Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-239/11-6/IR
z 3 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-239/11-6/IR
Data
2011.10.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
odpady (śmieci)
opodatkowanie
preferencyjna stawka amortyzacji
stawki podatku
usługi specjalistyczne


Istota interpretacji
Skoro w zakres świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wchodzi demontaż oraz transport azbestu (natomiast usługa nie obejmuje bezpośrednio unieszkodliwienia odpadu) to stanowi ona usługę kompleksową, polegającą na zbieraniu odpadu niebezpiecznego. Przy czym o ile usługa zbierania odpadów niebezpiecznych została prawidłowo zaklasyfikowana przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 38.12.12.0 - „Usługi związane ze zbieraniem pozostałych niebezpiecznych odpadów przemysłowych” to stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 146 załącznika nr 3 podlega opodatkowaniu stawką 8%.



Wniosek ORD-IN 170 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.), uzupełnionym pismami: z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.) i z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki opodatkowania kompleksowej usługi obejmującej demontaż i transport azbestu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki opodatkowania kompleksowej usługi obejmującej demontaż i transport azbestu.

Wniosek uzupełniono pismami z dnia 24 sierpnia 2011 r. i 21 września 2011 r. poprzez doprecyzowanie stanu faktycznego.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Przedmiotem firmy Wnioskodawcy jest m. in. świadczenie usług w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów. Firma posiada decyzje na transport i zbieranie odpadów. Usługi te mieszczą się w dziale 38 PKWiU – usługi związane ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów, odzysk surowców.

W skład wykonywanych usług wchodzi transport i zagospodarowanie odpadu. Firma własnymi środkami transportu jedzie do klienta i odbiera odpad, następnie wywozi na składowisko odpadów. W ostatnim czasie do firmy Wnioskodawcy wpłynęło wiele ofert od Gmin na kompleksowe usługi unieszkodliwienia azbestu (odpad niebezpieczny) gdzie dodatkowo uwzględniono demontaż pokryć dachowych z budynków gospodarczych i mieszkalnych zawierających azbest.

W skład usługi wchodzi:

  • demontaż i pakowanie płyt azbestowych z budynków mieszkalnych i gospodarczych,
  • załadunek i transport azbestu,
  • unieszkodliwienie azbestu.

Ww. usługa polega na tym, iż Wnioskodawca jedzie własnym środkiem transportu pod wskazany adres przez Gminę, demontuje dach z płyt azbestowych, układa na paletach płyty, zabezpiecza folią, nakleja nalepki, iż paleta zawiera odpad niebezpieczny, następnie wywozi na składowisko odpadów. Końcowym efektem takich usług jest w każdym przypadku usunięcie odpadu, zatem wszystkie czynności podjęte w celu doprowadzenia do uzyskania tego efektu mieszczą się w grupowaniu 38. Na przedmiotową usługę firma Wnioskodawcy stosuje obniżoną stawkę 8% nie rozgraniczając czy demontaż dotyczy budynku gospodarczego, czy mieszkalnego.

W piśmie z dnia 24 sierpnia 2011 r. (data wpływu 26 sierpnia 2011 r.), stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. W roku 2003 firma Wnioskodawcy zwróciła się do Urzędu Statystycznego o zakwalifikowanie świadczonych usług, w załączeniu kserokopia pisma. Obecnie w oparciu o rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), przedmiotowe usługi świadczone przez Wnioskodawcę mieszczą się zdaniem Zainteresowanego w grupowaniu:

  • 38.12.12.0 – usługi związane ze zbieraniem pozostałych niebezpiecznych odpadów przemysłowych, poz. 146 załącznik nr 3 do ustawy o VAT,
  • 49.41.15.0 transport drogowy pojazdami przeznaczonymi do przewozu towarów masowych suchych,
  • 43.91.19.0 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych prac dekarskich.

Z kolei w piśmie z dnia 21 września 2011 r. (data wpływu 26 września 2011 r.) Wnioskodawca informuje, iż przedmiotowa usługa nie obejmuje bezpośrednio unieszkodliwienia odpadu przez firmę Wnioskodawcy z uwagi na fakt, że Zainteresowany nie posiada składowiska odpadów. Odpady zwierające azbest Wnioskodawca wywozi na składowisko odpadów niebezpiecznych do firmy, z którą podpisał umowę (w załączeniu umowa na składowanie odpadów zawierających azbest). Jednakże wykonując usługi na rzecz kontrahentów Wnioskodawca zobowiązuje się do unieszkodliwienia odpadów.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

Czy kompleksowa usługa w skład, której wchodzi demontaż azbestu z budynku gospodarczego podlega stawce 8%... Czy z kompleksowej usługi należy wyodrębnić demontaż z budynków gospodarczych i klasyfikować jako roboty budowlano – montażowe stosując stawkę 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności wykonywane przez firmę stanowią odpłatne świadczenie usług art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W art. 5a postanowiono, że towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zdaniem Wnioskodawcy opierając się na zasadach metodycznych PKWiU, należy ustalić która z wykonywanych czynności nadaje usłudze zasadniczy charakter oraz jaki jest końcowy efekt usługi. Niewątpliwie kontrahenci oczekują, że w wyniku działania firmy Wnioskodawcy zostanie usunięty odpad.

Kompleksowa usługa polegająca na usunięciu odpadów z budynków gospodarczych polega na ciągu zdarzeń, gdzie końcowym efektem jest unieszkodliwienie odpadów, zatem mieszczą się w grupowaniu PKWiU 38 – usługi związane ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwieniem odpadów. Decydujące znaczenie w kompleksowej usłudze ma fakt usunięcia odpadów, a nie roboty budowlano-montażowe w budynkach gospodarczych sklasyfikowane w dziale PKWiU 41, które obejmują między innymi prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odnową, remontem i konserwacją już istniejących budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oraz budowli i prac związanych z inżynierią lądową i wodną.

W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3, poz. 146 stawka podatku VAT wynosi 8%. Mając na uwadze powyższe, opisana kompleksowa usługa powinna być objęta stawką VAT 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 – w świetle art. 7 ust. 1 ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…) – art. 8 ust. 1 ustawy.

Zgodnie z brzmieniem obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W myśl art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Ustawa wprowadza także obniżone stawki podatku oraz zwolnienia od podatku. I tak zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Należy mieć na uwadze, iż na podstawie art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku:

  1. o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Pod poz. 146 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione „Usługi związane ze zbieraniem odpadów niebezpiecznych” symbol PKWiU - 38.12.1.

Stosownie do § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), do celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Zatem z dniem 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU) z 2008 r., wprowadzoną ww. rozporządzeniem.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Przedmiotem działalności Zainteresowanego posiadającego decyzje na transport i zbieranie odpadów jest m. in. świadczenie usług w zakresie wywozu i zagospodarowania odpadów. Usługi te mieszczą się w dziale 38 PKWiU – usługi związane ze zbieraniem, przetwarzaniem i unieszkodliwianiem odpadów, odzysk surowców. W skład wykonywanych usług wchodzi transport i zagospodarowanie odpadu. Firma własnymi środkami transportu jedzie do klienta i odbiera odpad, następnie wywozi go na składowisko odpadów. Wnioskodawca otrzymał wiele ofert od Gmin na kompleksowe usługi unieszkodliwienia azbestu (odpad niebezpieczny) gdzie dodatkowo uwzględniono demontaż pokryć dachowych z budynków gospodarczych i mieszkalnych zawierających azbest. W skład przedmiotowej usługi wchodzi: demontaż i pakowanie płyt azbestowych z budynków mieszkalnych i gospodarczych, załadunek i transport azbestu oraz unieszkodliwienie azbestu. Przedmiotowa usługa polega na tym, iż Wnioskodawca jedzie własnym środkiem transportu pod wskazany adres przez Gminę, demontuje dach z płyt azbestowych, układa na paletach płyty, zabezpiecza folią, nakleja nalepki, iż paleta zawiera odpad niebezpieczny, następnie wywozi na składowisko odpadów. Końcowym efektem takich usług jest w każdym przypadku usunięcie odpadu.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał, iż świadczone usługi mieszczą się w grupowaniu:

  • 38.12.12.0 – usługi związane ze zbieraniem pozostałych niebezpiecznych odpadów przemysłowych ( poz. 146 załącznika nr 3 do ustawy),
  • 49.41.15.0 transport drogowy pojazdami przeznaczonymi do przewozu towarów masowych suchych,
  • 43.91.19.0 – roboty związane z wykonywaniem pozostałych prac dekarskich.

Nadto doprecyzował, iż przedmiotowa usługa nie obejmuje bezpośrednio unieszkodliwienia odpadu przez firmę Wnioskodawcy z uwagi na fakt, że Zainteresowany nie posiada składowiska odpadów. Odpady zawierające azbest Wnioskodawca wywozi na składowisko odpadów niebezpiecznych do firmy, z którą podpisał umowę. Jednakże wykonując usługi na rzecz kontrahentów Wnioskodawca zobowiązuje się do unieszkodliwienia odpadów.

Wątpliwość Wnioskodawcy dotyczy kwestii jaką stawką podatku należy opodatkować kompleksową usługę oraz czy z kompleksowej usługi należy wyodrębnić demontaż azbestu z budynków gospodarczych i klasyfikować jako roboty budowlano – montażowe stosując stawkę 23%...

Podkreślić w tym miejscu należy, iż przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług oraz regulacje Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego sytemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 347, str. 1 ze zm.) nie regulują kwestii czynności złożonych. Jednakże, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podatkiem VAT oraz na podstawie polskiego i europejskiego orzecznictwa można stwierdzić, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność nie powinno być sztucznie dzielone. W przypadku gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący.

Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności, a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż skoro w zakres świadczonej przez Wnioskodawcę usługi wchodzi demontaż oraz transport azbestu (natomiast usługa nie obejmuje bezpośrednio unieszkodliwienia odpadu) to stanowi ona usługę kompleksową, polegającą na zbieraniu odpadu niebezpiecznego. Przy czym o ile usługa zbierania odpadów niebezpiecznych została prawidłowo zaklasyfikowana przez Wnioskodawcę do grupowania PKWiU 38.12.12.0 - „Usługi związane ze zbieraniem pozostałych niebezpiecznych odpadów przemysłowych” to stosownie do art. 41 ust. 2 ustawy, w związku z art. 146a pkt 2 ustawy i poz. 146 załącznika nr 3 podlega opodatkowaniu stawką 8%.

Tym samym odpowiedź na drugie pytanie Wnioskodawcy jest bezprzedmiotowa.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe jednak należy zauważyć, że niniejsza interpretacja zawiera ocenę stanowiska Wnioskodawcy z uwzględnieniem informacji zawartej w piśmie z dnia 21 września 2011 r., iż przedmiotowa usługa nie obejmuje bezpośrednio unieszkodliwienia odpadu.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie należy podkreślić, że obowiązek przedstawienia organom podatkowym prawidłowej klasyfikacji dla sprzedawanych towarów lub świadczonych usług należy do podatnika, który ponosi również odpowiedzialność za nieprawidłowo dokonaną klasyfikację. Wskazuje się, że tut. organ nie jest uprawniony do klasyfikacji towarów i usług, ani też weryfikacji wskazanych przez Wnioskodawcę klasyfikacji, w związku z tym, niniejszej odpowiedzi udzielono wyłącznie przy założeniu, że grupowanie wskazane przez Wnioskodawcę w stanie faktycznym jest prawidłowe.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem tut. Organ w związku z § 2 i § 5a ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o stan faktyczny w nim przedstawiony.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, ul. M.C. Skłodowskiej 40, 20-029 Lublin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj