Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-302/11/AW
z 23 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-302/11/AW
Data
2011.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych
niepełnosprawni
szkolenie
środki publiczne
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
Czy przeprowadzane szkolenia finansowane ze środków ZFRON będą zwolnione od podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 lutego 2011r. (data wpływu 14 lutego 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 9 maja 2011r. (data wpływu 13 maja 2011r.) oraz pismem z dnia 19 maja 2011r. (data wpływu 23 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy organizowane przez Wnioskodawcę kursy asystenta pracy dla osób niepełnosprawnych oraz doradców zawodowych członków komisji rehabilitacyjnych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy organizowane przez Wnioskodawcę kursy asystenta pracy dla osób niepełnosprawnych oraz doradców zawodowych członków komisji rehabilitacyjnych mogą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 9 maja 2011r. (data wpływu 13 maja 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 29 kwietnia 2011r. znak: IBPP1/443-302/11/AW oraz pismem z dnia 19 maja 2011r. (data wpływu 23 maja 2011r.).

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, zwolnione z podatku są usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego:

  • prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach,
  • świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją,
  • finansowane w całości ze środków publicznych

oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Te odrębne przepisy to między innymi rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216, ze zm.).

Z jego przepisów wynika, że formami uzyskiwania i uzupełniania m.in. umiejętności i kwalifikacji zawodowych są:

  • kurs,
  • kurs zawodowy,
  • seminarium,
  • praktyka zawodowa.

Dalsze przepisy rozporządzenia określają wymagania i warunki dla poszczególnych form (dotyczące m.in. czasu trwania zajęć, zasad ich prowadzenia etc).

Jeśli szkolenia będą organizowane zgodnie z tymi przepisami, to wówczas niektóre z nich – te stanowiące kształcenie zawodowe bądź przekwalifikowanie zawodowe – będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT. Konieczne będzie jednak odpowiednie udokumentowanie przebiegu kształcenia. Zgodnie z przepisami rozporządzenia, organizator kształcenia prowadzi stosowną dokumentację dla każdej prowadzonej formy kształcenia. Wystarczy również, aby szkolenie trwało co najmniej pięć godzin lekcyjnych. Będzie wtedy seminarium. Dla tego seminarium należy opracować program nauczania (zawierający stosowne elementy) i prowadzić dziennik zajęć edukacyjnych. Szkolenie staje się wówczas usługą zwolnioną z podatku. Na dokumentację przebiegu kształcenia składa się:

  1. program nauczania;
  2. dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający
    1. listę obecności,
    2. wymiar godzin zajęć edukacyjnych,
    3. tematy zajęć edukacyjnych;
  3. protokół z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony;
  4. rejestr wydanych zaświadczeń.

Program nauczania każdej formy kształcenia zawiera:

  1. nazwę formy kształcenia;
  2. czas trwania i sposób jej organizacji;
  3. wymagania wstępne dla uczestników;
  4. cele kształcenia;
  5. plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar;
  6. treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych;
  7. wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;
  8. sposób sprawdzania efektów kształcenia.

Kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Kurs zawodowy jest kursem, którego program nauczania obejmuje usystematyzowane treści nauczania wybrane z programu nauczania dla zawodu, dopuszczonego do użytku szkolnego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania. Wyniki kursu zawodowego są zaliczane przy podejmowaniu nauki w szkole dla dorosłych prowadzącej kształcenie zawodowe.

Seminarium jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż pięć godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy na określony temat, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Praktyka zawodowa jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania uzależnionym od złożoności umiejętności niezbędnych do wykonywania zadań zawodowych, nie krótszym jednak niż 80 godzin zajęć, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie praktycznych umiejętności zawodowych z wykorzystaniem wiedzy i doświadczenia zawodowego uczestników.

Jako firma szkoleniowa organizując seminaria i kursy dla osób dorosłych na podstawie odrębnych przepisów tj. rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz.U. z 2006 r. nr 31, poz. 216, ze zm.), prowadząc dokumentację przebiegu szkolenia, Wnioskodawca jest zwolniony z podatku VAT.

W piśmie z dnia 9 maja 2011r. podano ponadto, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem VAT w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej z tytułu doradztwa w zarządzaniu i prowadzenia działalności gospodarczej, doradztwa zawodowego oraz szkoleń. Firma zajmuje się szkoleniami dla pracowników w zakresie podwyższania kwalifikacji lub przekwalifikowania o tematyce związanej z ich wykonywanym zawodem tj. pomocą publiczną dla pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne, a także w celu wytyczenia kariery zawodowej dla osób niepełnosprawnych szkolenia mające na celu przekwalifikowanie takie jak: osoba niepełnosprawna w kontekście kompensaty indywidualnych ograniczeń mających wpływ na funkcjonowanie zawodowe i akceptację niepełnosprawności, osoba niepełnosprawna w aspekcie możliwości świadczenia i utrzymania pracy, możliwości korzystania przez osoby niepełnosprawne ze wsparcia na rehabilitację zawodową. Firma nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wszystkie świadczone usługi szkoleniowe, o których mowa w niniejszym wniosku stanowią inne usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego niż te wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca planuje finansowanie kursów zawodowych – doradca zawodowy członek komisji rehabilitacyjnej, asystent pracy dla osób niepełnosprawnych – w oparciu o odrębne przepisy tj. rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216, ze zm.).

Z jego przepisów wynika, że formami uzyskiwania i uzupełniania m.in. umiejętności i kwalifikacji zawodowych są:

  1. kurs,
  2. kurs zawodowy,
  3. seminarium,
  4. praktyka zawodowa.

Dalsze przepisy rozporządzenia określają wymagania i warunki dla poszczególnych form (dotyczące m.in. czasu trwania zajęć, zasad ich prowadzenia etc).

Jeśli kursy będą organizowane zgodnie z tymi przepisami, to wówczas te stanowiące kształcenie zawodowe bądź przekwalifikowanie zawodowe (asystent pracy, doradca zawodowy) – będą mogły korzystać ze zwolnienia z VAT. Konieczne będzie jednak odpowiednie udokumentowanie przebiegu kształcenia. Zgodnie z przepisami rozporządzenia organizator kształcenia prowadzi stosowną dokumentację dla każdej prowadzonej formy kształcenia. Na dokumentację przebiegu kształcenia składa się:

  1. program nauczania;
  2. dziennik zajęć edukacyjnych, zawierający
    1. listę obecności,
    2. wymiar godzin zajęć edukacyjnych,
    3. tematy zajęć edukacyjnych;
  3. protokół z egzaminu, jeżeli taki został przeprowadzony;
  4. rejestr wydanych zaświadczeń.

Program nauczania każdej formy kształcenia zawiera:

  1. nazwę formy kształcenia;
  2. czas trwania i sposób jej organizacji;
  3. wymagania wstępne dla uczestników;
  4. cele kształcenia;
  5. plan nauczania określający nazwę zajęć edukacyjnych oraz ich wymiar;
  6. treści kształcenia w zakresie poszczególnych zajęć edukacyjnych;
  7. wykaz literatury oraz niezbędnych środków i materiałów dydaktycznych;
  8. sposób sprawdzania efektów kształcenia.

Kurs jest pozaszkolną formą kształcenia o czasie trwania nie krótszym niż 30 godzin zajęć edukacyjnych, której ukończenie umożliwia uzyskanie lub uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności lub kwalifikacji zawodowych, realizowaną zgodnie z programem nauczania przyjętym przez organizatora kształcenia.

Zleceniodawcą, z którym Wnioskodawca będzie zawierać umowy o świadczenie usług szkoleniowych są firmy, które zatrudniają osoby niepełnosprawne. Umowa przewiduje przeprowadzenie kursu dla asystenta pracy osoby niepełnosprawnej, czy doradcy zawodowego członka komisji rehabilitacyjnej dla osób niepełnosprawnych będących pracownikami firmy.

Kursy będą wykorzystywane przez asystentów (opiekunów osób niepełnosprawnych) doradców zawodowych w zakresie wykonywanych obowiązków służbowych – są to szkolenia pozostające w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem pracowników, są to szkolenia mające na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Kursy będą w całości finansowane ze środków publicznych z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, zleceniodawcy zamierzają finansować wynagrodzenie dla Wnioskodawcy.

W piśmie z dnia 19 maja 2011r. wskazano ponadto, że:

  1. W uzupełnieniu wniosku z dnia 9 maja 2011r. Wnioskodawca błędnie podał, iż szkolenia, o których mowa we wniosku stanowią inne usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, niż te wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy VAT – winno być w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT.
  2. Szkolenia finansowane są wyłącznie ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, które są w całości środkami publicznymi.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 19 maja 2011r.):

Czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c jako finansowane w całości ze środków publicznych...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 9 maja 2011r. oraz z dnia 19 maja 2011r.), usługi mogą korzystać ze zwolnienia z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT jako finansowane w całości ze środków publicznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, podstawowa stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, podstawowa stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L NR 347, s. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

–oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

–oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane oraz
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - Dz. U. L Nr 347, s. 1 ze zm.), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się szkoleniami dla pracowników w zakresie podwyższania kwalifikacji lub przekwalifikowania o tematyce związanej z ich wykonywanym zawodem tj. pomocą publiczną dla pracodawców zatrudniających osoby niepełnosprawne, a także w celu wytyczenia kariery zawodowej dla osób niepełnosprawnych szkolenia mające na celu przekwalifikowanie takie jak: osoba niepełnosprawna w kontekście kompensaty indywidualnych ograniczeń mających wpływ na funkcjonowanie zawodowe i akceptację niepełnosprawności, osoba niepełnosprawna w aspekcie możliwości świadczenia i utrzymania pracy, możliwości korzystania przez osoby niepełnosprawne ze wsparcia na rehabilitację zawodową. Firma nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, nie posiada również akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wszystkie świadczone usługi szkoleniowe, o których mowa w niniejszym wniosku stanowią inne usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego niż te wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Wnioskodawca planuje finansowanie kursów zawodowych – doradca zawodowy członek komisji rehabilitacyjnej, asystent pracy dla osób niepełnosprawnych – w oparciu o odrębne przepisy tj. rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z 3 lutego 2006r. w sprawie uzyskiwania i uzupełniania przez osoby dorosłe wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych (Dz. U. Nr 31, poz. 216, ze zm.).

Zleceniodawcą, z którym Wnioskodawca będzie zawierać umowy o świadczenie usług szkoleniowych są firmy, które zatrudniają osoby niepełnosprawne. Umowa przewiduje przeprowadzenie kursu dla asystenta pracy osoby niepełnosprawnej, czy doradcy zawodowego członka komisji rehabilitacyjnej dla osób niepełnosprawnych będących pracownikami firmy.

Kursy będą wykorzystywane przez asystentów (opiekunów osób niepełnosprawnych) doradców zawodowych w zakresie wykonywanych obowiązków służbowych – są to szkolenia pozostające w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem pracowników, są to szkolenia mające na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych.

Szkolenia finansowane są wyłącznie ze środków zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, które są w całości środkami publicznymi.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał, że świadczone przez niego usługi szkoleniowe będą wykorzystywane przez asystentów (opiekunów osób niepełnosprawnych) doradców zawodowych w zakresie wykonywanych obowiązków służbowych – są to szkolenia pozostające w bezpośrednim związku z wykonywanym zawodem pracowników, są to szkolenia mające na celu uzyskanie i uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Należy zatem uznać, że jest to nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z wykonywaną pracą. Ponadto Wnioskodawca podał, że szkolenia będą w całości finansowane ze środków publicznych.

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c ustawy o VAT dotyczące świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego oraz przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zaznaczyć, że niniejszą interpretację wydano przy założeniu, że środki zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, którymi zostanie sfinansowane szkolenie będą faktycznie środkami publicznymi. Kwestia klasyfikacji środków nie była bowiem przedmiotem oceny tut. organu.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego (w szczególności gdy środki, z których finansowane są szkolenia, nie są środkami publicznymi w rozumieniu odrębnych przepisów) lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj