Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-627/11/BW
z 5 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-627/11/BW
Data
2011.09.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
pomoc społeczna
zapłata


Istota interpretacji
Zastosowanie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przez Wnioskodawcę.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 maja 2011r. (data złożenia osobiście w siedzibie tut. organu 26 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 30 sierpnia 2011r. znak:... (data złożenia osobiście w siedzibie tut. organu 30 sierpnia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przez Wnioskodawcę– jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 maja 2011r. złożony został ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 30 sierpnia 2011r. znak: ... (data złożenia osobiście w siedzibie tut. organu 30 sierpnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 sierpnia 2011r. znak: IBPP2/443-627/11/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (Ośrodek Pomocy Społecznej) jest gminną jednostką organizacyjną pomocy społecznej, w skład której wchodzą takie jednostki jak: Dom Pomocy Społecznej Ośrodek Dziennego Pobytu, Świetlica Profilaktyczno-Wychowawcza. Każda z wymienionych jednostek posiada odrębny NIP, Regon oraz budżet, a za realizację zadań i organizację pracy odpowiadają ich kierownicy. Zgodnie z § 6 ust. 1 Statutu Wnioskodawcy, Dom Pomocy Społecznej, Ośrodek Dziennego Pobytu oraz Świetlica na zewnątrz jest reprezentowana przez Dyrektora Ośrodka Pomocy Społecznej. Dyrektor nadzoruje i koordynuje pracę jednostek Systemu zapewniając obsługę prawną, kadrową, w zakresie księgowości, bhp, zamówień publicznych, obsługi administracyjnej, techniczno-gospodarczej oraz transportu. Wpłaty pensjonariuszy za pobyt w DPS, odpłatności za usługi opiekuńcze w Ośrodku Pomocy Społecznej oraz wpłaty z Ośrodka Dziennego Pobytu są wpłacane do kasy Ośrodka Pomocy Społecznej, a następnie przekazywane przez kasjera na konto podstawowe Wnioskodawcy. Wpłaty te jako dochód są odprowadzane do jednostki nadrzędnej tj. Urzędu Gminy. Jednakże wszystkie operacje bankowe dotyczące powyższych odpłatności prowadzone są na jednym koncie bankowym Wnioskodawcy. W systemie finansowo-księgowym prowadzona jest analityka odpłatności dla każdej jednostki organizacyjnej. Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT a jako jednostka budżetowa ma nietypową strukturę organizacyjną.

Natomiast w ww. piśmie z dnia 30 sierpnia 2011r. znak: ... Wnioskodawca wskazał:

Zgodnie z treścią Statutu Wnioskodawcy stanowiącym załącznik do Uchwały Rady Miejskiej, a w szczególności § 3 tego Statutu Wnioskodawca jest jednostką koordynującą i nadzorującą w ramach Systemu Pomocy Społecznej działalność wymienionych we wniosku jednostek, tzn:

  • Domu Pomocy Społecznej,
  • Ośrodka Dziennego Pobytu,
  • Świetlicy Profilaktyczno-Wychowawczej.

Konsekwencją takiej struktury organizacyjnej jest fakt, że Wnioskodawca nadzoruje i koordynuje prace jednostek Systemu, dodatkowo Wnioskodawca zapewnia obsługę w/w jednostek w zakresie księgowości, obsługi prawnej, kadrowej, bhp, zamówień publicznych, obsługi administracyjnej, techniczno-gospodarczej i transportu oraz reprezentuje je na zewnątrz przed organami Gminy i w sprawach związanych z zawieraniem i rozwiązywaniem umów cywilno-prawnych.

W związku z obsługą finansowo-księgową przez Wnioskodawcę jednostki te przed organem podatkowym reprezentuje Wnioskodawca.

Jednostki należące do Systemu są odrębnymi jednostkami budżetowymi, każda z tych jednostek ma swój własny Statut, nadany Uchwałą Rady Miejskiej oraz numer REGON.

Jako odrębne jednostki budżetowe uzyskały odrębne numery NIP na podstawie ustawy z dnia 13 października 1995r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. Nr 142, poz.702 z późn. zmianami). Dodatkowo na podstawie interpretacji Naczelnika Urzędu Skarbowego podmioty te muszą posiadać (i posługiwać się w tym zakresie) własnym numerem NIP oraz podlegają odrębnej rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług.

W przypadku usług świadczonych przez Dom Pomocy Społecznej na podstawie ustawy o pomocy społecznej, decyzje o skierowaniu, umieszczeniu i odpłatności za te usługi wydaje Wnioskodawca, umowy z ponoszeniem opłat za pobyt w Domu Pomocy Społecznej przez członków rodziny zawiera również Wnioskodawca.

Na usługi świadczone przez Ośrodek Dziennego Pobytu na podstawie ustawy o pomocy społecznej, decyzje wydaje Wnioskodawca.

Usługi w Świetlicy Profilaktyczno-Wychowawczej są świadczone nieodpłatnie.

Sam Wnioskodawca świadczy usługi opiekuńcze zgodnie z art. 50 ustawy o pomocy społecznej (Dz. U. 2004r Nr 64 poz.593 z późn. zmianami) na podstawie decyzji Wnioskodawcy. Usługi opiekuńcze oraz specjalistyczne usługi opiekuńcze są świadczone na rzecz osób, które z powodu wieku, choroby lub innych przyczyn wymagają pomocy innych osób, a są jej pozbawione. Specjalistyczne usługi opiekuńcze są przyznawane osobom, w stosunku do których konieczne jest uwzględnienie przy usłudze szczególnych potrzeb wynikających z rodzaju schorzeń lub niepełnosprawności i świadczone muszą być przez osoby ze specjalistycznym przygotowaniem zawodowym.

U Wnioskodawcy dokonywane są wpłaty odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, w Ośrodku Dziennego Pobytu dokonywane są wpłaty odpłatności za wyżywienie dzieci i pensjonariuszy, w Domu Pomocy Społecznej dokonywane są wpłaty odpłatności za pobyt pensjonariuszy.

Wnioskodawca i obsługiwane jednostki w ramach Systemu Pomocy Społecznej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 oraz art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zmianami) korzysta ze zwolnienia z obowiązku rejestracji oraz ze zwolnienia wykonywanych usług wymienionych w załączniku nr 4 do ustawy, czyli ex 85 -Usługi w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, z wyłączeniem usług weterynaryjnych (PKWiU 85.2). Jednostki wykonują wyłącznie usługi zwolnione, tylko Ośrodek Dziennego Pobytu świadczy dodatkowo usługi opodatkowane w zakresie wynajmu, dzierżawy sprzętu i odpłatności za media (zmniejszenie kosztów utrzymania obiektu) udokumentowane rachunkami na rzecz firmy, która jest instytucją ochrony zdrowia. Wartość tej sprzedaży w 2010r. wyniosła 17.762,40 zł., co stanowi 9% ogółu sprzedaży. Tak więc żadna z tych jednostek nie przekroczyła w 2010r. wartości sprzedaży opodatkowanej, tj. kwoty 150.000,00 zł.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił:

  1. wpłata odpłatności za pobyt pensjonariusza w Domu Pomocy Społecznej, odpłatności za pobyt w Ośrodku Dziennego Pobytu oraz odpłatności za usługi opiekuńcze w Ośrodku Pomocy Społecznej dokonywana jest na jedno konto bankowe lub do jednej kasy Ośrodka Pomocy Społecznej, natomiast Świetlica świadczy usługi nieodpłatnie. Jednakże prowadzona analityka umożliwia podział na poszczególne jednostki tak do rachunku bankowego jak i kasy,
  2. z ewidencji analitycznej i dowodów dokumentujących wpłaty odpłatności jednoznacznie wynika, jakich transakcji, w jakiej wysokości, od kogo i pod jaką datą dokonano wpłaty oraz na rzecz której jednostki,
  3. w żadnej wymienionej jednostce do tej pory nie były stosowane kasy rejestrujące, tak więc nie było ewidencjonowanych wpłat za pobyt pensjonariuszy i opiekę przed dniem 1 stycznia 2011 roku za pomocą kasy rejestrującej,
    1. wartość wpłat za pobyt w Domu Pomocy Społecznej w 2010 roku wynosi 394.100,43 zł
    2. wartość wpłat za pobyt w Ośrodku Dziennego Pobytu w 2010 roku wynosi 178.793,31 oraz wartość z wynajmu 17.762,40 zł
    3. wartość wpłat za odpłatności usług opiekuńczych w Ośrodku Pomocy Społecznej w 2010 roku wynosi 60.129,01 zł,
    1. w Domu Pomocy Społecznej ogółem w 2010 roku było:
      -115 transakcji wykonanych poprzez bank
      -85 transakcji wykonanych w kasie
      -ogółem w 2010 roku z pobytu korzystało średnio 17 osób,.
    2. w Ośrodku Dziennego Pobytu ogółem było:
      -13 transakcji wykonanych poprzez bank
      -110 transakcji wykonanych w kasie
      -ogółem w 2010 roku z pobytu korzystało średnio 138 osób,
    3. w Ośrodku Pomocy Społecznej ogółem w 2010 roku było:
      -2 transakcje wykonane poprzez bank
      -181 transakcji wykonanych w kasie
      -ogółem w 2010 roku z usług korzystało średnio 67 osób,
  4. świadczenia za pobyt pensjonariusza w Domu Pomocy Społecznej za pobyt w Ośrodku Dziennego Pobytu oraz odpłatności za usługi opiekuńcze w Ośrodku Pomocy Społecznej nie są dokumentowane wystawieniem faktury VAT, gdyż podmioty te nie są płatnikami podatku VAT.
  5. wszystkie wymienione jednostki posiadają inny adres.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy i w której jednostce, w świetle przepisów rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010 r. Nr 138, poz.930) i przedstawionego stanu faktycznego powinniśmy stosować kasę rejestrującą...

Stanowisko Wnioskodawcy:

Obowiązek rejestracji sprzedaży jest powiązany z określoną prawnie kategorią zdarzenia podatkowego, jakim jest „obrót i kwota podatku należnego". Oznacza to dla Wnioskodawcy, że przy wykonywaniu wyłącznie czynności zwolnionych od podatku nigdy nie powstanie związana z nimi kwota podatku należnego a więc nie będzie miał do czynienia z sytuacją przewidzianą w art. 111 ustawy VAT, w którym mowa jest o „prowadzeniu ewidencji obrotu i kwot podatku należnego”. Zapis tego artykułu wskazuje na konieczność wystąpienia obu członów zadania jednocześnie. Tymczasem w przypadku usług świadczonych przez Dom Pomocy Społecznej oraz usług opiekuńczych Ośrodka Pomocy Społecznej zwolnionych od podatku VAT jak wcześniej podkreślono nie powstaje związana z nimi kwota podatku należnego. W tej sytuacji sprzedaż usług w Domu Pomocy Społecznej i Ośrodku Pomocy Społecznej nie jest objęte obowiązkiem rejestracji za pomocą kasy rejestrującej.

Sprzedaż usług w Domu Dziennego Pobytu jest również sprzedażą zwolnioną z podatku VAT, jednakże świadczenie dodatkowo usług w zakresie wynajmu, dzierżawy i kosztów mediów wymienionych w poz. 24 załącznika do rozporządzenia - ex 68.20.1 -wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi, których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami. W przypadku Wnioskodawcy, z uwagi na to, że nie jest płatnikiem podatku VAT, zaszłości te są dokumentowane rachunkami. Ponadto w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku stosowania kas, zwalnia się do dnia 31 grudnia 2012r. podmioty, których sprzedaż opodatkowana w stosunku do sprzedaży ogółem nie przekracza 80% (a w tym przypadku jest to tylko 9%).

W świetle powyższego oraz w związku ze specyficzną strukturą organizacyjną Ośrodka Pomocy Społecznej i jednostek obsługiwanych w ramach Systemu Pomocy Społecznej reprezentowanych przez Wnioskodawcę a także, że wszystkie transakcje są prawidłowo i wyczerpująco udokumentowane, Wnioskodawca uważa, że nie ma obowiązku stosowania kas fiskalnych w żadnej z wymienionych jednostek.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Wstępnie Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach zauważa, iż w ww. piśmie z dnia 30 sierpnia 2011r. znak: ... Wnioskodawca przeredagował i uzupełnił opis sprawy, przeredagował pytanie oraz uzupełnił własne stanowisko w sprawie w porównaniu do treści zawartych we wniosku o interpretację indywidualną z dnia 25 maja 2011r. Ponieważ ww. pismo Wnioskodawcy z dnia 30 sierpnia 2011r. znak:... było konsekwencją wezwania tut. organu z dnia 19 sierpnia 2011r. znak: IBPP2/443-627/11/BW do uzupełnienia przedmiotowego wniosku, przyjęto, że pytanie i własne stanowisko przedstawione w tym właśnie piśmie są ostateczne i w tej wersji zostały one przywołane powyżej.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054) zwanej dalej również ustawą o VAT.

Zgodnie z ww. przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy o VAT, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Z kolei, w myśl z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

W art. 111 ust. 8 ww. ustawy o VAT zawarto upoważnienie Ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia, w drodze rozporządzenia, na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określenia warunków korzystania ze zwolnienia, mając na względzie interes publiczny w szczególności sytuację budżetu państwa.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2011r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

I tak, stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwolniono z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

W poz. 34 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:

  1. każde świadczenie usługi dokonywane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;
  2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 20.

Natomiast w poz. 37 ww. załącznika wskazano świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła, przy czym powyższe nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.

Ponadto w myśl z § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. zwolniono z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zgodnie zaś z ust. 6 tego przepisu, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Jak wynika z ww. przepisów ze zwolnień od prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących można skorzystać np.:

  • przy osiągnięciu obrotów (za rok ubiegły) poniżej 40.000 zł (§ 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia),
  • przy realizacji niewielkiej liczby transakcji (poniżej 50), ale tylko pod warunkiem dokumentowania tych transakcji wystawianą fakturą (§ 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 34 zał. do rozporządzenia) oraz
  • przy świadczeniu usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo – kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła (§ 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika do rozporządzenia).

Należy tutaj także wskazać, że zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a cyt. wyżej rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zwolnione z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011r. zostały czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Natomiast na podstawie § 2 pkt 2 obowiązującego do dnia 31 grudnia 2010r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797) zwolniona z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących została sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. W poz. 26 tego załącznika wymieniono świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85).

W myśl § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (DZ. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. obowiązywała Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.), według której usługi w zakresie opieki społecznej klasyfikowało się do grupowania 85.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że od dnia 1 maja 2011r. nie korzystają ze zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej między innymi usługi w zakresie opieki społecznej - sklasyfikowane pod symbolem PKWiU 85 według obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010r. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż w niniejszej interpretacji przedmiotem rozstrzygnięcia będzie jedynie kwestia zastosowanie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przez Wnioskodawcę (tj. Ośrodek Pomocy Społecznej).

Natomiast w zakresie zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących przez Dom Pomocy Społecznej, Ośrodek Dziennego Pobytu oraz Świetlicę Profilaktyczno-Wychowawczą będzie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że

  1. wpłata odpłatności za usługi opiekuńcze w Ośrodku Pomocy Społecznej dokonywana jest na jedno konto bankowe lub do jednej kasy Ośrodka Pomocy Społecznej,
  2. z ewidencji analitycznej i dowodów dokumentujących wpłaty odpłatności jednoznacznie wynika, jakich transakcji, w jakiej wysokości, od kogo i pod jaką datą dokonano wpłaty.
  3. w Ośrodku Pomocy Społecznej do tej pory nie były stosowane kasy rejestrujące, tak więc wpłaty za opiekę przed dniem 1 stycznia 2011 roku nie były ewidencjonowane za pomocą kasy rejestrującej,
  4. wartość wpłat za odpłatności usług opiekuńczych w Ośrodku Pomocy Społecznej w 2010 roku wynosi 60.129,01 zł,
  5. w Ośrodku Pomocy Społecznej ogółem w 2010 roku były:
    • 2 transakcje wykonane poprzez bank
    • 181 transakcji wykonanych w kasie
    • ogółem w 2010 roku z usług korzystało średnio 67 osób,
  6. odpłatności za usługi opiekuńcze w Ośrodku Pomocy Społecznej nie są dokumentowane wystawieniem faktury VAT, gdyż podmiot ten nie jest płatnikiem podatku VAT.

Jak zatem wynika z opisu sprawy w przypadku Wnioskodawcy:

  1. obrót w 2010r (z tytułu wpłat za usługi opiekuńcze) przekroczył 40.000 zł,
  2. liczba transakcji w 2010r. była większa niż 50, a ponadto transakcje te nie były dokumentowane fakturami.

W tym stanie rzeczy mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa, stwierdzić należy, że Wnioskodawca nie spełnia warunków do zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących na podstawie ww. przepisu § 3 ust. 1 pkt 2 oraz przepisu § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 34 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Należy tutaj jednakże ponownie powołać przepis § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z pozycją 37 załącznika do ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w świetle którego prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej i z ewidencji oraz dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji wpłata dotyczyła. Powyższe nie dotyczy jednakże podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych czynności przed dniem 1 stycznia 2011r.

Mając na uwadze ww. przepis oraz przedstawiony we wniosku opis sprawy należy stwierdzić, iż w przypadku Wnioskodawcy zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji wpłat (za usługi opiekuńcze), będzie dotyczyło tych wpłat które w całości dokonywane są poprzez bank (na rachunek bankowy Wnioskodawcy) pod warunkiem, że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej transakcji zapłata dotyczyła.

Natomiast te wpłaty, które dokonywane są w kasie (gotówką) winny być ewidencjonowane przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W konsekwencji powyższego stwierdzić należy, że Wnioskodawca również nie spełnia warunków do zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących na podstawie ww. przepisu § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Tut. organ pragnie zauważyć, iż jak wynika z ww. przepisu art. 111 ust. 1 ustawy o VAT zamiarem ustawodawcy jest objęcie obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wszystkich podatników dokonujących sprzedaży na rzecz konkretnych nabywców, a mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych bez względu na to czy dokonywane transakcje podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i czy są dokonywane przez podatników będących podatnikami czynnymi podatku od towarów i usług. Czynnikiem warunkującym obowiązek ewidencjonowania obrotów za pomocą kas rejestrujących przez podatnika podatku VAT jest sprzedaż na rzecz określonych podmiotów, a nie status podatnika jako „podatnika VAT czynnego” lub „podatnika VAT zwolnionego”, bowiem zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zatem opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przedmiotowy obowiązek dotyczy bowiem również sytuacji, gdy czynności sprzedaży są zwolnione od podatku lub wykonuje je podatnik zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

Wypada w tym miejscu wskazać, iż w § 5 cyt. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r ustawodawca wskazał, że podatnicy, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy (tj. wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub art. 113 ust. 9 ustawy o VAT), osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku od towarów i usług.

Należy w tym miejscu także wskazać, że zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji pryz zastosowaniu kas rejestrujących zwolniono z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług wymienionych w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia, jeżeli w poprzednim roku podatkowym, udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności, określonej w art. ust. 1 ustawy, był wyższy niż 80%.

Zauważa się, iż Wnioskodawca nie wykazał aby jego czynności były wymienione w poz. 1-32 załącznika do rozporządzenia.

Tak więc w przedmiotowej sprawie nie można również zastosować zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie ww. przepisu § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r.

Mając na względzie powyższe, stanowisko Wnioskodawcy, że nie ma obowiązku stosowania kas fiskalnych, należało uznać za nieprawidłowe.

Zauważa się, iż tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga kwestii zwolnienia od podatku od 1 stycznia 2011r. świadczonych przez Wnioskodawcę usług w zakresie pomocy społecznej, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Ponadto należy wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ww. ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego. Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj