Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-713/11/ŁCz
z 12 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-713/11/ŁCz
Data
2011.09.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
kredyt
lokal mieszkalny
spłata kredytu
sprzedaż
zwolnienie


Istota interpretacji
możliwość zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 06 czerwca 2011r. (data wpływu do tut. Biura 14 czerwca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania przychodu ze sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni w dniu 12 maja 2006r. nabyła lokal mieszkalny. W dniu 07 kwietnia 2008r. podpisana została z bankiem umowa o kredyt hipoteczny na kwotę 58 000,00 zł. Zgodnie z warunkami umowy kredyt wypłacony miał być w trzech transzach. Pierwsza i druga transza wypłacona odpowiednio w kwocie 3 000,00 zł i 27 929,00 zł przekazana została na spłatę zobowiązań przeznaczonych na cele inne niż mieszkaniowe. Trzecia transza w wysokości 27 071,00 zł przeznaczona została na refinansowanie nieudokumentowanych kosztów związanych z nieruchomością.

W dniu 23 maja 2011r. mieszkanie zostało sprzedane. Do tego dnia kredyt hipoteczny został spłacony w wysokości 6 855,58 zł. Przyjmując, że powyższa kwota została proporcjonalnie rozłożona na trzy wypłacone transze, to do spłacenia trzeciej transzy, przeznaczonej na refinansowanie nieudokumentowanych kosztów związanych z nieruchomością, pozostało 23 848,88 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy kwota 23 848,88 zł pozostała do spłaty z trzeciej transzy kredytu hipotecznego, którą wnioskodawczyni zamierza spłacić z przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości kwalifikuje się jako kredyt lub pożyczka zaciągnięta na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i jest zwolniona z podatku...

Czy kwota 51 144,00 zł - całość pozostała do spłaty kredytu hipotecznego kwalifikuje się jako kredyt lub pożyczka zaciągnięta na cele, o których mowa w cytowanej wyżej ustawie, i jest zwolniona z podatku...

Zdaniem wnioskodawczyni, z uwagi na fakt, że kredyt hipoteczny został zaciągnięty pod zastaw mieszkania i całość została przeznaczona na cele mieszkaniowe (choć nieudokumentowane), to wnioskodawczyni uważa, że cała kwota pozostała do spłaty, czyli 51 144,00 zł kwalifikuje się jako kredyt lub pożyczka zaciągnięta na cele, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych i jest zwolniony z podatku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych źródłem przychodów jest odpłatne zbycie m.in.: nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 ze zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy zmieniającej, do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006r., stosuje się zasady określone w tej ustawie, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007r.

Tak więc przepisy ustawy o podatku dochodowym w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. będą miały zastosowanie w przedmiotowej sprawie z uwagi na fakt, iż lokal mieszkalny będący przedmiotem sprzedaży został nabyty w dniu 12 maja 2006r.

W świetle art. 28 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r. przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) nie łączy się z przychodami (dochodami) z innych źródeł. Podatek od przychodu, o którym wyżej mowa, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny w terminie 14 dni od daty sprzedaży, za wyjątkiem sytuacji, gdy podatnik złoży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży wyda na cele mieszkaniowe określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Wyliczenie zawarte w tym przepisie ma charakter wyczerpujący, w związku z tym tylko realizacja jednego z powyższych celów pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego przez podatnika ze sprzedaży nieruchomości.

Zauważyć należy, iż zwolnienie to nie ma jednak zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2007r., czyli w ramach tzw. ulgi odsetkowej.

Jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e), podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:

  • od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,
  • począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych (art. 28 ust. 3 ww. ustawy).

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że wnioskodawczyni w dniu 12 maja 2006r. nabyła lokal mieszkalny. Następnie w dniu 07 kwietnia 2008r. wnioskodawczyni podpisała umowę o kredyt hipoteczny w banku na kwotę 58 000,00 zł. Kredyt ten został wypłacony w trzech transzach. Pierwsza i druga transza wypłacona odpowiednio w kwocie 3 000,00 zł i 27 929,00 zł przeznaczona została na spłatę zobowiązań innych niż mieszkaniowe, natomiast transza trzecia przeznaczona została na refinansowanie nieudokumentowanych kosztów związanych z nieruchomością. W dniu 23 maja 2011r. lokal mieszkalny został przez wnioskodawczynię sprzedany. Z tytułu sprzedaży lokalu mieszkalnego wnioskodawczyni osiągnęła określony przychód, który zamierza przeznaczyć na spłatę w całości lub w części opisanego powyżej kredytu.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z powołanego art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym - w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2007r. - jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) przychodu ze sprzedaży nieruchomości na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe, czyli m.in. na spłatę kredytu lub pożyczki zaciągniętego na cele mieszkaniowe. Przy czym należy podkreślić, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jasno wynika, iż kredyt, na którego spłatę został przeznaczony przychód z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego musi być kredytem zaciągniętym na cele mieszkaniowe, co z kolei powinno wynikać z treści umowy kredytowej.

Tymczasem w niniejszej sprawie stan faktyczny jednoznacznie wskazuje, że wnioskodawczyni nie zaciągnęła kredytu na którykolwiek z celów mieszkaniowych wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy a jedynie kredyt hipoteczny pod zastaw mieszkania. To oznacza, że mieszkanie stanowiło zwyczajne zabezpieczenie kredytu, którego cel w żadnym wypadku nie daje uprawnień do skorzystania ze zwolnienia podatkowego. Przeznaczeniem kredytu była spłata zobowiązań zaciągniętych na cele inne niż mieszkaniowe oraz refinansowanie nieudokumentowanych kosztów związanych z nieruchomością. Dwie pierwsze transze nie miały zatem kompletnie żadnego związku z celami mieszkaniowymi wymienionymi w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy. Dotyczy to również trzeciej transzy kredytu. Z takiego zapisu w umowie na jaki powołuje się wnioskodawczyni wynika, że wnioskodawczyni przed zaciągnięciem tego kredytu poniosła bliżej nieokreślone wydatki na nieruchomość, a część kredytu miała te wydatki zrekompensować. Nie wiadomo przy tym o jakie wydatki dokładnie chodzi, kiedy poniesione i w jakich kwotach, gdyż wydatki były nieudokumentowane. Pewne jest jedynie, że nie były pokryte ze środków ze sprzedaży nieruchomości. W takich okolicznościach nie może być mowy, aby również kredyt w trzeciej transzy nazywać kredytem na cele mieszkaniowe, skoro nie służył on żadnemu celowi mieszkaniowemu wymienionemu w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy. Trzecia transza środków nie była zaciągana na żaden z wymienionych w tym przepisie wydatków, gdyż wydatki te poniesione już były wcześniej z innych środków będących w posiadaniu wnioskodawczyni. Trzecia transza miała niejako zwrócić wnioskodawczyni tamte wydatki oddając do dyspozycji wcześniej wydane pieniądze. O takim celu kredytu świadczy bowiem zwrot „refinansowanie nieudokumentowanych kosztów związanych z nieruchomością”.

Podsumowując, zaciągnięcie kredytu pod zastaw mieszkania nie czyni z kredytu zobowiązania o jakim mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy, a twierdzenie przeciwne godzi w istotę omawianego zagadnienia. Prawo do zwolnienia wykluczone będzie z jeszcze jednego powodu. Ustawodawca wprowadził przedmiotowe zwolnienie aby pobudzać podatników do wydatkowania środków ze sprzedaży nieruchomości na realizację nowych celów mieszkaniowych a nie po to aby promować pomoc w spłacie jakichkolwiek długów na nich ciążących. W niniejszej sprawie kredyt zaciągnięty pod zastaw mieszkania nie był kredytem zaciągniętym na cele mieszkaniowe a jego spłata nie będzie realizowała celu mieszkaniowego wnioskodawczyni.

Stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Do wniosku został dołączony plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj