Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB4/415-480/11-2/SP
z 2 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB4/415-480/11-2/SP
Data
2011.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
gry
internet
konkursy
nagrody
opodatkowanie
płatnik
podatek
wygrana
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie nagród przyznanych w ramach konkursu dla pracowników kontrahentów.



Wniosek ORD-IN 595 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 08.06.2011 r. (data wpływu 16.06.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznanych w ramach konkursu dla pracowników kontrahentów – jest:

  • prawidłowe – w zakresie opodatkowania tych nagród 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym,
  • nieprawidłowe – w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia przedmiotowego.

UZASADNIENIE

W dniu 16.06.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania nagród przyznanych w ramach konkursu dla pracowników kontrahentów.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej jako: „Spółka”) wprowadza na polski rynek nową markę napojów energetycznych. W celu zwiększenia sprzedaży spółka planuje uruchomić akcję promocyjną z nagrodami. Adresatami akcji byliby pracownicy działów sprzedaży kontrahentów lub inne podmioty – osoby fizyczne, nie prowadzące działalności gospodarczej. Mogliby oni do niej dobrowolnie przystąpić na podstawie regulaminu i zarejestrować się za pomocą strony internetowej spółki jako organizatora. W ten sposób stawaliby się członkami „blow prestige club’’.

W ramach akcji, uczestnicy zdobywaliby uprawnienia do udziału w konkursie i uzyskania punków premiowych, podlegających zamianie na złotówki, które uczestnik mógłby wymienić na towar lub usługę z katalogu on-line. Szczegółowe zasady zostałyby opisane w zatwierdzonym regulaminie konkursu.

Ilość możliwych do uzyskania punktów premiowych uzależniona byłaby od wyników sprzedaży napojów oferowanych przez spółkę i udzielenia prawidłowych odpowiedzi na pytania konkursowe z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu. Aby uzyskać punkty premiowe uczestnik konkursu będzie zobowiązany do udzielenia odpowiedzi na 3 pytania konkursowe na zasadzie testu wyboru.

Im wyższy wolumen sprzedaży danego uczestnika, tym więcej punktów, zamienialnych na środki pieniężne dany uczestnik może wygrać, o ile uda mu się odpowiedzieć poprawnie na wylosowane pytania. Po przyjęciu przez organizatora formularza i odpowiedzi na pytania konkursowe, uczestnik otrzyma powiadomienie w formie elektronicznej, czy udzielone odpowiedzi były prawidłowe oraz, w przypadku udzielenia poprawnych odpowiedzi, informację o ilości otrzymanych punktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy wyżej opisane działania powinny być kwalifikowane jako konkurs lub gra, a przekazywane w jego ramach nagrody podlegać zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu w wysokości 10% na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j.: Dz. U. z 2010 r., Nr 51, poz. 307 ze zm. dalej jako: „ustawa PIT”)...
  2. Czy otrzymane przez uczestników akcji nagrody będą, korzystały ze zwolnienia przedmiotowego do kwoty 760 zł na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W zakresie pytania Nr 1, w opinii Spółki, w opisanej sytuacji należy dokonać opodatkowania nagród przyznanych w ramach akcji promocyjnej przy zastosowaniu 10% stawki zryczałtowanego podatku dochodowego jako nagród w grze lub konkursie.

W odniesieniu do pytania Nr 2, w ocenie Spółki, konsekwencją przyjęcia, iż w przedmiotowej sytuacji mamy do czynienia z konkursem/grą jest również możliwość zastosowania zwolnienia od opodatkowania otrzymanych przez uczestników akcji nagród do kwoty 760 zł.

Jak stanowi art. 30 ust. 1 pkt 2) ustawy PIT, od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim unii europejskiej lub innym państwie należącym do europejskiego obszaru gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Natomiast zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68) ustawy PIT, wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną, przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

Na możliwość kwalifikacji przedmiotowego przedsięwzięcia jako konkursu lub gry i zastosowania przepisów prawa podatkowego z tego faktu wynikających, w ocenie Spółki nie ma wpływu fakt, że akcja promocyjna adresowana jest między innymi do kręgu odbiorców zatrudnionych przez kontrahentów spółki i wymaga rejestracji poprzez stronę internetową wskazaną w regulaminie. Słuszność tego poglądu potwierdza orzecznictwo sądowo administracyjne. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 29 września 2010 r. (sygn. akt I SA/SZ 521/10), „fakt, że konkurs jest skierowany do określonej grupy osób nie wyłącza możliwości stosowania do niego art. 30 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.f., a wprowadzenie obowiązku logowania się na stronie internetowej, sprzyja ochronie danych osobowych osób biorących udział w konkursie. Takie rozwiązania są dość powszechne w konkursach internetowych różnych firm, np. Coca-coli, Visa, Wedel.

Zwrócić uwagę należy, iż konkurs ogłoszony przez Wnioskodawcę, choć skierowany do doradców zatrudnionych w innych firmach nie ma dotyczy wszystkich z nich, lecz tylko te osoby, które przystąpią do konkursu. Przystąpienie do konkursu jest dobrowolne, zaś nagroda przyznawana jest za zgromadzenie określonej ilości punktów i po udzieleniu prawidłowej odpowiedzi na pytanie wybrane losowo. Powyższe elementy (w tym losowy i rywalizacji) mieszczą się w ramach przedsięwzięcia jakim jest konkurs – wybór najlepszej osoby, spełniającej określone kryteria”.

Ponadto wskazać należy, że przepisy ustawy PIT nie zawierają definicji pojęcia „konkurs” lub „gra”. W związku z tym należy odwołać się do definicji słownikowej. Zgodnie z definicją zawartą w słowniku języka polskiego (pod red. M. Szymczaka, PWN, Warszawa 2002 r.) konkurs to: „impreza, przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możność wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami”. Natomiast „gra” to czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych (tak te wskazał np. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 28 marca 2008 r. (sygn. ITBP2/415-76/08/BK), nie ma jednak przeszkód formalnych, aby gra miała szeroki zasięg i licznych uczestników. Można również powiedzieć, że każdy uczestnik przystępuje do swojej, indywidualnej gry, w której (odpowiadając na pytania) wygra lub nie. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników. Zauważyć należy, że z uwagi na brak definicji ustawowych pomiędzy pojęciem „konkurs” i „gra” istnieje w praktyce cienka, trudna do ustalenia granica.

Akcja planowana przez Spółkę będzie spełniać powyższe kryteria. W celu uzyskania nagród uczestnicy będą bowiem musieli odpowiedź na trzy losowo wybrane pytania i nie każdy z uczestników wygra. Uzależnione to będzie od poziomu jego wiedzy i wylosowanych pytań. Tym samym spełniony zostanie element rywalizacyjny, gdyż nagrodami zostaną uhonorowane osoby, które udzielą prawidłowych odpowiedzi, a nie wszyscy biorący udział w akcji. Taka konstrukcja zawierać będzie w sobie niewątpliwie również element rozrywkowy, związany z emocjami towarzyszącymi losowaniu pytań i wskazywaniu prawidłowych odpowiedzi, od których uzależnione jest zdobycie nagród.

Forma konkursu z uwagi na brak jego legalnej definicji nie jest sztywna i może przybierać różne formy, co potwierdza orzecznictwo sądów administracyjnych. Jak wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w ww. wyroku z dnia 29 września 2010 r., „(...) należy jeszcze raz podkreślić, iż przepisy u.p.d.o.f., ani też inne przepisy podatkowe nie zawierają, ustawowej definicji użytego w art. 30 ust. 1 pkt 2 tej ustawy terminu „konkurs”. Nie ma też na gruncie języka polskiego jednej ściśle określonej definicji konkursu, brak jest w związku z tym wyraźnie określonych granic rozumienia tego pojęcia, co w konsekwencji powoduje, że istnieje duża różnorodność odmian i form przedsięwzięć, które na gruncie języka potocznego mogą być określane tym mianem”. W tym samym wyroku sąd stwierdził również, że dopuszczalna jest sytuacja, w której zwycięzcami są wszyscy ci, którzy udzielili prawidłowych odpowiedzi na zadane pytania i zdobyli określoną liczbę punktów uprawniających do uzyskania nagrody.

Zasadność kwalifikacji przedsięwzięcia jako gry lub konkursu potwierdza również jego sformalizowana forma organizacyjna, tj. działanie na podstawie regulaminu, określenie organizatora, wskazanie przewidzianych nagród, sposób wyłonienia zwycięzców itp. Są to niewątpliwie istotne elementy, wpływające na ocenie akcji organizowanej przez spółkę. Jak stwierdził. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w przywołanej wyżej interpretacji indywidualnej z dnia 12 października 2010 r. (sygn. IPPB4/415-565/10-5/SP): „równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców”.

Ponadto odnosząc się do kwestii zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy PIT wskazać należy, że wygrane w konkursie/grze podlegają zwolnieniu z opodatkowania ponieważ konkurs będzie ogłoszony przez środki masowego przekazu, do jakich, w ocenie spółki, należy internet. Wyliczone w powołanym wyżej przepisie środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja), warunkujące zastosowanie przedmiotowego zwolnienia, mają charakter jedynie przykładowy. Potwierdza to definicja środków masowego przekazu zawarta w encyklopedii internetowej PWN (http://encyklopedia.pwn.pl/haslo/3984263/srodki-masowego-przekazu.html). Zgodnie z nią środki masowego przekazu to urządzenia, instytucje, za pomoc których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, internet tym samym nie powinno być wątpliwości, że równie nagrody do kwoty 760 zł przyznane w konkursie lub grze ogłoszonym i organizowanym za pomocą internetu powinny korzystać ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68) ustawy PIT. Prawidłowość takiego stanowiska była wielokrotnie potwierdzana przez organy podatkowe tytułem przykładu można wskazać na przytaczaniu już wyżej interpretację Indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 października 2010 r. (sygn. IPPB2/415-668/10-2/AK), gdzie organ stwierdził wprost, że „wartość wygranych, przyznanych w konkursie organizowanym i emitowanym na powszechnie dostępnej stronie internetowej, gdy jednorazowa wygrana nie przekracza kwoty 760 zł jest objęta zwolnieniem wynikającym z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Tak uznał też np. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 20 grudnia 2010 r. (sygn. ILPB1/415-1058/10-2/IM), który wskazał, że „(...) nagrody przyznawane w organizowanych skierowanych do nieograniczonego grona uczestników, organizowanych i emitowanych na stronach internetowych ogólnodostępnej sieci internet będą korzystały ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – do kwoty jednorazowej wartości poszczególnej nagrody w konkursie wynoszącej 760,00 zł”.

Mając na względzie powyższą argumentację oraz dotychczasową linię interpretacyjną, Spółka wnosi o potwierdzenie swojego stanowiska.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego, stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W art. 10 ust. 1 ustawy określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. inne źródła (pkt 9).

Stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy stanowi, że od dochodów (przychodów) z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową, uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 – pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 10% wygranej lub nagrody.

Przepisy podatkowe posługują się pojęciami „gra” i „konkurs”, chociaż nie zawierają jego definicji. W tej sytuacji uzasadnione jest zastosowanie wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku języka polskiego konkurs, to „przedsięwzięcie o charakterze artystycznym, rozrywkowym, sportowym, mające określony program i dające możliwość wyboru przez eliminację najlepszych wykonawców, autorów danych prac itp. zwykle wyróżnianych nagrodami". Natomiast gra to „czynność o ustalonych zasadach, w której udział bierze zwykle kilka osób (rzadziej jedna), w celach rozrywkowych. Większość gier, choć nie wszystkie, ma charakter konkurencyjny i celem gracza bądź grupy graczy jest pokonanie pozostałych uczestników”. Równie ważna jak element współzawodnictwa jest strona formalna całego przedsięwzięcia. Konieczne jest bowiem sporządzenie regulaminu, w którym określona zostanie nazwa gry lub konkursu, organizator, uczestnicy, nagrody oraz sposób wyłonienia zwycięzców.

W zorganizowanym przez Spółkę przedsięwzięciu wystąpiły elementy niezbędne dla uznania tej imprezy za konkurs, tj. regulamin, nagrody, udzielenie odpowiedzi na wylosowane pytania. Należy zatem przyjąć, iż w tej sytuacji mamy do czynienia z wygraną w konkursie, do której powinien mieć zastosowanie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wobec czego wypłacane nagrody podlegają opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym.

Odnosząc się natomiast do możliwości zwolnienia tych nagród z opodatkowania, należy wskazać na treść art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, zgodnie z którym wolna od podatku dochodowego jest wartość wygranych w konkursach i grach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio i telewizja) oraz konkursach z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa i sportu, a także nagród związanych ze sprzedażą premiową – jeżeli jednorazowa wartość tych wygranych lub nagród nie przekracza kwoty 760 zł; zwolnienie od podatku nagród związanych ze sprzedażą premiową nie dotyczy nagród otrzymanych przez podatnika w związku z prowadzoną przez niego pozarolniczą działalnością gospodarczą, stanowiących przychód z tej działalności.

W świetle powyższego, warunkiem zastosowania przedmiotowego zwolnienia w stosunku do wygranych w konkursach, których jednorazowa wartość nie przekracza kwoty 760 zł, jest rodzaj konkursu. Mianowicie musi to być konkurs z dziedziny nauki, kultury, sztuki, dziennikarstwa lub sportu, a w przypadku konkursów z innych dziedzin wyłącznie taki, którego organizatorem i emitentem (ogłaszającym) są środki masowego przekazu. Zatem w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w mass mediach, dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia, nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja)”.

Jednocześnie, w przypadku wygranych w konkursach ogłaszanych w środkach masowego przekazu dla zastosowania przedmiotowego zwolnienia nie jest wystarczający sam fakt, że informacja o konkursie została przekazana w środkach masowego przekazu. Literalne brzmienie art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymaga bowiem, aby konkursy takie były zarówno ogłaszane (emitowane) przez mass media, jak i środki masowego przekazu były ich organizatorem. Świadczy o tym użyty w treści omawianej normy spójnik „i” w wyrażeniu „organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu (prasa, radio, telewizja).

Oznacza to, że zwolnienie ma zastosowanie wyłącznie do wygranych w konkursach i grach, które łącznie spełniają te dwie przesłanki. Spełnienie natomiast tylko jednego z powyższych warunków, tj. zamieszczenie na stronie internetowej regulaminu określającego zasady uczestnictwa w konkursie oraz warunki przyznawania wygranej, nie uprawnia do zastosowania omawianego zwolnienia.

Zastosowanie zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy mogłoby nastąpić tylko wówczas, gdyby organizatorem, jak i miejscem ogłoszenia konkursu, były środki masowego przekazu.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia „środki masowego przekazu”. Również w obowiązującym systemie prawnym brak jest legalnej definicji tego pojęcia. Według definicji Wydawnictwa PWN S.A. - środki masowego przekazu to środki komunikowania masowego, mass media, środki masowej informacji i propagandy, urządzenia, instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności. Z kolei Internetowa Encyklopedia PWN definiuje pojęcie „środki masowego przekazu” (mass media, media, środki masowego komunikowania) jako urządzenia instytucje, za pomocą których kieruje się pewne treści do bardzo licznej i zróżnicowanej publiczności; prasa, radio, telewizja, także tzw. nowe media: telegazeta, telewizja satelitarna, Internet. Wśród mediów masowych powyższe definicje wymieniają prasę.

We własnym stanowisku Spółka wskazała, iż w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie wynikające z treści art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, gdyż konkurs jest ogłaszany przez środek masowego przekazu, jakim jest internet.

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż organizatorem konkursu jest Spółka, która – w świetle wyżej przytoczonych definicji – instytucją zaliczaną do środków masowego przekazu nie jest. Spółka w celu zwiększenia sprzedaży swojego produktu planuje uruchomić akcje promocyjną z nagrodami i jedynie wykorzystuje współczesne narzędzie komunikowania się (jakim jest internet) do obsługi i organizowania konkursu z wykorzystaniem posiadanej strony internetowej. Zatem, wygrane w tego rodzaju konkursach nie stanowią wygranych w konkursach organizowanych i emitowanych (ogłaszanych) przez środki masowego przekazu. Tym samym, nie ma do nich zastosowania zwolnienie określone w art. 21 ust. 1 pkt 68 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (niezależnie od ich wysokości).

W konsekwencji, wygrana w konkursie stanowić będzie przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 20 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy. Osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat lub świadczeń niepieniężnych z tytułu omawianych wygranych, są obowiązane – jako płatnicy – do poboru 10% zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 41 ust. 4 z uwzględnieniem postanowień art. 41 ust. 7 pkt 1 ustawy. W terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek, kwotę pobranego podatku płatnik jest obowiązany przekazać na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy). Dodatkowo, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku, w którym zwycięzca konkursu otrzymał wygraną (nagrodę), płatnik jest obowiązany przesłać do urzędu skarbowego właściwego dla płatnika roczną deklarację, o której mowa w art. 42 ust. 1a ustawy (tzw. PIT-8AR).

Reasumując, należy stwierdzić, iż opisane działania przez Spółkę mają charakter konkursu, a przekazywane w jego ramach nagrody będą podlegać zryczałtowanemu podatkowi dochodowemu w wysokości 10% na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Do przedmiotowych nagród do kwoty 760 zł nie będzie miało zastosowanie zwolnienie przedmiotowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 68 ww. ustawy, gdyż organizatorem tego konkursu nie jest instytucja zaliczana do środków masowego przekazu.

Jeżeli przedstawiony we wniosku przyszłe będzie różnić się od zdarzenia przyszłego, które wystąpi w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organu podatkowego oraz wyroków, tut. organ informuje, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania ani konsekwencji wiążących w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego czy też zdarzenia przyszłego.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi –Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul.1-ego Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj