategorii podatkowej. Co istotne, skutki podejmowanych decyzji gospodarczych, w tym utworzenia grupy kapitałowej i podejmowania w jej ramach określonych działań faktycznych nie mogą w każdym przypadku być przerzucane na Skarb Państwa poprzez obniżanie podstawy opodatkowania czy zniekształcanie wyniku finansowego któregokolwiek z podmiotów.
Podsumowując, w oparciu o opisane we wniosku zdarzenie przyszłe i przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca partycypując w dofinansowaniu projektu unijnego realizowanego przez inną spółkę z grupy kapitałowej nie uzyskuje z tego tytułu dochodu, który podlegałby zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop.
Z uwagi na powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 47 updop dochodów Wnioskodawcy z tytułu otrzymania przez Lidera Projektu dotacji unijnej w ramach partycypowania w dofinansowaniu należy uznać za nieprawidłowe.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Nadmienia się, iż w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania przychodów otrzymanych przez lidera Projektu („Spółkę A”) wydano odrębne rozstrzygnięcie.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.
|