Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP1/443-448/11-4/RG
z 4 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP1/443-448/11-4/RG
Data
2011.10.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
adaptacja
budynek
modernizacja
odliczanie podatku naliczonego
szkoła wyższa


Istota interpretacji
Czy w przedstawionej sytuacji Uczelnia ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z modernizacją budynków?



Wniosek ORD-IN 156 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Uniwersytetu przedstawione we wniosku z dnia 4 lipca 2011 r. (data wpływu 5 lipca 2011 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na modernizację i adaptację nieruchomości na potrzeby Rektoratu – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2011 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących wydatki na modernizację i adaptację nieruchomości na potrzeby Rektoratu.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 19 września 2011 r. (data wpływu 21 września 2011 r.) w zakresie doprecyzowania stanu faktycznego sprawy.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Uczelnia jest czynnym podatnikiem VAT i odlicza podatek naliczony według wskaźnika struktury, który w 2011 r. wynosi 7%.

Uczelnia jest właścicielem nieruchomości, którą zamierza zmodernizować i zaadaptować na potrzeby Rektoratu. W odnawianym budynku będą miały swoją siedzibę jednostki organizacyjne administracji centralnej Uczelni. W budynku nie będzie prowadzona działalność komercyjna. Oznacza to, że na terenie budynku nie będzie prowadzona żadna działalność opodatkowana podatkiem VAT, a prowadzona w tym budynku działalność będzie służyła potrzebom wyłącznie wewnętrznym Uczelni, ponieważ administracja centralna pełni funkcję służebną dla jednostek organizacyjnych, funkcjonujących w Uczelni.

W związku z modernizacją budynku, Uczelnia ubiega się o dofinansowanie w ramach ogłoszonego przez Zarząd Województwa konkursu do naboru wniosków o dofinansowanie projektów w ramach Osi Priorytetowej VI, Odnowa obszarów miejskich, Działanie VI.1, a tylko wówczas dopuszczalne jest odliczenie podatku VAT naliczonego proporcjonalnie. Z tego wynika, że podatek VAT uwzględniony w zakupach, dotyczących modernizacji wskazanego budynku, nie będzie odliczany.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że nieruchomość, w której swoją siedzibę znajdą jednostki administracji centralnej nie będzie z pewnością w sposób bezpośredni służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Ponieważ, jak wcześniej wskazywano, w budynku nie będzie prowadzona działalność komercyjna, opodatkowana podatkiem VAT. Działalność służb administracji centralnej będzie związana wyłącznie z wewnętrznymi potrzebami Uczelni na rzecz funkcjonowania Wydziałów i jednostek ogólnouczelnianych.

Działy administracji centralnej obsługują pod względem merytorycznym funkcjonowanie Uczelni oraz ewidencjonują pod względem księgowym wszystkie zdarzenia gospodarcze, dotyczące zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej. Jest to jednak obowiązek pracowników administracji i trudno nazwać taką działalność pośrednio związaną z wykonywaniem czynności opodatkowanych, gdyż administracja nie ma żadnego wpływu na charakter prowadzonej działalności w Wydziałach Uczelni.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przedstawionej sytuacji Uczelnia ma prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od nabycia towarów i usług związanych z modernizacją budynków...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnik ma prawo do odliczenia podatku VAT zawartego w cenie nabycia towarów i usług w takim zakresie, w jakim zostały one wykorzystane do wykonywania czynności opodatkowanych. Z treści przepisu wynika jednoznacznie, że w razie realizacji przez podatnika wyłącznie sprzedaży nieopodatkowanej, prawo do odliczenia nie przysługuje. Jeżeli zatem budynek, który zostanie zmodernizowany w ramach środków otrzymanych z Zarządu Województwa dotyczących projektów realizowanych w ramach Osi Priorytetowej – Odnowa obszarów miejskich, będzie służył wyłącznie dla administracji centralnej, a w ślad za tym nie będzie prowadzona w nim żadna działalność usługowa, to Uczelnia nie ma prawa odliczenia podatku VAT. Według Wnioskodawcy, „nie powstaje tu problem” wykonywania w odnowionym budynku czynności zarówno opodatkowanych, jak i nieopodatkowanych.

Uzupełniając zajęte stanowisko w sprawie, Wnioskodawca uważa, że Uczelnia nie ma prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków na modernizację nieruchomości.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Jak stanowi art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10, o czym stanowi art. 90 ust. 2 ustawy.

W złożonym wniosku poinformowano, że Uczelnia, jako czynny podatnik VAT, odlicza podatek naliczony według wskaźnika struktury. Uczelnia jest właścicielem nieruchomości, którą zamierza zmodernizować i zaadaptować na potrzeby Rektoratu. W odnawianym budynku będą miały swoją siedzibę jednostki organizacyjne administracji centralnej Uczelni. W budynku nie będzie prowadzona działalność komercyjna – na terenie budynku nie będzie prowadzona żadna działalność opodatkowana podatkiem VAT, a prowadzona w tym budynku działalność będzie służyła potrzebom wyłącznie wewnętrznym Uczelni. Przy czym, wskazano również, iż nieruchomość, w której mają siedzibę jednostki administracji centralnej nie będą z pewnością w sposób bezpośredni służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług – działy administracji centralnej obsługują pod względem księgowym wszystkie zdarzenia gospodarcze, dotyczące zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej.

W kontekście powyższego, zauważyć należy, że opisane we wniosku wydatki mają niewątpliwie charakter ogólny, związany z prowadzoną przez Uczelnię działalnością. Wydatki na modernizację i adaptację budynku, w którym mieścić się będzie administracja centralna Uczelni, pełniąca – jak wskazano – funkcję służebną dla jednostek organizacyjnych funkcjonujących w Uczelni, mogą pośrednio (poprzez ogólny związek z obsługą administracyjną całej Uczelni) wykazywać związek z czynnościami, od których Uczelnia odlicza podatek naliczony w oparciu o wskaźnik struktury. Na tle przedstawionych okoliczności sprawy wskazać należy, że skoro administracja centralna Uczelni będzie obsługiwała jednostki organizacyjne działające w obrębie Uczelni, to tym samym administracja ta będzie zapewniać obsługę jednostek prowadzących działalność, której efektem jest wykonywanie przez Uczelnię czynności, podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, w związku z którymi Uczelnia odlicza podatek naliczony w oparciu o ww. wskaźnik struktury. Tym bardziej, że – jak podkreślono we wniosku – nieruchomość, w której swoją siedzibę znajdą jednostki administracji centralnej nie będzie z pewnością w sposób bezpośredni służyła czynnościom opodatkowanym podatkiem od towarów i usług. Dopuszczalny jest zatem pośredni związek wykorzystywania tej nieruchomości dla sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej, co potwierdza również okoliczność, iż działy administracji centralnej obsługują pod względem księgowym wszystkie zdarzenia gospodarcze, dotyczące zarówno sprzedaży opodatkowanej, jak i zwolnionej.

W konsekwencji, opisane we wniosku wydatki na zaadaptowanie i zmodernizowanie budynku, mającego służyć na potrzeby administracji centralnej Uczelni (Rektorat), jako wydatki, które nie umożliwiają ich jednoznacznego przyporządkowania wyłącznie dla celów związanych z czynnościami zwolnionymi od podatku, w aspekcie stosowanego przez Uczelnię wskaźnika struktury, podlegają odliczeniu na zasadach wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, z jednoczesnym uwzględnieniem art. 90 tej ustawy, o ile nie wystąpią okoliczności wskazane w art. 88 ustawy.

Z powyższych względów stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj