Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-585/11/AW
z 14 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-585/11/AW
Data
2011.07.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
szkolenie
środki publiczne
usługi szkoleniowe


Istota interpretacji
Szkolenia wykonywane jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2011r. (data wpływu 1 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2011r. (data wpływu 1 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), kursów w zakresie kształcenia i wychowania umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w przedstawionym zdarzeniu przyszłym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 kwietnia 2011r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), kursów w zakresie kształcenia i wychowania umożliwiających uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 28 czerwca 2011r. (data wpływu 1 lipca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 16 czerwca 2011r. znak IBPP1/443-584-585/11/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju. Między innymi działalność edukacyjno-szkoleniowa Wnioskodawcy organizowaniu i prowadzeniu kursów dla osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia.

Wnioskodawca jest w trakcie rejestracji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego zgodnie z art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

Zgodnie ze statutem niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, placówka prowadzić będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich, marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno-biurowych oraz kursów języków obcych.

Swoje zadania niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego realizować będzie poprzez:

  1. organizację kursów, kursów zawodowych, seminariów i praktyk zawodowych,
  2. zaspakajanie potrzeb społecznych w zakresie podnoszenia i doskonalenia kwalifikacji zawodowych, wychowania oraz uzupełniania wiedzy i rozwoju ogólnego słuchaczy,
  3. stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod dydaktyczno-wychowawczych,
  4. stosowanie w kształceniu nowoczesnych metod, technik audiowizualnych i technologii informatycznych.

Organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego kursy uzupełniać będą kształcenie początkowe lub zawodowe ludzi, którzy nie uzyskali dostatecznego wykształcenia, przedłużać kształcenie i pomagać ludziom w sprostaniu nowym wymaganiom stawianym przez środowisko, doskonalić wiedzę i umiejętności tych, którzy osiągnęli stosunkowo wysoki poziom wykształcenia, otwierać przed wszystkimi ludźmi drogi indywidualnego rozwoju, a tym samym wychowywać. Kursy organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego w zakresie kształcenia i wychowania będą realizowały m.in. elementy kształcenia i wychowania zawarte w „rekomendacji w Sprawie Rozwoju Edukacji Dorosłych” (...), gdzie edukacja dorosłych to: „cały kompleks organizowanych procesów oświatowych, formalnych i innych, niezależnie od treści, poziomu i metod, kontynuujących lub uzupełniających kształcenie w szkołach, uczelniach i uniwersytetach, a także naukę praktyczną, dzięki czemu osoby, uznawane jako dorosłe przez społeczeństwo, do którego należą, rozwijają swoje zdolności, wzbogacają wiedzę, udoskonalają swoje techniczne i zawodowe kwalifikacje lub zdobywają nowy zawód, zmieniają swoje postawy i zachowania w zakresie wszechstronnego kształtowania osobowości oraz uczestnictwa w zrównoważonym i niezależnym społecznym i kulturalnym rozwoju”.

Niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego będzie organizować między innymi poniżej wymienione kursy, które będą zawierały poszczególne elementy wychowania:

  1. Telemarketing – m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie rozmowy telefonicznej, umiejętne przedstawianie się i kulturalne zakończenie i podziękowanie za rozmowę, budowanie wizerunku firmy poprzez prawidłowy savoir-vivre.
  2. Sprzedaż i obsługa klienta, przedstawiciel handlowy – m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania, stosowanie odpowiedniej etykiety biznesowej, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir-vivre, zasady prawidłowego ubioru.
  3. Księgowość i kardy – m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiedniego wizerunku firmy poprzez budowanie odpowiednich relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru.
  4. Szkolenia komputerowe – m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy lub domu, kulturalne zachowanie się w środowisku internetowym.
  5. Pracownik biurowy – m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiedniego wizerunku firmy poprzez budowanie odpowiednich relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru.
  6. Szkolenia z zakresu funduszy unijnych, pozyskiwania dotacji – m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy lub domu, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z pracownikami urzędów i innych instytucji.
  7. Szkolenia z zagadnień prawnych – m.in. elementy etyki prawnej, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z kontrahentami.
  8. Bukieciarz, florysta – m.in. elementy estetyki, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.
  9. Kasjer – m.in. organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem oraz innymi pracownikami firmy, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.
  10. Szkolenia z zakresu przedsiębiorczości – m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania, stosowanie odpowiedniej etykiety biznesowej, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir-vivre, zasady prawidłowego ubioru.
  11. Kelner, barman, kucharz – elementy estetyki, zasady prawidłowego ubioru, zasady higieny, savoir-vivre w miejscu pracy, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z klientami.
  12. Opiekun dziecięcy – m.in. umiejętne zachowanie się w stosunku do dzieci, zasady bezpieczeństwa w pracy z dziećmi.
  13. Magazynier, logistyk – m.in. zasady bhp, organizacja miejsca pracy zgodna z bhp, budowanie odpowiednich/kulturalnych relacji z kontrahentami, zasady prawidłowego ubioru i bezpieczeństwa,
  14. Informator turystyczny – m.in. kulturalne zachowanie się w trakcie spotkania z osobą/grupą, budowanie wizerunku firmy poprzez odpowiedni savoir-vivre, zasady prawidłowego ubioru, organizacja stanowiska pracy w sposób niekolidujący z otoczeniem.
  15. Szkolenia z innego zakresu niewymienione wyżej – będą zawierały elementy wychowania wymienione wyżej lub inne odpowiednio dobrane dla grupy docelowej.

Pytanie przyporządkowane w okresie od 2011r. i w latach następnych.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, iż nastąpiły opóźnienia w rejestracji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego i jeszcze nie została zarejestrowana.

Ponadto podatnik poinformował, że będzie świadczył usługi na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty art. 2 pkt 3a. art. 68c oraz rozdział 8 art. 82-90a. Wszystkie usługi których dotyczy wniosek będą świadczone jako jednostka objęta systemem oświaty.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wedle znowelizowanej od 1 stycznia 2011r. ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług, kursy w zakresie kształcenia i wychowania organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych (opisane w stanie faktycznym) podlegać będą od 1 stycznia 2011r. zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a...

Zdaniem Wnioskodawcy, kursy w zakresie kształcenia i wychowania organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych zawierające elementy wychowania podlegać będą od 1 stycznia 2011r. zwolnieniu od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a. Zgodnie z wyżej wymienionym artykułem, zwalnia się od podatku „jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania”.

Uzasadnieniem stanowiska jest spełnienie następujących kryteriów:

  1. Niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, która jest w trakcie rejestracji przez Wnioskodawcę w jednostkach samorządu terytorialnego będzie wpisana na podstawie art. 82 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 236, poz. 2572 ze zm.) do prowadzonej przez starostę powiatu lub Prezydenta Miasta ewidencji placówek kształcenia ustawicznego prowadzących działalność oświatową. Stąd też – stosownie do art. 2 pkt 3 lit. a ustawy o systemie oświaty – „placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych” spełniać będą pierwsze kryterium przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT jako „jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty”.
  2. Po uzyskaniu wpisu, niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego realizować będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość, w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich, marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno biurowych oraz kursów języków obcych. A więc zostaje spełnione drugie kryterium przewidziane w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT „w zakresie kształcenia i wychowania”.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację wydano na podstawie przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011r., bowiem Wnioskodawca zaznaczył, że pytanie przyporządkowane jest do okresu 2011r. i lat następnych.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. – w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe (...)oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

–oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

–oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Z uregulowań zawartych w wyżej cytowanych przepisach wynika, iż dla oceny tego czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy, konieczne jest stwierdzenie:

  1. czy są to usługi inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT;
  2. czy są to usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego;
  3. czy są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach;
  4. czy są to usługi świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją;
  5. czy są to usługi finansowane w całości ze środków publicznych.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EWG ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia, co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Zgodnie natomiast z art. 44 obowiązującego od 1 lipca 2011r. rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) NR 282/2011 z dnia 15 marca 2011r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L Nr 77, poz. 1), usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, jak również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność edukacyjno-szkoleniową na terenie całego kraju. Między innymi działalność edukacyjno-szkoleniowa Wnioskodawcy organizowaniu i prowadzeniu kursów dla osób dorosłych w pozaszkolnych formach kształcenia.

Wnioskodawca jest w trakcie rejestracji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, która zgodnie ze statutem prowadzić będzie kursy stacjonarne i kursy prowadzone w trybie kształcenia na odległość w zakresie uzupełniania wiedzy, wychowania, kształtowania i rozwijania różnorodnych zainteresowań, zdobywania i doskonalenia umiejętności zawodowych, w szczególności technicznych, menedżerskich, marketingowych, public relations, psychologicznych, organizacyjno-biurowych oraz kursów języków obcych.

Organizowane przez niepubliczną placówkę kształcenia ustawicznego kursy uzupełniać będą kształcenie początkowe lub zawodowe ludzi, którzy nie uzyskali dostatecznego wykształcenia, przedłużać kształcenie i pomagać ludziom w sprostaniu nowym wymaganiom stawianym przez środowisko, doskonalić wiedzę i umiejętności tych, którzy osiągnęli stosunkowo wysoki poziom wykształcenia, otwierać przed wszystkimi ludźmi drogi indywidualnego rozwoju, a tym samym wychowywać. Niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego będzie organizować między innymi kursy w zakresie: telemarketingu; sprzedaży i obsługi klienta, przedstawiciela handlowego, księgowości i kadr; szkoleń komputerowych; pracownika biurowego; szkoleń z zakresu funduszy unijnych, pozyskiwania dotacji; szkoleń z zagadnień prawnych; bukieciarz, florysta; kasjer; szkoleń z zakresu przedsiębiorczości; kelner, barman, kucharz; opiekun dziecięcy; magazynier, logistyk; informator turystyczny i inne; szkolenia z innego zakresu niewymienione wyżej, które będą zawierały elementy wychowania wymienione wyżej lub inne odpowiednio dobrane dla grupy docelowej.

Wnioskodawca jest w trakcie rejestracji niepublicznej placówki kształcenia ustawicznego, lecz jeszcze nie został zarejestrowany jako taka placówka.

Ponadto podatnik poinformował, że będzie świadczył usługi na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty art. 2 pkt 3a. art. 68c oraz rozdział 8 art. 82-90a. Wszystkie usługi których dotyczy wniosek będą świadczone jako jednostka objęta systemem oświaty.

Zgodnie z art. 82 ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), osoby prawne i fizyczne mogą zakładać szkoły i placówki niepubliczne po uzyskaniu wpisu do ewidencji prowadzonej przez jednostkę samorządu terytorialnego obowiązaną do prowadzenia odpowiedniego typu publicznych szkół i placówek. Na podstawie art. 1 pkt 8 tej ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności możliwość uzupełniania przez osoby dorosłe wykształcenia ogólnego, zdobywania lub zmiany kwalifikacji zawodowych i specjalistycznych.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 3a powyższej ustawy, system oświaty obejmuje placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych.

Nie jest przy tym konieczne, by usługa w zakresie kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie przedmiotowego przepisu zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania.

W myśl natomiast art. 3 pkt 17 ww. ustawy o systemie oświaty, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa bez bliższego określenia o kształceniu ustawicznym – należy przez to rozumieć kształcenie w szkołach dla dorosłych, a także uzyskiwanie i uzupełnianie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych w formach pozaszkolnych przez osoby, które spełniły obowiązek szkolny.

Dokonując oceny, czy świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia będą objęte zwolnieniem, należy w pierwszej kolejności zbadać, czy spełnione będą warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż przepis art. 43 ust. 1 pkt 29 zwalnia od podatku usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zawodowego inne niż wymienione w pkt 26, zatem w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie świadczył usługi kształcenia jako jednostka objęta systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, brak jest konieczności dalszego badania przesłanek z art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT.

Przede wszystkim należy zwrócić uwagę, że Wnioskodawca wskazał w uzupełnieniu wniosku, że będzie świadczył usługi na podstawie ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty art. 2 pkt 3a. art. 68c oraz rozdział 8 art. 82-90a. Wszystkie usługi których dotyczy wniosek będą świadczone jako jednostka objęta systemem oświaty.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Wnioskodawca zostanie zarejestrowany jako jednostka objęta systemem oświaty, z tym momentem usługi świadczone przez niego – jako jednostkę objętą systemem oświaty w zakresie kształcenia i wychowania – będą korzystały ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego zdarzenia przyszłego lub zmiany stanu prawnego.

Wobec podanej przez Wnioskodawcę informacji, że w sprawie nie zaistniał stan faktyczny bowiem Wnioskodawca do chwili złożenia wniosku nie został zarejestrowany jako niepubliczna placówka kształcenia ustawicznego, a zatem jako taka placówka nie świadczył żadnych usług, w przedmiotowej sprawie możliwe było wydanie jedynie niniejszej interpretacji dla przedstawionego zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, opłata w wysokości 40 zł wpłacona w dniu 29 marca 2011r. na poczet wydania interpretacji dla zaistniałego stanu faktycznego, na podstawie art. 14f § 1 ustawy Ordynacja podatkowa podlega zwrotowi w trybie określonym przepisem art. 14f § 2a ustawy Ordynacja podatkowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj