Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-334/11-7/JS
z 16 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-334/11-7/JS
Data
2011.08.16


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie i wysokość kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
budowa
lokal mieszkalny
nieruchomości
ogrodzenie
opodatkowanie
sprzedaż
wydatek


Istota interpretacji
Opodatkowanie sprzedaży lokalu mieszkalnego



Wniosek ORD-IN 355 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 22.03.2011 r. (data wpływu 18.04.2011 r.), piśmie z dnia 06.07.2011 r. (data wpływu 11.07.2011 r., data nadania 08.07.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 29.06.2011 r. Nr IPPB4/415-334/11-2/LS (data nadania 29.06.2011 r., data doręczenia 04.07.2011 r.) oraz piśmie z dnia 31.07.2011 r. (data wpływu 03.08.2011 r., data nadania 01.08.2011 r.) uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 18.07.2011 r. Nr IPPB4/415-334/11-4/JK2 (data nadania 18.07.2011 r., data doręczenia 25.07.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest:

  • nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z opodatkowania środków uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości przeznaczonych na wydatki obejmujące budowę ogrodzenia,
  • prawidłowe w pozostałym zakresie.

UZASADNIENIE

W dniu 18.04.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania sprzedaży lokalu mieszkalnego.

Z uwagi na braki formalne, pismem Nr IPPB4/415-334/11-2/LS z dnia 29.06.2011r. (data nadania 29.06.2011 r., data doręczenia 04.07.2011 r.) oraz pismem z dnia 18.07.2011 r. Nr IPPB4/415-334/11-4/JK2 tut. Organ wezwał Wnioskodawczynię do uzupełnienia przedmiotowego wniosku poprzez wskazanie właściwego numeru identyfikacji podatkowej (NIP), wskazanie przedmiotu wniosku, tj. czy wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego, czy zdarzenia przyszłego, wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej, uzupełnienie stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, sprecyzowanie pytania, które winno być przyporządkowane do przedstawionego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i dotyczyć indywidualnej sprawy wnioskodawczyni w nawiązaniu do przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej, przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w odniesieniu do zadanego pytania, uzupełnienie informacji poprzez złożenie oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowe, a także do uiszczenia opłaty w wysokości odpowiadającej liczbie stanów faktycznych lub zdarzeń przyszłych oraz nadesłania kserokopii dowodu wpłaty.

Pismem z dnia 06.07.2011 r. (data nadania 08.07.2011 r., data wpływu 11.07.2011 r.) oraz pismem z dnia 31.07.2011 r. (data nadania 01.08.2011 r., data wpływu 03.08.2011 r.) Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w dniu 14.05.2010 r. zbyła nieruchomość, która została nabyta w 2009 r. jako lokal mieszkalny stanowiący odrębną własność.

  1. W dniu 30.04.2010 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę pożyczki od rodziny (zarejestrowanej w US i dokonanej przelewem) na zakup mieszkania (pierwsza rata dla dewelopera). Pożyczkę zwrócono 20.05.2010 r. Wnioskodawczyni sprzedała małe mieszkanie i jednocześnie kupowała większe, na potrzeby Swojej rodziny. Ze względu na to, że środki na pokrycie pierwszej raty dla dewelopera kupowanego przez Wnioskodawczynię mieszkania miały pochodzić ze sprzedaży mniejszego mieszkania, a termin sprzedaży był nieco późniejszy niż termin płatności raty, Wnioskodawczyni zaciągnęła pożyczkę od rodziny na pierwszą ratę na nowe mieszkanie. Po otrzymaniu środków ze sprzedaży mniejszego mieszkania spłacono pożyczkę. Wnioskodawczyni zamierza dokonać zakupu i remontu mieszkania (obecnie w formie umowy przedwstępnej, akt notarialny - czyli formalne nabycie nieruchomości planowany jest w 2011 r. po oddaniu budynku przez dewelopera). Mieszkanie będzie miało status lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność.
  2. W dniu 02.09.2010 r. Wnioskodawczyni dokonała zakupu działki siedliskowej, z możliwością zabudowy, na której wystąpiono o warunki zabudowy, a następnie o pozwolenie na budowę. W chwili zakupu, na obszarze działki nie był uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego. W ostatnim studium do planu zagospodarowania przestrzennego nie występował zapis zakazu zabudowy na terenie działki. Dlatego zakupiona działka rolna, w obliczu spełnienia w dniu zakupu działki przez Wnioskodawczynię i Jej męża warunków wymaganych do wystąpienia o możliwość zabudowy siedliskowej na wyżej wymienionej działce rolnej (gospodarstwo rolne o wielkości powyżej wymaganej wielkości w gminie Ł. przed zakupem działki) stwarza podstawy do rozpoczęcia procesu zabudowy dziatki (siedlisko: budynek mieszkalny i gospodarczy). Potwierdzeniem spełnienia tych warunków jest uzyskana decyzja o warunkach zabudowy na zakupionej działce, wydana w dniu 29.03.2011 r. W kontekście braku planu zagospodarowania przestrzennego nie istnieje możliwość wydania potwierdzenia z gminy o tym, że działka miała status „gruntu pod budowę budynku mieszkalnego”, ponieważ każda działka na takim obszarze ma status warunkowy - może zostać zabudowana po udowodnieniu spełnienia kryteriów pozwalających na wydanie decyzji o warunkach zabudowy (stanowiącej podstawę do wystąpienia o pozwolenie na budowę). Siłą rzeczy udowodnienie spełnienia tych kryteriów może nastąpić po nabyciu działki, w ramach wniosku o wydanie decyzji o warunkach zabudowy, zaś przyznanie takiej decyzji potwierdza, że kryteria te zostały spełnione. W przypadku Wnioskodawczyni potwierdzeniem spełnienia kryteriów pozwalających na traktowanie działki jako działki pod zabudowę siedliskową jest wspomniana powyżej pozytywna decyzja o warunkach zabudowy.
  3. Trwałe modyfikacje mieszkania (przesunięcie ścian, kaloryfery podłogowe), uwzględnione jako aneks w umowie z deweloperem kupowanego przez Wnioskodawczynię i Jej męża mieszkania. Modyfikacje te dotyczą kupionego większego mieszkania, za środki ze sprzedaży mniejszego. Protokół modyfikacji ma datę 29.11.2010 r., natomiast potwierdzenie nabycia dokona się aktem notarialnym zakupu mieszkania, planowanym na jesień 2011 r.
  4. Kupno od dewelopera razem z zakupem nowego mieszkania miejsca w garażu podziemnym i komórki lokatorskiej. Komórka lokatorska to małe pomieszczenie gospodarcze (tzw. piwnica), które w akcie notarialnym zakupu mieszkania zostanie określone jako przynależne do lokalu, (podobnie jak miejsce garażowe w garażu podziemnym). Faktura potwierdzająca dokonanie wpłaty na poczet miejsca parkingowego oraz pomieszczenia pomocniczego (tzw. piwnicy/komórki lokatorskiej) nosi datę 27.05.2011 r., natomiast potwierdzenie nabycia dokona się aktem notarialnym zakupu mieszkania, planowanym na jesień 2011 r.
  5. Remont i dostosowanie nowo kupionego mieszkania, w postaci trwałej ingerencji – wszystko planowane na jesień 2011 r.:
    1. Wyburzenie ścian
    2. Wstawienie drzwi wewnętrznych
    3. Wstawianie ścianek działowych
    4. Tynkowanie ścian
    5. Przeróbki ścian (np. wycinanie otworów, malowanie)
  6. Praca architekta
    • faktura za pracę architekta za projekt adaptacji mieszkania – do końca 2011 r.
    • faktura za projekt gotowy budynku mieszkalnego na działkę siedliskową – 14.07.2011
    • faktura za adaptację projektu gotowego oraz za projekt budynku gospodarczego -08.2011 r.
  7. Trwałe (związane na stałe) wyposażenie nowo zakupionego mieszkania – (wszystko od maja 2011 r. najpóźniej do 12.05.2012 r., takie jak:
    1. Armatura łazienkowa (wanna, kabina prysznicowa, umywalka, krany, miska ustępowa itp.)
    2. Parkiet (sam materiał, czy tylko wraz z położeniem...)
    3. Glazura i terakota (sam materiał, czy tylko wraz z położeniem...)
    4. Stała zabudowa kuchni (system przymocowanych na stałe szafek i blatów)
    5. Armatura kuchenna (zlew, krany)
    6. Przymocowane na stałe AGD kuchenne (płyta grzewcza, piekarnik, lodówka, zmywarka, okap wszystko w wariancie do zabudowy)
    7. Przymocowane na stałe szafy wnękowe
    8. Przymocowany na stałe system zabudowy garderoby
    9. Drewniana nawierzchnia balkonu
    10. Oświetlenie
    11. Karnisze
    12. Rolety zintegrowane z oknem
    13. Rolety niezintegrowane z oknem, zasłony, firanki


Wnioskodawczyni uważa, iż ulga obejmuje wpłaty na zakup większego mieszkania, dokonane na rachunek dewelopera po uzyskaniu środków ze sprzedaży mniejszego mieszkania - jednak w przypadku wymienionych powyżej punktów nie ma jasności, które z nich stanowią podstawę do odliczeń od podatku od sprzedaży nieruchomości, a które nie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wszystkie wydatki związanie z zakupem opisanej powyżej nieruchomości takie jak: a) spłata pożyczki od rodziny zawartej na cel dokonania pierwszej wpłaty do dewelopera, b) zakup przynależnych do lokalu: komórki lokatorskiej i miejsca w garażu podziemnym, c) zakup materiałów związanych z trwałym wyposażeniem mieszkania (powiązanych z podłożem i ścianami), d) zakup usług związanych z trwałym wyposażeniem mieszkania (powiązanych z podłożem i ścianami), e) opłata za akt notarialny nabycia nieruchomości - spełniają kryteria pozwalające uznać je za wydatki na cele mieszkaniowe w ramach ulgi w podatku dochodowym od sprzedaży nieruchomości, związanej z dokonaniem wydatków na cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat od daty zbycia nieruchomości nabytej w 2009 r., będącej przedmiotem opodatkowania...
  2. Czy wszystkie wydatki związanie z zakupem opisanej powyżej nieruchomości oraz przygotowaniem jej pod zabudowę, takie jak: a) zakup działki, b) cena wykonania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę, c) zakup gotowego projektu architektonicznego budynku mieszkalnego i gospodarczego, a także architektoniczna adaptacja projektu do działki, wymagane do wniosku o pozwolenie na budowę, d) trwała ingerencja w działkę potrzebna do przygotowania jej pod zabudowę (np. wykopanie studni, postawienie ogrodzenia), e) opłata za akt notarialny nabycia nieruchomości spełniają kryteria pozwalające uznać je za wydatki na cele mieszkaniowe w ramach ulgi w podatku dochodowym od sprzedaży nieruchomości, związanej z dokonaniem wydatków na cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat od daty zbycia nieruchomości nabytej w 2009 r., będącej przedmiotem opodatkowania...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie dotyczące wydatków na cele mieszkaniowe w ramach ulgi w podatku dochodowym od sprzedaży nieruchomości, związanej z dokonaniem wydatków na cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat od daty zbycia nieruchomości nabytej w 2009 r., będącej przedmiotem opodatkowania, tj. wydatków takich jak: a) zakup działki, b) cena wykonania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę, c) zakup gotowego projektu architektonicznego budynku mieszkalnego i gospodarczego, a także architektoniczna adaptacja projektu do działki, wymagane do wniosku o pozwolenie na budowę, d) trwała ingerencja w działkę potrzebna do przygotowania jej pod zabudowę (np. wykopanie studni, postawienie ogrodzenia), e) opłata za akt notarialny nabycia nieruchomości (dot. pytania Nr 2). Natomiast w zakresie (pytanie Nr 1) dotyczącym wydatków na cele mieszkaniowe w ramach ulgi w podatku dochodowym od sprzedaży nieruchomości, związanej z dokonaniem wydatków na cele mieszkaniowe w ciągu 2 lat od daty zbycia nieruchomości nabytej w 2009 r., będącej przedmiotem opodatkowania, tj. wydatków związanych z zakupem nieruchomości takich jak: a) spłata pożyczki od rodziny zawartej na cel dokonania pierwszej wpłaty do dewelopera, b) zakup przynależnych do lokalu: komórki lokatorskiej i miejsca w garażu podziemnym, c) zakup materiałów związanych z trwałym wyposażeniem mieszkania (powiązanych z podłożem i ścianami), d) zakup usług związanych z trwałym wyposażeniem mieszkania (powiązanych z podłożem i ścianami), e) opłata za akt notarialny nabycia nieruchomości - zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Zdaniem Wnioskodawczyni wszystkie opisane powyżej wydatki spełniają kryteria pozwalające uznać je za wydatki na cele mieszkaniowe w ramach wyżej wymienionej ulgi w podatku dochodowym od sprzedaży nieruchomości.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tj. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-d) ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a)-c) przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło ich nabycie lub wybudowanie a w przypadku innych rzeczy pół roku licząc od końca miesiąca w którym nastąpiło nabycie.

W świetle powyższego, każda czynność prawna, której przedmiotem jest odpłatne zbycie nieruchomości lub praw wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a)-c) ustawy stanowi źródło przychodów w rozumieniu tego przepisu, jeżeli zostanie dokonana w określonym czasie, tj. przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie i nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej.

Z przedłożonego wniosku wynika, że Wnioskodawczyni w 2010 r. sprzedała lokal mieszkalny stanowiący odrębną własność, który został zakupiony w 2009 r.

Z uwagi na fakt, iż nabycie nieruchomości nastąpiło w 2009 r. dla oceny skutków podatkowych odpłatnego zbycia znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 01 stycznia 2009 r.

Ustawą z dnia 06 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316 ze zm.) zmieniono m.in. zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 01 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r. stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r. Natomiast do przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości nabytych od dnia 1 stycznia 2009 r. zastosowanie maja przepisy obowiązujące od dnia 1 stycznia 2009 r.

W myśl art. 30e ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2009 r. – od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Zgodnie z treścią art. 30e ust. 2 ww. ustawy podstawą obliczenia podatku, o której mowa w ust. 1, jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określonym zgodnie z art. 19, a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d, powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł.

Na mocy art. 30e ust. 4 ww. ustawy, po zakończeniu roku podatkowego podatnik jest obowiązany w zeznaniu podatkowym, o którym mowa w art. 45 ust. 1a pkt 3, wykazać:

  1. dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu, do którego nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 131, lub
  2. dochody, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 131.

Stosownie do art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia (sprzedaży) nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe (potoczne) rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty sprzedaży nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez sprzedającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością).

Można do takich kosztów zaliczyć:

  • koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego,
  • prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości,
  • koszty ogłoszeń w prasie związanych z zamiarem sprzedaży nieruchomości,
  • wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej,
  • koszty i opłaty sądowe.

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Wysokość tych nakładów, ustala się na podstawie faktur VAT w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług oraz dokumentów stwierdzających poniesienie opłat administracyjnych (art. 22 ust. 6e ww. ustawy).

Dochód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego nabytego w 2009 r. – na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - może podlegać zwolnieniu z opodatkowania.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, wolne od podatku dochodowego są dochody z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, o których mowa w art. 30e, w wysokości, która odpowiada iloczynowi tego dochodu i udziału wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe w przychodzie z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych, jeżeli począwszy od dnia odpłatnego zbycia, nie później niż w okresie dwóch lat od końca roku podatkowego, w którym nastąpiło odpłatne zbycie, przychód uzyskany ze zbycia tej nieruchomości lub tego prawa majątkowego został wydatkowany na własne cele mieszkaniowe; udokumentowane wydatki poniesione na te cele uwzględnia się do wysokości przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych.

Cele mieszkaniowe, których sfinansowanie dochodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uprawnia do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania, wymienione zostały w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 21 ust. 25 cytowanej ustawy, za wydatki poniesione na cele, o których mowa w ust. 1 pkt 131, uważa się:

  1. wydatki poniesione na:
    1. nabycie budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
    2. nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
    3. nabycie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa użytkowania wieczystego takiego gruntu lub udziału w takim prawie, w tym również z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego, oraz nabycie innego gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, jeżeli w okresie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, grunt ten zmieni przeznaczenie na grunt pod budowę budynku mieszkalnego,
    4. budowę, rozbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego,
    5. rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację na cele mieszkalne własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego
    - położonych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej,
  2. wydatki poniesione na:
    1. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) na cele określone w pkt 1,
    2. spłatę kredytu (pożyczki) oraz odsetek od tego kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnik przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w lit. a),
    3. spłatę każdego kolejnego kredytu (pożyczki) oraz odsetek od kredytu (pożyczki) zaciągniętego przez podatnika przed dniem uzyskania przychodu z odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), na spłatę kredytu (pożyczki), o których mowa w lit. a) lub b)
    - w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo – kredytowej, mających siedzibę w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, z zastrzeżeniem ust. 29 i 30.

Na podstawie art. 21 ust. 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przez własny budynek, lokal lub pomieszczenie, o których mowa w ust. 25 pkt 1 lit. d) i e), rozumie się budynek, lokal lub pomieszczenie stanowiące własność lub współwłasność podatnika lub do którego podatnikowi przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udział w takich prawach.

W przypadku ponoszenia wydatków na cele mieszkaniowe w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego albo w Konfederacji Szwajcarskiej, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 131, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych ratyfikowanych umów międzynarodowych, których stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, na którego terytorium podatnik ponosi wydatki na cele mieszkaniowe ( art. 21 ust. 27 ww. ustawy).

Natomiast stosownie do treści art. 21 ust. 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych za wydatki, o których mowa w ust. 25, nie uważa się wydatków poniesionych na:

  1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
  2. budowę, rozbudowę, na budowę, przebudowę, adaptację lub remont budynku albo jego części

- przeznaczonych na cele rekreacyjne.

Ww. zwolnienia są wyjątkiem od zasady powszechności opodatkowania, co oznacza, że wszelkie odstępstwa od tej zasady, muszą bezwzględnie wynikać z przepisów prawa i być interpretowane ściśle z jego literą.

W związku z tym, tylko wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu – w terminie i na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 131, a szczegółowo opisane w art. 21 ust. 25 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pozwala na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia.

Z wniosku i jego uzupełnienia wynika, iż w dniu 14.05.2010 r. Wnioskodawczyni dokonała sprzedaży lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną własność zakupionego w 2009 r. Środki uzyskane ze sprzedaży mieszkania Wnioskodawczyni przeznaczyła w ciągu 2 lat na zakup działki i wydatki związane z jej zakupem: cena wykonania dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę, zakup gotowego projektu architektonicznego budynku mieszkalnego i gospodarczego, a także architektoniczna adaptacja projektu do działki, wymagane do wniosku o pozwolenie na budowę, trwała ingerencja w działkę potrzebna do przygotowania jej pod zabudowę (np. wykopanie studni, postawienie ogrodzenia), opłata za akt notarialny nabycia nieruchomości.

O ile przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 w zw. z art. 21 ust. 25 wprost przyznaje prawo do ulgi w przypadku wydatkowania uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego środków, na nabycie budynku mieszkalnego oraz gruntu związanego z tym budynkiem, o tyle w zakresie nabycia samego gruntu, przepis uzależnia przyznanie prawa do zwolnienia od przeznaczenia gruntu pod budowę budynku mieszkalnego.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie zawiera wyjaśnienia, co stanowi podstawę do określenia przeznaczenia gruntu. W związku z tym konieczne jest odniesienie się, w tym zakresie, do przepisów zawartych w ustawie z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2003 r. Nr 80, poz. 717 ze zm.).

Stosownie do przepisu art. 2 pkt 12 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o „działce budowlanej" - należy przez to rozumieć nieruchomość gruntową lub działkę gruntu, której wielkość, cechy geometryczne, dostęp do drogi publicznej oraz wyposażenie w urządzenia infrastruktury technicznej spełniają wymogi realizacji obiektów budowlanych wynikające z odrębnych przepisów i aktów prawa miejscowego. W myśl art. 4 ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobu zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Natomiast w przypadku braku planu miejscowego zagospodarowania przestrzennego określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. Ponadto przepis art. 6 ust. 2 wyżej cytowanej ustawy stanowi, że każdy ma prawo, w granicach określonych ustawą, do zagospodarowania terenu, do którego nabył tytuł prawny, zgodnie z warunkami ustalonymi w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego lub decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, jeżeli nie narusza chronionego prawem interesu publicznego oraz osób trzecich.

Zmiana zagospodarowania terenu w przypadku braku planu miejscowego, polegająca na budowie obiektu budowlanego lub wykonaniu innych robót budowlanych, a także zmiana sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części, z zastrzeżeniem art. 50 ust. 1 i art. 86 wymaga ustalenia w drodze decyzji o warunkach zabudowy (art. 59 ust. 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym). Stosownie do treści art. 60 ust. 1 ww. ustawy decyzję o warunkach zabudowy wydaje, z zastrzeżeniem ust. 3, wójt, burmistrz albo prezydent miasta po uzgodnieniu z organami, o których mowa w art. 53 ust. 4, i uzyskaniu uzgodnień lub decyzji wymaganych przepisami odrębnymi.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż jednym z podstawowych warunków, uprawniających do skorzystania z tego zwolnienia przedmiotowego jest nabycie gruntu przeznaczonego pod budowę budynku mieszkalnego.

Przeznaczenie gruntu pod budowę budynku mieszkalnego nie może wynikać wyłącznie z zamiaru nabywcy tego gruntu, ale musi znajdować podstawę w obowiązujących przepisach prawa.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż przychód uzyskany ze zbycia w 2009 r. lokalu mieszkalnego Wnioskodawczyni przeznaczyła na nabycie działki siedliskowej z możliwością zabudowy w dniu 02.09.2010 r. W chwili zakupu na obszarze działki nie był uchwalony plan zagospodarowania przestrzennego. Decyzję o warunkach zabudowy na przedmiotowej działce Wnioskodawczyni uzyskała w dniu 29.03.2011 r.

Organ podatkowy zauważa, że podatnik ma prawo do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania przychodów uzyskanych ze zbycia nieruchomości, wydatkowanych na nabycie gruntu, nawet w przypadku gdy w momencie zakupu grunt nie jest objęty planem zagospodarowania przestrzennego, jeżeli w okresie dwóch lat od dnia odpłatnego zbycia podatnik uzyska decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu z przeznaczeniem pod budowę budynku mieszkalnego.

Zatem uzyskany przez Wnioskodawczynię przychód ze sprzedaży nieruchomości nabytej w 2009 r. będzie zwolniony z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w związku z wydatkowaniem go w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na nabycie gruntu, dla którego wydano decyzję o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu pod budowę budynku mieszkalnego.

Wątpliwość Wnioskodawczyni budzi kwestia przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży lokalu mieszkalnego na wydatki związane z budową budynku mieszkalnego. Wnioskodawczyni poniosła wydatki związane z uzyskaniem dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę i zakupem projektu architektonicznego budynku mieszkalnego i gospodarczego oraz architektoniczną adaptację projektu do działki i opłaty za akt notarialny nabycia nieruchomości, a także wydatki na wykopanie studni i postawienie ogrodzenia.

Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, iż powołany wyżej przepis art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wiąże skutki prawne w postaci zwolnienia od opodatkowania z faktem przeznaczenia na warunkach określonych w ustawie – uzyskanego z tytułu odpłatnego zbycia nieruchomości przychodu, wyłącznie na cele wymienione w przepisie art. 21 ust. 25 ww. ustawy.

W związku z faktem, iż nabycie gruntu wiąże się również z kosztami notarialnymi, należy stwierdzić, iż te wydatki spełniają przesłanki do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, iż zamierza środki uzyskane ze zbycia przedmiotowej nieruchomości, nabytej w 2009 roku przeznaczyć również na wydatki związane z uzyskaniem dokumentacji niezbędnej do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę, zakupem projektu architektonicznego budynku oraz architektoniczną adaptację projektu do działki, a także wydatki na wykopanie studni.

Mając na uwadze, iż ww. wydatki są bezpośrednio związane z budową budynku mieszkalnego stwierdzić należy, że jeśli Wnioskodawczyni wydatkuje pieniądze uzyskane ze sprzedaży mieszkania na ww. cele, w określonym w ustawie terminie, tj. nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, spełni warunki przewidziane art. 21 ust. 1 pkt 131 ww. ustawy, w związku z czym będzie mogła skorzystać z omawianego zwolnienia przedmiotowego.

Natomiast w odniesieniu do wydatków obejmujących budowę ogrodzenia, stwierdzić należy, iż wydatki te nie spełniają dyspozycji zawartej w art. 21 ust. 25 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Budowa ogrodzenia nie stanowi budowy budynku mieszkalnego, lecz tego co znajduje się wokół tego budynku, nawet jeśli służy jego mieszkańcom. Bez wątpienia istnieje związek pomiędzy budową ogrodzenia a inwestycją prowadzoną na działce, lecz zwolnienia ustawodawca nie przewidział dla inwestycji, ale dla budowy budynku mieszkalnego. Powyższe zaś oznacza, że wydatki na budowę ogrodzenia nie są wydatkami korzystającymi ze zwolnienia.

Należy dodać, iż dokumenty dołączone przez Panią do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji. Tym samym, jeżeli przedstawiony we wniosku stan faktyczny różni się od stanu faktycznego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni, w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego stanu faktycznego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj