Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-673d/11/RS
z 3 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-673d/11/RS
Data
2011.08.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Delegacje ustawowe


Słowa kluczowe
nabycie wewnątrzwspólnotowe
odzież
paragon fiskalny
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Brak odzyskania podatku od wartości dodanej naliczonego na paragonie fiskalnym w Niemczech.



Wniosek ORD-IN 948 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 11 maja 2011 r. (data wpływu 16 maja 2011 r.), uzupełnionym w dniu 19 lipca 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od wartości dodanej naliczonego na paragonie fiskalnym w Niemczech - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 16 maja 2011 r., został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 19 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku od wartości dodanej naliczonego na paragonie fiskalnym w Niemczech.


W złożonym wniosku, oraz w jego uzupełnieniu, przedstawiono zdarzenie przyszłe.


W dniu 10 maja 2011 r. rozpoczęła Pani działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej odzieży i obuwia. Głównymi dostawcami towaru będą hurtownie i sklepy położone na terenie Niemiec. Jedna z firm nie chce wystawiać faktur za zakupiony towar, tylko paragony z kasy fiskalnej. Kontrahent niemiecki tłumaczy swoje postępowanie tym, że jest Pani „zbyt małym podatnikiem” i w jego przekonaniu przysługuje potwierdzenie nabycia tylko w postaci paragonu fiskalnego. Jest Pani „płatnikiem” podatku od towarów i usług, a dokonując rejestracji złożyła oświadczenie, iż będzie dokonywać transakcji wewnątrzunijnych.


W związku z powyższym w uzupełnieniu wniosku zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:


Czy jest możliwość odzyskania podatku od wartości dodanej związanego z zakupami udokumentowanymi paragonem fiskalnym...


Zdaniem Wnioskodawcy wyrażonym w uzupełnieniu wniosku, o zwrot podatku z paragonu fiskalnego dokumentującego zakup towarów handlowych w Niemczech powinna Pani wystąpić z wnioskiem na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie zwrotu podatku od towarów i usług niektórym podmiotom (Dz. U. Nr 224, poz. 1801).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 89 ust. 1h ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), podatnik, o którym mowa w art. 15, ubiegający się o zwrot podatku od wartości dodanej w odniesieniu do nabytych przez niego towarów i usług lub w odniesieniu do zaimportowanych przez niego towarów wykorzystywanych do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium kraju, składa wniosek za pomocą środków komunikacji elektronicznej o dokonanie takiego zwrotu za pośrednictwem właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego do właściwego państwa członkowskiego.


Z treści ust. 1i powołanego artykułu wynika, że wniosek o dokonanie zwrotu, o którym mowa w ust. 1h, nie jest przekazywany do właściwego państwa członkowskiego w przypadku gdy w okresie, do którego odnosi się wniosek, podatnik:


  1. nie był podatnikiem, o którym mowa w art. 15;
  2. dokonywał wyłącznie dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku innych niż transakcje, do których stosuje się art. 86 ust. 9;
  3. był zwolniony od podatku na podstawie art. 113.


Stosownie do ust. 1j tego artykułu, naczelnik urzędu skarbowego wydaje postanowienie, na które służy zażalenie, o nieprzekazaniu do właściwego państwa członkowskiego wniosku o dokonanie zwrotu, o którym mowa w ust. 1h. Podatnik jest powiadamiany o wydaniu postanowienia również za pomocą środków komunikacji elektronicznej.


Na podstawie ust. 8 powyższego artykułu, minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, informacje, jakie powinien zawierać wniosek, o którym mowa w ust. 1h, sposób opisu niektórych informacji, a także warunki i termin składania wniosków, uwzględniając:


  1. konieczność zapewnienia informacji o prawie podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu zakupu towarów i usług na terytorium kraju;
  2. potrzebę zapewnienia niezbędnych do ubiegania się o zwrot podatku od wartości dodanej informacji o podatniku jako podmiocie uprawnionym do otrzymania tego zwrotu;
  3. potrzebę zapewnienia prawidłowej informacji o wysokości żądanych kwot zwrotu podatku;
  4. potrzebę zapewnienia informacji dotyczących towarów i usług związanych z wnioskowanymi kwotami zwrotu podatku;
  5. przepisy Unii Europejskiej.


Zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wniosków o zwrot podatku od wartości dodanej naliczonego w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Wspólnoty Europejskiej (Dz. U. Nr 224, poz. 1800 ze zm.), rozporządzenie określa informacje, jakie powinien zawierać wniosek podatnika, o którym mowa w art. 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą", ubiegającego się o zwrot podatku od wartości dodanej w odniesieniu do nabytych przez niego towarów i usług lub w odniesieniu do zaimportowanych przez niego towarów wykorzystywanych do wykonywania czynności dających prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na terytorium kraju oraz sposób opisu niektórych informacji, warunki i termin składania wniosków.


Stosownie do § 2 powołanego rozporządzenia:


  1. Wniosek o zwrot składany jest za pomocą środków komunikacji elektronicznej, za pośrednictwem właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego, nie później niż do dnia 30 września roku następującego po roku podatkowym, którego wniosek dotyczy.
  2. Informacje, jakie powinien zawierać wniosek o zwrot podatku od wartości dodanej oraz sposób opisu niektórych informacji, określa załącznik do rozporządzenia.
  3. Wniosek uznaje się za złożony, jeżeli podatnik przedstawi wszystkie informacje, o których mowa w ust. 2.
  4. Jeżeli informacje, o których mowa w ust. 2, zawarte w złożonym wniosku będą zawierały pomyłki, podatnik może dokonać korekty wniosku.


W poz. 12 załącznika, o którym mowa w § 2 ust. 2 ww. rozporządzenia, wskazano informacje jakie powinien zawierać wniosek dotyczące nabytych towarów i usług:


  1. imię i nazwisko/nazwa dostawcy towarów lub usług,
  2. numer rejestracyjny VAT dostawcy6),
  3. adres i kraj dostawcy towarów i usług,
  4. data i numer faktury7),
  5. rodzaj towarów i usług według kodów i podkodów, o których mowa w załączniku do rozporządzenia nr 1174/20093, lub według opisu tekstowego,
  6. podstawa opodatkowania w walucie państwa członkowskiego zwrotu,
  7. kwota podatku od wartości dodanej w walucie państwa członkowskiego zwrotu,
  8. obliczenie podatku od wartości dodanej w przypadku stosowania proporcji, o której mowa w art. 89 ust. 1k ustawy - wysokość proporcji (w %),
  9. kwota podatku od wartości dodanej do zwrotu8.


Z powyższego wynika, że podstawą do dokonania zwrotu podatku od wartości dodanej naliczonego w innym niż Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej jest faktura VAT. Zatem z wnioskiem o ww. zwrot nie może wystąpić podmiot, który dokonał nabycia na podstawie innego dokumentu niż wskazany w powołanym rozporządzeniu.

Z treści wniosku wynika, że w dniu 10 maja 2011 r. rozpoczęła Pani jako czynny podatnik podatku od towarów i usług zarejestrowany jako podatnik VAT-UE dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży detalicznej odzieży i obuwia. Głównymi dostawcami towaru będą hurtownie i sklepy położone na terenie Niemiec. Jeden z kontrahentów niemieckich (podatnik podatku od wartości dodanej) nie chce wystawiać faktur za zakupiony towar tylko paragony z kasy fiskalnej.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz powołane regulacje stwierdzić należy, iż nabywając towary handlowe na podstawie paragonów fiskalnych nie będzie miała Pani możliwości wystąpienia z wnioskiem o zwrot podatku od wartości dodanej naliczonego w Niemczech.

Jednocześnie wskazuje się, że powołane przez Panią w stanowisku rozporządzenie, dotyczy zwrotu podatku od towarów i usług zapłaconego w Polsce przy nabyciu towarów i usług przez podmioty z innych państw członkowskich Unii Europejskiej lub państw trzecich.

Ponadto informuje się, że w kwestie: uznania zakupu towarów handlowych w Niemczech na podstawie paragonów fiskalnych za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, obowiązku wykazania zakupu towarów handlowych w Niemczech na podstawie paragonów fiskalnych w deklaracji VAT-7 i w informacji podsumowującej VAT-UE oraz określenia podstawy opodatkowania nabytych na paragon fiskalny towarów handlowych w Niemczech rozstrzygnięto w interpretacjach indywidualnych odpowiednio numer ITPP2/443-673a/11/RS, ITPP2/443-673b/11/RS, ITPP2/443-673c/11/RS


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj