Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-93/11-2/IR
z 15 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-93/11-2/IR
Data
2011.09.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
przychód
wkłady niepieniężne
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego wkład niepieniężny w postaci Działu Zarządzania Markami spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w konsekwencji czy w związku z wniesieniem przez Spółkę omawianego wkładu niepieniężnego do istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za udziały tej spółki nie powstanie po stronie Spółki jakikolwiek przychód podatkowy?



Wniosek ORD-IN 633 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością … przedstawione we wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. (data wpływu 21 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu wniesienia do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wkładu niepieniężnego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie powstania przychodu z tytułu wniesienia do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością wkładu niepieniężnego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka), będący czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą w Polsce, która jest związana ściśle z branżą odzieżową. Jej główny przedmiot działalności stanowi:

  • budowanie wartości i rozwój własnych marek odzieżowych pod znakami towarowymi T., C., T.U.,
  • projektowanie odzieży pod własnymi markami,
  • handel detaliczny w sieci sklepów firmowych w kraju i zagranicą,
  • handel z klientami multibrandowymi posiadającymi własne mini-sieci sprzedaży bądź butiki;
  • handel detaliczny za pośrednictwem sieci franczyzobiorców;
  • nadzór nad szyciem odzieży własnych marek na podstawie własnych wzorów;
  • handel hurtowy i detaliczny akcesoriami opatrzonymi własnymi znakami towarowymi.

Sprzedaż powyższych artykułów jest prowadzona na terenie Polski oraz za granicą poprzez sieć własnych sklepów, sprzedaż internetową oraz przez sieć sklepów stowarzyszonych działających na podstawie umów franczyzowych, na mocy których Spółka przyznaje danemu franczyzobiorcy prawo do licencji oraz do sprzedaży produktów Spółki przy użyciu know-how Spółki w określonych punktach sprzedaży pod znakami towarowymi Spółki, w zgodzie z systemem działania sklepów opracowanym przez Spółkę.

W związku z prowadzoną działalnością Spółka uzyskała prawa ochronne na główne znaki towarowe, w szczególności na znaki T., C. oraz T. U. (dalej: znaki towarowe/marki). Wszystkie znaki towarowe posiadane przez Spółkę zostały przez nią wytworzone we własnym zakresie. Nie zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Spółki i tym samym nie podlegały amortyzacji dla celów podatkowych. Jednocześnie znaki towarowe T. oraz C. zostały zarejestrowane w odpowiednich instytucjach (krajowych i/lub międzynarodowych), tj. Spółka posiada świadectwa ochronne na te znaki. Natomiast znak towarowy T. U. nie został zarejestrowany we wspomnianych instytucjach (tj. Spółka nie posiada świadectwa ochronnego na ten znak).

W ramach struktury przedsiębiorstwa, Spółka posiada wyodrębnione działy wewnętrzne, wspomagające podstawową działalność operacyjną. Do tych działów należy m.in. Dział Zarządzania Markami, w skład którego wchodzą komórki/zespoły takie jak: Grafika i Marketing oraz Public Relations (dalej: Public Relations, PR).

Spółka planuje przeprowadzenie wewnętrznej restrukturyzacji zmierzającej do przeniesienia działalności związanej z działaniami reklamowymi, promocyjnymi oraz rozwojem i zarządzaniem znakami towarowymi, prowadzonej obecnie przez Spółkę w ramach wewnętrznych struktur (tj. w ramach Działu Zarządzania Markami) do odrębnego podmiotu (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), który będzie prowadzić szeroko rozumianą działalność marketingowo-promocyjną oraz w zakresie zarządzania własnością intelektualną (dalej Spółka Marketingowa). W konsekwencji, do Spółki Marketingowej Spółka planuje wnieść wkład niepieniężny w postaci wyodrębnionego w ramach struktury organizacyjnej Spółki Działu Zarządzania Markami (obejmującego zespół Grafiki i Marketingu oraz PR; dalej łącznie jako Dział Zarządzania Markami) niestanowiącego oddziału lub innej jednostki samobilansującej, w zamian za objęcie udziałów w tej spółce.

Dział Zarządzania Markami na obecnym etapie jest działem wewnętrznym Spółki, którego działalność jest zlokalizowana częściowo w budynku będącym własnością Spółki, w zakresie działalności zespołu Grafiki oraz Marketingu, oraz częściowo w wynajmowanym przez Spółkę lokalu (na który składa się pomieszczenie sklepowe oraz odrębne pomieszczenie zajęte przez komórkę PR) - w przypadku komórki PR.

Po dokonaniu przedmiotowego aportu, w oparciu o otrzymane aktywa, przejęte umowy i kontakty handlowe oraz przejętych pracowników Spółka Marketingowa będzie prowadzić działalność w obszarze aktywności Działu Zarządzania Markami zawierając umowy o współpracy ze Spółką (m.in. w zakresie licencji na korzystanie ze znaków towarowych, usług marketingowych, wsparcia w obszarze marketingu jako usługodawca oraz umowy dotyczące wsparcia administracyjnego, a także umowę najmu powierzchni biurowej jako usługobiorca), natomiast pozostałe funkcje biznesowe Spółki (pozostające poza zakresem funkcji przypisanych do Działu Zarządzania Markami), m.in. działalność handlowa, działalność w zakresie zarządzania produkcją oraz działalność polegająca na współpracy z innymi podmiotami na podstawie umów franczyzowych realizowane będą nadal przez Spółkę.

Jednocześnie w przypadku powierzchni zajmowanej przez komórkę PR, w zależności od przyszłych ustaleń z właścicielem lokalu, umowa najmu lokalu w części dotyczącej najmu powierzchni zajmowanej przez komórkę PR może zostać przeniesiona w ramach aportu ZCP do Spółki Marketingowej (jeśli właściciel/wynajmujący wyrazi zgodę na dokonanie podziału umowy najmu lokalu na część sklepową oraz część zajmowaną dla potrzeb komórki PR). Natomiast, w przypadku gdy ze względów prawnych/biznesowych dokonanie takiego wydzielania powierzchni nie będzie możliwe Spółka Marketingowa będzie podnajemcą odpowiedniej części powierzchni przeznaczonej na działalność komórki PR.

Dział Zarządzania Markami odpowiedzialny jest za realizację zadań z zakresu public relations, marketingu oraz promocji, a także z zakresu działalności związanej z prawami własności intelektualnej.

Ogólne zadania Działu Zarządzania Markami obejmują opracowanie oraz implementację strategii związanej z funkcjami marketingowymi oraz z wizerunkami znaków towarowych, w szczególności następujące działania/formy aktywności realizowane są przez komórki organizacyjne Działu Zarządzania Markami (tj. komórkę ds. Grafiki i Marketingu oraz komórkę PR):

  1. podejmowanie działań z zakresu public relations (w szczególności współpraca z mediami),
  2. podejmowanie działań marketingowych mających na celu budowanie oraz umocnienie renomy rynkowej znaków towarowych oraz wsparcie sprzedaży, w tym także realizacja zadań w obszarze grafiki marketingowej,
  3. zarządzanie znakami towarowymi poprzez zawieranie i zarządzanie umowami licencyjnymi na korzystanie ze znaków towarowych,
  4. koordynacja oraz nadzór nad działaniami w zakresie ochrony prawnej istniejących znaków towarowych oraz zapewnienie ochrony prawnej wszelkim nowym znakom towarowym.

Powyższe zadania przypisane są poszczególnym komórkom/pracownikom w ramach działu Zarządzania Markami (tj. komórce Grafika i Marketing oraz komórce PR) i wykonywane z wykorzystaniem własnych zasobów, jak i podwykonawców - w oparciu o stosowne ustalenia umowne. Zadania takie obejmują w szczególności następujące obszary:

I) W zakresie public relations:

  • opracowywanie strategii prowadzenia działań marketingowych kształtujących i wzmacniających pozytywny wizerunek marek;
  • opracowywanie strategii wprowadzania marek na nowe rynki w Polsce i za granicą;
  • nawiązywanie i utrzymywanie kontaktów z mediami (media relations). np. przygotowywanie informacji dla mediów, aranżowanie wywiadów,
  • przygotowywanie i redagowanie informacji prasowych przeznaczonych dla mediów, centrów handlowych, portali modowych;
  • komunikacja wewnętrzna: przygotowywanie i redagowanie narzędzi komunikowania i informowania pracowników (np. przygotowanie firmowej gazetki, intranet, gablotki informacyjne itp.);
  • przygotowywanie i redagowanie firmowych wydawnictw tj.: broszury, foldery, prezentacje, informacje na stronie internetowej;
  • koordynowanie kontaktów ze społecznością: komunikacja z bezpośrednim otoczeniem za pośrednictwem portali modowych;
  • współpraca z agencjami reklamowymi i PR;
  • budowanie dobrych relacji i komunikacja z inwestorami, redaktorami, działami marketingu centrów handlowych;
  • organizacja premier produktów, organizowanie akcji reklamowych i promocyjnych w związku z otwarciem nowych sklepów w obszarze kontaktów z mediami;
  • organizacja imprez specjalnych, patronatów medialnych, kampanii reklamowych;
  • realizacja kampanii PR-owych;
  • prowadzenie działań na rzecz budowania korzystnego wizerunku marek wśród klientów, działania promocyjne wobec istniejących i potencjalnych klientów, programy lojalnościowe wiążące klienta z markami;
  • monitoring i weryfikacja raportów z badań rynkowych, analiza i interpretacja informacji pod kątem obecnych i potencjalnych szans i zagrożeń dla wizerunku marek;
  • monitorowanie mediów;
  • analiza trendów modowych, badanie opinii klientów na temat zarządzanych marek;
  • analiza i kontrola efektywności podejmowanych działań wizerunkowych.

II) W zakresie działań marketingowych:

  • prowadzenie polityki marketingowej, w tym w szczególności opracowywanie strategii oraz podejmowanie działań marketingowo-promocyjnych i innych w celu wzmocnienia renomy rynkowej znaków towarowych;
  • dbałość o spójność systemu identyfikacji wizualnej Spółki poprzez m.in. projektowanie i przygotowywanie do druku materiałów marketingowych tj.: papier firmowy, wizytówki, koperty, torby, etykiety, projektowanie banerów reklamowych, opakowań, wieszaków, oznaczeń sklepów, katalogów, itp.;
  • projektowanie i zamawianie gadżetów reklamowych, tj. kubki, smycze, długopisy, kalendarze;
  • tworzenie materiałów e-marketingowych (np. wprowadzanie newsów, informacji o promocjach, aktualnych kolekcjach);
  • tworzenie koncepcji promocji, koncepcji wyposażenia oraz wystroju sklepów i projektów witryn w zakresie realizacji komunikacji marketingowej oraz dostosowanie projektu witryny do indywidualnych wymogów danej lokalizacji, a także opracowanie instrukcji montażu witryny;
  • tworzenie prezentacji marketingowych;
  • przygotowanie koncepcji sesji fotograficznych i kampanii reklamowych na dany sezon w oparciu o panujące trendy w modzie, wymogi rynku oraz potrzeby i możliwości firmy, opracowanie wytycznych dla firm zajmujących się przygotowaniem kampanii oraz sprawowanie nadzoru artystycznego nad każdym etapem powstawania kampanii reklamowej;
  • przygotowanie oprawy graficznej akcji promocyjnych (w tym tworzenie projektów materiałów eksponowanych na witrynach sklepowych oraz wewnątrz sklepów: plakatów, banerów informacyjno-reklamowych, dekoracji wnętrz sklepowych);
  • przygotowywanie założeń strategicznych działań reklamowych;
  • przygotowywanie i koordynacja akcji promocyjnych dla sklepów;
  • przygotowywanie prezentacji firmowych oraz szkoleń i konferencji wewnętrznych dla załogi ze szczególnym naciskiem na bezpośredni kontakt z klientem i budowaniem u niego pozytywnego odbioru marki;
  • zarządzanie i kształtowanie wizerunku marek w internecie, w szczególności poprzez przygotowanie oprawy graficznej domen i stron internetowych;
  • prowadzenie blogów firmowych na portalach społecznościowych;
  • przygotowywanie newslettera;
  • współpraca z firmami zewnętrznymi dbającymi o techniczne utrzymanie i rozwój domen oraz stron Internetowych;
  • przygotowanie oprawy graficznej akcji promocyjno-reklamowych, np. w związku z otwarciem nowych sklepów oraz w związku z imprezami specjalnymi, tj. np. pokazy mody, patronaty medialne (w tym np. projektowanie nośników informacji o pojawieniu się marek w danej lokalizacji, zamieszczanie informacji w internecie, projektowanie materiałów eksponowanych na witrynach sklepowych i wewnątrz sklepów: banerów informacyjnych, dekoracji itp.);
  • współpraca z centrami handlowymi w zakresie organizacji eventów (pokazy mody, dni ze stylistą, nocne zakupy itp. okazje);
  • opracowywanie projektów dotyczących obszarów komunikacji wewnętrznej i kultury organizacyjnej dla sklepów;
  • organizacja bazy danych klientów;
  • przygotowywanie wizualizacji/koncepcji materiałów marketingowych oraz informacyjno-promocyjnych dla sklepów oraz zamawianie ich wykonania/nabycia;
  • przygotowywanie koncepcji oraz zamawianie materiałów marketingowych dla wsparcia merchandisingu sklepów i standardowych działań operacyjnych (np. oznaczenia cenowe, plakaty itp.);
  • przygotowywanie instrukcji dla sklepów dotyczących wprowadzania akcji promocyjnych oraz utrzymywanie bieżących kontaktów ze sklepami i centrami handlowymi w sprawach akcji promocyjnych:
  • przygotowywanie materiałów do reklam i publikacji;
  • opracowywanie rocznego szczegółowego kalendarza i planu promocji dla wsparcia sprzedaży w sklepach sieciowych oraz przygotowywanie i koordynacja realizacji tych promocji;
  • przygotowywanie innych projektów wspierających sprzedaż (np. projekty operacyjne, akcje świąteczne);
  • przygotowywanie strategii w zakresie wizerunku wprowadzanych na rynek produktów opatrywanych znakami towarowymi, ukierunkowanych na budowanie wartości znaków towarowych oraz ich rozpoznawalności;
  • projektowanie wzorów metek z oznaczeniami zawierające znaki towarowe;
  • projektowanie wzorów opakowań opatrzonych logiem znaków towarowych.

Dział Zarządzania Markami jest odpowiedzialny w szczególności za opracowanie strategii marketingowej oraz przygotowywanie koncepcji materiałów marketingowych (w tym projektów witryn, wyposażenia i kolorystyki sklepów sieciowych itd.). Jednocześnie dział ten współpracuje z innymi działami wewnętrznymi funkcjonującymi w Spółce, które są odpowiedzialne m.in. za wdrożenie w sieci sklepów działających pod markami Spółki (w tym sklepów franczyzowych) koncepcji wypracowanych w ramach działań podejmowanych przez Dział Zarządzania Markami.

Jednocześnie, Dział Zarządzania Markami nadzoruje aktywność innych działów Spółki w zakresie implementacji wypracowanych koncepcji marketingowych.

III) W zakresie czynności mających na celu zarządzanie prawami własności intelektualnej znaków towarowych:

  • tworzenie założeń polityki wizerunkowej znaków towarowych oraz nadzór nad ich realizacją;
  • tworzenie strategii utrzymania i wzrostu wartości znaków towarowych;
  • zarządzanie domenami i stronami internetowymi;
  • zarządzanie udostępnianiem znaków towarowych innym podmiotom na podstawie umów licencyjnych lub umów o podobnym charakterze;
  • zarządzanie i nadzór nad bieżącym wykorzystaniem znaków towarowych przez podmioty trzecie na podstawie podpisanych umów licencyjnych lub umów o podobnym charakterze;
  • koordynacja i nadzór procesów bieżącego zarządzania znakami towarowymi.

IV) W zakresie ochrony prawnej znaków towarowych:

  • zarządzanie i monitorowanie procedur rejestrowania nowych znaków towarowych w Polsce oraz za granicą oraz odnawianie ochrony istniejących przy współpracy z Rzecznikiem Patentowym;
  • przedłużanie okresów ochronnych znaków towarowych w każdej jurysdykcji, gdzie są zarejestrowane;
  • przeciwdziałanie przypadkom nieuprawnionego użycia znaków towarowych oraz podejmowanie działań ochronnych w przypadku naruszenia praw ochronnych do znaków towarowych lub praw autorskich;
  • nadzór nad poprawnością uzgodnień umownych dotyczących wykorzystania znaków towarowych;
  • współpraca z kancelariami prawnymi/kancelariami rzeczników patentowych w zakresie ochrony znaków towarowych.

Powyższe czynności mogą być realizowane we współpracy z zewnętrznymi kancelariami prawnymi/kancelariami rzeczników patentowych, przy czym w takiej sytuacji Dział Zarządzania Markami jest odpowiedzialny za zapewnienie sprawnej współpracy z kancelarią oraz nadzorowanie wykonania omawianych czynności w celu skutecznej realizacji powyższych zadań.

Za wykonanie wyżej wymienionych zadań odpowiedzialne są osoby przyporządkowane do struktur Działu Zarządzania Markami. Zadaniami tego działu w powyższych obszarach kieruje Dyrektor, który podlega bezpośrednio pod Zarząd Spółki. Jednocześnie, w ramach Działu Zarządzania Markami istnieje wyodrębniona struktura oraz hierarchia pracowników, przy czym w ramach obszaru/zespołu PR zatrudniona jest aktualnie jedna osoba zajmująca stanowisko Public Relations Managera, której bezpośrednim przełożonym jest Dyrektor. Jednocześnie, w ramach obszaru/zespołu Grafika i Marketing zatrudnionych jest obecnie kilka osób, z czego osoba zatrudniona na stanowisku Grafik DTP oraz osoba zajmująca stanowisko Operation Marketing Manager podlegają bezpośrednio pod Dyrektora Działu Zarządzania Markami, natomiast pozostali pracownicy (graficy) podlegają bezpośrednio pod Grafika DTP.

Z działalnością Działu Zarządzania Markami wiążą się także zobowiązania dotyczące współpracy pomiędzy Spółką, a jej kontrahentami, np. w zakresie współpracy z agencjami fotograficznymi, czasopismami/magazynami modowymi, agencjami marketingowymi, kancelariami prawnymi, dostawcami usług, (np. w zakresie usług doradztwa przy opracowaniu konceptu marek). Zobowiązania oraz umowy (w szczególności umowa z kancelarią prawno-patentową, umowa z kontrahentem rosyjskim w zakresie udzielenia licencji na korzystanie ze znaków towarowych Spółki) związane z działalnością Działu Zarządzania Markami będą również wchodzić w skład przedmiotu planowanego aportu (zobowiązania – w przypadku gdy na dzień aportu będą występować; umowy - gdy będą one obowiązywać na dzień aportu), podobnie jak pozostałe aktywa oraz zobowiązania, wskazane w opisie omawianego zdarzenia przyszłego poniżej, zidentyfikowane jako związane z działalnością Działu Zarządzania Markami.

Obecnie dla Działu Zarządzania Markami nie jest sporządzany odrębny bilans oraz rachunek zysków i strat, jednakże w oparciu o system księgowy wykorzystywany przez Spółkę, możliwe jest przyporządkowanie aktywów i pasywów do Działu Zarządzania Markami (w tym środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych, zobowiązań handlowych, zobowiązań pracowniczych), a także kosztów dzięki rachunkowości zarządczej prowadzonej w Spółce (m.in. dzięki ewidencji miejsca powstawania kosztów), w szczególności kosztów amortyzacji, kosztów wynagrodzeń pracowniczych, kosztów tłumaczeń, kosztów usług telekomunikacyjnych, kosztów usług obcych (tj. np. taksówki), kosztów podroży służbowych, kosztów nabycia artykułów biurowych itd. Z perspektywy rachunku zysków i strat, Dział Zarządzania Markami funkcjonuje w oparciu o odrębny budżet opracowywany z uwzględnieniem przewidywanych wydatków związanych z realizacją wyżej wskazanych zadań, a także kosztów funkcjonowania Działu Zarządzania Markami, w podziale na poszczególne okresy rozliczeniowe (miesięczne). Rozliczenie wykonania planów budżetowych jest dokonywane w cyklu miesięcznym i po zakończeniu poszczególnych zadań. Jednocześnie, Dział Zarządzania Markami dysponuje własnymi środkami finansowymi wydzielonymi z ogólnego budżetu Spółki, przy czym nie funkcjonuje odrębny rachunek bankowy dedykowany do działalności prowadzonej w ramach Działu Zarządzania Markami, z którego dokonywane byłyby płatności zobowiązań, czy który byłby dedykowany do wpływów należności związanych z działalnością Działu Zarządzania Markami (co wynika zasadniczo z faktu, iż obecnie Dział Zarządzania Markami działa głównie na rzecz Spółki).

Do Działu Zarządzania Markami przyporządkowane są również określone środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne, w tym sprzęt komputerowy, sprzęt biurowy, meble, licencje na oprogramowania komputerowe, znaki towarowe (nieujawnione w ewidencji środków trwałych oraz WNiP prowadzonej przez Spółkę).

Konsekwentnie, aport Działu Zarządzania Markami obejmowałby wszystkie aktywa oraz zobowiązania przypisane do tego działu, służące efektywnej i samodzielnej realizacji powierzonych funkcji w zakresie przedstawionym powyżej, w szczególności:

  • wartości niematerialne i prawne służące realizacji powierzonych Działowi Zarządzania Markami zadań z zakresu PR, marketingu, zarządzania znakami towarowymi oraz ochrony prawnej znaków towarowych, w tym: prawa ochronne na znaki towarowe wytworzone i zarejestrowane przez Spółkę, prawa do domen oraz stron internetowych poświęconych znakom towarowym, programy komputerowe;
  • środki trwałe związane funkcjonalnie z działalnością Działu Zarządzania Markami, w tym np. sprzęt komputerowy, sprzęt biurowy, meble;
  • środki pieniężne niezbędne do regulowania bieżących zobowiązań;
  • prawa i obowiązki wynikające ze wszystkich umów (pisemnych oraz ustnych) zawartych w związku z działalnością Działu Zarządzania Markami, w tym:
    • istniejące na dzień planowanego aportu zobowiązania handlowe wobec kontrahentów przypisane do tego działu, oraz
    • ewentualne wierzytelności (należności) istniejące na dzień planowanego aportu, oraz
    • zobowiązania wynikające z umów zawartych z osobami wykonującymi świadczenia na rzecz Działu Zarządzania Markami na podstawie umów cywilnoprawnych (jeśli takie będą na dzień aportu),
  • zobowiązania wobec osób zatrudnionych w strukturze Działu Zarządzania Markami,
  • ewidencje i dokumenty związane z działalnością Działu Zarządzania Markami.

Jednocześnie, w związku z planowanym aportem, wszyscy pracownicy Działu Zarządzania Markami zostaną przeniesieni do Spółki Marketingowej na mocy art. 23 Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy.

Wartość Działu Zarządzania Markami jako zorganizowanej części przedsiębiorstwa wnoszonej aportem do nowej Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością określona zostanie w wycenie przeprowadzonej przez niezależny podmiot, przy czym Spółka spodziewa się, iż wycena ta wykaże tzw. dodatnią wartość firmy, o której mowa w art. 16g ust 2 i ust. 10 pkt 1) ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Po dokonaniu aportu w postaci Działu Zarządzania Markami (w jego docelowym kształcie, opisanym w niniejszym wniosku), Spółka Marketingowa będzie kontynuowała i rozwijała dotychczasowe zadania i funkcje tego działu wykorzystując przejęte aktywa, potencjalne umowy oraz pracowników. Dodatkowo podpisana zostanie umowa ze Spółką na najem wyposażonej powierzchni biurowej wykorzystywanej dla potrzeb realizacji funkcji w obszarze grafiki i marketingu (ewentualnie także dla komórki PR), a także zawarte zostaną umowy outsourcingu na wybrane usługi świadczone przez działy administracyjne Spółki (w tym Księgowość, Kadry i Płace, Sekretariat).

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego wkład niepieniężny w postaci Działu Zarządzania Markami spełnia definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w konsekwencji czy w związku z wniesieniem przez Spółkę omawianego wkładu niepieniężnego do istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w zamian za udziały tej spółki nie powstanie po stronie Spółki jakikolwiek przychód podatkowy...
  2. Czy przedstawiony w opisie zdarzenia przyszłego przedmiot aportu w postaci Działu Zarządzania Markami stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów o VAT i w konsekwencji wskazana czynność (aport) nie będzie stanowić czynności podlegającej opodatkowaniu VAT...

Przedmiotem niniejszej interpretacji indywidualnej jest odpowiedź na pytanie nr 1. Natomiast wniosek w zakresie pytania nr 2 dotyczący podatku od towarów i usług został rozpatrzony odrębną interpretacją.

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiot przedstawionego w opisie powyższego zdarzenia przyszłego wkładu niepieniężnego w postaci Działu Zarządzania Markami będzie stanowił zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i w konsekwencji w związku z wniesieniem przez Spółkę omawianego wkładu niepieniężnego do spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółki Marketingowej) w zamian za udziały tej spółki nie powstanie po stronie Spółki przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczony do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W świetle powyższej definicji uznać należy, że aby zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych,
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

W świetle powyższego, aby uznać dany zespół składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, składniki te muszą być wyodrębnione w istniejącym przedsiębiorstwie na płaszczyźnie organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej. Stanowisko to znajduje swe potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych, np. w wyroku NSA z dnia 12 maja 2011 r.(sygn. akt II FSK 2222/09, a także w indywidualnych interpretacjach przepisów prawa podatkowego wydawanych w imieniu Ministra Finansów, np. w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu 18 stycznia 2011 r. (nr ILPB3/423-840/10-4/EK) oraz w interpretacjach indywidualnych wydanych przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie 6 kwietnia 2009 r.(nr IPPP1-443-36/09-2/AK),2 kwietnia 2009 r. (nr IPPB5/423-9/09-2/MB), 16 lutego 2009 r. (nr IPPP1-443-2207/08-5/MP), czy 19 listopada 2008 r. (nr IPPB3/423-1271/08-2/MB)

W opinii Spółki, poniżej wskazane okoliczności jednoznacznie wskazują, że Dział Zarządzania Markami, którego wniesienie aportem do Spółki Marketingowej jest planowane stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ZCP).

  1. Zespół składników wchodzących w skład części przedsiębiorstwa Spółki.

Podstawowym warunkiem uznania, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jest istnienie zespołu składników materialnych i niematerialnych.

W praktyce organów podatkowych podkreśla się, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych/przypadkowych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębną działalność. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa (tak m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 26 listopada 2008 r., nr IPPB5/423-6/08-3/MB).

Dodatkowo, zgodnie ze stanowiskiem wyrażonym w interpretacji Naczelnika Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu z dnia 14 września 2005 r. (nr ZD/406-137/CIT/05) warunkiem, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań), jest wystąpienie co najmniej po jednym składniku z tych grup składników majątkowych.

W ocenie Spółki warunek istnienia zorganizowanego zespołu składników materialnych i niematerialnych będzie spełniony w analizowanym przypadku, gdyż w skład wyodrębnionej części przedsiębiorstwa (Działu Zarządzania Markami), stanowiącej przedmiot planowanego aportu, wejdą wszystkie aktywa i pasywa pozwalające na realizację powierzonych temu działowi funkcji. Będą to zarówno składniki materialne (w tym środki trwałe) jak i niematerialne (w szczególności prawa do znaków towarowych). W skład przenoszonych składników będą wchodziły również zobowiązania (istniejące na dzień planowanego aportu), które zostały wprost wymienione w analizowanych przepisach jako element definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto przenoszone składniki będą tworzyły określony zespół, a nie tylko sumę poszczególnych składników. Zespół tych składników umożliwi bowiem Spółce Marketingowej podjęcie działalności marketingowej wykonywanej obecnie w ramach Spółki przez Dział Zarządzana Markami i osiągania z tego tytułu przychodów.

W świetle powyższego należy uznać, że składniki majątkowe będące przedmiotem aportu będą stanowić zorganizowany zespół składników materialnych i niematerialnych w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

  1. Wyodrębnienie organizacyjne

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie wymieniają warunków, które muszą być spełnione, aby zespół składników materialnych i niematerialnych można uznać za wyodrębniony organizacyjnie. Jednakże, zgodnie z dominującą praktyką organów podatkowych, wyodrębnienie organizacyjne oznacza, iż ZCP występuje w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itd. (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2011 r., nr lLPB3/423-840/10-4/EK oraz Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 26 listopada 2008 r., nr IPPB5/423-6/08-3/MB). W związku z powyższym, ocena odrębności w tej płaszczyźnie powinna polegać na określeniu roli składników materialnych i niematerialnych w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa, tj. na ile stanowią one odrębną organizacyjnie i funkcjonalnie całość.

Jednym z głównych czynników świadczących o wyodrębnieniu organizacyjnym Działu Zarządzania Markami jest jego spójna wewnętrzna organizacja, realizowane zadania, jak również funkcjonalność przypisanych do tego działu stanowisk pracy.

Spółka podkreśla, iż Dział Zarządzania Markami jest organizacyjnie wyodrębniony w ramach wewnętrznej struktury Spółki. Wewnętrzny schemat organizacyjny Spółki zakłada bowiem istnienie odrębnych funkcjonalnie działów jak np. Dział Zarządzania Markami, Dział Sprzedaży, Dział Zakupów, Dział Rozwoju Sieci Sklepów, Dział Wzornictwa czy działy wspierające działalność operacyjną Spółki (np. Administracja, IT, Logistyka). Ponadto Dział Zarządzania Markami obejmuje wyraźnie wyodrębnione poddziały tj. Grafika i Marketing oraz PR. Wyodrębnienie Działu Zarządzania Markami jest również uwzględnione w schemacie organizacyjnym Spółki (organigramie) i innych wewnętrznych dokumentach Spółki o podobnym charakterze. Jednocześnie, istotnym czynnikiem świadczącym o wyodrębnieniu organizacyjnym jest także czynnik ludzki, czyli kadra pracownicza przyporządkowana wyłącznie do Działu Zarządzania Markami i tym samym dedykowana do wykonywania zadań przypisanych do tego działu, przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego. Co istotne, pracownicy Działu Zarządzania Markami nie są służbowo zależni od pozostałych pracowników Spółki, za wyjątkiem szczebla kierowniczego.

Wyodrębnienie organizacyjne odbywa się także na innych płaszczyznach. W szczególności, istnieje możliwość ścisłego przypisania do Działu Zarządzania Markami poszczególnych składników majątku, takich jak środki trwałe (np. komputery, meble), wartości niematerialne i prawne (w tym prawa ochronne na znaki towarowe oraz oprogramowania komputerowe). Tym samym na Dział Zarządzania Markami składa się zespół kluczowych składników przeznaczonych do realizacji zadań z zakresu szeroko rozumianego marketingu i PR oraz zarządzania znakami towarowymi.

Zdaniem Spółki Dział Zarządzania Znakami jest swoistym zorganizowanym zespołem tych składników powiązanych funkcjonalnie i organizacyjnie, pełniących szczególną rolę w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa - tj. w zakresie realizacji zadań z zakresu zarządzania znakami towarowymi, w szczególności poprzez określone działania marketingowe.

  1. Wyodrębnienie finansowe.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawiera wytycznych odnośnie wyodrębnienia finansowego, jednakże ani prowadzenie osobnych ksiąg rachunkowych, ani sporządzanie bilansu (czyli zakwalifikowanie do kategorii „samobilansującego się oddziału”) nie jest wymienione wśród warunków niezbędnych do tego, by dany zespół składników i zobowiązań mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

W praktyce organów podatkowych wskazuje się, że „Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów, oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze)." - takie stanowisko zaprezentował np. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 26 listopada 2008 r., nr IPPB5/423-6/08-3/MB.

Jednocześnie, organy podatkowe potwierdzają, iż „Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej (...)” (tak np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2011 r.. nr ILPB3/423-840/10-4/EK).

Należy wskazać, że Spółka posiada narzędzia rachunkowe pozwalające na przypisanie poszczególnych kosztów do Działu Zarządzania Markami (prowadzenie ewidencji według miejsca powstawania kosztów) oraz aktywów i pasywów (w tym zobowiązań, środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych). Jednocześnie, ze względu na fakt, iż Dział Zarządzania Markami działa na potrzeby wewnętrzne Spółki nie jest dokonywane szczegółowe wyodrębnianie przychodów dla działalności Działu Zarządzania Markami.

W opinii Spółki, bez znaczenia dla uznania Działu Zarządzania Markami za zorganizowaną część przedsiębiorstwa pozostaje zagadnienie portfela wierzytelności. Przepisy prawa nie wskazują bowiem na konieczność przenoszenia istniejących źródeł przychodów w ramach zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Jednakże wskazać należy, że Dział Zarządzania Markami, który ma zostać wniesiony aportem do Spółki Marketingowej będzie osiągał przychody z tytułu zarówno świadczenia usług marketingowych, jak i udzielania licencji na korzystanie ze znaków towarowych, działając na rynku jako odrębne przedsiębiorstwo. Sytuację tę można przyrównać do sytuacji przedsiębiorstwa, które właśnie rozpoczyna działalność na rynku. Przedsiębiorstwo takie nie ma z góry zapewnionego źródła przychodów - takie źródła generuje po rozpoczęciu działalności operacyjnej. Mimo to, takiemu nowoutworzonemu, gotowemu do podjęcia działalności przedsiębiorstwu nie można odmówić przymiotu przedsiębiorstwa.

Warto także podkreślić, iż Dział Zarządzania Markami działa w oparciu o zaplanowany i wydzielony odrębnie budżet w podziale na poszczególne zadania przypisane do tego działu. Budżet ten przygotowywany jest na podstawie przewidywanych wydatków związanych z poszczególnymi zadaniami Działu Zarządzania Markami w podziale na poszczególne okresy rozliczeniowe (miesięczne).

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, iż możliwe jest oddzielenie finansów całego przedsiębiorstwa Spółki od finansów jego zorganizowanej części (Działu Zarządzania Markami). W efekcie, w przypadku planowanego aportu, będzie istniała możliwość przeniesienia do ksiąg rachunkowych Spółki Marketingowej majątku i zobowiązań związanych funkcjonalnie z Działem Zarządzania Markami.

  1. Wyodrębnienie funkcjonalne i zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot.

Zdaniem Spółki, dla oceny odrębności funkcjonalnej istotny jest fakt, iż przedmiot działalności Działu Zarządzania Markami jest odrębny w stosunku do zakresu podstawowej działalności Spółki (handel artykułami odzieżowymi poprzez sieć sklepów własnych oraz franczyzowych), a przypisany do tego Działu zespół składników majątkowych i jego struktura organizacyjna pozwalają na realizację zadań działalności z zakresu szeroko rozumianego marketingu oraz zarządzania znakami towarowymi.

W opinii Spółki, z funkcjonalnego punktu widzenia, Dział Zarządzania Markami jako odrębny podmiot (w wyniku aportu ZCP do Spółki Marketingowej) jest w stanie kontynuować swe dotychczasowe zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Dział Zarządzania Markami posiada bowiem zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy świadczący usługi na rzecz innych podmiotów na zasadzie zbliżonej do wyspecjalizowanej agencji reklamowej. W tym zakresie, Spółka wskazuje, iż wydzielony Dział Zarządzania Markami jest wyposażony we wszelkie aktywa i pasywa niezbędne do realizacji powierzonych zadań, a tym samym składniki majątkowe wchodzące w skład Działu Zarządzania Markami umożliwią Spółce Marketingowej podjęcie samodzielnej działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu szeroko rozumianych usług marketingowych, w szczególności opracowywaniu kwestii strategicznych związanych z zarządzaniem portfelem marek, opracowywaniu strategii prowadzenia działań marketingowych kształtujących i wzmacniających pozytywny wizerunek marek, czy licencjonowaniu praw do korzystania ze znaków towarowych.

Istotnym argumentem przemawiającym za uznaniem, że Dział Zarządzania Markami stanowi zorganizowaną i wyodrębnioną funkcjonalnie część przedsiębiorstwa Spółki jest fakt, że do Działu Zarządzania Markami została przydzielona grupa wyspecjalizowanych pracowników posiadających odpowiednie kompetencje i doświadczenie w zakresie zadań przypisanych do tego działu, wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego. W związku z planowanym aportem, wszyscy pracownicy Działu Zarządzania Markami zostaną przeniesieni do Spółki Marketingowej na mocy art. 23 Kodeksu Pracy, w ramach tzw. przejścia zakładu pracy, a więc zostanie zachowana ciągłość funkcji personelu. Tym samym, podmiot otrzymujący aport w postaci ZCP (tj. Działu Zarządzania Markami), w oparciu o aktywa i pasywa przypisane do Działu Zarządzania Markami oraz zasoby ludzkie i know-how w zakresie prowadzenia działalności marketingowej, będzie mógł rozpocząć prowadzenie działalności w analogicznym zakresie. Na skutek otrzymania aportem omawianej ZCP, Spółka Marketingowa będzie również w stanie uzyskiwać dochody, a więc prowadzić działalność rentowną, efektywną ekonomicznie.

Bez znaczenia w ocenie Spółki pozostaje przy tym fakt, iż w związku z omawianym aportem Działu Zarządzania Markami do odrębnego podmiotu prawnego (tj. Spółki Marketingowej) wystąpi konieczność uregulowania formalnego współpracy między Spółką Marketingową a Spółką, w szczególności zawarcie umowy najmu określonej powierzchni biurowej od Spółki czy też umowy lub umów dotyczących pozyskania wsparcia administracyjnego (co odpowiada koncepcji tzw. outsourcingu, obejmującej np. wsparcie księgowe i administracyjne). W opinii Spółki, fakt korzystania przez Dział Zarządzania Markami z powierzchni biurowych czy ewentualnie innych aktywów na podstawie umowy najmu ze Spółką (lub innej podobnej umowy) nie stanowi przeszkody do uznania tego działu za zorganizowaną część przedsiębiorstwa. Stanowisko to znajduje potwierdzenie w orzecznictwie sądów administracyjnych np. w wyroku WSA w Gdańsku z dnia 24 listopada 2009 r. (sygn. akt I SA/Gd 494/09).

W opinii Spółki, opisany powyżej Dział Zarządzania Markami jest wystarczający dla samodzielnego i sprawnego działania Spółki Marketingowej.

Fakt ten potwierdza prawidłowość jego zakwalifikowania do kategorii zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W świetle wyżej przedstawionych argumentów, zdaniem Spółki, Dział Zarządzania Markami jest wyodrębnionym organizacyjnie, finansowo i funkcjonalnie zespołem składników przeznaczonych do realizacji określonych zadań marketingowych, wraz z funkcjami pomocniczymi, który zarazem może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania i funkcjonujące na rynku.

W efekcie, należy stwierdzić, że Dział Zarządzania Markami w przedstawionej powyżej postaci stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Z kolei, zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przychodem jest w szczególności nominalna wartość udziałów w spółce kapitałowej (...) objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Biorąc powyższe pod uwagę, Spółka stoi na stanowisku, iż na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w związku z wniesieniem aportu w postaci Działu Zarządzania Markami do istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółki Marketingowej), po stronie Spółki nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Przepis art. 12 ust 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych jednoznacznie stwierdza. iż przychód podatkowy w postaci nominalnej wartości udziałów w spółce kapitałowej powstaje na moment wniesienia aportu w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Oznacza to, iż przychód podatkowy odpowiadający nominalnej wartości udziałów otrzymanych na moment wniesienia wkładu niepieniężnego powstaje, gdy przedmiotem aportu są m.in. poszczególne środki trwałe lub wartości niematerialne i prawne niestanowiące przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Jak już wyżej wskazano, w przedstawionym powyżej opisie zdarzenia przyszłego, przedmiot wkładu niepieniężnego, tj. Dział Zarządzania Markami stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa.

Powyższa argumentacja znajduje także uzasadnienie w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych odnoszących się do strony kosztowej omawianej transakcji.

W art. 15 ust 1j ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych ustawodawca określił sposób kalkulacji kosztów uzyskania przychodów dla spółki wnoszącej wkład niepieniężny, na moment dokonania tej czynności w przypadku, gdy wkład niepieniężny przyjmuje inną formę niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Jednocześnie w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych brak jest analogicznych regulacji odnoszących się do sytuacji, w której przedmiotem wkładu jest przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część. Tym samym, jednoznaczny jest wniosek, iż w takim przypadku na moment dokonania transakcji wniesienia aportu w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części do spółki kapitałowej nie ustala się kosztów uzyskania przychodu, gdyż przychód podatkowy także nie jest rozpoznawany. Moment, w którym przychód i koszt jest ustalany po stronie spółki wnoszącej aport w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części do innej spółki kapitałowej przypada dopiero w momencie odpłatnego zbycia albo umorzenia udziałów (akcji) tej spółki kapitałowej, objętych w zamian za wkład niepieniężny w ww. postaci (tj. w formie przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części).

Wskazane przez Spółkę stanowisko, zgodnie z którym wniesienie do spółki kapitałowej wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa nie skutkuje obowiązkiem rozpoznania przychodu do opodatkowania po stronie spółki wnoszącej aport zostało potwierdzone w licznych interpretacjach indywidualnych wydanych przez organy podatkowe w imieniu Ministra Finansów, tj. m.in.:

  • w interpretacji Indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 26 stycznia 2010 r., nr IPPB3/423-794/09-2/MS, w której organ podatkowy potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym, „czynność wniesienia aportu w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa, w zamian za który Spółka wydaje swoje udziały, będzie neutralna podatkowo na dzień wniesienia aportu";
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2009 r.. nr IPPB5/423-482/09-4/MB, w której organ podatkowy potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika, zgodnie z którym „Biorąc zatem pod uwagę, że każda z Galerii będących przedmiotem wkładu do odrębnych spółek z ograniczoną odpowiedzialnością spełnia definicję ZCP zawartą w art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, wartość udziałów otrzymanych przez Spółkę od poszczególnych spółek nabywających Galerie — na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych a contrarío — nie będzie stanowiła przychodu do opodatkowania G.". Podobne konkluzje jak wskazuje Wnioskodawca wynikają z interpretacji Indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 19 października 2009 r.. nr IPPB5/423-483/09-4/MB;
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 10 września 2009 r., nr IPPB5/423-436/09-2/MB, w której organ podatkowy potwierdził prawidłowość stanowiska podatnika, zgodnie z którym „(...) należy uznać, że przychodu nie stanowi wartość udziałów w spółce kapitałowej objętych za wkład niepieniężny w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W związku z powyższym, w opinii Spółki, ponieważ Jednostka będąca przedmiotem wkładu niepieniężnego stanowić będzie zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (zgodnie z uzasadnieniem przedstawionym w punkcie 1 niniejszego wniosku), to w konsekwencji wartość udziałów objętych przez Spółkę w nowej spółce w zamian za wkład niepieniężny w postaci jednostki nie będzie stanowiła dla Spółki przychodu do opodatkowania”,
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 lipca 2009 r., nr ILPB3/423-289/09-3/EK, w której organ podatkowy potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym „wniesienie aportu w postaci Oddziału Wnioskodawcy – zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowo utworzonej Spółki z o.o. nie będzie powodowało mocą art. 12 ust 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych powstania obowiązku podatkowego z ww. tytułu po stronie Wnioskodawcy”;
  • w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 18 maja 2009 r., nr ITPB3/423-98b/09/AM, w której organ podatkowy potwierdził stanowisko podatnika, zgodnie z którym „w przypadku wniesienia do spółki kapitałowej aportem przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części w zamian za udziały (akcje) w tej spółce, na dzień dokonania transakcji dla spółki wnoszącej aport nie powstaje przychód w wysokości nominalnej wartości otrzymanych udziałów w kapitale zakładowym, ani w żadnej innej wysokości."; analogiczne konkluzje wynikają z interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 12 maja 2009 r., nr IBPBI/2/423-535/09/MO.

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, iż Dział Zarządzania Markami spełnia wszystkie przesłanki wynikające z art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dlatego w związku z wniesieniem przez Spółkę do istniejącej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością (Spółki Marketingowej) przedstawionego w powyższym opisie zdarzenia przyszłego wkładu niepieniężnego w postaci tego działu w zamian za przyznane Spółce udziały tej spółki nie powstanie po stronie Spółki jakikolwiek przychód podlegający opodatkowaniu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodem podatkowym jest w szczególności nominalna wartość udziałów (akcji) w spółce kapitałowej albo wkładów w spółdzielni objętych w zamian za wkład niepieniężny w innej postaci niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Z przepisu tego wynika, że w przypadku, kiedy przedmiotem wkładu niepieniężnego jest przedsiębiorstwo, lub jego zorganizowana część, przychód podatkowy u wnoszącego taki aport nie powstaje.

Zgodnie z treścią art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa rozumie się: „organizacyjnie finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”.

Z powyższej definicji wynika, iż aby zespół składników majątkowych (w tym zobowiązań) mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa muszą zostać spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych;
  • zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  • składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  • zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze.

Z opisu zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę wynika, iż Wnioskodawca planuje przeprowadzenie wewnętrznej restrukturyzacji zmierzającej do przeniesienia działalności prowadzonej obecnie przez Spółkę w ramach wewnętrznych struktur (tj. w ramach Działu Zarządzania Markami) do odrębnego podmiotu (spółki z ograniczoną odpowiedzialnością), który będzie prowadzić działalność marketingowo-promocyjną oraz w zakresie zarządzania własnością intelektualną. W konsekwencji, do Spółki Marketingowej Wnioskodawca planuje wnieść wkład niepieniężny w postaci wyodrębnionego w ramach struktury organizacyjnej Działu Zarządzania Markami w zamian za objęcie udziałów w tej Spółce.

Po wniesieniu przedmiotowego aportu, w oparciu o otrzymane aktywa, przejęte umowy i kontakty handlowe oraz przejętych pracowników Spółka Marketingowa będzie prowadzić działalność w obszarze aktywności Działu Zarządzania Markami.

Według przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego aport w postaci Działu Zarządzania Markami obejmowałby wszystkie aktywa oraz zobowiązania przypisane do tego Działu, służące efektywnej i samodzielnej realizacji powierzonych funkcji w zakresie przedstawionym powyżej, w szczególności:

  • wartości niematerialne i prawne służące realizacji powierzonych Działowi Zarządzania Markami zadań z zakresu PR, marketingu, zarządzania znakami towarowymi oraz ochrony prawnej znaków towarowych, w tym: prawa ochronne na znaki towarowe wytworzone i zarejestrowane przez Spółkę, prawa do domen oraz stron internetowych poświęconych znakom towarowym, programy komputerowe;
  • środki trwałe związane funkcjonalnie z działalnością Działu Zarządzania Markami, w tym np. sprzęt komputerowy, sprzęt biurowy, meble;
  • środki pieniężne niezbędne do regulowania bieżących zobowiązań;
  • prawa i obowiązki wynikające ze wszystkich umów (pisemnych oraz ustnych) zawartych w związku z działalnością Działu Zarządzania Markami, w tym:
    • istniejące na dzień planowanego aportu zobowiązania handlowe wobec kontrahentów przypisane do tego działu, oraz
    • ewentualne wierzytelności (należności) istniejące na dzień planowanego aportu, oraz
    • zobowiązania wynikające z umów zawartych z osobami wykonującymi świadczenia na rzecz Działu Zarządzania Markami na podstawie umów cywilnoprawnych (jeśli takie będą na dzień aportu),
  • zobowiązania wobec osób zatrudnionych w strukturze Działu Zarządzania Markami,
  • ewidencje i dokumenty związane z działalnością Działu Zarządzania Markami.

Wnioskodawca podaje też, że wraz ze składnikami materialnymi i niematerialnymi zostaną przeniesione na Spółkę zobowiązania związane z wnoszonym w formie aportu majątkiem.

Wyodrębnienie Działu Zarządzania Markami jest uwzględnione w schemacie organizacyjnym Spółki i innych wewnętrznych dokumentach Spółki o podobnym charakterze. Kadra pracownicza przyporządkowana będzie wyłącznie do Działu Zarządzania Markami i tym samym dedykowana do wykonywania zadań przypisanych do tego Działu. Pracownicy Działu, zostaną przejęci przez Spółkę na podstawie art. 23 kodeksu pracy,

Wnioskodawca określił też, iż Spółka posiada narzędzia rachunkowe pozwalające na przypisanie poszczególnych kosztów do Działu Zarządzania Markami (prowadzenie ewidencji według miejsca powstawania kosztów) oraz aktywów i pasywów (w tym zobowiązań, środków trwałych, wartości niematerialnych i prawnych). Jednocześnie, ze względu na fakt, iż Dział Zarządzania Markami działa na potrzeby wewnętrzne Spółki nie jest dokonywane szczegółowe wyodrębnianie przychodów dla działalności Działu Zarządzania Markami.

Po wniesieniu aportu w postaci Działu Zarządzania Markami Spółka Marketingowa będzie kontynuowała i rozwijała dotychczasowe zadania i funkcje tego działu wykorzystując przejęte aktywa, potencjalne umowy oraz pracowników.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wydzielona przez Wnioskodawcę część przedsiębiorstwa (będzie miała zapewnione wszystkie składniki majątkowe i niemajątkowe oraz pracowników tj. składniki, jakie potrzebne są do prowadzenia działalności), będzie zarazem wyodrębniona organizacyjnie (jako osobny Dział w strukturze organizacyjnej ) i funkcjonalnie (będzie realizować samodzielnie konkretne zadania gospodarcze Spółki jako odrębny podmiot) oraz będzie wyodrębniona finansowo (będzie prowadzić odpowiednią ewidencję księgową).

Po analizie wyżej wymienionych przesłanek w kontekście opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, że wnoszony przez Wnioskodawcę w formie aportu zespół składników materialnych i niematerialnych wraz z zobowiązaniami, stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisu art. 4a pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Tym samym wniesienie przez Wnioskodawcę opisanego w zdarzeniu przyszłym wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa w zamian za udziały nie będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego po stronie Wnioskodawcy na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków sądowych i interpretacji indywidualnych tut. Organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj