Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-920/11/RSz
z 16 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-920/11/RSz
Data
2011.08.16



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
cmentarze
gmina
kasa rejestrująca
obrót
opłata
opodatkowanie


Istota interpretacji
czy na Gminie ciąży obowiązek ewidencji na swojej kasie fiskalnej opłat, które są pobierane przez PGKiM w jego siedzibie, czy też obowiązek ten spoczywa na PGKiM, które jest bezpośrednim poborcą opłat cmentarnych na podstawie zawartej umowy z Gminą i spółka powinna doliczać sobie obrót z tytułu tej sprzedaży jako pośrednik do limitu obligującego do zainstalowania kasy



Wniosek ORD-IN 6 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 maja 2011r. (data wpływu 6 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 25 lipca 2011r. (data wpływu 28 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy, w opisanej sytuacji, na Gminie ciąży obowiązek ewidencji na swojej kasie fiskalnej opłat, które są pobierane przez PGKiM w jego siedzibie, czy też obowiązek ten spoczywa na PGKiM, które jest bezpośrednim poborcą opłat cmentarnych na podstawie zawartej umowy z Gminą i spółka powinna doliczać sobie obrót z tytułu tej sprzedaży jako pośrednik do limitu obligującego do zainstalowania kasy – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2011r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia, czy, w opisanej sytuacji, na Gminie ciąży obowiązek ewidencji na swojej kasie fiskalnej opłat, które są pobierane przez PGKiM w swojej siedzibie, czy też obowiązek ten spoczywa na PGKiM, które jest bezpośrednim poborcą opłat cmentarnych na podstawie zawartej umowy z Gminą i spółka powinna doliczać sobie obrót z tytułu tej sprzedaży jako pośrednik do limitu obligującego do zainstalowania kasy.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 25 lipca 2011r. (data wpływu 28 lipca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 19 lipca 2011r. znak: IBPP2/443-557/11/RSz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej również: Gmina) jest właścicielem nieruchomości oznaczonej jako działka nr 1301, na której znajduje się cmentarz komunalny. Zadania z zakresu zakładania, rozszerzania, a także utrzymania i zarządzania cmentarzami komunalnymi, w świetle ustawy z dnia 31.01.1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych oraz ustawy z dnia 8.03.1990r. o samorządzie terytorialnym, należą do zadań własnych gminy. Natomiast zgodnie z ustawą z dnia 20.12.1996r. o gospodarce komunalnej wynika, że gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w formie zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego. W Gminie S. zadania z zakresu gospodarki komunalnej prowadzone są przez Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej (dalej również: PGKiM), będące spółką z ograniczoną odpowiedzialnością, w której 100% udziałów posiada Gmina.

W związku z powyższym Wnioskodawca zawarł z PGKiM umowę, przedmiotem której jest przejęcie przez PGKiM obowiązku administrowania i utrzymania cmentarza komunalnego, w tym między innymi pobieranie opłat za rezerwację miejsca na cmentarzu i przygotowanie miejsca pochówku oraz pobieranie i aktualizowanie opłat za miejsce na cmentarzu przewidzianych na kolejne 20 lat. Za czynności administrowania określone w umowie PGKiM po przedłożeniu faktury otrzymuje określone wynagrodzenie oraz dodatkowo wynagrodzenie prowizyjne w wysokości 20% pobranych i przekazanych opłat na konto Gminy, na które również wystawiana jest przez PGKiM faktura. Wysokość opłat za miejsca na cmentarzu komunalnym ustalona jest uchwałą Rady Miejskiej i są one pobierane w imieniu Gminy przez spółkę administrującą cmentarzem na kwitariusz przychodowy i po zakończeniu miesiąca według zbiorczego zestawienia przekazywane na jej rachunek bankowy, bowiem przedmiotowe opłaty stanowią dochód własny gminy zgodnie z ustawą z dnia 13.11.2003r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Usługi polegające na sprzedaży i pobieraniu opłat za miejsca pochówku na cmentarzu, Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi zaliczył te usługi do grupowania PKWiU 96.03.11. Opłaty za udostępnienie miejsca do pochówku zmarłych są ujmowane w rejestrze sprzedaży VAT i odprowadzany jest od nich przez Gminę podatek od towarów i usług w wysokości 8%. Opłaty te (pobierane od osób fizycznych) do dnia 30.04.2011r. nie były ewidencjonowane na kasie fiskalnej ani przez PGKiM ani przez Gminę, bowiem korzystały ze zwolnienia z ewidencji, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jednak z dniem 1.01.2011r. z okresem przejściowym od dnia 1.05.2011r. usługi te zostały wyłączone ze zwolnienia i podlegają fiskalizacji. Na żądanie osób fizycznych Gmina na pobraną opłatę cmentarną wystawia faktury. W związku z powyższym Gmina zastanawia się, na kim obowiązek fiskalizacji powinien spoczywać, na PGKiM który bezpośrednio pobiera te opłaty czy na Gminie, której dochodem są te opłaty. Gmina posiada już jedną kasę fiskalną, która jest zainstalowana w urzędzie miejskim i ewidencjonowana jest na niej inna sprzedaż prowadzona przez Gminę, nie mogą być na niej ewidencjonowane ww. opłaty cmentarne, ponieważ są one pobierane w innym miejscu. PGKiM, nie posiada kasy fiskalnej, bowiem korzysta ze zwolnienia fiskalizacji swoich usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Gmina, jako właściciel cmentarza osiąga dochody z tytułu opłat cmentarnych, i aby móc udostępniać miejsca pochówku zmarłych, musi ponosić wydatki z tym związane, w tym - wynagrodzenie za administrowanie cmentarzem na rzecz PGKiM, opłaty za media (woda, wywóz nieczystości), bieżące remonty, np. ogrodzenia oraz wydatki inwestycyjne (prace budowlane polegające na przystosowaniu istniejącego obiektu do aktualnych potrzeb, budowa infrastruktury towarzyszącej - alejek, drogi dojazdowej, przyłączy elektrycznych itp.). Wydatki te są pokrywane środkami własnymi gminy.

W piśmie z dnia 25 lipca 2011r. Wnioskodawca złożył następujące uzupełnienie:

… "Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej, z którym Gmina zawarła umowę na administrowanie cmentarzem działa w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością, zadania z zakresu utrzymania i zarządu cmentarzem komunalnym stanowi zadanie własne Gminy, zgodnie z art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie terytorialnym oraz art. 2 ustawy z dnia 31 stycznia 1959r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, opłaty cmentarne są pobierane na podstawie umów ustnych, których stroną jest Gmina oraz są dochodem Gminy, z tytułu tego Gmina jest podatnikiem VAT i nalicza od uzyskanych dochodów podatek VAT w wysokości 8%, co zostało przedstawione w pierwotnym wniosku o interpretację w poz. 68 i zacytowane powyżej.”

Gmina poinformowała dodatkowo, że PGKiM jest czynnym podatnikiem VAT i jako samodzielny, niezależny podmiot prowadzący działalność gospodarczą działa we własnym imieniu i na własny rachunek.

Nabywcą tych towarów i usług jest Gmina, która ponosi te wydatki z własnych środków, w większości potwierdzeniem dokonanych zakupów są otrzymywane od dostawców faktury VAT, sporadycznie są to rachunki od podmiotów niebędących podatnikami VAT. Nabywane towary i usługi przez Gminę, wymienione wyżej, służą utrzymaniu cmentarza i są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych, tj. pobieraniem opłaty cmentarnej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku jako nr 2, ostatecznie zmodyfikowane w piśmie uzupełniającym z dnia 25 lipca 2011r.):

Czy w opisanej sytuacji na Gminie ciąży obowiązek ewidencji na swojej kasie fiskalnej opłat, które są pobierane przez PGKIM w swojej siedzibie, czy też obowiązek ten spoczywa na PGKiM, które jest bezpośrednim poborcą opłat cmentarnych na podstawie zawartej umowy z Gminą i spółka powinna doliczać sobie obrót z tytułu tej sprzedaży jako pośrednik do limitu obligującego do zainstalowania kasy (§ 7 ust. 7 rozporządzenia w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania)...

Zdaniem Wnioskodawcy, jeżeli chodzi o obowiązek ewidencji opłat cmentarnych przy zastosowaniu kas rejestrujących, to zdaniem Gminy, obowiązek ten spoczywa na PGKiM, jako pośredniku, który dokonuje sprzedaży w imieniu Gminy na rzecz osób fizycznych i otrzymuje z tego tytułu wynagrodzenie w wysokości 20% pobranych opłat, na które wystawia Gminie, jako zleceniodawcy, fakturę.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.). W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące ustawodawca reguluje na mocy wydanych rozporządzeń - rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. (Dz. U. Nr 138, poz. 930) w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. (Dz. U. Nr 212, poz.1338) w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania. W świetle § 7 ust. 1 pkt 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., podatnicy są obowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7. Stosownie do § 7 ust. 7 w/w rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub imieniu innych podatników.

Zatem w sytuacji, kiedy to pośrednik (w przypadku Gminy - PGKiM, które to pobiera opłaty cmentarne bezpośrednio od osób fizycznych) dokonuje sprzedaży zleceniodawcy w jego imieniu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej jest obowiązany do ewidencji obrotu i kwot należnego podatku przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Z powyższego wynika, że należy odróżnić obowiązek ewidencjonowania, który ciąży na pośredniku, od obowiązku ewidencjonowania spoczywającego na zleceniodawcy. Sprzedaż realizowana przez pośrednika w imieniu zleceniodawcy, powinna być ewidencjonowana przez pośrednika (o ile ciąży na nim taki obowiązek) ze wszystkimi tego konsekwencjami. Tak więc, na podstawie w/w przepisów i zgodnie z zawartą umową o administrowaniu pomiędzy Gminą a PGKiM, Gmina nie ma obowiązku zakupu kasy fiskalnej w celu przekazania jej dla pracownika PGKiM, aby to on ewidencjonował tą sprzedaż w jej imieniu, to PGKiM jest zobowiązane do tego obowiązku chyba, że nadal będzie miało prawo do korzystania ze zwolnień określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. Gmina dokonując sprzedaży za pośrednictwem PGKiM jest zwolniona z obowiązku ewidencji opłat cmentarnych na kasie fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Należy zauważyć, iż w piśmie z dnia 25 lipca 2011r., które wpłynęło do tut. organu w dniu 28 lipca 2011r. Wnioskodawca doprecyzował opis zaistniałego stanu faktycznego, zadał pytanie i przedstawił własne stanowisko. Podjęte w niniejszej interpretacji rozstrzygnięcie odnosi się do przedstawionego ostatecznie zaistniałego stanu faktycznego odnośnie zdarzenia 2, sformułowanego pytania i stanowiska własnego Wnioskodawcy zawartego w piśmie z dnia 25 lipca 2011r.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT.

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W obecnym stanie prawnym obowiązują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Z treści § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące oraz warunków ich stosowania (Dz. U. Nr 212, poz. 1338 ze zm.) wynika, że podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani do dokonywania ewidencji każdej sprzedaży oraz wydruku paragonu fiskalnego lub faktury VAT z każdej sprzedaży, jak również wydawania oryginału wydrukowanego dokumentu nabywcy.

Stosownie do treści § 7 ust. 1 pkt 9 tego rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas rejestrujących z zastrzeżeniem ust. 2, są obowiązani stosować kasy wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, bez prawa ich używania przez osoby trzecie, z zastrzeżeniem ust. 7.

Natomiast, zgodnie z § 7 ust. 7 cyt. rozporządzenia, podatnicy prowadzący ewidencję przy zastosowaniu kas, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze albo też marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganego przez nich obrotu oraz kwot podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.

Z powyższego wynika, że należy odróżnić obowiązek ewidencjonowania, który ciąży na pośredniku, od obowiązku ewidencjonowania spoczywającego na zleceniodawcy.

Sprzedaż realizowana przez pośrednika w imieniu zleceniodawcy, powinna być ewidencjonowana przez pośrednika (o ile ciąży na nim taki obowiązek), stosownie do cytowanego § 7 ust. 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., ze wszystkimi tego konsekwencjami.

Ze złożonego wniosku wynika, że opłaty za udostępnienie miejsca do pochówku zmarłych (pobierane od osób fizycznych) do dnia 30 kwietnia 2011r. nie były ewidencjonowane na kasie fiskalnej ani przez PGKiM ani przez Gminę, bowiem korzystały ze zwolnienia z ewidencji, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, jednak z dniem 1 stycznia 2011r. z okresem przejściowym od dnia 1.05.2011r., usługi te zostały wyłączone ze zwolnienia i podlegają fiskalizacji. Na żądanie osób fizycznych Gmina na pobraną opłatę cmentarną wystawia faktury.

W związku z powyższym Gmina zastanawia się, na kim spoczywa obowiązek ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, na PGKiM który bezpośrednio pobiera te opłaty czy na Gminie, której dochodem są te opłaty oraz czy PGKiM powinno doliczać sobie obrót z tytułu tej sprzedaży do limitu obligującego do zainstalowania kasy.

Gmina posiada już jedną kasę fiskalną, która jest zainstalowana w Urzędzie Miejskim. PGKiM nie posiada kasy fiskalnej, bowiem korzysta ze zwolnienia fiskalizacji swoich usług na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że skoro PGKiM korzysta ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas fiskalnych, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, to tym samym obowiązek ewidencjonowania opłat cmentarnych spoczywa na Gminie.

Jak wynika z cyt. wyżej § 7 cyt. rozporządzenia na PGKiM ciążyłby obowiązek ewidencjonowania wartości sprzedaży prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników (w tym: Gminy S.), w sytuacji gdy PGKiM byłoby zobowiązane do prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednakże, z opisu sprawy wynika, iż obowiązek taki nie spoczywa na PGKiM, zatem przepis ten, w przedstawionym stanie faktycznym, nie znajduje zastosowania.

Tym samym na Gminie ciąży obowiązek ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej opłat, pobieranych od osób fizycznych, za udostępnienie miejsca do pochówku zmarłych.

Na Gminie ciąży też obowiązek wliczania do limitu uprawniającego do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania obrotu za pomocą kas rejestrujących ww. opłat cmentarnych pobieranych od osób fizycznych.

Wnioskodawca formułując własne stanowisko w sprawie stwierdził, iż sprzedaż realizowana przez pośrednika w imieniu zleceniodawcy, powinna być ewidencjonowana przez pośrednika (o ile ciąży na nim taki obowiązek) ze wszystkimi tego konsekwencjami. Ponadto wskazał, iż Gmina dokonując sprzedaży za pośrednictwem PGKiM jest zwolniona z obowiązku ewidencji opłat cmentarnych na kasie fiskalnej.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy, w powyższym zakresie, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zagadnień objętych pytaniem nr 1 i 3 będzie przedmiotem odrębnych rozstrzygnięć.

Z uwagi na fakt, że występującym o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego jest Gmina S., a zapytanie dotyczy PGKiM Spółki z o. o., bezpośredniego poborcy opłat cmentarnych na podstawie zawartej umowy z Gminą, przedmiotowa interpretacja nie wywołuje dla Spółki z o. o. skutków określonych w art. 14k-14n ustawy Ordynacja podatkowa.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj