Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-452/11/AT
z 16 czerwca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-452/11/AT
Data
2011.06.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
szpital
usługi medyczne
usługi pomocnicze
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Zwolnienia od podatku świadczenia usług na rzecz szpitala.



Wniosek ORD-IN 547 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 21 marca 2011 r. (data wpływu 28 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczenia usług na rzecz szpitala – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 28 marca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczenia usług na rzecz szpitala.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


W ramach prowadzonej działalności będzie Pan świadczył usługi w obiektach szpitalnych, bezpośrednio związanych z obsługą pacjenta i jego leczeniem w zakresie:


  1. sprzątania, utrzymania czystości i prawidłowego stanu sanitarno-epidemiologicznego, dezynfekcji powierzchni poziomych i pionowych oraz sprzętu i wyposażenia w komórkach organizacyjnych szpitala (oddziały szpitalne, bloki operacyjne, pracownie, poradnie, laboratoria, bank krwi, apteka itp.);
  2. prowadzenia transportu wewnętrznego oraz pomocy przy transporcie pacjenta;
  3. organizacji i realizacji dystrybucji bielizny szpitalnej na oddziałach/komórkach organizacyjnych;
  4. transportu odpadów komunalnych i medycznych z komórek organizacyjnych do miejsc składowania – do zbiorczych punktów gromadzenia odpadów i segregacja odpadów;
  5. przewozu zwłok i szczątków ludzkich oraz obsługi pomieszczeń pro-morte wraz z wyposażeniem.


Przez transport ręczny wykonywany przez wykonawcę w placówkach szpitalnych należy rozumieć:


  1. transport ręczny materiałów z magazynów gospodarczych i aptek do poszczególnych oddziałów/komórek organizacyjnych szpitala;
  2. transport ręczny materiałów do wyznaczonego laboratorium/pracowni oraz przynoszenie wyników;
  3. zdawanie odzieży pacjenta do magazynu odzieży i przynoszenie odzieży pacjenta z magazynu odzieży;
  4. zanoszenie i przynoszenie materiału do i ze sterylizacji;
  5. zanoszenie i przynoszenie druków i korespondencji i innych dokumentów;
  6. transport pościeli do i z pralni oraz jej segregacja.


6. pomocy personelowi medycznemu przy pacjencie w czynnościach pielęgnacyjno-higienicznych:


  1. przynoszenie i wynoszenie basenów, kaczek, misek oraz ich mycie i dezynfekcja po każdorazowym użyciu;
  2. mycie i dezynfekcja łóżek i szafek trzyłóżkowych po wypisie/zgonie pacjenta oraz zakładanie czystej pościeli;
  3. pomoc przy zmianie pozycji pacjenta;
  4. asysta podczas mycia pacjenta;


7. obsługi pacjenta nie wymagającej przygotowania medycznego

8. transport pacjenta na badania diagnostyczne w obecności personelu medycznego.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Jaka jest właściwa stawka podatku od towarów i usług, związana z wykonywaniem wymienionych w pkt 1-8 usług w zakresie związanym z obsługą pacjenta i transportem wewnątrzszpitalnym (usługi zaliczane do grupy 86.90.19.0)...
  2. Czy może Pan skorzystać ze zwolnień przewidzianych w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w tym w szczególności ze zwolnień, o których mowa w pkt 18 i 19 przytoczonej regulacji...


Zdaniem Wnioskodawcy, usługi związane z obsługą pacjenta i transportem wewnątrzszpitalnym zaliczone do PKWiU 86.90.19.0 jako świadczone na rzecz zakładu opieki zdrowotnej (szpital) winny korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ww. ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Konsekwencją powyższego zapisu jest fakt, iż w sytuacji gdy prawodawca nie dokonał przywołania stosownego symbolu PKWiU dla danego towaru lub usługi w przepisach w zakresie podatku VAT klasyfikacji należy dokonać na podstawie cech charakterystycznych dla danego świadczenia i takim właśnie świadczeniem są usługi medyczne, będące przedmiotem niniejszej interpretacji, dla których prawodawca nie dokonał odwołania do statystyk publicznych.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.


Jednakże, zgodnie z art. 146a ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U nr 257, poz. 1726), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:


  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23 %;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8% (…).


Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w ww. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na podstawie jej upoważnienia.

Stosownie zaś do art. 1 pkt 8 lit. a) ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), uchyla się – z dniem 1 stycznia 2011 r. – art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług i dodaje pkt 17-41.

W myśl obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, wykonywane przez zakłady opieki zdrowotnej.

Na podstawie art. 1 pkt 13 lit. a) ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332), w art. 43 ust. 1 dodany został pkt 18a, zgodnie z którym zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane wynikające bezpośrednio z procesu leczenia, świadczone na rzecz zakładów opieki zdrowotnej na ich terenie.

W oparciu o treść art. 6 wskazanej powyżej ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. podatnik może stosować zwolnienie, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 18a, 19, 19a i 22 ustawy zmienianej w art. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Na mocy nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług przez przepisy ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, do ustawy dodane zostały w art. 43 ustępy 13-20.


Jak stanowi art. 43 ust. 17 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 marca 2011 r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Wskazany przepis, na mocy ustawy z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64, poz. 332) uległ zmianie i od dnia 1 kwietnia 2011 r. uzyskał następujące brzmienie: zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


Natomiast, na podstawie art. 132 ust. 1 lit. b) Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE. L Nr 347, str. 1 ze zm.), państwa członkowskie zwalniają opiekę szpitalną i medyczną oraz ściśle z nimi związane czynności podejmowane przez podmioty prawa publicznego lub, na warunkach socjalnych porównywalnych do stosowanych w odniesieniu do instytucji prawa publicznego, przez szpitale, ośrodki medyczne i diagnostyczne oraz inne odpowiednio uznane placówki o podobnym charakterze.

Pojęcie „opieki medycznej” przewidziane w art. 43 ustawy o VAT obejmuje zatem świadczenia medyczne wykonywane w celu ochrony, w tym zachowania lub przywrócenia zdrowia osób. Innymi słowy pojęcie to obejmuje zarówno leczenie, jak i profilaktykę.

Rozpatrując natomiast kwestię zwolnienia usług świadczonych przez Pana na terenie szpitali, należy dokonać oceny, czy przedmiotowe usługi ze względu na swój cel mogą zostać uznane za usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia. Jednocześnie, kluczowe w niniejszej sprawie jest zbadanie, czy nie wystąpią okoliczności wskazane w art. 43 ust. 17 ustawy o podatku od towarów i usług.


Z okoliczności sprawy wynika, iż w ramach prowadzonej działalności będzie Pan świadczył usługi w obiektach szpitalnych, bezpośrednio związanych z obsługą pacjenta i jego leczeniem. Czynności te dotyczyć będą:


  • sprzątania, utrzymania czystości i prawidłowego stanu sanitarno-epidemiologicznego, dezynfekcji powierzchni poziomych i pionowych oraz sprzętu i wyposażenia w komórkach organizacyjnych szpitala (oddziały szpitalne, bloki operacyjne, pracownie, poradnie, laboratoria, bank krwi, apteka itp.);
  • prowadzenia transportu wewnętrznego oraz pomocy przy transporcie pacjenta;
  • organizacji i realizacji dystrybucji bielizny szpitalnej na oddziałach/komórkach organizacyjnych;
  • transportu odpadów komunalnych i medycznych z komórek organizacyjnych do miejsc składowania – do zbiorczych punktów gromadzenia odpadów i segregacja odpadów;
  • przewozu zwłok i szczątków ludzkich oraz obsługi pomieszczeń pro-morte wraz z wyposażeniem.


Przez transport ręczny wykonywany przez wykonawcę w placówkach szpitalnych należy rozumieć:


  1. transport ręczny materiałów z magazynów gospodarczych i aptek do poszczególnych oddziałów/komórek organizacyjnych szpitala;
  2. transport ręczny materiałów do wyznaczonego laboratorium/pracowni oraz przynoszenie wyników;
  3. zdawanie odzieży pacjenta do magazynu odzieży i przynoszenie odzieży pacjenta z magazynu odzieży;
  4. zanoszenie i przynoszenie materiału do i ze sterylizacji;
  5. zanoszenie i przynoszenie druków i korespondencji i innych dokumentów;
  6. transport pościeli do i z pralni oraz jej segregacja.


  • pomocy personelowi medycznemu przy pacjencie w czynnościach pielęgnacyjno-higienicznych:


  1. przynoszenie i wynoszenie basenów, kaczek, misek oraz ich mycie i dezynfekcja po każdorazowym użyciu;
  2. mycie i dezynfekcja łóżek i szafek trzyłóżkowych po wypisie/zgonie pacjenta oraz zakładanie czystej pościeli;
  3. pomoc przy zmianie pozycji pacjenta;
  4. asysta podczas mycia pacjenta;


  • obsługi pacjenta nie wymagającej przygotowania medycznego;
  • transport pacjenta na badania diagnostyczne w obecności personelu medycznego.


Wobec powyższego, niewątpliwie przedmiotowe czynności, dotycząc przeprowadzanych na terenie szpitali wskazanych we wniosku usług (w tym w zakresie obsługi pacjenta nie wymagającej przygotowania medycznego, jak również usług transportu wewnątrzszpitalnego), wyczerpują znamiona przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług. Jednakże, z uwagi na treść przepisu art. 43 ust. 17 ww. ustawy, w przedstawionych okolicznościach sprawy omawiane zwolnienie od podatku nie znajdzie zastosowania. W tym przypadku bowiem, zważywszy na formę prowadzenia działalności, przedmiotowe usługi mają za cel osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

A zatem, biorąc pod uwagę powołane przepisy prawa oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, stwierdzić należy, że opisane przez Pana czynności świadczone na rzecz szpitali, nie korzystają ze zwolnienia od podatku od dnia 1 stycznia 2011 r., w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 18a ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z art. 43 ust. 17 tej ustawy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj