Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-204b/11/RS
z 13 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-204b/11/RS
Data
2011.05.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
dofinansowanie
limit
obrót
podstawa opodatkowania
wkład
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
W zakresie opodatkowania otrzymywanego przez podatnika zwolnionego podmiotowo dofinansowania w związku z realizacja projektu, wkładów bezgotówkowych oraz gotówkowych.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniach 7 kwietnia oraz 11 i 13 maja 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego przez podatnika zwolnionego podmiotowo dofinansowania w związku z realizacją projektu, wkładów bezgotówkowych oraz gotówkowych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 7 kwietnia 11 i 13 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanego przez podatnika zwolnionego podmiotowo dofinansowania w związku z realizacją projektu, wkładów bezgotówkowych oraz gotówkowych.


W wniosku oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono następujący stan faktyczny.


Prowadzi Pan jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie szkoleń, realizując projekty finansowane z budżetu państwa i źródeł zagranicznych na podstawie umowy o dofinansowanie. Nie jest Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.1. „Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw”, realizuje projekt szkoleniowy dla firmy odzieżowej, współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013; Priorytet 8, Poddziałanie 8.1.1., zgodnie z umową zawartą z Urzędem Pracy. Od dnia 1 listopada 2010 r. do dnia 28 lutego 2011 r. całkowita kwota budżetu to: 222.600,08 zł, kwota dotacji przypadającej na 2011 r. wynosi: 85.313,98 zł, w tym: 58.418,76 zł stanowią dotacje z budżetu państwa i środków UE, 22.878,98 zł - wkład bezgotówkowy w formie odpisu od wynagrodzeń beneficjenta pomocy publicznej oraz 4.016,24 zł - wkład gotówkowy od beneficjenta pomocy publicznej jako tzw. wkład własny. Przedmiotowy projekt jest objęty zasadami pomocy publicznej. Otrzymane dofinansowanie oraz wkłady bezgotówkowe beneficjentów (wnoszone w formie odpisów od wynagrodzeń) nie są dopłatami do cen sprzedawanych towarów i usług w ramach realizowanych projektów. Dofinansowanie ze środków europejskich służy pokryciu kosztów realizacji projektu. Uczestnicy nie wnoszą żadnych opłat za udział w szkoleniach. Ww. dofinansowanie nie jest związane bezpośrednio ze sprzedażą i nie jest przekazywane jako dopłata do ceny usługi, lecz jako pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizacji projektów. Ze względu na zakupowy charakter dotacji nie ma ona na celu sfinansowania sprzedaży. Dofinansowanie to nie jest obrotem w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Bezgotówkowe wkłady własne przedsiębiorstw, na rzecz których realizowane są projekty szkoleniowe, w formie odpisów od wynagrodzeń, także nie są dopłatami do cen sprzedawanych usług w ramach realizowanych projektów. Wnoszenie tych wkładów polega na zadeklarowaniu przez przedsiębiorcę, w formie oświadczenia, wysokości wynagrodzenia przypadającego na dni szkoleń w projekcie, tzn. ile kosztowała pracodawcę nieobecność pracownika na miejscu pracy z powodu pobytu na szkolenia. W 2011 r. zamierza Pan utrzymać prawo do zwolnienia od podatku od towarów i usług ze względu na wysokość obrotów, jednak bierze pod uwagę możliwość przekroczenia łącznej wartości sprzedaży opodatkowanej ponad 150.000 zł, biorąc pod uwagę otrzymany gotówkowy wkład własny od firmy odzieżowej oraz przychody ze sprzedaży szkoleń poza projektami. Wskazał, że w podobnych stanach wydane zostały interpretacje indywidualne nr ILPP1/443-943/09-5/KG, IPPP1/443-812/09-4/MP i nr IBPP4/443-1023/10/AŚ. Ponadto wskazał Pan, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przeprowadza szkolenia językowe, które korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy. Prowadzone są także kursy z zakresu technik pamięciowych, szybkiego czytania, robotyki, efektywnej nauki dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz szkolenia „miękkie” dla pracowników i kadry menadżerskiej w firmach. Usługi te poza kursami językowymi podlegają podatkowi od towarów i usług, jednak korzystają ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy, co oznacza, że po przekroczeniu w 2011 r. obrotu opodatkowanego ponad 150.000 zł powstałby obowiązek podatkowy. Nie zamierza Pan świadczyć usługi ani dostaw, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, wykluczających korzystanie ze zwolnienia w ust. 1 tegoż artykułu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy w związku z projektem realizowanym dla firmy odzieżowej, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają kwoty dofinansowania otrzymanego ze środków publicznych, t.j. pochodzących z UE i budżetu państwa oraz wkłady wnoszone w postaci odpisów od wynagrodzeń przez beneficjenta pomocy publicznej, a także czy otrzymanie od beneficjenta pomocy publicznej wkładu własnego w postaci gotówki wpływa na powstanie obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, dofinansowanie pochodzące ze środków publicznych oraz bezgotówkowy wkład własny beneficjenta pomocy publicznej w postaci odpisów od wynagrodzeń, bez względu na wysokość otrzymanej dotacji, nie podlegają opodatkowaniu. Po powołaniu treści art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług stwierdził Pan, że ponieważ otrzymane środki publiczne oraz wniesione przez beneficjenta pomocy publicznej bezgotówkowe wkłady własne w postaci odpisów od wynagrodzeń, nie mają wpływu na cenę świadczonych usług (szkoleń), które są nieodpłatne dla osób w nich uczestniczących, nie stanowią obrotu w myśl ww. przepisu. Ponownie wskazał Pan, że otrzymana dotacja ma charakter zakupowy i nie ma na celu sfinansowanie sprzedaży. W związku z realizacją projektów, nie otrzymuje Pan wynagrodzenia za szkolenia, a jedynie zwrot kosztów. Natomiast wkład własny beneficjenta pomocy publicznej wnoszony w postaci gotówki stanowi obrót w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy, jednak ze względu na fakt, że spełnia Pan warunki do zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy, (nie przekroczył w poprzednich latach obrotu zobowiązującego do wejścia „w VAT” oraz nie wykonał działalności nie podlegającej zwolnieniu), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nastąpiłoby dopiero po ewentualnym przekroczeniu limitu ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy, t.j. 150.000 zł w zakresie łącznej wartości sprzedaży opodatkowanej, na którą poza wkładem gotówkowym składają się przychody z innej działalności podatnika, t.j. ze sprzedaży szkoleń poza projektem.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


W związku z tym, że Pana wniosek złożony w miesiącu lutym 2011 r. dotyczy stanu faktycznego, niniejszą interpretację wydaje się w oparciu o stan prawny obowiązujący w tym okresie.

Zgodnie z brzmieniem art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z treści art. 7 ust. 1 powołanej ustawy wynika, że dostawą towarów jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług – w myśl art. 8 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 29 ust. 1 ww. ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 96 ust. 3 ustawy, podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

W myśl ust. 2 tego artykułu, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się odpłatnej dostawy towarów oraz odpłatnego świadczenia usług zwolnionych od podatku, a także towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.


Stosownie do ust. 13 cyt. artykułu, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz podatników:


  1. dokonujących dostaw:


    1. wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali,
    2. towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, z wyjątkiem energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0) i wyrobów tytoniowych w rozumieniu przepisów o podatku akcyzowym,
    3. nowych środków transportu,
    4. terenów budowlanych oraz przeznaczonych pod zabudowę;

  2. świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie;
  3. niemających siedziby lub miejsca zamieszkania na terytorium kraju.


W myśl § 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. W załączniku tym wymieniono m.in. następujące usługi:


  • w poz. 12 - usługi jubilerskie,
  • w poz. 13 - doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,
  • w poz. 14 - usługi prawnicze.


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nie jest Pan zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą w zakresie szkoleń, realizuje Pan projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa, w ramach przeprowadza szkolenie dla firmy odzieżowej. Koszty szkolenia pokrywane są z dotacji z budżetu państwa i środków UE, wkładem bezgotówkowym w formie odpisu od wynagrodzeń oraz wkładem gotówkowym od beneficjenta pomocy publicznej. Otrzymane dofinansowanie oraz wkłady bezgotówkowe nie są dopłatami do cen sprzedawanych towarów i usług w ramach realizowanego projektu.

Z powołanego art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że usługą jest każde świadczenie wykonane przez podatnika w ramach działalności, które nie jest dostawą towarów. Zatem każda czynność, za którą podatnik otrzymuje wynagrodzeniem, której efektem jest świadczenie na rzecz drugiego podmiotu, jest potraktowana jako odpłatne świadczenie usługi.

Z kolei z treści art. 29 ust. 1 powołanej ustawy wynika, iż w sytuacji gdy podatnik, w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług, otrzymuje dofinansowanie (dotację, subwencję), stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, to dofinansowanie to stanowi obok ceny, uzupełniający element podstawy opodatkowania z tytułu danej dostawy lub świadczenia.

Zatem kryterium uznania dotacji za element zwiększający obrót stanowi ustalenie, że ma ona na celu sfinansowanie lub dofinansowanie konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem, nie stanowią obrotu w rozumieniu przepisu art. 29 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, czyli nie wchodzą do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Uwzględniając przedstawiony stan faktyczny oraz powołane regulacje prawne należy stwierdzić, że skoro otrzymane dofinansowanie ze środków publicznych pochodzących z budżetu Unii Europejskiej oraz budżetu państwa, jak i wkłady bezgotówkowe w postaci odpisów od wynagrodzeń, przeznaczone są – jak wynika z treści wniosku - na pokrycie poniesionych wydatków związanych z realizacją ww. projektów to środki te i wkłady nie stanowią wynagrodzenia, a tym samym obrotu w rozumieniu art. 29 ust. 1 ustawy. Wobec tego nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Z kolei wkład gotówkowy otrzymywany od beneficjenta projektu (firmy odzieżowej) jest odpłatnością za świadczoną usługę szkoleniową. W związku z tym stanowi obrót w rozumieniu tego przepisu. W sytuacji, kiedy świadczona usługa korzysta ze zwolnienia od podatku, obrót ten - zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy – nie jest wliczany do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 powyższego artykułu. W konsekwencji nie powstanie obowiązek podatkowy z tytułu jej wykonania. W przeciwnej sytuacji (kiedy świadczona usługa nie podlega zwolnieniu, a wartość otrzymanego wkładu gotówkowego spowoduje przekroczenie kwoty 150.000 zł), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług będzie podlegać nadwyżka ponad ww. limit.

Jednocześnie wskazuje się, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii stawki podatku obowiązującej na świadczone szkolenia, gdyż w tym zakresie nie przedstawiono stanowiska i nie postawiono pytania.

Ponadto informuje się, że w kwestii opodatkowania dofinansowania otrzymanego przez podatnika zwolnionego podmiotowo w związku z realizacją projektu „Szkolenia językowe dla pracowników” oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektów, wydano interpretacje indywidualne odpowiednio nr ITPP2/443-204a/11/RS oraz ITPP2/443-204c/11/RS.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emili Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj