Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/2/415-386/11/NG
z 1 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/2/415-386/11/NG
Data
2011.07.01



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
cele mieszkaniowe
kredyt
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
Czy wnioskodawczyni może odliczyć spłacone kredyty, zakup mieszkania w dniu 02 października 2006r., doliczyć rachunki za zakup materiałów przed sprzedażą mieszkania zakupionego 02 października 2006r., których dokonywała z kredytów, przy wypełnianiu PIT-23 z tytułu sprzedaży tego mieszkania?
Czy wnioskodawczyni może być zwolniona z uiszczenia 10% podatku od sprzedaży mieszkania zakupionego w dniu 02 października 2006r., gdyż w ogólnym rozliczeniu zakupiła i wyremontowała go z pobranych kredytów?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że Pani stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 marca 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 22 marca 2011r.), uzupełnionym w dniach 30 maja i 02 czerwca 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lokalu mieszkalnego – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 marca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży lokalu mieszkalnego.

W związku z brakami formalnymi, pismem z dnia 24 maja 2011r. Znak: IBPBII/2/415-386/11/NG wezwano wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku. Uzupełnienia dokonano w dniach 30 maja i 02 czerwca 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni we wrześniu 2006r. sprzedała mieszkanie, w którym mieszkała wraz z lokatorami. Lokatorzy zgodzili się na opuszczenie lokalu po sprzedaży pod warunkiem, że wnioskodawczyni zabezpieczy im we wskazanej przez nich miejscowości lokale. Ww. mieszkanie zostało przez wnioskodawczynię zakupione w dniu 04 października 2002r. Wnioskodawczyni w dniu 02 października 2006r. kupiła inne mieszkanie, które następnie sprzedała w dniu 28 kwietnia 2009r., w tym samym dniu wnioskodawczyni zakupiła dom.

Mieszkanie zakupione w 2002r. było obciążone kredytem hipotecznym zaciągniętym na jego remont i modernizację. W chwili sprzedaży zadłużenie wynosiło 62 820 zł. Cenę sprzedaży wnioskodawczyni uzgodniła w wysokości 250 000 zł, odliczając spłatę kredytu wnioskodawczyni otrzymała ze sprzedaży 187 180 zł.

Aby wyremontować i zmodernizować mieszkanie zakupione w 2006r. oraz dom wnioskodawczyni zaciągnęła kredyty łącznie w wysokości 101 794 zł. Wnioskodawczyni, wystąpiła do Banków o kredyt mieszkaniowy, ale z uwagi na wiek nie udzielono jej ww. kredytów. Wnioskodawczyni zaciągnęła kredyty na remont i modernizację w Banku A w dniu 11 grudnia 2006r. oraz 03 marca 2008r., Banku B w dniu 25 marca 2008r., Banku C w dniu 03 kwietnia 2008r., Spółdzielczej Kasie Oszczędnościowo-Kredytowej w dniu 07 marca 2007r., Banku D w dniu 18 czerwca 2008r., Banku E w dniu 26 marca 2008r.

Na koniec 2008r. dochody wnioskodawczyni zmniejszyły się, zaczęły powstawać zadłużenia w czynszu i spłatach kredytu. Wspólnota powiadomiła wnioskodawczynię, że wystąpi do Sądu, Banki z kolei powiadomiły wnioskodawczynię, że przystąpią do windykacji. W styczniu 2009r. wnioskodawczyni straciła płynność finansową i nie była w stanie spłacać rat i czynszu. Wnioskodawczyni musiała sprzedać mieszkanie zakupione w dniu 02 października 2006r. aby uregulować długi we wspólnocie mieszkaniowej i spłacić w Bankach kredyty w całości.

Po sprzedaży mieszkania wnioskodawczyni spłaciła kredyty zaciągnięte na remonty i zakup ww. nieruchomości oraz czynsz, na który w dniach przed sprzedażą zaciągnęła kredyt w Providencie, albowiem mieszkanie do sprzedaży nie mogło być zadłużone.

Za sprzedaż mieszkania nabytego w dniu 02 października 2006r. wnioskodawczyni uzyskała kwotę 140 000 zł.

Uzyskany przychód ze sprzedaży obu lokali i zaciągniętych kredytów wyniósł 411 062,24 zł, natomiast wydatki poniesione na zakup nowych nieruchomości, spłatę kredytów, koszty remontów wyniosły 419 248,70 zł. Zatem różnica wynosi minus 8 186,46 zł.

Wnioskodawczyni wskazała, że wniosek dotyczy mieszkania zakupionego w październiku 2006r., sprzedanego następnie w kwietniu 2009r., które nie zostało jeszcze rozliczone w PIT-23, natomiast mieszkanie sprzedane 11 lipca 2006r. zostało rozliczone, albowiem miedzy datą jego nabycia tj. 04 października 2002r. a datą sprzedaży – 11 lipca 2006r. nie upłynęło 5 lat.

Wnioskodawczyni wskazała także, że z transakcji sprzedaży mieszkania nabytego w październiku 2006r. wnioskodawczyni nie uzyskała żadnego dochodu, gdyż cały przychód przeznaczyła na remont i modernizację mieszkania zakupionego w dniu 02 października 2006r. oraz domu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wnioskodawczyni może odliczyć spłacone kredyty, zakup mieszkania w dniu 02 października 2006r., doliczyć rachunki za zakup materiałów przed sprzedażą mieszkania zakupionego 02 października 2006r., których dokonywała z kredytów, przy wypełnianiu PIT-23 z tytułu sprzedaży tego mieszkania...

Czy wnioskodawczyni może być zwolniona z uiszczenia 10% podatku od sprzedaży mieszkania zakupionego w dniu 02 października 2006r., gdyż w ogólnym rozliczeniu zakupiła i wyremontowała go z pobranych kredytów...

Zdaniem wnioskodawczyni - ponieważ w ogólnym rozliczeniu nie uzyskała żadnych dochodów, a wydała więcej o 19 138 zł od zaciągniętych kredytów (taką kwotę podaje wnioskodawczyni w uzupełnieniu wniosku, natomiast w samym wniosku wnioskodawczyni wskazała, ze przedmiotowa różnica wynosi 8 186,46 zł) – ma prawo być zwolniona z uiszczenia podatku od sprzedaży mieszkania zakupionego w dniu 02 października 2006r., gdyż wcześniej nim nastąpiła sprzedaż, poniosła koszty na zakup i remont ww. nieruchomości, które pokryła z zaciągniętych kredytów. To zdaniem wnioskodawczyni oznacza, że z uwagi na większe wydatki niż dochód winna być zwolniona z podatku.

Wnioskodawczyni wskazuje ponadto, że zwolnienie jej z podatku ze sprzedaży mieszkania umożliwiłoby wnioskodawczyni spłatę kredytu, który pozostał w wysokości 9 200 zł.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam co następuje.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodu jest, z zastrzeżeniem ust. 2, odpłatne zbycie:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów

-jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje generalną zasadę, iż sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie - nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany z odpłatnego zbycia nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.

W przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że mieszkanie zakupione przez wnioskodawczynię w dniu 02 października 2006r. zostało sprzedane w dniu 28 kwietnia 2009r., tj. przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Dokonując zatem oceny skutków sprzedaży przedmiotowego mieszkania należy stosować przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2006r. Zgodnie bowiem z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 ze zm.) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do 31 grudnia 2006 r. stosuje się zasady określone w tej ustawie w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2007r.

I tak zgodnie z brzmieniem art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Na podstawie art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. podatek od przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)–c) powołanej ustawy ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu.

Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w terminie płatności podatku podatnik jest obowiązany złożyć deklarację według ustalonego wzoru (PIT-23), chyba że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r.

W tym miejscu należy zauważyć, że jak sama wnioskodawczyni wskazała dokonała rozliczenia przychodu z tytułu odpłatnego zbycia mieszkania zakupionego w 2002r., które zostało przez wnioskodawczynię sprzedane w 2006r. Powyższe oznacza, że wnioskodawczyni nie może sumować dokonanych przez siebie transakcji czyli przychodu ze sprzedaży mieszkania w 2006r. oraz mieszkania sprzedanego w 2009r., albowiem wnioskodawczyni po pierwsze - jak sama wskazała - sprzedaż dokonaną w 2006r. już rozliczyła, po drugie - każda z dokonanych przez wnioskodawczynię umów sprzedaży mieszkań stanowi dwa odmienne źródła przychodu podlegające opodatkowaniu i każda z tych sprzedaży powinna być rozliczona oddzielnie.

Reasumując, niewłaściwe i mniemające żadnego poparcia w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest próba rozliczenia łącznego przedmiotowych umów sprzedaży mieszkań (dokonanych w dodatku w innym roku podatkowym), z których jak wskazała wnioskodawczyni jedna ( sprzedaż mieszkania w 2006r.) została rozliczona. Stąd wszelkie wyliczenia ile wynosiły przychody ze sprzedaży lokali a ile koszty na ich remonty, spłaty kredytów, zakup nowych i dowodzenie, że wnioskodawczyni w ogólnym rozrachunku nie osiągnęła dochodu są błędne.

Zauważyć należy, że zgodnie z przepisem art. 28 ust. 2 i 2a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. opodatkowaniu podlega przychód z tytułu m.in. sprzedaży mieszkania pomniejszony jedynie o koszty odpłatnego zbycia. Zgodnie natomiast z art. 19 ust. 1 ww. przychodem z przedmiotowej sprzedaży, który podlega opodatkowaniu jest wartość mieszkania, wyrażona w cenie określonej w umowie jego sprzedaży w dniu 28 kwietnia 2009r. (jak wskazała wnioskodawczyni cena sprzedaży wyniosła 140 000 zł.), przedmiotową cenę wnioskodawczyni może pomniejszyć o koszty odpłatnego zbycia, nie może jej natomiast wnioskodawczyni pomniejszyć o cenę zakupu mieszkania, albowiem opodatkowaniu podlega przychód a nie dochód z tytułu sprzedaży mieszkania.

Pojęcie kosztów odpłatnego zbycia nie zostało przez ustawodawcę zdefiniowane w ustawie, należy zatem stosować językowe rozumienie tego wyrażenia, zgodnie z którym za koszty odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych uważa się wszystkie wydatki poniesione przez zbywającego, które są konieczne, aby transakcja mogła dojść do skutku (wszystkie niezbędne wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością). Przychodem z odpłatnego zbycia jest, jak wskazano powyżej, cena pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Można do takich kosztów zaliczyć np.: koszty wyceny sprzedawanej nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje dla biura nieruchomości, koszty i opłaty sądowe, o ile były ponoszone przez zbywcę. Pomiędzy tymi wydatkami a dokonanym zbyciem musi istnieć związek przyczynowo - skutkowy.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że w przypadku wnioskodawczyni przychodem ze sprzedaży mieszkania nabytego w dniu 02 października 2006r. jest cena za jaką wnioskodawczyni sprzedała przedmiotowe mieszkanie, pomniejszona ewentualnie o koszty odpłatnego zbycia, tj. jak wskazał wyżej Organ jedynie wydatki bezpośrednio związane z tą czynnością sprzedaży, czyli opłaty notarialne, koszty pośrednictwa, koszt wyceny nieruchomości, o ile rzeczywiście wnioskodawczyni takie koszty poniosła.

Ceny ze sprzedaży mieszkania nie pomniejsza się natomiast o spłaty zadłużeń lub wydatki na remont ani tym bardziej o kwotę zakupu sprzedanego mieszkania.

Z powyższego wynika zatem, że stosownie do postanowień ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego podlega opodatkowaniu a podatek od tego przychodu, ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu, chyba że podatnik chce skorzystać ze zwolnienia, określonego w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ww. ustawy. Powinien wówczas złożyć w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży oświadczenie, iż przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczy na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r.

Wydatkując tylko część przychodu ze sprzedaży na cele wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy podatnik powinien złożyć deklarację PIT-23, wykazując w niej cały przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania pomniejszony o koszty odpłatnego zbycia a także kwotę przychodu zwolnioną od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 31 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. jak również powinien złożyć oświadczenie wskazując w nim kwotę, którą przeznaczy na cele wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 31 lit. a) lub e) ww. ustawy.

Niezłożenie oświadczenia nie wyłącza jednak możliwości zwolnienia uzyskanego przychodu z podatku, jeżeli podatnik w terminie określonym w art. 21 ust. pkt 32 a) i e) wyda uzyskane pieniądze na cele określone w tym przepisie. Jeżeli podatnik nie złoży oświadczenia i opodatkuje przychód ze sprzedaży a w rzeczywistości w terminie dwóch lat od daty sprzedaży wyda środki na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy, to będzie mógł złożyć korektę deklaracji wraz z wnioskiem o stwierdzenie nadpłaty.

Jeżeli nie zostaną spełnione warunki, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) (czyli przychód nie zostanie wydatkowany na cele mieszkaniowe), podatek jest płatny najpóźniej następnego dnia po upływie terminów określonych w tym przepisie wraz z odsetkami naliczanymi:

  1. od terminu płatności określonego w ust. 2 do dnia, w którym upłynęły dwa lata, licząc od dnia sprzedaży - w wysokości połowy odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych,
  2. począwszy od następnego dnia po upływie dwóch lat, licząc od dnia sprzedaży, aż do dnia zapłaty - w pełnej wysokości odsetek za zwłokę pobieranych od zaległości podatkowych (art. 28 ust 3 ww. ustawy).

Z powyższych przepisów jasno wynika, że opodatkowaniu podlega przychód ze sprzedaży lokalu mieszkalnego, którego nie pomniejsza się o żadne koszty jego uzyskania. Podatnik może jednak skorzystać ze zwolnienia z opodatkowania, jeśli przychód wydatkuje na cele mieszkaniowe wymienione w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub e) ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r., wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)- c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

    a). w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne - własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,

e). w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a) (tj. art. 21 ust 1 pkt 32 lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od tego kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów.

Z przytoczonych wyżej przepisów wynika, że podstawową okolicznością decydującą o zastosowaniu zwolnień wynikających z powołanego wyżej art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ustawy o podatku dochodowym - w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2007r. – jest fakt wydatkowania (nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży) przychodu ze sprzedaży nieruchomości na wskazane w ustawie cele mieszkaniowe. Przy czym zaznaczyć należy, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) i e) ww. ustawy jest katalogiem zamkniętym w związku z tym tylko realizacja powyższych celów pozwala na skorzystanie ze zwolnienia z opodatkowania przychodu uzyskanego przez wnioskodawczynię ze sprzedaży mieszkania.

Należy podkreślić, że z treści art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2006r., jasno wynika, iż kredyt, na którego spłatę został przeznaczony przychód z odpłatnego zbycia m. in. mieszkania ma być kredytem zaciągniętym w banku lub spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej. Nie jest zatem obojętne jaka instytucja jest kredytodawcą. To oznacza, że celem mieszkaniowym nie mogą być spłaty kredytów zaciągniętych w Towarzystwach typu Provident. Spłacany kredyt musi być też kredytem zaciągniętym na cele mieszkaniowe. O tym czy dany kredyt lub pożyczka spełniają przedstawione wyżej warunki nie decyduje tylko sposób wydatkowania środków uzyskanych z kredytów (pożyczek), ale także rodzaj umowy kredytowej zawarty przez podatnika. W stanie faktycznym wnioskodawczyni wskazała, że z uwagi na wiek banki odmówiły jej kredytu mieszkaniowego. Wnioskodawczyni dalej wskazuje, że zaciągnęła kredyty mieszkaniowe w kilku bankach. Powyższe prowadzi do poważnych wątpliwości, wynikających z rozbieżnych informacji jakich wnioskodawczyni udzieliła, jakiego rodzaju kredyt zaciągnęła. Czy opisane we wniosku kredyty są w rzeczywistości kredytami gotówkowymi i konsumenckimi, a wnioskodawczyni jedynie przeznaczyła uzyskane z przedmiotowych kredytów środki na remont i modernizację mieszkania oraz domu, czy też z umów kredytowych jasno wynika, że są one zaciągnięte na remont i modernizację budynku lub lokalu mieszkalnego. Innymi słowy, Organ nie może uznać, że spłata przedmiotowych kredytów spełnia wszystkie warunki niezbędne aby przedmiotową spłatę kredytów zaliczyć do wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe. W świetle sprzecznych informacji udzielonych przez samą wnioskodawczynię nie ma bowiem pewności czy z umów kredytowych wynika, że kredyty były zaciągane na remont lub modernizację własnego lokalu albo budynku mieszkalnego. Przedmiotowa spłata kredytów (pożyczek) mogłaby być uznana za wydatki poniesione na własne cele mieszkaniowe tylko w takim przypadku, kiedy z treści zawartych umów kredytowych (umów pożyczek) wynikałoby wprost, że są to kredyty (lub pożyczki) mieszkaniowe.

Zdecydowanie wydatkiem podlegającym zwolnieniu nie będzie natomiast wydatek na spłatę kredytu w Providencie bez względu na cel kredytu zapisany w umowie, gdyż nie jest to kredytodawca będący bankiem lub spółdzielczą kasą oszczędnościowo-kredytową.

Odnośnie natomiast możliwości zaliczenia do wydatków na własne cele mieszkaniowe spłaty zadłużenia z tytułu czynszu do wspólnoty mieszkaniowej zauważyć zależy, że przedmiotowy wydatek nie został wymieniony w katalogu wydatków zawartych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, który jest katalogiem zamkniętym i określa wydatki, które można uznać za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe. Tym samym spłata zadłużenia z tytułu czynszu nie może zostać odliczona od przychodu.

Wreszcie jeśli chodzi o wydatki na zakup materiałów na remont i modernizację poniesione przed sprzedażą mieszkania należy wskazać, że nie mogą one podlegać odliczeniu gdyż wnioskodawczyni poniosła je przed datą uzyskania przychodu ze sprzedaży mieszkania zakupionego w 2006r.

Tymczasem art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) tiret piąte ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych mówi o wydatkowaniu przychodów uzyskanych ze sprzedaży. To oznacza, że odliczać można jedynie te wydatki, które zostały zapłacone po sprzedaży mieszkania. Wydatki poniesione przed tą datą zostały pokryte ze środków innych niż przychód ze sprzedaży lokalu.

Na zakończenie zauważyć należy, że ustalenia przychodu z tytułu sprzedaży mieszkania w żaden sposób nie można utożsamiać z przedstawionym przez wnioskodawczynię ogólnym bilansem dokonywanych przez nią czynności sprzedaży oraz zakupu mieszkań oraz domu, a także zaciąganych kredytów, spłaty zadłużenia we wspólnocie mieszkaniowej czy zakupami materiałów na remont i modernizację. Sposób ustalenia przychodu z tytułu sprzedaży mieszkania został precyzyjnie określony w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, z których jasno wynika jak należy taki dochód określić, kiedy i na jakich zasadach może on podlegać zwolnieniu, co Organ wnioskodawczyni wyżej przedstawił.

Czym innym jest natomiast skutek ekonomiczny dla wnioskodawczyni dokonywanych przez nią operacji finansowych oraz efekty tych działań (tj. wynikła z tego tytułu strata). W efekcie może się okazać, że wnioskodawczyni z tytułu sprzedaży mieszkania jest zobowiązana do zapłaty podatku dochodowego, mimo iż w wyniku dokonanych przez wnioskodawczynię wszystkich czynności wskazanych w stanie faktycznym faktyczny zysk nie został osiągnięty. Jeszcze raz należy podkreślić, że opodatkowaniem podatkiem dochodowym w przypadku sprzedaży mieszkania nabytego w 2006r. podlega przychód a nie dochód z tytułu sprzedaży mieszkania, chyba że zostanie w okresie dwóch lat przeznaczony na cele mieszkaniowe wnioskodawczyni. Ustawa w sposób precyzyjny wskazuje jakie wydatki należy uznać, za wydatki poniesione na cele mieszkaniowe, ponadto muszą one zostać sfinansowane ze środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania. Stosownego rozliczenia z tytułu sprzedaży w dniu 28 kwietnia 2009r. wnioskodawczyni winna była dokonać na PIT-23 składanym w terminie 14 dni od daty sprzedaży i uiścić należny podatek.

Tym samym Organ nie może potwierdzić stanowiska wnioskodawczyni, iż wnioskodawczyni ma prawo być zwolniona z uiszczenia podatku dochodowego z tytułu sprzedaży mieszkania zakupionego w dniu 02 października 2006r. albowiem w ogólnym rozliczeniu wnioskodawczyni nie uzyskała dochodu, lecz osiągnęła stratę.

To oznacza, że stanowisko wnioskodawczyni należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku wnioskodawczyni dołączyła plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów nie przeprowadza postępowania dowodowego w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj