Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-260/11/LSz
z 23 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-260/11/LSz
Data
2011.05.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
kurs
środki publiczne
świadczenie usług
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
W sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c) ustawy o VAT w części dotyczącej świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.
Natomiast usługi „doradcze” w sytuacji gdy będą one w istocie stanowiły również czynność edukacyjną a nie usługę doradczą, tj. element edukacyjny w tym doradztwie będzie przeważający, to jako element całej usługi szkoleniowej zwolnionej od podatku również będą objęte zwolnieniem z opodatkowania.
Wynagrodzenie wypłacone Wnioskodawcy w zamian za wykonanie usługi szkoleniowej, jest kwotą należną z tytułu świadczenia usług szkoleniowych stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie ze stawką z jaką zostały opodatkowane wykonywane przez Wnioskodawcę ww. usługi.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 stycznia 2011r. (data wpływu 7 lutego 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2011r. (data wpływu 12 maja 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania prawidłową stawką podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 lutego 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych finansowanych w całości ze środków publicznych.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2011r. (data wpływu 12 maja 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 27 kwietnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. Świadczy usługi szkoleniowe, doradcze, przeprowadza warsztaty. W części Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą realizując projekty dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL). Jest czynnym podatnikiem VAT. Do 31 grudnia 2010r. czynności świadczone w ramach działalności gospodarczej były opodatkowane w następujący sposób:

  • usługi szkoleniowe - stawka zw.
  • pozostałe usługi - stawka podstawowa 22% VAT.

Zgodnie z umowami o dofinansowanie, zawartymi z odpowiednimi Instytucjami Wdrażającymi (Wojewódzki Urząd Pracy) wsparcie na realizację projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki firma Wnioskodawcy otrzymuje w następujących formach:

  1. w formie płatności ze środków europejskich - 85%,
  2. w formie dotacji celowej z budżetu krajowego - 15%.

W 100% środki na realizację projektu są finansowane ze środków publicznych. Obecnie Wnioskodawca realizuje jako Beneficjent (Projektodawca) projekt pt. "...". Celem ogólnym projektu jest zdobycie kwalifikacji (nabycie nowego zawodu/przekwalifikowanie zawodowe) przez niepracujące kobiety w zakresie realizacji projektów miękkich, w tym zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie pozyskania, realizacji i rozliczania projektów finansowanych głównie ze środków publicznych, a także nabycie umiejętności praktycznych niezbędnych do efektywnego poruszania się po rynku pracy, pozyskanie wiedzy w zakresie podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, umożliwiającej wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności.

Wnioskodawca realizuje też inny projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w całości finansowany ze środków publicznych, jako Partner Projektu, w którym prowadzone są szkolenia i doradztwo - "...", którego celem jest przekwalifikowanie zawodowe uczestników projektu w celu podjęcia samozatrudnienia.

Jako Beneficjent projektu pt. "..." firma Wnioskodawcy zajmuje się całkowitą organizacją tego przedsięwzięcia, poczynając od rekrutacji uczestników, najmu sal, organizowanie szkoleń i spotkań doradczych, cateringu, kończąc na rozliczeniu finansowym otrzymanych środków. Poszczególne zadania są realizowane przez:

  • firmy zewnętrzne, które np. prowadzą część szkoleń, wynajmują lokal, w którym mieści się biuro projektu, wynajmują sale szkoleniowe, w których prowadzone są szkolenia, świadczą usługi cateringu;
  • pracowników, którzy mają przydzielone zadania związane z realizacją projektu;
  • firmę Wnioskodawcy, która przeprowadza część szkoleń i doradztwa.

Jako Firma - Wnioskodawca świadczy, w ramach projektu, usługi szkoleniowe - jako szkoleniowiec oraz doradcze, które stanowią wynagrodzenie dla firmy Wnioskodawcy za realizację niektórych zadań projektu. Wynagrodzenie jest wypłacane na podstawie dowodu wewnętrznego (faktury wewnętrznej). Wynagrodzenie to jest przesyłane z wydzielonego konta projektu na konto firmowe podstawowej działalności.

Wnioskodawca otrzymuje również wynagrodzenie jako specjalistka ds. rekrutacji i promocji. Transze dofinansowania wypłacane są przez WUP na odrębne konto projektu, należące do Beneficjenta projektu (firmę Wnioskodawcy), wg harmonogramu płatności. Środki przekazane są kontrolowane przez WUP i przeznaczone tylko na regulowanie wydatków kwalifikowalnych w ramach projektu, a więc nie są pozostawione do swobodnej dyspozycji jednostki.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca podał, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania i nie jest też zaliczany do uczelni, jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz jednostek badawczo - rozwojowych, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Tryb prowadzenia szkoleń oraz treści merytoryczne są ustalane samodzielnie przez Wnioskodawcę w oparciu o zapotrzebowanie Zleceniodawcy szkoleń. Nie istnieją żadne metodyczne obowiązki co do prowadzenia szkoleń, które byłyby określone prawem. Wnioskodawca samodzielnie kształtuje tematykę i sposób prowadzenia zajęć.

Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.

Tematyka szkoleń prowadzonych w ramach projektu „..." dotyczy zagadnień związanych z rozpoczęciem prowadzenia działalności gospodarczej. Jest ona opracowywana z uwzględnieniem potrzeb osób planujących przekwalifikowanie zawodowe i podjęcie prowadzenia własnego przedsiębiorstwa. Tematyka szkoleń można podzielić na trzy podstawowe obszary:

  1. Wiadomości o podstawach formalnych rozpoczęcia i prowadzenia działalności gospodarczej oraz o prawach i obowiązkach z nią związanych,
  2. Opracowanie planu prowadzenia działalności - dokonanie niezbędnych kalkulacji, analiz i badań ekonomicznych,
  3. Możliwości pozyskania finansowania - prowadzonej działalności.

Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych określona jest przede wszystkim przez sferę ich finansowania. W całości pokrywane są one ze środków publicznych, z których większa część (85%) pochodzi z budżetu Unii Europejskiej. Sposób finansowania ukształtował wyjątkową strukturę organizacji i rozliczenia świadczenia usług. Wnioskodawca współdziała z liderem projektu, dla którego jako partner obsługuje usługi szkoleniowe, które są tylko częścią całego projektu. W trakcie realizacji projektu obowiązuje zasada ścisłej współpracy. Lider nie może angażować do tych samych zadań innego podmiotu niż Wnioskodawca.

W ramach projektu finansowane są wszystkie wydatki niezbędne do przeprowadzenia szkolenia, tj. wynagrodzenie prowadzących, materiały szkoleniowe dla uczestników, koszt wynajmu sali szkoleniowej, wyżywienie dla uczestników, zwrot kosztów dojazdu na szkolenia.

Zdobyta wiedza przez uczestników szkoleń służy przede wszystkim do dokonania samo zatrudnienia, czyli podjęcia wykonywania zawodu w formie zarobkowej działalności gospodarczej. Wiedza nie odnosi się merytorycznie do poszczególnych specjalizacji zawodowych, lecz tylko do organizacji samodzielnego sposobu ich realizacji.

Tematyka szkoleń nie obejmuje żadnych specjalistycznych dziedzin zawodowych. Bezpośrednio nie dotyczy ona wiedzy zawodowej.

Wnioskodawca wspólnie z Gminą przygotował i złożył wniosek o dofinansowanie projektu „Rozwój mikroprzedsiebiorstw i spółdzielni socjalnych ….". Wniosek został złożony w konkursie w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki 2007-2013. Liderem projektu jest Gmina. Firma Wnioskodawcy jest Partnerem projektu, a nie zleceniobiorcą. Lider projektu podpisał umowę z Wojewódzkim Urzędem Pracy na realizację projektu. Natomiast Wnioskodawcę łączy z Liderem projektu umowa partnerska, w której dokonano podziału zadań w ramach projektu pomiędzy Liderem a Partnerem. Zgodnie z tą umową Firma odpowiedzialna jest za samodzielne zrealizowanie całości promocji projektu, usług szkoleniowych i doradztwa dla uczestników projektu oraz ich rozliczenie. Lider projektu przekazuje zaliczkowo Firmie środki na realizację tych zadań. Przeprowadzenie szkoleń polega na wynajęciu sali na szkolenia, przygotowaniu materiałów szkoleniowych, wynajęciu firmy cateringowej, przeprowadzeniu szkoleń - w tym przeprowadzenie szkoleń przez Wnioskodawcę, jak i zatrudnienie trenerów zewnętrznych.

Wnioskodawca jest głównym wykonawcą szkoleń. Nie angażuje podwykonawców w świadczeniu przez siebie usług. Usługi wykonywane są przy wykorzystaniu pracy trenerów, którzy zatrudniani są na umowy o pracę lub umowy zlecenia.

Ponadto z wniosku wynika, że usługi doradcze są bezpośrednio związane z prowadzonymi w ramach projektu usługami edukacyjnymi. Doradztwo świadczone jest wyłącznie na rzecz osób korzystających ze szkoleń. Można stwierdzić, że doradztwo jest swoistym indywidualnym szkoleniem. Element edukacyjny w doradztwie jest przeważający, co powoduje, że usługą wiodącą (główną) pozostaje szkolenie.

Zamiarem Wnioskodawcy nie było również uzyskanie interpretacji w zakresie opodatkowania właściwą stawką VAT usług wykonywanych w 2010r. Zasadne jest przyjęcie przez Organ, że kwestię tę poruszono jedynie informacyjnie. Przedmiotem zainteresowania Wnioskodawcy nie jest opodatkowanie dotacji.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy czynności, za które Wnioskodawca pobiera wynagrodzenie w konkretnej kwocie, związane z realizacją zadań, są obrotem w rozumieniu ustawy o VAT i podlegają opodatkowaniu według właściwej stawki VAT w prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności...
  2. Czy usługi szkoleniowe związane z przekwalifikowaniem zawodowym uczestników w ramach projektu "..." będzie podlegało zwolnieniu przedmiotowemu z VAT (art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. c)...

Zdaniem Wnioskodawcy, prowadzenie szkoleń jest podstawowym źródłem dochodów działalności gospodarczej, którą prowadzi Wnioskodawca.

Wynagrodzenie to jest traktowane jako obrót w prowadzonej dla Wnioskodawcy działalności i opodatkowane właściwą stawką VAT, w rozumieniu art. 43 ust. 1 pkt 29c ustawy o VAT:

  • dla usług szkoleniowych do końca 2010r. - jako czynność zwolnioną, od 1 stycznia 2011r. - jako czynność zwolnioną,
  • usługi doradztwa - stawka 22 % do 31.12.2010 r. , 23% od 1.01.2011r.,
  • wynagrodzenie specjalistki ds. rekrutacji i promocji - jako czynność zwolnioną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z powyższego wynika, że czynności, które podlegają opodatkowaniu (dostawa towarów oraz świadczenie usług) muszą mieć charakter odpłatny. Odpłatność oznacza w tym przypadku wykonanie ich za wynagrodzeniem. Istotną cechą wynagrodzenia jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy świadczeniem usług i otrzymaną zapłatą.

Kolejnym czynnikiem decydującym o tym czy mamy do czynienia z wynagrodzeniem jest określenie czy wynagrodzenie takie było należne z tytułu danego świadczenia. Czynność opodatkowana powstaje bowiem wyłącznie w związku z zaistnieniem stosunku prawnego określonego umową między stronami. Zatem wystąpić musi bezpośredni i niezbędny związek pomiędzy wykonywanymi czynnościami i wysokością otrzymanego wynagrodzenia oparty o relacje cywilnoprawne pomiędzy podmiotami i jednocześnie wynagrodzenie to może być wyrażone w pieniądzu.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności.

Bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów lub świadczeniem usług, a otrzymanym wynagrodzeniem istnieje wówczas, gdy jest możliwe zidentyfikowanie bezpośredniej i jasno zindywidualizowanej korzyści na rzecz dostawcy towaru lub świadczącego usługę oraz gdy świadczenie wzajemne pozostaje w bezpośrednim związku ze świadczeniem dokonanej czynności.

Z powyższego wynika zatem, że usługa, w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, to transakcja gospodarcza, która co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą. W ramach działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi szkoleniowe w ramach projektu pt. "...", którego ogólnym celem jest zdobycie kwalifikacji przez niepracujące kobiety w zakresie realizacji projektów miękkich, w tym zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie pozyskania, realizacji i rozliczania projektów finansowanych głównie ze środków publicznych, a także nabycie umiejętności praktycznych niezbędnych do efektywnego poruszania się po rynku pracy, pozyskanie wiedzy w zakresie podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, umożliwiającej wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności.

Wnioskodawca świadczy także usługi szkoleniowe w ramach projektu pt. "...", którego celem jest przekwalifikowanie zawodowe uczestników projektu w celu podjęcia samozatrudnienia. W ramach projektu finansowane są wszystkie wydatki niezbędne do przeprowadzenia szkolenia, tj. wynagrodzenie prowadzących, materiały szkoleniowe dla uczestników, koszt wynajmu sali szkoleniowej, wyżywienie dla uczestników, zwrot kosztów dojazdu na szkolenia.

Wnioskodawca świadczy, w ramach projektu, usługi szkoleniowe - jako szkoleniowiec oraz doradcze, które stanowią wynagrodzenie dla firmy Wnioskodawcy za realizację niektórych zadań projektu.

Wnioskodawca wskazał również, że jest głównym wykonawcą ww. szkoleń. Usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz są finansowane w 100% ze środków publicznych (w 85% ze środków europejskich i w 15% w formie dotacji celowej z budżetu krajowego).

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca świadczy na rzecz odbiorców (uczestników szkoleń) w ramach ww. projektów, określone usługi szkoleniowe, za które otrzymuje wynagrodzenie. Zatem, pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast zgodnie z obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r. art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania w tym zakresie do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1 ze zm.)

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392), zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca Świadczy usługi szkoleniowe, doradcze, przeprowadza warsztaty. W części Wnioskodawca wykonuje działalność gospodarczą realizując projekty dofinansowane z funduszy Unii Europejskiej oraz budżetu Państwa w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki (POKL).

Zgodnie z umowami o dofinansowanie, zawartymi z odpowiednimi Instytucjami Wdrażającymi (Wojewódzki Urząd Pracy) wsparcie na realizację projektów realizowanych w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki firma Wnioskodawcy otrzymuje w następujących formach:

  1. w formie płatności ze środków europejskich - 85%,
  2. w formie dotacji celowej z budżetu krajowego - 15%.

W 100% środki na realizację projektu są finansowane ze środków publicznych. Obecnie Wnioskodawca realizuje jako Beneficjent (Projektodawca) projekt pt. "...". Celem ogólnym projektu jest zdobycie kwalifikacji (nabycie nowego zawodu/przekwalifikowanie zawodowe) przez niepracujące kobiety w zakresie realizacji projektów miękkich, w tym zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie pozyskania, realizacji i rozliczania projektów finansowanych głównie ze środków publicznych, a także nabycie umiejętności praktycznych niezbędnych do efektywnego poruszania się po rynku pracy, pozyskanie wiedzy w zakresie podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, umożliwiającej wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności.

Wnioskodawca realizuje też inny projekt w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, w całości finansowany ze środków publicznych, jako Partner Projektu, w którym prowadzone są szkolenia i doradztwo - "...", którego celem jest przekwalifikowanie zawodowe uczestników projektu w celu podjęcia samozatrudnienia.

Jako Beneficjent projektu pt. "..." firma Wnioskodawcy zajmuje się całkowitą organizacją tego przedsięwzięcia, poczynając od rekrutacji uczestników, najmu sal, organizowanie szkoleń i spotkań doradczych, cateringu, kończąc na rozliczeniu finansowym otrzymanych środków. Poszczególne zadania są realizowane przez:

  • firmy zewnętrzne, które np. prowadzą część szkoleń, wynajmują lokal, w którym mieści się biuro projektu, wynajmują sale szkoleniowe, w których prowadzone są szkolenia, świadczą usługi cateringu;
  • pracowników, którzy mają przydzielone zadania związane z realizacją projektu;
  • firmę Wnioskodawcy, która przeprowadza część szkoleń i doradztwa.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Świadczone przez Wnioskodawcę szkolenia nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

Wszystkie usługi świadczone przez Wnioskodawcę są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innymi niż określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania i nie jest też zaliczany do uczelni, jednostek naukowych Polskiej Akademii Nauk oraz jednostek badawczo - rozwojowych, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym.

Specyfika świadczonych przez Wnioskodawcę usług szkoleniowych określona jest przede wszystkim przez sferę ich finansowania. W całości pokrywane są one ze środków publicznych, z których większa część (85%) pochodzi z budżetu Unii Europejskiej. Sposób finansowania ukształtował wyjątkową strukturę organizacji i rozliczenia świadczenia usług. Wnioskodawca współdziała z liderem projektu, dla którego jako partner obsługuje usługi szkoleniowe, które są tylko częścią całego projektu. W trakcie realizacji projektu obowiązuje zasada ścisłej współpracy. Lider nie może angażować do tych samych zadań innego podmiotu niż Wnioskodawca.

W ramach projektu finansowane są wszystkie wydatki niezbędne do przeprowadzenia szkolenia, tj. wynagrodzenie prowadzących, materiały szkoleniowe dla uczestników, koszt wynajmu sali szkoleniowej, wyżywienie dla uczestników, zwrot kosztów dojazdu na szkolenia.

Zdobyta wiedza przez uczestników szkoleń służyć przede wszystkim do dokonania samo zatrudnienia, czyli podjęcia wykonywania zawodu w formie zarobkowej działalności gospodarczej. Wiedza nie odnosi się merytorycznie do poszczególnych specjalizacji zawodowych, lecz tylko do organizacji samodzielnego sposobu ich realizacji.

Tematyka szkoleń nie obejmuje żadnych specjalistycznych dziedzin zawodowych. Bezpośrednio nie dotyczy ona wiedzy zawodowej.

Wnioskodawca jest głównym wykonawcą szkoleń. Nie angażuje podwykonawców w świadczeniu przez siebie usług. Usługi wykonywane są przy wykorzystaniu pracy trenerów, którzy zatrudniani są na umowy o pracę lub umowy zlecenia.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty. Wnioskodawca nie jest również uczelnią ani jednostką naukową czy badawczo-rozwojową. Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, że Wnioskodawca nie jest podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, zatem nie może korzystać ze zwolnienia wskazanego w tym przepisie.

W dalszej kolejności należy przeanalizować czy można zastosować zwolnienia wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że usługi szkoleniowe świadczone przez Wnioskodawcę w ramach projektu pt. "..." mają na celu zdobycie kwalifikacji (nabycie nowego zawodu/przekwalifikowanie zawodowe) przez niepracujące kobiety w zakresie realizacji projektów miękkich, w tym zdobycie wiedzy i umiejętności w zakresie pozyskania, realizacji i rozliczania projektów finansowanych głównie ze środków publicznych, a także nabycie umiejętności praktycznych niezbędnych do efektywnego poruszania się po rynku pracy, pozyskanie wiedzy w zakresie podjęcia i prowadzenia działalności gospodarczej, umożliwiającej wykorzystanie nabytej wiedzy i umiejętności. Natomiast celem usług szkoleniowych świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach projektu pt. "...", jest przekwalifikowanie zawodowe uczestników projektu w celu podjęcia samozatrudnienia.

Wnioskodawca wskazał również, że jest głównym wykonawcą szkoleń szkolenia. Szkolenia świadczone przez Wnioskodawcę nie są objęte akredytacją szkolenia i nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach. Usługi szkoleniowe są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego oraz są finansowane w 100% ze środków publicznych (w 85% ze środków europejskich i w 15%. formie dotacji celowej z budżetu krajowego).

W świetle powyższego w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit c) ustawy o VAT w części dotyczącej świadczonych przez Wnioskodawcę usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanych w całości ze środków publicznych.

W kwestii natomiast usług „doradczych” należy stwierdzić, że w sytuacji gdy będą one w istocie stanowiły również czynność edukacyjną a nie usługę doradczą, tj. element edukacyjny w tym doradztwie będzie przeważający, to jako element całej usługi szkoleniowej zwolnionej od podatku również będą objęte zwolnieniem z opodatkowania.

W świetle powyższego wynagrodzenie wypłacone Wnioskodawcy w zamian za wykonanie usługi szkoleniowej, jest kwotą należną z tytułu świadczenia usług szkoleniowych stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie ze stawką z jaką zostały opodatkowane wykonywane przez Wnioskodawcę ww. usługi.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności w sytuacji, gdy Wnioskodawca jest podwykonawcą świadczonych usług szkoleniowych) lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie pozostałych kwestii poruszonych we wniosku zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj