Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-172/11/WN
z 2 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-172/11/WN
Data
2011.05.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
budynki zbiorowego zamieszkania
roboty budowlane
roboty montażowe
stawka


Istota interpretacji
stawka podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane dotyczące budowy budynku



Wniosek ORD-IN 916 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 stycznia 2011r. (data wpływu 2 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane dotyczące budowy budynku – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stawki podatku od towarów i usług na wykonywane roboty budowlane dotyczące budowy budynku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca kontynuuje inwestycję zgodnie z umową z dnia 25.04.2009r + aneks do umowy z dnia 15.06.2009r. z terminem realizacji inwestycji do dnia 31.12.2012r. - kompleksowe wykonanie obiektu pn. "...”

Dokładne dane odnośnie przedmiotowej inwestycji z zakresem robót, z podziałem na m2 p.u. poszczególnych pomieszczeń w obiekcie przedstawiono we wniosku składanym do tut. organu - ORD-IN z dnia 31.07.2009r. i wydana przez tut. organ interpretacja indywidualna IBPP2/443-614/09/WN z dnia 24.09.2009r.

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma żadnych zmian w kwestii realizacji inwestycji (umowa bez zmian). Zmiana wystąpiła w przepisach prawa podatkowego - brak rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28.XI.2008r. ponowne z dnia 30.XII.2009r. obowiązującego do dnia 31.12.2010r. regulujące czasowe obniżenie stawek podatku VAT w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i konserwacji dot. obiektów budownictwa mieszkaniowego o których mowa w art. 2 pkt 12 ustawy. Brak tego rozporządzenia opierając się tylko na przepisach art. 41 ust. 12 ustawy o podatku VAT rodzi wątpliwość i brak pewności stosowania obniżonej stawki VAT 8%. Przepis art. 41 ust. 12 ustawy mówi, że obniżoną stawkę podatku VAT stosuje się do obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Wnioskodawca prosi o interpretację indywidualną w przedstawionej sprawie, inwestycja przyjęta do realizacji w całości bez możliwości wydzielenia poszczególnych pomieszczeń. Na dzień obecny zaawansowanie robót jest wysokie, zaczęte są prace wykończeniowe w obiekcie. Brak wyjaśnień w przepisach prawa co z inwestycjami kontynuowanymi, które na dzień podpisywania umów o realizację spełniały warunki do stosowania obniżonej stawki VAT.

Z załączonej do wniosku interpretacji i z przedstawionego w niej opisu stanu faktycznego wynika, iż zgodnie z umową Wnioskodawca przyjął do wykonania zadanie inwestycyjne polegające na kompleksowym wykonaniu obiektu - tak jak w nazwie zadania. Wg dokumentacji projektowej jest to jeden budynek składający się z przyziemia użytkowego, parteru, I piętra i II piętra o łącznej pow. użytkowej 1762,02 m2 .

Podział całej powierzchni użytkowej w m2 w projektowanym budynku na poszczególne pomieszczenia wg dokumentacji projektowej jest następujący:

Pomieszczenia mieszkalne dla Sióstr Zakonnych (cele) i pokoje

dla uczestników rekolekcji-----------------------------------------------------421,91 m2

Łazienki i WC---------------------------------------------------------------------120,88 m2

Klatki schodowe i komunikacja------------------------------------------------298,02 m2

Pomieszczenia porządkowe, magazyn bielizny, pralnia,

suszarnia, pomieszczenia gospodarcze---------------------------------------61,50 m2

Sale wspólne---------------------------------------------------------------------28,55 m2

Pomieszczenia socjalne------------------------------------------------------------6,28 m2

Kancelaria, pracownia komputerowa--------------------------------------------19,33 m2

Kuchnie----------------------------------------------------------------------------106,53 m2

Kotłownia i pompownia------------------------------------------------------------36,69 m2

Garaż--------------------------------------------------------------------------------57,93 m2

Hall z recepcją----------------------------------------------------------------------46,85 m2

Jadalnia------------------------------------------------------------------------------66,23 m2

Aneksy rekreacyjne----------------------------------------------------------------21,99 m2

Sala konferencyjna i zaplecze Sali------------------------------------------------82,96 m2

Refektarz, kaplica, chór------------------------------------------------------------96,78 m2

Pomieszczenia przedszkola (bez kuchni)---------------------------------------289,59 m2

RAZEM---------------------------------------------------------------------------1762,02 m2

Zakres robót do wykonania obejmuje roboty budowlane i instalacyjne tj. roboty ziemne, fundamenty, ściany, stropy, tarasy, nadproża, konstrukcję dachową, kominy i pokrycie dachu, roboty wykończeniowe i instalacje wod-kan, c.o. inst. elektryczną. Termin zakończenia robót określony został umową do dnia 31 grudnia 2012r. Jest to jeden budynek pełniący kilka funkcji: Dom Zakonny, Przedszkole, Ośrodek Rekolekcyjno-Konferencyjny, ale brak jest możliwości wydzielenia poszczególnych pomieszczeń tak by dotyczyły tylko Domu Zakonnego, Przedszkola czy też Ośrodka Rekolekcyjnego. Wszystkie elementy są ze sobą ściśle powiązane tj. wspólne kuchnie, klatki schodowe, pomieszczenia porządkowe, magazyn bielizny, pralnia, suszarnia, kotłownia, pompownia. Dnia 13 lipca 2009r. pismem Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznego w Łodzi o sklasyfikowanie przedmiotowego budynku. W odpowiedzi (pismo znak) otrzymał informację, że budynek należy klasyfikować w grupowaniu PKOB 113 klasa 1130 "budynki zbiorowego zamieszkania".

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy na wykonywane roboty budowlane dotyczące budowy budynku winna być opodatkowana stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% czy 23%...

Zdaniem Wnioskodawcy, budowana przez niego inwestycja polegająca na kompleksowym wykonaniu obiektu, w trakcie realizacji inwestycji, z warunkami umowy bez zmian (zakres robót i termin realizacji nie zmieniony) - winna obowiązywać stawka podatku od towarów i usług w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel /…/.

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Z kolei przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 /…/.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010r. wynosiła 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku do dnia 31 grudnia 2010r. wynosiła 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Natomiast na mocy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578) oraz art. 9 ustawy z dnia 16 grudnia 2010r. o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 257, poz. 1726) z dniem 1 stycznia 2011r. w ustawie o podatku od towarów i usług dodano w przepisach przejściowych i końcowych przepisy art. 146a-146j.

I tak stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r, z zastrzeżeniem art. 146f,

  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.
  • stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, stosuje się – w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy o VAT – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym rozumie się, w myśl art. 41 ust. 12a ww. ustawy – obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b.

Natomiast w myśl ust. 12b ww. art. 41, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, określonego w ust. 12a, nie zalicza się:

  1. budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,
  2. lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Należy zwrócić uwagę na brzmienie art. 2 pkt 12 ustawy o VAT, zgodnie z którym przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11.

Należy w tym miejscu wskazać, że dla celów podatku VAT stosuje się przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.), która to klasyfikacja stanowi usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych.

Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast budynki mieszkalne to obiekty budowlane, których co najmniej połowa całkowitej powierzchni użytkowej jest wykorzystywana do celów mieszkalnych. W przypadku, gdy mniej niż połowa całkowitej powierzchni użytkowej wykorzystywana jest na cele mieszkalne, budynek taki klasyfikowany jest jako niemieszkalny, zgodnie z jego przeznaczeniem.

Wg podziału obiektów budowlanych na sekcje i działy w PKOB w dziale 11 mieszczą się budynki mieszkalne, natomiast w dziale 12 budynki niemieszkalne.

Dział 11 PKOB obejmuje trzy grupy:

  • Budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,
  • Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112,
  • Budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

W tym klasa 1130 - Budynki zbiorowego zamieszkania - obejmuje m. in.: budynki zbiorowego zamieszkania w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np.: domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp.

Jak wynika z wniosku, Wnioskodawca kontynuuje inwestycję zgodnie z umową z dnia 25.04.2009r + aneks do umowy z dnia 15.06.2009r. z terminem realizacji inwestycji do dnia 31.12.2012r. - kompleksowe wykonanie obiektu pn. "..."

Zgodnie z umową Wnioskodawca przyjął do wykonania zadanie inwestycyjne polegające na kompleksowym wykonaniu obiektu "..." - tak jak w nazwie zadania. Wg dokumentacji projektowej jest to jeden budynek składający się z przyziemia użytkowego, parteru, I piętra i II piętra o łącznej pow. użytkowej 1762,02 m2.

Zakres robót do wykonania obejmuje roboty budowlane i instalacyjne tj. roboty ziemne, fundamenty, ściany, stropy, tarasy, nadproża, konstrukcję dachową, kominy i pokrycie dachu, roboty wykończeniowe i instalacje wod-kan, c.o. inst. elektryczną. Termin zakończenia robót określony został umową do dnia 31 grudnia 2012r. Jest to jeden budynek pełniący kilka funkcji: Dom Zakonny, Przedszkole, Ośrodek Rekolekcyjno-Konferencyjny, ale brak jest możliwości wydzielenia poszczególnych pomieszczeń tak by dotyczyły tylko Domu Zakonnego, Przedszkola czy też Ośrodka Rekolekcyjnego. Wszystkie elementy są ze sobą ściśle powiązane tj. wspólne kuchnie, klatki schodowe, pomieszczenia porządkowe, magazyn bielizny, pralnia, suszarnia, kotłownia, pompownia. Dnia 13 lipca 2009r. pismem Wnioskodawca zwrócił się do Urzędu Statystycznegoi o sklasyfikowanie przedmiotowego budynku. W odpowiedzi (pismo znak) otrzymał informację, że budynek należy klasyfikować w grupowaniu PKOB 113 klasa 1130 "budynki zbiorowego zamieszkania".

Nie nastąpiły żadne zmiany w kwestii realizacji inwestycji (umowa bez zmian). Inwestycja została przyjęta do realizacji w całości bez możliwości wydzielenia poszczególnych pomieszczeń. Na dzień obecny zaawansowanie robót jest wysokie, zaczęte są prace wykończeniowe w obiekcie.

Wskazać również należy, że zgodnie z uchwaloną w dniu 29 października 2010r. ustawą o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), przy wyznaczaniu zakresu stosowania stawek obniżonych, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r., jest wykorzystywana Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.). Zgodnie z tą klasyfikacją Dział 41 Sekcji F – obiekty budowlane i roboty budowlane – obejmuje m.in. roboty ogólnobudowlane i specjalistyczne w zakresie budownictwa i prac inżynierii lądowej i wodnej, które polegają na budowie (tzn. wznoszeniu obiektu budowlanego w określonym miejscu, odbudowie, rozbudowie i nadbudowie obiektu budowlanego).

Należy zauważyć, iż z przedmiotowego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że budowa budynku została przyjęta do realizacji w całości bez możliwości wydzielenia poszczególnych pomieszczeń.

Zatem odnosząc przedstawiony stan prawny do przedstawionego stanu faktycznego należy stwierdzić, iż wykonywane przez Wnioskodawcę roboty budowlane w zakresie kompleksowej realizacji inwestycji jako całości, na którą składają się zarówno lokale mieszkalne, jak również inne pomieszczenia, będące integralną częścią budynku, podlegają opodatkowaniu stawką podatku od towarów i usług w wysokości 8% pod warunkiem jednak, że przedmiotowy budynek faktycznie należy klasyfikować według PKOB do grupowania 113, oraz że jest on budyniem mieszkalnym stałego zamieszkania.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy, iż budowana przez niego inwestycja polegająca na kompleksowym wykonaniu obiektu, w trakcie realizacji inwestycji, z warunkami umowy bez zmian (zakres robót i termin realizacji nie zmieniony) winna być opodatkowana w całości stawką podatku VAT w wysokości 8%, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja nie rozstrzyga prawidłowości dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania ww. budynku według PKOB. Należy bowiem zauważyć, iż tut. organ nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie prawidłowości, dokonanego przez Wnioskodawcę, przyporządkowania formalnego budynku do grupowania statystycznego. Podkreślić należy, iż kwestie dotyczące zaklasyfikowania budynku wskazanego we wniosku do właściwego grupowania statystycznego, nie mieszczą się w ramach określonych w art. 14b § 1 ww. ustawy Ordynacja podatkowa, zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny stanowiska dotyczącego klasyfikacji przedmiotowego budynku.

Stosownie do zasad metodycznych klasyfikacji statystycznych – na podstawie Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania rodzaju prowadzonej działalności, wyrobu lub usługi, towaru, środka trwałego lub obiektu budowlanego zainteresowany podmiot może zwrócić się z wnioskiem do Urzędu Statystycznego, który udziela informacji w zakresie stosowania wyżej powołanych standardów klasyfikacyjnych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj