Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-392/11/MO
z 4 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-392/11/MO
Data
2011.08.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
badanie
dochody wolne od podatku
dofinansowanie
nauka
pomoc publiczna
przychód
środki pieniężne


Istota interpretacji
Czy otrzymane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego środki na refundację kosztów poniesionych na realizację projektu rozwojowego, opisanego w części F, stanowią przychody wolne od podatku dochodowego od osób prawnych? (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 marca 2011r. (data wpływu do tut. BKIP 06 kwietnia 2011 r.), uzupełnionym w dniu 20 czerwca i 11 lipca 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy otrzymane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego środki na refundację kosztów poniesionych na realizację projektu rozwojowego, stanowią przychody wolne od podatku dochodowego od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 kwietnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie czy otrzymane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego środki na refundację kosztów poniesionych na realizację projektu rozwojowego, stanowią przychody wolne od podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismami z dnia 01 czerwca 2011 r. oraz 01 lipca 2011 r. Znak: IBPBI/2/423-392/11/MO, IBPBI/2/423-393/11/MO, IBPBI/2/423-394/11/MO wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniach 20 czerwca i 11 lipca 2011 r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Spółka prowadząc działalność w zakresie dystrybucji gazu ziemnego w systemie sieciowym przystąpiła do konsorcjum naukowo-przemysłowego, którego celem jest wykonanie projektu rozwojowego pt. "(...)". Jednocześnie Spółka wraz z pozostałymi partnerami konsorcjum zawarła umowę z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego o wykonanie powyższego projektu rozwojowego, na mocy której konsorcjum otrzyma środki na refundację kosztów poniesionych na realizację projektu rozwojowego. Zawarta umowa przewiduje również, że wszyscy partnerzy konsorcjum odpowiadają solidarnie za wykonanie umowy oraz, że w przypadku niewykonania umowy środki przekazane przez Ministerstwo podlegają zwrotowi. Prawidłowe wykonanie zadań badawczych i uzyskanie rezultatów negatywnych nie stanowi jednak okoliczności uznania umowy za niewykonaną, powodującą zwrot otrzymanych od Ministerstwa środków na projekt.

Celem realizacji projektu rozwojowego jest opracowanie kompleksowego systemu ochrony perymetrycznej infrastruktury krytycznej, który umożliwi podniesienie bezpieczeństwa na terenie monitorowanej jednostki, pozwoli na szybsze i bardziej skoordynowane działania w sytuacjach zagrożenia, jak również umożliwi przewidywanie z jak największym wyprzedzeniem sytuacji mogących stanowić zagrożenie. Infrastruktura krytyczna, w tym różnego rodzaju technologiczne instalacje gazownicze, narażone są na wszelkiego rodzaju zagrożenia zewnętrzne i wewnętrzne, które w swoich konsekwencjach mogą doprowadzić nawet do zagrożenia bezpieczeństwu energetycznemu całego państwa (interkonektory na rurociągach tranzytowych) bądź też skutkować regionalnymi ograniczeniami w dostawach paliwa gazowego lub też ich całkowitym wstrzymaniem, dlatego to niezwykle istotne jest by bazując na dostępnej wiedzy wykorzystać dostępne technologie, jak również w procesie badawczym dążyć do wytworzenia technologii bardziej efektywnych i ergonomicznych.

Jednym z podstawowych elementów systemu będzie wykorzystanie zaawansowanych systemów wizyjnych, realizujących nadzór nad wybraną infrastrukturą przesyłową. Nadzór ten powinien być prowadzony bez ingerencji operatora. System będzie wykrywać takie sytuacje jak pojawienie się niepowołanych osób, jak również sygnalizować obecność podejrzanych przedmiotów pozostawionych w bezpośrednim sąsiedztwie monitorowanych obiektów. Dodatkowym elementem systemu powinna być analiza danych pozyskiwanych z kamer termowizyjnych umożliwiająca wykrywanie zagrożeń pomiędzy poszczególnymi elementami rurociągu, których występowanie wiąże się ze zmianą temperatury obiektów.

Aparatura badawcza wytworzona lub zakupiona przez Spółkę do realizacji projektu rozwojowego staje się własnością Spółki, jedynie w przypadku sprzedaży aparatury badawczej (w okresie trwania projektu) przychody ze sprzedaży podlegają zwrotowi na rachunek Ministerstwa.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 20 czerwca 2011 r. wskazano, iż zgodnie z zawartą umową, konsorcjum naukowo-przemysłowe otrzymuje środki na refundację kosztów poniesionych na realizację projektu rozwojowego w ratach kwartalnych. Dotychczas Spółka otrzymała dwie raty środków – w miesiącu lutym 2011 r. i miesiącu czerwcu 2011 r. Środki finansowe stanowiące refundację kosztów prac rozwojowych są przekazywane bezpośrednio przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, na rachunek bankowy Lidera konsorcjum. Następnie Lider konsorcjum przekazuje odpowiednio środki pozostałym Partnerom konsorcjum, zgodnie z ustalonym harmonogramem wykonania projektu rozwojowego, który określa podział środków na poszczególnych Partnerów konsorcjum. Wszystkie koszty i wydatki, w tym na zakup środków trwałych - do wysokości określonej w umowie z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego - podlegają refundacji przez Ministerstwo. Natomiast w przypadku środków, które nie zostały wydatkowane przez Konsorcjum umowa stanowi, że podlegają one zwrotowi na rachunek Ministerstwa.

Natomiast w uzupełnieniu wniosku z dnia 11 lipca 2011 r. Spółka napisała, iż umowa o wykonanie projektu rozwojowego pt. „(...)" została zawarta w dniu 07 grudnia 2010 r. pomiędzy Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Partnerami tworzącymi Konsorcjum naukowo-przemysłowe.

Wniosek o dofinansowanie wyżej wymienionego projektu został złożony w dwóch etapach:

  • część A zawierająca informacje ogólne złożono dnia 08 czerwca 2010 r.,
  • część B z informacjami merytorycznymi, bardziej szczegółowymi złożono dnia 26 lipca 2010 r.

W związku z art. 35 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96, poz. 620) do wykonania projektu (w tym do uzyskania dofinansowania i prowadzenia rozliczeń) mają zastosowanie przepisy ustawy o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049) oraz rozporządzenia z dnia 18 lutego 2008 r. w sprawie kryteriów i trybu przyznawania oraz rozliczeń środków finansowych na naukę przeznaczonych na finansowanie projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 38, poz. 216), a także art. 346 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy otrzymane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego środki na refundację kosztów poniesionych na realizację projektu rozwojowego, opisanego w części F, stanowią przychody wolne od podatku dochodowego od osób prawnych... (pytanie oznaczone we wniosku nr 1)

Zdaniem Spółki, środki otrzymane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego na refundację kosztów poniesionych na realizację projektu rozwojowego nie są wolne od podatku dochodowego i stanowią przychody z działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy PDOP, wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach. W opinii Spółki, środki otrzymane z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego nie są dotacją otrzymaną z budżetu państwa, gdyż zasady i tryb przyznania przedmiotowych środków określa ustawa z dnia 08 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049), która nie posługuje się terminem "dotacja", tylko używa pojęć „środki finansowe" i "refundacja kosztów". Dodatkowo umowa zawarta przez konsorcjum naukowo-przemysłowe z Ministerstwem również nie posługuje się terminem "dotacja". Natomiast termin "dotacja" występuje w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240), której przepisy nie znajdują jednak zastosowania do realizacji programu rozwojowego Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

W myśl art. 35 ust. 1 ustawy z 30 kwietnia 2010 r. przepisy wprowadzające ustawy reformujące system nauki (Dz. U. Nr 96 poz. 620 ze zm.), przy rozpatrywaniu i kwalifikowaniu wniosków dotyczących przyznania środków finansowych na naukę nierozpatrzonych przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki stosuje się przepisy dotychczasowe. Ww. ustawa z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki weszła w życie 01 października 2010 r.

Jak wynika z treści wniosku Spółka wraz z pozostałymi partnerami konsorcjum zawarła umowę z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego o wykonanie projektu rozwojowego pt. "(...)", na mocy której konsorcjum otrzyma środki na refundację kosztów poniesionych na realizację projektu rozwojowego. Ww. wniosek o dofinansowanie został złożony w dwóch etapach 08 czerwca i 26 lipca 2010 r. a następnie w dniu 07 grudnia 2010 r. została zawarta umowa pomiędzy Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego a Partnerami tworzącymi Konsorcjum naukowo-przemysłowe.

Wobec powyższego, w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdzie ustawa z dnia 08 października 2004 r. o zasadach finansowania nauki (t.j. Dz. U. z 2008 r. Nr 169, poz. 1049 ze zm.).

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy o zasadach finansowania nauki, środki finansowe na naukę przeznacza się na projekty badawcze, projekty rozwojowe i projekty celowe finansowane przez Ministra.

Stosownie do art. 2 pkt 3 powyżej cytowanej ustawy, użyte w ustawie określenie prace rozwojowe oznaczają nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług, w szczególności:

  1. tworzenie projektów, rysunków, planów oraz innej dokumentacji do tworzenia nowych produktów, procesów i usług pod warunkiem, że nie są one przeznaczone do celów komercyjnych,
  2. opracowywanie prototypów o potencjalnym wykorzystaniu komercyjnym oraz projektów pilotażowych w przypadkach, gdy prototyp stanowi końcowy produkt komercyjny, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna; w przypadku, gdy projekty pilotażowe lub demonstracyjne mają być następnie wykorzystywane do celów komercyjnych, wszelkie przychody uzyskane z tego tytułu należy odjąć od kwoty kosztów kwalifikowanych pomocy publicznej,
  3. działalność związana z produkcją eksperymentalną oraz testowaniem produktów, procesów i usług pod warunkiem, że nie są one następnie wykorzystywane komercyjnie;

prace rozwojowe nie obejmują rutynowych i okresowych zmian wprowadzanych do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Natomiast w myśl art. 9a ust. 1, 2, i 3 ustawy o zasadach finansowania nauki, finansowanie projektów rozwojowych obejmuje projekty:

  1. własne o tematyce określonej przez wnioskodawcę;
  2. realizowane z inicjatywy własnej Ministra.

Wniosek o finansowanie projektu rozwojowego może złożyć jednostka naukowa lub konsorcjum naukowo-przemysłowe, w którego imieniu występuje podmiot wskazany w umowie konsorcjum. Finansowanie projektu rozwojowego obejmuje badania stosowane i prace rozwojowe.

Ponadto stosownie do art. 9a ust. 6 tej ustawy, Minister właściwy do spraw nauki określi, w drodze rozporządzenia, warunki i tryb przyznawania pomocy publicznej na cele określone w ust. 1, w tym:

  1. przeznaczenie pomocy,
  2. rodzaje kosztów kwalifikujących się do objęcia pomocą,
  3. sposób kumulowania pomocy,
  4. maksymalne wielkości pomocy

-z uwzględnieniem wymagań dotyczących dopuszczalnej intensywności pomocy publicznej określonych w przepisach odrębnych.

Zgodnie z § 2 rozporządzenia Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 03 lutego 2009 r. w sprawie warunków i trybu przyznawania pomocy publicznej na realizację projektów rozwojowych (Dz. U. Nr 28, poz. 178) - obowiązującym do dnia 30 września 2010 r., pomoc publiczną na realizację projektu rozwojowego przyznaje przedsiębiorcy minister właściwy do spraw nauki, zwany dalej „ministrem”, w drodze decyzji, o której mowa w art. 3 ust. 3 ustawy, jeżeli możliwość realizacji projektu nie budzi wątpliwości oraz planowane koszty w stosunku do przedmiotu i zakresu zadań są zasadne. Przyznane środki finansowe stanowiące pomoc publiczną są przekazywane przedsiębiorcy na podstawie umowy o wykonanie projektu rozwojowego.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 74 poz. 397 z późn. zm., dalej „ustawa o pdop”), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o pdop stanowi, iż wolne od podatku są dotacje otrzymane z budżetu państwa lub budżetu jednostki samorządu terytorialnego, z wyjątkiem dopłat do oprocentowania kredytów bankowych w zakresie określonym w odrębnych ustawach.

Rozpatrując, czy otrzymane środki na finansowanie projektu rozwojowego, podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 47 ustawy o pdop, należy rozważyć, czy mają one charakter dotacji. Finansowaniu projektów rozwojowych poświęcony jest art. 9a ustawy o zasadach finansowania nauki, w treści którego brak zapisu o kwalifikacji przekazywanych jednostkom środków finansowych jako dotacji. Tym samym środki pieniężne otrzymywane przez Spółkę, pomimo pochodzenia z budżetu państwa, należy traktować zgodnie z zasadami wynikającymi z cytowanego art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o pdop, a zatem będą stanowiły przychód podatkowy w momencie ich otrzymania.

W świetle powyższych przepisów, należy uznać, iż środki pieniężne przyznane Spółce tytułem dofinansowania projektu rozwojowego są jej przychodem w dacie otrzymania, z zastrzeżeniem przypadków, gdy stanowią one zwrot wydatków niezaliczonych do kosztów uzyskania przychodów (art. 12 ust. 4 pkt 6a ustawy o pdop).

Stanowisko Spółki należy zatem uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że odnośnie spraw będących przedmiotem oznaczonych we wniosku pytań nr 2 i 3, wydano odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj