Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-947/11/JP
z 26 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-947/11/JP
Data
2011.08.26



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
promocja
teren


Istota interpretacji
możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy w odniesieniu do projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2011r. (data wpływu 2 czerwca 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 sierpnia 2011r. (data wpływu 11 sierpnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy w odniesieniu do projektu pn. „…” - jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 2 czerwca 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie w zakresie możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy w odniesieniu do projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 sierpnia 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 sierpnia 2011r. nr IBPP4/443-947/11/JP.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina i Miasto przystępuje do projektu pod nazwą „…”, który będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. W najbliższym czasie planowane jest podpisanie umowy o dofinansowanie projektu z Urzędem Marszałkowskim Województwa.

W ramach projektu będą realizowane następujące zadania:

  1. Opracowanie „katalogu” ofert inwestycyjnych. „Katalog" będzie miał formę składanej mapy. Każdy promowany w projekcie teren zlokalizowany będzie na całościowym planie gminy. Ponadto dla każdego terenu zamieszczona zostanie szczegółowa informacja (w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej) oraz dokumentacja fotograficzna. W „katalogu” znajdować się będą wszystkie niezbędne infrmacje dotyczące instytucji mających wpływ na rozpoczęcie procesu inwestycyjnego. „Katalog” ofert wydrukowany będzie w pełnym kolorze. Planowany nakład 1.000 szt. katalogów.
  2. Opracowanie katalogu ofert inwestycyjnych na nośniku elektronicznym (pendrivy) - 500 szt. Na każdym nośniku zostanie zawarta szczegółowa Informacja dotycząca poszczególnych terenów inwestycyjnych (w dwóch wersjach językowych: polskiej i angielskiej) oraz dokumentacja fotograficzna.
  3. Zakup gadżetów reklamowych (do wykorzystania w czasie realizacji projektu) z nadrukiem oficjalnego hasła reklamowego. Materiały te będą rozpowszechniane w czasie trwania realizacji projektu w czasie targów, spotkań biznesowych, konferencji itp. Planuje się zakup następujących gadżetów reklamowych:
    1. smycze - 1000 szt.,
    2. długopisy - 2000 szt.,
    3. teczki A5 w skórzanej oprawie (na spotkania biznesowe) - 50 szt.
    4. notesy A5 - 300 szt.,
    5. kalendarze „trójdzielne” - 200 szt.
  4. Zakup stojaków reklamowych typu „Roll-up”. Stojaki wykorzystywane będą podczas wszystkich prezentacji i spotkań w czasie trwania realizacji projektu. Stojaki reklamowe będą spełniać funkcję informującą o projekcie i promującą realizowaną kampanię. Planuje się zakup 2 stojaków reklamowych.
  5. Zakup ekranu projekcyjnego. Sprzęt będzie wykorzystywany podczas spotkań biznesowych, na targach inwestycyjnych oraz podczas indywidualnych spotkań z potencjalnymi inwestorami - zakup ze środków własnych (wydatek niekwalifikowalny).
  6. Zawarcie umów na uczestnictwo w Targach Inwestycyjnych. Planuje się udział w następujących targach: salon nieruchomości i inwestycji , Listopad 2011r., Międzynarodowe Targi Inwestycji, Finansowania, Nieruchomości – Brno, wrzesień – listopad 2011r., Międzynarodowe Targi Nieruchomości Inwestycyjnych , październik 2011r., Europejski Tydzień Regionów i Miast . - , październik 2011r., Targi Inwestycyjne Marzec 2012r., Międzynarodowe Targi Nieruchomości i Inwestycji , Maj 2012r., Kongres Regionów -, maj2012r.
  7. Wynajem powierzchni reklamowej wraz z wykonaniem projektu billboardu. Planuje się zakup 1 projektu billboardu. Kampania outdoorowa planowana jest przez 9 miesięcy na przełomie 2011-2012. Planuje się wynajem reklamy w 5 lokalizacjach jednocześnie. Lokalizacje będą się zmieniać zgodnie z harmonogramem ustalonym z wykonawcą zadania.
  8. Emisja spotów reklamowych w TV, w tym zawarcie umów na emisję spotów. Planuje się zakup pakietu emisyjnego (ok. 250 emisji spotów reklamowych) w telewizji o zasięgu regionalnym. Emisja spotów odbywać się będzie na przełomie roku 2011-2012.
  9. Zawarcie umów na emisje spotów reklamowych w radio. Planuje się 20 spotów reklamowych w II kwartale 2012r. w rozgłośniach radiowych o zasięgu ogólnopolskim lub regionalnym.
  10. Artykuły w profesjonalnych, branżowych czasopismach. Jednym z elementów realizacji projektu pn. „…” będzie zaprezentowanie Gminy oraz jej potencjału inwestycyjnego na łamach profesjonalnych czasopism z branży gospodarczo-ekonomicznej, budowlanej czy inwestycyjnej. W czasie trwania kampanii zakłada się zakup 10 artykułów w czasopismach o zasięgu ogólnopolskim o nakładzie ok. 30.000 – 200.000 egzemplarzy oraz zakup 5 artykułów w czasopismach o zasięgu regionalnym o nakładzie 2.000 - 5.000 egzemplarzy.
  11. Reklama Mobilna w Intercity. Gmina i Miasto zamierza wykorzystać ten nośnik do wypromowania oferty inwestycyjnej i samej kampanii promocyjnej. Planuje się reklamę mobilną w Intercity w II kwartale 2012r.,
  12. Reklama w serwisie Internetowym. Gmina i Miasto zamierza wykorzystać ten nośnik do wypromowania oferty inwestycyjnej i samej kampanii promocyjnej. Planuje się reklamę w serwisie internetowym w II kwartale 2012r.
  13. Spotkania biznesowe. Podczas spotkań prezentowana będzie kompleksowa oferta inwestycyjna Gminy.
  14. Promocja projektu - konferencja otwierająca i zamykająca realizację kampanii.

Projekt będzie w 85% finansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, Działanie 1.1, Poddziałanie 1.1.2. Promocja inwestycyjna oraz 15% z budżetu Gminy i Miasta.

Efekty realizacji projektu będą ogólnodostępne i bezpłatne. W wyniku realizacji projektu Gmina i Miasto nie będzie osiągać żadnych przychodów.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Materiały rozpowszechniane w czasie realizacji projektu będą przekazywane nieodpłatnie. Zakupiony na potrzeby realizacji projektu ekran projekcyjny, po zakończeniu realizacji projektu będzie wykorzystywany do czynności związanych z funkcjonowaniem Urzędu tj. przedstawiania prezentacji multimedialnych, do pracy biurowej, a co za tym idzie nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W ramach projektu promocją objęte będzie 11 obszarów, na których zlokalizowane są działki przeznaczone pod inwestycje o łącznej powierzchni 65,7 ha. Tereny objęte są Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Przeznaczenie terenów jest zgodne z wytycznymi konkursu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Poddziałanie 1.1.2. Promocja Inwestycyjna. Gmina nie jest właścicielem żadnej działki. Wszystkie tereny są własnością innych podmiotów tj. Agencji Nieruchomości Rolnych i osób prywatnych. Właściciele terenów objętych projektem, nie ponoszą żadnych kosztów w związku z realizacją projektu. Tereny inwestycyjne będą promowane za zgodą ich właścicieli, którą Gmina i Miasto uzyskała na piśmie.

Ponadto w piśmie z dnia 10 sierpnia 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż głównym i nadrzędnym celem projektu jest wypromowanie posiadanych wolnych terenów inwestycyjnych (realizacja projektu pozwoli na wypromowanie 11 ofert inwestycyjnych - terenów niebędących własnością Gminy), wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej w skali regionu, kraju i świata.

Wnioskodawca przez pojęcie „oferta inwestycyjna” rozumie promocję terenów inwestycyjnych.

W efekcie realizacji projektu Gmina i Miasto nie będzie osiągała obrotów opodatkowanych podatkiem VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym, więc nie istnieje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację zadania.

W ramach projektu nie będą udostępniane odpłatnie poszczególne elementy projektu tj. na stronach internetowych nie będą zamieszczane płatne ogłoszenia ani w materiałach reklamowych nie znajdą się odpłatne reklamy inwestorów, przedsiębiorców. Materiały promocyjne - foldery, gadżety będą rozdawane nieodpłatnie.

Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym.

W zamian za promocję terenów inwestycyjnych ich właściciele nie zobowiązali się do świadczenia finansowego na rzecz Gminy i Miasta ani do jakiegokolwiek innego świadczenia (np. udostępnienia części terenów).

W katalogu ofert inwestycyjnych będą zamieszczone tereny leżące wyłącznie w granicach administracyjnych Gminy i Miasta. Katalogi ofert oraz gadżety reklamowe będą rozpowszechniane nieodpłatnie na targach, spotkaniach biznesowych, konferencjach.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 sierpnia 2011r.)

Czy Gmina i Miasto jako realizator projektu pn. „…” ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz zwrotu różnicy podatku VAT w odniesieniu do ww. projektu...

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 10 sierpnia 2011r.)

Zdaniem wnioskodawcy, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie uznaje się podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane. Gmina i Miasto wykonuje zadania publiczne w oparciu o art. 7 ustawy o samorządzie gminnym, gdzie w ust. 7 pkt 18 m.in. wymienia się sprawy obejmujące zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty w zakresie promocji gminy. Gmina i Miasto przystępując do projektu pn. „…” będzie właśnie realizowała powyżej wskazane zadanie. W świetle powyższych wyjaśnień należy przyjąć, że Gmina i Miasto nie występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług w odniesieniu do realizacji wskazanych powyżej zadań. Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika VAT (wykonującego czynności opodatkowane). Tylko bowiem podatnik ma prawo do odliczenia podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikowi, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych a nie czynności, które co do zasady podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostaną opodatkowane, bo zostały wykonane przez podmiot, który co prawda jest podatnikiem, ale względem konkretnej czynności nie występuje w tym charakterze, co ma miejsce w tym przypadku.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje więc wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zatem Gmina i Miasto, stoi na stanowisku, ze nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku od towarów i usług przy realizacji wydatków w ramach ww. projektu, gdyż realizując zadania publiczne nałożone odrębnymi przepisami wskazane powyżej, nie jest w tym zakresie podatnikiem zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, a w konsekwencji nie jest podmiotem uprawnionym w myśl art. 86 ust. 1 do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z realizacji wydatków związanych z ww. projektem. Jednostki samorządu terytorialnego takie jak gminy, są innymi niż organy władzy publicznej, uczestnikami sektora finansów publicznych, zatem nie korzystają z wyłączenia z opodatkowania, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, lecz są objęte zwolnieniem, o którym mowa w § 13 ust 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywanie w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W myśl art. 2 ust 1 ustawy o samorządzie gminnym gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji gminy (art. 7 ust 1 pkt 18 ustawy).

W myśl art. 33 ust. 1 cyt wyżej ustawy o samorządzie gminnym Wójt (burmistrz, prezydent miasta) wykonuje zadania przy pomocy urzędu gminy (miasta). Jak wynika z powyższego, urząd gminy i miasta nie jest jednostką organizacyjną w rozumieniu ww. art. 9 ustawy o samorządzie gminnym. Jest wyłącznie zorganizowanym zespołem osób i środków służących do pomocy organowi administracyjnemu. Urząd miasta jest jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej gminy. Biorąc pod uwagę nierozerwalne i niepodzielne powiązania podmiotowe gminy i urzędu gminy i miasta, również na gruncie podatku od towarów i usług należy stwierdzić, iż nie występuje odrębna od podmiotowości gminy podmiotowość urzędu gminy i miasta. Zatem Urząd Gminy i Miasta działając w imieniu Gminy realizuje zadania własne Gminy i w tym zakresie jest zwolniony z podatku od towarów i usług.

Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym więc nie istnieje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizacje ww. zadania.

Gmina nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy realizacji wydatków projektu pn. „…”. Gmina i Miasto jest podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego projektu nie będą służyły czynnościom opodatkowanym więc nie istnieje prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na realizację ww. zadania.

Gmina nie ma także możliwości otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku. Brak jest związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  • powszechność opodatkowania,
  • faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca przystępuje do projektu pod nazwą „…”, który będzie współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Głównym i nadrzędnym celem projektu jest wypromowanie posiadanych wolnych terenów inwestycyjnych (realizacja projektu pozwoli na wypromowanie 11 ofert inwestycyjnych - terenów niebędących własnością Gminy), wzrost rozpoznawalności oferty inwestycyjnej Gminy w skali regionu, kraju i świata.

W ramach projektu promocją objęte będzie 11 obszarów, na których zlokalizowane są działki przeznaczone pod inwestycje o łącznej powierzchni 65,7 ha. Tereny objęte są Miejscowym Planem Zagospodarowania Przestrzennego. Przeznaczenie terenów jest zgodne z wytycznymi konkursu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 Poddziałanie 1.1.2. Promocja Inwestycyjna. Gmina nie jest właścicielem żadnej działki. Wszystkie tereny są własnością innych podmiotów tj. Agencji Nieruchomości Rolnych i osób prywatnych. Właściciele terenów objętych projektem, nie ponoszą żadnych kosztów w związku z realizacją projektu. Tereny inwestycyjne będą promowane za zgodą ich właścicieli, którą Gmina i Miasto uzyskała na piśmie.

Efekty realizacji projektu będą ogólnodostępne i bezpłatne. W wyniku realizacji projektu Gmina i Miasto nie będzie osiągać żadnych przychodów.

Towary i usługi nabywane na potrzeby realizacji projektu nie będą miały związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W efekcie realizacji projektu Gmina i Miasto nie będzie osiągała obrotów opodatkowanych podatkiem VAT.

W ramach projektu nie będą udostępniane odpłatnie poszczególne elementy projektu tj. na stronach internetowych nie będą zamieszczane płatne ogłoszenia ani w materiałach reklamowych nie znajdą się odpłatne reklamy inwestorów, przedsiębiorców.

Materiały promocyjne - foldery, gadżety będą rozdawane nieodpłatnie. Katalogi ofert oraz gadżety reklamowe będą rozpowszechniane nieodpłatnie na targach, spotkaniach biznesowych, konferencjach.

Realizacja projektu wynika z wykonywania zadań własnych Gminy na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym.

W zamian za promocję terenów inwestycyjnych ich właściciele nie zobowiązali się do świadczenia finansowego na rzecz Gminy i Miasta ani do jakiegokolwiek innego świadczenia (np. udostępnienia części terenów).

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji Gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Jak wskazano powyżej prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje wyłącznie, w sytuacji gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Natomiast w rozpatrywanej sytuacji Gmina nie będzie osiągała obrotów opodatkowanych podatkiem VAT z tytułu realizacji projektu którego celem jest promowanie terenów inwestycyjnych, bowiem tereny te nie są własnością Gminy. Ewentualne obroty opodatkowane z tytułu sprzedaży lub dzierżawy ww. terenów będą osiągali ich właściciele. Ponadto poszczególne elementy projektu (foldery, gadżety i inne materiały promocyjne), projektu będą ogólnodostępne i nieodpłatne.

Projekt ten więc jako działanie promocyjne o charakterze ogólnodostępnym nie generuje żadnych obrotów dla Gminy, tym samym realizacja projektu nie będzie miała związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT. Zatem przekazywane w ramach realizacji projektu nieodpłatnie materiały również nie mają związku z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT.

Skoro wiec podejmowane przez Wnioskodawcę w związku z realizacją projektu działania nie służą wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych, należy stwierdzić, iż w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, bowiem jak już wskazano wyżej, obniżenie podatku należnego o podatek naliczony może nastąpić jedynie na ściśle określonych przez ustawodawcę zasadach

W konsekwencji z uwagi na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pod nazwą „…”. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT, uznać należy za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.

Należy zatem wskazać, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono przy założeniu, iż faktycznie towary i usługi nabyte na potrzeby projektu nie będą związane z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych (tj. generujących podatek należny dla Wnioskodawcy).

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualny błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Podkreślić wymaga, iż interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności wykorzystania dokonanych przez Wnioskodawcę w ramach realizacji projektu zakupów do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Tut. organ zaznacza także, że niniejsza interpretacja dotyczy tylko prawa do odliczenia podatku VAT i otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Tut. organ w niniejszej interpretacji nie odniósł się do kwestii poruszanych przez Wnioskodawcę we własnym stanowisku a dotyczących wyłączenia i zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT Gminy jako jednostki samorządu terytorialnego oraz podmiotowości gminy i urzędu gminy, ponieważ nie było to przedmiotem wniosku, nie sformułowano w tym zakresie pytań.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj