Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-242/11-4/IR
z 20 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-242/11-4/IR
Data
2011.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
bonus
nota obciążająca
opodatkowanie
premia pieniężna
rabaty
świadczenie usług


Istota interpretacji
W pierwszej z opisanych sytuacji - premia pieniężna otrzymana za uzyskanie pewnego pułapu obrotów stanowiła wynagrodzenie za realizowane usługi. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i otrzymana w takim przypadku premia pieniężna jest czynnością niepodlegającą u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem VAT. Zatem premia otrzymywana przez Wnioskodawcę, stanowiąca rabat obniżający wartość nabyć dokonanych w określonym przedziale czasowym i zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy zmniejszająca podstawę opodatkowania – na podstawie wyżej cytowanego § 13 ust. 1 i 3 rozporządzenia, obliguje dostawcę udzielającego premii do wystawienia faktury korygującej. W związku z tym, w przedstawionym stanie faktycznym, wystawiona przez Wnioskodawcę nota księgowa nie jest właściwym dowodem dla udokumentowania premii pieniężnej otrzymanej przez Wnioskodawcę. W drugiej z opisanych sytuacji - wypłacane Wnioskodawcy wynagrodzenie w związku ze świadczeniem określonych usług na rzecz producenta (dostawcy) stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i wobec tego winno być udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez Zainteresowanego w oparciu o ww. przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.



Wniosek ORD-IN 482 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 14 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania premii pieniężnej i jej udokumentowania oraz udokumentowania wynagrodzenia za świadczone usługi – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania i udokumentowania premii pieniężnej oraz udokumentowania wynagrodzenia za świadczone usługi.

Przedmiotowy wniosek pismem z dnia 26 sierpnia 2011 r. został uzupełniony poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego oraz treści pytań Nr 1 i 2 jak również przedstawienie własnego stanowiska.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

W zawartej umowie o współpracy kontrahent (producent) przyznaje Wnioskodawcy premię za wielkość osiągniętego obrotu w okresach rozliczeniowych. Zgodnie z umową premia ta będzie wypłacana na podstawie wystawianej przez Wnioskodawcę noty obciążeniowej w oparciu o dane jakie przekaże producent . Równocześnie w tej samej umowie ustalona jest wysokość wynagrodzenia za wykonanie usług promocyjnych, marketingowych i reklamowych.

W piśmie z dnia 26 sierpnia 2011 r. (data wpływu 29 sierpnia 2011 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Premia otrzymywana od dostawcy towarów handlowych odnosi się do dostaw zrealizowanych w okresie rozliczeniowym, którym jest miesiąc.

Podstawą naliczenia premii jest łączna wartość zakupów netto w danym miesiącu wg określanych progów t. j.:

  • 1% od całego obrotu netto w wysokości - 350.000 zł
  • 2% od obrotu netto w granicach 350.001- 500.000 zł
  • 3% od obrotu netto powyżej 500.000 zł.

Poszczególnych wskaźników premii nie sumuje się lecz osiągnięcie wyższego poziomu obrotów uprawnia do wyższej procentowej premii liczonej od całości zrealizowanego obrotu netto w okresie rozliczeniowym. Zapłata premii następuje na podstawie noty księgowej wystawianej przez Wnioskodawcę (dystrybutora - odbiorcę) w oparciu o dane przekazane przez producenta (dostawcę). Uzyskanie tej premii nie jest uzależnione od świadczenia usług marketingowych, promocyjnych i reklamowych dotyczących produktów zakupionych u producenta określonych w par.3 umowy zawartej 01 kwietnia 2011 r.

Umowa zawarta w dniu 01 kwietnia 2011 r. ustala zasady przyznawania wynagrodzenia za świadczone usługi tj. określa wysokość wynagrodzenia miesięcznego w kwocie 500 zł oraz w przypadku zapotrzebowania na bardziej intensywne działania marketingowe, promocyjne i reklamowe strony umowy uzgadniać będą wysokość wynagrodzenia w formie pisemnej. Wynagrodzenie płatne jest na podstawie wystawianej faktury VAT po zakończeniu każdego miesiąca w terminie do dnia 21-go. Umowa nie zawiera ustaleń dotyczących sytuacji gdy w danym okresie nie będą podejmowane działania marketingowe, promocyjne i reklamowe na rzecz dostawcy produktów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie zredagowane w piśmie z dnia 26 sierpnia 2011 r.).

  1. Czy prawidłowy jest zapis w umowie, że premia zostanie zapłacona na podstawie noty księgowej wystawionej przez Wnioskodawcę (dystrybutora) w oparciu o dane przekazane przez producenta, tym samym czy wypłacenie tego rodzaju premii jest obojętne z punktu widzenia podatku od towarów i usług...
  2. Czy prawidłowo dokumentowane jest wynagrodzenie za usługi marketingowe, promocyjne i reklamowe fakturą VAT wystawianą przez Wnioskodawcę (dystrybutora-odbiorcę produktów)...

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 26 sierpnia 2011 r.), premia pieniężna (bonusy) w przypadku zrealizowania zakupów wg określonych progów w pkt 3 winna być dokumentowana fakturą korygującą na podstawie art. 29 ust. 4 ustawy o VAT oraz rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. § 13 ust. 2 wystawioną przez producenta za dany okres rozliczeniowy. Usługi marketingowe, promocyjne i reklamowe świadczone na rzecz producenta podlegają opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Na mocy art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2 -21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy lub osoby trzeciej. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosowanie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

Regulacje dotyczące szczegółowych zasad wystawiania faktur oraz danych, jakie powinny zawierać faktury zostały określone, na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 106 ust. 8 ustawy, w treści rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360), obowiązującego od 1 kwietnia 2011 r., zwanego dalej rozporządzeniem.

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku, gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 13 ust. 3 rozporządzenia w przypadku gdy podatnik udziela rabatu w odniesieniu do wszystkich dostaw towarów lub usług dla jednego odbiorcy w danym okresie, faktura korygująca powinna zawierać co najmniej:

  1. numer kolejny oraz datę jej wystawienia;
  2. dane określone w § 5 ust. 1 pkt 1-2;
  3. okres do którego odnosi się udzielany rabat;
  4. kwotę udzielonego rabatu oraz kwotę zmniejszenia podatku należnego.

Ponadto należny nadmienić, iż zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, faktury korygujące powinny zawierać wyraz „KOREKTA” albo wyrazy „FAKTURY KORYGUJĄCE”.

Z powyższych przepisów wynika, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy innym określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są nabywcom tzw. premie pieniężne (bonusy). Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m. in. od ustalenia, za co faktycznie zostały wypłacone, tzn. czy ich przyznanie uwarunkowane jest wykonaniem dodatkowych czynności, czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą, poprzez zsumowanie poszczególnych dostaw towarów, nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna (bonus) jest związana z konkretną dostawą (dostawami), nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty na przyznane przez ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia – dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawionej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

Występują również sytuacje, w których w zamian za wynagrodzenie ma miejsce świadczenie usług, w tym usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym. W takim przypadku należy uznać, iż wypłacone wynagrodzenie związane jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego takie wynagrodzenie na rzecz dostawcy, które to usługi podlegają opodatkowaniu na ogólnych zasadach.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca będący zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług ma zawartą z producentem umowę o współpracy, z której wynika, że jeśli obroty netto z tytułu zakupu towarów handlowych między stronami w danym okresie osiągną określone pułapy, sprzedający udzieli Wnioskodawcy premię.

Podstawą naliczenia premii jest łączna wartość zakupów netto w danym miesiącu wg określanych progów t. j.:

  • 1% od całego obrotu netto w wysokości - 350.000 zł
  • 2% od obrotu netto w granicach 350.001- 500.000 zł
  • 3% od obrotu netto powyżej 500.000 zł.

Poszczególnych wskaźników premii nie sumuje się lecz osiągnięcie wyższego poziomu obrotów uprawnia do wyższej procentowej premii liczonej od całości zrealizowanego obrotu netto w okresie rozliczeniowym. Uzyskanie tej premii nie jest uzależnione od świadczenia usług marketingowych, promocyjnych i reklamowych dotyczących produktów zakupionych u producenta. Zapłata premii następuje na podstawie noty księgowej wystawianej przez Wnioskodawcę w oparciu o dane przekazane przez producenta (dostawcę). Równocześnie w tej samej umowie ustalona jest wysokość wynagrodzenia miesięcznego w kwocie 500 zł za świadczenie usług promocyjnych, marketingowych oraz reklamowych. W przypadku zapotrzebowania na bardziej intensywne działania marketingowe, promocyjne i reklamowe strony umowy uzgadniać będą wysokość wynagrodzenia w formie pisemnej. Wynagrodzenie płatne jest na podstawie wystawianej faktury VAT po zakończeniu każdego miesiąca w terminie do dnia 21-go. Umowa nie zawiera ustaleń dotyczących sytuacji gdy w danym okresie nie będą podejmowane działania marketingowe, promocyjne i reklamowe na rzecz dostawcy produktów.

Odnosząc się do powyższego, można stwierdzić, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dwiema sytuacjami. W pierwszej z nich czynnikami warunkującymi wypłatę premii pieniężnej przez dostawcę (producenta) dla Wnioskodawcy jest przekroczenie odpowiedniego progu obrotu w konkretnie określonym przedziale czasowym tj. w danym miesiącu. Poszczególnych wskaźników premii nie sumuje się lecz osiągnięcie wyższego poziomu obrotów uprawnia do wyższej procentowej premii liczonej od całości zrealizowanego obrotu netto w okresie rozliczeniowym. Otrzymanie przez Wnioskodawcę tej premii nie jest uzależnione od spełnienia innych dodatkowych świadczeń (poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów towarów).

Natomiast w drugiej z sytuacji, w zamian za wynagrodzenie ma miejsce świadczenie usług o charakterze promocyjnym, marketingowym, reklamowym. Zatem, pomiędzy stronami istnieje więź o charakterze zobowiązaniowym, która na gruncie ustawy stanowi świadczenie usługi za wynagrodzeniem. Zgodnie z zawartą umową wynagrodzenie za świadczenie usług promocyjnych, marketingowych oraz reklamowych ustalone zostało w wysokości 500 zł miesięcznie. W przypadku zapotrzebowania na bardziej intensywne działania marketingowe, promocyjne i reklamowe strony umowy uzgadniać będą wysokość wynagrodzenia w formie pisemnej. Wynagrodzenie płatne jest na podstawie wystawianej faktury VAT po zakończeniu każdego miesiąca w terminie do dnia 21-go.

Podkreślić należy, iż każda z tych sytuacji została odrębnie uregulowana w umowie stron transakcji.

Na podstawie powyższych przepisów oraz przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego odnośnie pierwszej z sytuacji należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów przez Wnioskodawcę w odpowiedniej wielkości w określonym czasie, nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy. Pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentem prowadzona jest wymiana handlowa.

Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach – premia pieniężna otrzymana za uzyskanie pewnego pułapu obrotów stanowiła wynagrodzenie za realizowane usługi. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy i otrzymana w takim przypadku premia pieniężna jest czynnością niepodlegającą u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem VAT. Należy więc stwierdzić, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę premii nie rodzi u niego obowiązku podatkowego na gruncie podatku od towarów i usług.

Zatem premia otrzymywana przez Wnioskodawcę, stanowiąca rabat obniżający wartość nabyć dokonanych w określonym przedziale czasowym i zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy zmniejszająca podstawę opodatkowania – na podstawie wyżej cytowanego § 13 ust. 1 i 3 rozporządzenia, obliguje dostawcę udzielającego premii do wystawienia faktury korygującej. W związku z tym, w przedstawionym stanie faktycznym, wystawiona przez Wnioskodawcę nota księgowa nie jest właściwym dowodem dla udokumentowania premii pieniężnej otrzymanej przez Wnioskodawcę.

Odnośnie natomiast drugiej z wymienionych sytuacji stwierdzić należy, iż wypłacane Wniskodawcy wynagrodzenie w związku ze świadczeniem określonych usług na rzecz poducenta (dostawcy) stanowi wynagrodzenie za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy, które podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i wobec tego winno być udokumentowane fakturą VAT, wystawioną przez Zainteresowanego w oparciu o w/w przepisy ustawy o podatku od towarów i usług.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnego w sytuacji przedstawionej w opisie stanu faktycznego. Interpretacja ta nie dotyczy natomiast skutków podatkowych wypłacenia opisanej premii pieniężnej przez kontrahenta Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków prawnych, o których mowa w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa, dla kontrahenta Wnioskodawcy wypłacającego te premie.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Niniejszą interpretacją rozstrzygnięto wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług. Natomiast w kwestii dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych wydane zostało odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj