Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-212b/11/RS
z 13 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-212b/11/RS
Data
2011.05.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
dofinansowanie
limit
obrót
podstawa opodatkowania
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
W zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektów.



Wniosek ORD-IN 4 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2011 r. (data wpływu 10 lutego 2011 r.), uzupełnionym w dniach 7 kwietnia oraz 11 i 13 maja 2011 r. (daty wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektów - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniach 7 kwietnia oraz 11 i 13 maja 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektów.


W wniosku oraz w jego uzupełnieniach, przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Spółka nie będąca czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szkoleń, rodzaj przeważającej działalności gospodarczej „nauka języków obcych” PKD 8559A. W 2010 r. wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła kwoty powodującej utratę zwolnienia, o której mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nie były wykonywane czynności powodujące utratę powyższego zwolnienia. W 2011 r. Spółka wybrała zwolnienie od podatku. Ma możliwość korzystania z tego zwolnienia. Spółka składa wnioski o dofinansowanie szkoleń w odpowiedzi na konkursy ogłaszane przez Wojewódzki Urząd Pracy w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.1. „Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw” współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz budżetu państwa. W przypadku otrzymania dofinansowania Spółka realizuje projekty szkoleniowe dla beneficjentów pomocy publicznej – firm zamierzających przeszkolić swoich pracowników, wykorzystując wsparcie pochodzące z budżetu państwa i środków UE, a także wkłady własne ww. beneficjentów pomocy. Wkłady te mają postać bezgotówkową w formie odpisu od wynagrodzeń, albo gotówkową. Gdy wymagany wkład własny beneficjenta jest wyższy niż dopuszczalny limit odpisu od wynagrodzeń, określony na podstawie wytycznych zawartych w podręczniku „Zasady udzielania pomocy publicznej w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki” z dnia 8 lipca 2009 r., wymagany jest od niego wkład własny w formie gotówki. W 2011 r. Spółka zamierza złożyć wnioski o dofinansowanie projektów, których budżet (na który złoży się dofinansowanie środkami UE i budżetu państwa oraz wkładu własnego beneficjentów pomocy publicznej w postaci gotówki lub odpisów od wynagrodzeń) przekroczy łącznie kwotę 150.000 zł. Otrzymane dofinansowanie oraz wkłady bezgotówkowe beneficjentów (wnoszone w formie odpisów od wynagrodzeń) nie są dopłatami do cen sprzedawanych towarów i usług w ramach realizowanych projektów. Dofinansowanie ze środków europejskich służy pokryciu kosztów realizacji projektu. Uczestnicy nie wnoszą żadnych opłat za udział w szkoleniach. Jednak ze względu na fakt, ze w 2010 r. nie wystąpiła sprzedaż opodatkowana przekraczająca łącznie kwotę 150.000 zł, Spółka korzysta Pan ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy. Zakłada, że w 2011 r. będzie osiągała tylko przychody ze sprzedaży niepodlegajacej podatkowi od towarów i usług, na które składają się przychody dofinansowane ze środków europejskich w związku z realizacją projektów, przychody z tytułu gotówkowych wkładów własnych wnoszonych przez przedsiębiorców, na rzecz których będzie Spółka realizowała projekty, a także przychody ze sprzedaży szkoleń komercyjnych, nie finansowanych ze środków europejskich wchodzących do podstawy opodatkowania. W ramach czynności wykonywanych w trakcie realizacji projektów mogą wystąpić szkolenia w zakresie nauki języków obcych, korzystające ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy, a więc nie zaliczane do obrotu z art. 29 ust. 1 ustawy. Do momentu przekroczenia kwoty 150.000 zł Spółce przysługuje zwolnienie z art. 113 ust. 1 ustawy, które utraci, jeżeli opisane przychody przekroczą ww. limit. Wówczas Spółce przysługiwałoby prawo do odliczenia podatku po dokonaniu rejestracji jako podatnikowi podatku od towarów i usług. Ponadto Spółka wskazała, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przeprowadza szkolenia językowe, które korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 28 ustawy. Prowadzone są także kursy z zakresu technik pamięciowych, szybkiego czytania, robotyki, efektywnej nauki dla dzieci, młodzieży i dorosłych oraz szkolenia „miękkie” dla pracowników i kadry menadżerskiej w firmach. Usługi te poza kursami językowymi podlegają podatkowi od towarów i usług, jednak korzystają ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy, co oznacza, że po przekroczeniu w 2011 r. obrotu opodatkowanego ponad 150.000 zł powstałby obowiązek podatkowy. Spółka nie zamierza świadczyć usługi ani dostaw, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy, wykluczających korzystanie ze zwolnienia w ust. 1 tegoż artykułu.


W związku z powyższym zadano pytanie sprowadzające się do kwestii:


Czy Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją projektów, gdy wartość otrzymanego dofinansowania w postaci wkładu własnego w formie gotówki przekroczy w 2011 r. kwotę 150.000 zł, co skutkuje powstaniem obowiązku podatkowego...


Zdaniem Wnioskodawcy, prawo takie w opisanej sytuacji przysługiwałoby na zasadach ogólnych określonych w art. 86 ust. 1 w związku z art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż w takim przypadku stałby się czynnym podatnikiem podatku, składającym deklaracje VAT-7.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wyłącznie podatnikowi tego podatku i dotyczy podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług, wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Ustawodawca stworzył zatem podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych tj. odnoszących się do zakupów, które muszą być wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.


Stosowanie do ust. 5 powyższego artykułu, jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę. Za zgodą naczelnika urzędu skarbowego podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z dokumentów celnych oraz o kwotę podatku zapłaconą od wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, a także o kwoty podatku naliczonego wynikające z faktur dokumentujących zakupy dokonane przed dniem utraty zwolnienia, pod warunkiem:


  1. sporządzenia spisu z natury zapasów tych towarów posiadanych w dniu, w którym nastąpiło przekroczenie kwoty, o której mowa w ust. 1, oraz
  2. przedłożenia w urzędzie skarbowym spisu, o którym mowa w pkt 1, w terminie 14 dni, licząc od dnia utraty zwolnienia.


Biorąc pod uwagę przedstawione zdarzenie przyszłe oraz powołane regulacje prawne stwierdzić należy, że w sytuacji kiedy wartość otrzymanych wkładów własnych w formie gotówki przekroczy w 2011 r. kwotę 150.000 zł, będzie Spółce – po dokonaniu rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług - przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim nabyte towary i usługi związane będą ze sprzedażą opodatkowaną i nie zajdą ograniczenia, o których mowa w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług, o ile zostaną spełnione obowiązki wynikające z art. 113 ust. 5 ustawy.

Jednocześnie informuje się, że w kwestii opodatkowania otrzymywanego przez podatnika zwolnionego podmiotowo dofinansowania, wkładów bezgotówkowych oraz gotówkowych wydano interpretację indywidualną nr ITPP2/443-212a/11/RS.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emili Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj