Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/423-62/11-4/MF
z 26 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/423-62/11-4/MF
Data
2011.08.26


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
beneficjent
dofinansowanie
dotacja
Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego
fundusze europejskie
projekt
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Czy dochód z otrzymanej dotacji podlega zwolnieniu podatkowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 52 względnie pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 656 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2011 r. (data wpływu 23 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2011 r. (data wpływu 16 sierpnia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinasowania na realizację Projektu „…”– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 maja 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania otrzymanego dofinasowania na realizację Projektu oraz kosztów uzyskania przychodów.

Z uwagi na braki formalne wniosku, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, na podstawie art. 169 § 1 w związku z art. 14h ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), pismem z dnia 1 sierpnia 2011 r., wezwał Wnioskodawcę do jego uzupełnienia.

W odpowiedzi na ww. wezwanie, dnia 16 sierpnia 2011 r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca rozpoczął realizację nowego Projektu, który ma charakter komplementarny do dotychczasowej aktywności jego przedsiębiorstwa, która będzie równolegle kontynuowana i rozwijana. Nowa działalność, oparta o portal internetowy, skierowany przede wszystkim do firm branży odzieżowej, który będzie stanowił innowacyjną w skali kraju płaszczyznę elektronicznego świadczenia usług w zakresie pomiarów antropometrycznych jest pochodną wieloletniej kooperacji Wnioskodawcy z branżą odzieżową.

Celem Projektu jest zbudowanie nowatorskiego portalu internetowego, który będzie narzędziem współpracującym z innowacyjnym skanerem do pomiarów antropometrycznych i pozwoli na świadczenie wysoce wyspecjalizowanych, opartych o technologię niestosowaną jeszcze w Polsce, usług w zakresie pomiarów, elementów projektowania odzieży, sprzedaży danych pomiarowych, dla producentów odzieży.

Zakup skanera finansuje Wnioskodawca, natomiast nakłady związane ze stworzeniem portalu internetowego, ze względu na swój innowacyjny charakter, zyskały akceptację Województwa, co doprowadziło do zawarcia w dniu 28 grudnia 2010 r. umowy o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Na mocy tej umowy Wnioskodawca uzyskał dofinansowanie (zwane dalej Dotacją") w wysokości 85 % poniesionych nakładów tj. 791.350,00 zł. Wnioskodawca na stworzenie portalu wyłoży z własnych środków 15% tj. 139.650 zł.

W związku z podpisaniem ww. umowy, Wnioskodawca nabył skaner, a przede wszystkim w dniu 7 lutego 2011 r. zawarł umowę o wykonanie portalu branżowego świadczącego usługę przetwarzania i dystrybucji pomiarów antropometrycznych. Aktualnie wykonywane są prace nad stworzeniem portalu, a wynagrodzenie w łącznej kwocie 931.000 zł netto będzie płatne w transzach do końca bieżącego roku.

Wynagrodzenie wypłacone będzie za przedmiot umowy (tj. wykonanie portalu internetowego: dokumentacja - projekt wykonawczy i dwie platformy dystrybucji danych), a dodatkowo nastąpi automatyczne przeniesienie majątkowych praw autorskich, bez dodatkowego wynagrodzenia.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. Stronami umowy o dofinansowanie Projektu, zgodnie z załączoną do wniosku kopią umowy są: Wnioskodawca oraz Zarząd Województwa, w umowie zwany - Instytucją Zarządzającą.
  2. Zgodnie z preambułą umowy o dofinansowanie projektu, a przede wszystkim jej § 2 ust. 1 w zw. z § 1 pkt 5, przedmiotem ww. umowy było przekazanie Wnioskodawcy przez Instytucję Zarządzającą środków na realizację projektu - portalu branżowego dotyczącego wykonywania i obsługi pomiarów antropometrycznych.

Środki pochodziły z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Szczegółowy opis projektu został wskazany we wniosku.

  1. Podmiotami zaangażowanymi w realizację projektu są:
    • Beneficjent – Wnioskodawca,
    • wykonawca Projektu – podmiot, któremu Podatnik zlecił wykonanie portalu branżowego,
    • Instytucja Zarządzająca - Zarząd Województwa,
    • Minister Finansów - z jego rachunku bankowego przekazywane są środki finansowe.
  1. Źródła finansowania:
  • program: Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013, zatwierdzony decyzją Komisji Europejskiej z dnia 2 października 2007 r.,
  • oś priorytetowa: IV. Społeczeństwo Informacyjne,
  • działania: IV.3 E-technologie dla przedsiębiorstw.

Środki pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego

Podział środków:

  • środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego stanowią 85 % wydatków kwalifikowanych Projektu,
  • wkład własny - 15 %.

Forma wypłaty: transze

Wskazanie przewidywanych terminów wypłaty dofinansowania:

  • marzec 2011 r.,
  • czerwiec 2011 r.,
  • wrzesień 2011 r.,
  • grudzień 2011 r.
  1. Środki wypłacane są przez Ministra Finansów.Przekazanie transz dofinansowania uzależnione jest od spełnienia następujących warunków:
    • złożenie przez Beneficjenta wniosku o płatność do Instytucji Zarządzającej,
    • zatwierdzenie przez Instytucję Zarządzającą wniosku o płatność (w tym poświadczenie przez Instytucję Zarządzającą faktycznego i prawidłowego poniesienia wydatków oraz ich kwalifikowalności),
    • dostępność środków na rachunku bankowym Ministra Finansów,
    • braku zastrzeżeń Instytucji Zarządzającej, co do prawidłowości zastosowania procedur ustawy Prawo zamówień publicznych odnośnie wydatkowania poprzednio przekazanych transz oraz potwierdzenia kwalifikowalności wydatków, które wniosek o płatność obejmuje,
    • wniesienie zabezpieczenia (weksel in blanco wraz z deklaracją wekslową).

Wypłata kolejnej transzy uzależniona jest od rozliczenia co najmniej 70% łącznej kwoty przekazanych wcześniej transz oraz od rozliczenia otrzymanej zaliczki, przez co rozumie się złożenie w ciągu miesiąca od otrzymania dofinansowania (tj. od dnia następnego po dacie wpływu na konto beneficjenta) wniosku o płatność wskazującego na wykorzystanie otrzymanego dofinansowania.

  1. Wskazanie istotnych terminów, dat, okresów dla realizacji projektu, wynikających z umowy:
    • termin rozpoczęcia realizacji Projektu nie później niż 1 stycznia 2011 r.,
    • za kończenie rzeczowe realizacji Projektu: 31 grudnia 2011 r.,
    • zakończenie finansowe realizacji Projektu (data poniesienia ostatniego uzasadnionego wydatku): 31 grudnia 2011 r.
  1. Do istotnych obowiązków stron umowy należą:
  • Beneficjent ma obowiązek ujawniania wszelkich dochodów, które powstają w związku z realizacją Projektu.W przypadku, gdy Projekt generuje na etapie realizacji dochody nie wykazane we wniosku o dofinansowanie, Beneficjent zobowiązany jest do zwrotu kwoty odpowiadającej wysokości niewykazanego dochodu.
  • W przypadku wystąpienia okoliczności, które mogą mieć wpływ na zmniejszenie poziomu maksymalnego dofinansowania ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, dla Projektu generującego dochód, Beneficjent najpóźniej wraz z wnioskiem o płatność końcową, a następnie w trzy lata po zamknięciu Programu informuje o tych okolicznościach Instytucję Zarządzającą, aktualizując, w razie potrzeby, informacje w tym zakresie, zgodnie z Wytycznymi w zakresie wybranych zagadnień związanych z przygotowaniem projektów inwestycyjnych, w tym projektów generujących dochód wydanymi przez Ministra Rozwoju Regionalnego. Beneficjent, którego Projekt wygenerował nie uwzględniony wcześniej dochód, w okresie trzech lat od dnia zamknięcia Programu zobowiązany jest zwrócić część dochodu w proporcji, jaką stanowi kwota dofinansowania ze środków EFRR w kosztach całkowitych Projektu.
  • Obowiązki Beneficjenta w zakresie sprawozdawczości, wypełniane są w oparciu o informacje dotyczące postępu rzeczowo-finansowego w realizacji Projektu zawarte we wniosku o płatność. Brak wydatków po stronie Beneficjenta nie zwalnia go z obowiązku przedkładania wniosku o płatność z wypełnioną częścią dotyczącą przebiegu realizacji Projektu w terminach: trzech miesięcy liczonych od daty złożenia poprzedniego wniosku o płatność, w przypadku pierwszego wniosku o płatność, w ciągu trzech pierwszych miesięcy liczonych od daty podpisania umowy o dofinansowanie.
  • Instytucja Zarządzająca monitoruje oraz kontroluje: celowość wydatkowania środków, zgodność wydatkowania środków z postanowieniami umowy o dofinansowanie, poprawność stosowania procedury udzielania zamówień.
  • Beneficjent zobowiązuje się do prowadzenia w sposób przejrzysty wyodrębnionej ewidencji dotyczącej realizacji Projektu, tak, aby możliwa była identyfikacja poszczególnych operacji księgowych.
  • Otrzymane dofinansowanie powinno być wykorzystane wyłącznie na realizację projektu, a wysokość wnioskowanej transzy/transz, zaliczki nie powinna przekraczać kwoty, jaka jest niezbędna do poniesienia wydatków w projekcie.
    • Środki przekazywane w ramach poszczególnych transz dofinansowania nie mogą być celowo umieszczane na lokatach bankowych.
  • W przypadku stwierdzenia błędów w złożonym wniosku o płatność (co dotyczy także wykrycia wydatków niekwalifikowanych) lub jego niekompletności, Instytucja Zarządzająca może dokonać uzupełnienia lub poprawienia wniosku o płatność, o czym informuje Beneficjenta lub wzywa Beneficjenta do poprawienia lub uzupełnienia wniosku o płatność lub złożenia dodatkowych wyjaśnień lub dokumentów w wyznaczonym przez nią terminie.
  • Beneficjent zobowiązuje się do usunięcia błędów, złożenia pisemnych wyjaśnień lub dokumentów oraz złożenia zweryfikowanego wniosku o płatność w wyznaczonym przez Instytucję Zarządzającą terminie, pod rygorem wstrzymania wypłaty kolejnej transzy dofinansowania.
  • Instytucja Zarządzająca może zawiesić wypłacenie transzy dofinansowania na uzasadniony wniosek instytucji kontrolnych lub w przypadku stwierdzenia:
    • nieprawidłowej realizacji Projektu, w szczególności w przypadku niezrealizowania Projektu zgodnie z harmonogramem realizacji Projektu oraz nieprzedkładania zgodnie z umową wniosków o płatność,
    • utrudniania kontroli realizacji Projektu,
    • dokumentowania realizacji Projektu niezgodnie z postanowieniami niniejszej umowy,
    • niewywiązania się przez Beneficjenta z obowiązku, o którym mowa w § 16 ust. 5 oraz § 26 ust. 1 umowy.
  • Zawieszenie płatności następuje wraz z pisemnym poinformowaniem Beneficjenta o przyczynach zawieszenia.
  • Beneficjent zobowiązany jest do informowania o wykrytych wydatkach niekwalifikowanych we wniosku o płatność w części dotyczącej korekt finansowych.
  • Instytucja Zarządzająca zawezwie Beneficjenta do zwrotu środków lub wyrażenia zgody na pomniejszenie kolejnych płatności w terminie 14 dni od doręczenia wezwania, w przypadku gdy na podstawie czynności kontrolnych uprawnionych organów zostanie stwierdzone, że dofinansowanie jest przez Beneficjenta:
    • wykorzystane niezgodnie z przeznaczeniem,
    • wykorzystane z naruszeniem procedur, o których mowa przepisach ustawy o finansach publicznych,
    • pobrane nienależnie lub w nadmiernej wysokości.
  • Instytucja Zarządzająca rozwiązuje umowę w przypadku, gdy:
    • Beneficjent złoży podrobione, przerobione lub stwierdzające nieprawdę dokumenty w celu uzyskania wsparcia finansowego w ramach niniejszej umowy,
    • został złożony wobec Beneficjenta wniosek o ogłoszenie upadłości lub gdy Beneficjent pozostaje w stanie likwidacji, lub gdy podlega zarządowi komisarycznemu, lub gdy zawiesił swoją działalność lub jest przedmiotem postępowań o podobnym charakterze,
    • Beneficjent nie osiągnie zamierzonego w Projekcie celu z przyczyn przez siebie zawinionych;
    • Beneficjent w ustalonym przez Instytucję Zarządzającą terminie nie doprowadzi do usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości,
    • Beneficjent nie wniósł zabezpieczenia prawidłowej realizacji umowy w formie i terminie określonym w umowie,
    • Instytucja Zarządzająca może rozwiązać umowę, w przypadku, gdy Beneficjent uchyla się od wypełniania innych obowiązków, wynikających z niniejszej umowy, w szczególności:
    • Beneficjent nie realizuje Projektu zgodnie z harmonogramem realizacji Projektu,
    • Beneficjent odmówi poddania się kontroli, o której mowa w § 25,
    • Beneficjent nie przedkłada zgodnie z umową wniosków o płatność,
    • Beneficjent w sposób uporczywy uchyla się od wykonywania obowiązków,
    • Beneficjent nie przedłożył, pomimo pisemnego wezwania przez Instytucję Zarządzającą poprawek, uzupełnień i wyjaśnień do wniosku o płatność.
    • Beneficjent nie rozpoczął realizacji Projektu w ciągu 3 miesięcy od terminu określonego w umowie, zaprzestał realizacji projektu lub realizuje go w sposób niezgodny z niniejszą umową.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dochód z otrzymanej dotacji podlega zwolnieniu podatkowemu, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 52 względnie pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych...
  2. Czy wydatki na realizację Projektu w części, w jakiej zostały pokryte z otrzymanej dotacji nie stanowią kosztu uzyskania przychodu...
  3. Czy wydatki na realizację Projektu w części, w jakiej zostały sfinansowane przez Wnioskodawcę (tj. w części niepokrytej z dotacji) stanowią koszty uzyskania przychodu w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w momencie ich poniesienia...

Niniejsza interpretacja indywidualna stanowi odpowiedź na pytanie nr 1.

Wniosek w zakresie pytań nr 2 i 3 zostanie rozpatrzony odrębną interpretacją indywidualną.

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 oraz pkt 53 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku dochodowego są:

  • płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców,
  • środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Powyższe zwolnienie wynika z nakazu, by środki pochodzące z Unii Europejskiej nie były opodatkowywane, albowiem prowadziłoby to do uzyskiwania dodatkowych profitów przez państwa członkowskie, w tym Polskę.

W ocenie Wnioskodawcy, uzyskane przez Niego środki z tytułu zawartej umowy o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 stanowią przychód podatkowy, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - w momencie ich otrzymania. Jednocześnie powstały w ten sposób dochód podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych, co wynika z art. 17 ust. 1 pkt 53 względnie pkt 52 tej ustawy.

Zgodnie z ww. umową o dofinansowanie projektu (§ 2 ust. 1) Wnioskodawcy udzielono dofinansowania w łącznej kwocie nieprzekraczającej 791.350,00 PLN. Są to środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, które pozwalają na sfinansowanie 85% wydatków kwalifikowanych Projektu.

Poprzez „dofinansowanie" należy rozumieć wsparcie udzielone Podatnikowi ze środków publicznych, na podstawie ww. umowy. Jednocześnie są to środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, które przekazywane są w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, prowadzonego w Banku.

Wobec powyższego, środki uzyskane przez Podatnika korzystają ze zwolnienia przedmiotowego od podatku dochodowego od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy znajduje potwierdzenie m.in. w interpretacjach indywidualnych:

  • Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 8 września 2010 r. ,
  • Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 30 lipca 2010 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007-2013, zgodnie z przyjętymi przez Radę Ministrów w dniu 29 listopada 2006 r. Narodowymi Strategicznymi Ramami Odniesienia (NSRO), określającymi krajowe priorytety, na które będą przeznaczone środki z UE, stanowi jeden z 16 regionalnych programów operacyjnych będących podstawowym narzędziem do osiągnięcia założonych w niej celów przy wykorzystaniu środków Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Rozważając charakter środków finansowych, które otrzymuje Wnioskodawca na realizację opisanego Projektu należy odnieść się do regulacji art. 17 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 roku o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 84, poz. 712 ze zm.), zgodnie z którą sposób zapewnienia wieloletniego finansowania programu operacyjnego ze środków pochodzących z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych określają przepisy o finansach publicznych.

Na mocy art. 15 ust. 1 ww. ustawy „programy” są dokumentami o charakterze operacyjno-wdrożeniowym ustanawianymi w celu realizacji średniookresowej strategii rozwoju kraju oraz strategii rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, określającymi działania przewidziane do realizacji zgodnie z ustalonym systemem finansowania i realizacji, stanowiącym element programu. Programy przyjmuje się w drodze uchwały lub decyzji odpowiedniego organu.

Na mocy art. 15 ust. 4 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju programami są:

  1. programy operacyjne - dokumenty, o których mowa w art. 37 rozporządzenia Rady (WE) Nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiającego przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylającego rozporządzenie (WE) Nr 1260/1999, realizujące cele zawarte w narodowej strategii spójności i strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3; programami operacyjnymi są krajowe programy operacyjne i regionalne programy operacyjne;
  2. programy rozwoju - dokumenty realizujące cele zawarte w strategiach rozwoju, o których mowa w art. 9 pkt 3, w tym programy wojewódzkie, w rozumieniu ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa, oraz programy wieloletnie, o których mowa w przepisach o finansach publicznych.

Polityka rozwoju jest prowadzona na podstawie strategii rozwoju. Należą do nich między innymi strategie rozwoju województw, o których mowa w art. 11 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie województwa (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1590 ze zm.), dla realizacji których ustanawia się regionalne programy operacyjne, o których mowa w cytowanym art. 15 ust. 4 pkt 2 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju.

Przepis art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.) określa, że środkami publicznymi są m.in. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA).

W myśl art. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, ilekroć w ustawie jest mowa o środkach europejskich – rozumie się przez to środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4.

Zgodnie z art. 5 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki pochodzące z funduszy strukturalnych, Funduszu Spójności i Europejskiego Funduszu Rybackiego, z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. a i b., tj.:

  1. programów w ramach celu Europejska Współpraca Terytorialna, o których mowa w rozdziale III rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1080/2006 z dnia 05 lipca 2006r. w sprawie Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i uchylającego rozporządzenie (WE) nr 1783/1999 (Dz. Urz. UE L 210 z 31.07.2006r., str. 1),
  2. programów, o których mowa w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1638/2006 z dnia 24 października 2006r. określającym przepisy ogólne w sprawie ustanowienia Europejskiego Instrumentu Sąsiedztwa i Partnerstwa (Dz. Urz. UE L 310 z 09.11.2006r., str. 1).

Natomiast stosownie do art. 5 ust. 3 pkt 2 ww. ustawy, do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), z wyłączeniem środków, o których mowa w pkt 5 lit. c i d:

  1. Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2009-2014,
  2. Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego 2009-2014,
  3. Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy;

Przepis art. 5 ust. 3 pkt 4 ww. ustawy dodaje ponadto, iż do środków, o których mowa w ust. 1 pkt 2, zalicza się środki na realizację Wspólnej Polityki Rolnej:

  1. Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej "Sekcja Gwarancji",
  2. Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji,
  3. Europejskiego Funduszu Rolniczego Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Ustawodawca w ustawie o finansach publicznych wprowadził z dniem 1 stycznia 2010 r. zmianę charakteru środków przeznaczonych na realizację programów operacyjnych i w obecnie obowiązującym stanie prawnym środki europejskie, nie zostały włączone do budżetu państwa, ale stanowią jego odrębną część w formie budżetu środków europejskich.

Reguluje to art. 111 pkt 16, zgodnie z którym dochodami podatkowymi i niepodatkowymi budżetu państwa są środki europejskie i środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. a i b, na realizację projektów pomocy technicznej oraz środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 5 lit. c i d oraz pkt 6, po ich przekazaniu na rachunek dochodów budżetu państwa.

Na mocy art. 117 ust. 1 ustawy o finansach publicznych przyjęto, że budżet środków europejskich jest rocznym planem dochodów i podlegających refundacji wydatków przeznaczonych na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich, z wyłączeniem środków przeznaczonych na realizację projektów pomocy technicznej.

W ustępie 2 tegoż artykułu skonkretyzowano, że w budżecie środków europejskich ujmuje się:

  1. dochody z tytułu realizacji programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  2. wydatki na realizację programów finansowanych z udziałem środków europejskich w części podlegającej refundacji.

Zgodnie z art. 121 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, programy finansowane z udziałem środków europejskich są ujmowane w załączniku do ustawy budżetowej jako jej element.

Szczegółowy sposób wydatkowania budżetu środków europejskich uregulowany został w art. 184-195 ustawy o finansach publicznych.

W myśl art. 186 ustawy o finansach publicznych wydatki na realizację programów i projektów finansowanych z udziałem środków, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 i 3, mogą być przeznaczone na:

  1. realizację projektów przez jednostki budżetowe;
  2. płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich;
  3. dotacje celowe dla beneficjentów;
  4. realizację projektów finansowanych w ramach Programu Środki Przejściowe;
  5. realizację Wspólnej Polityki Rolnej zgodnie z odrębnymi ustawami.

Zgodnie z art. 187 ustawy o finansach publicznych, za obsługę płatności w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, zwanych dalej „płatnościami”, odpowiada Minister Finansów.

Zgodnie z art. 188 ust. 1 ustawy o finansach publicznych podstawą dokonania płatności na rzecz beneficjenta jest zlecenie płatności wystawione przez instytucję, z którą beneficjent zawarł umowę o dofinansowanie projektu, oraz pisemna zgoda dysponenta części budżetowej na dokonanie płatności, z zastrzeżeniem, że w przypadku gdy projekt realizuje instytucja zarządzająca lub instytucja pośrednicząca będąca zarządem województwa lub przez zarząd województwa upoważniona, zlecenia płatności są wystawiane przez zarząd województwa.

Przepis art. 200 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż obsługę bankową płatności prowadzi Bank w ramach umowy rachunku bankowego zawartej z Ministrem Finansów.

Stosownie do art. 206 § 1 ustawy o finansach publicznych, szczegółowe warunki dofinansowania projektu określa umowa o dofinansowanie projektu, o której mowa w art. 5 pkt 9 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju. W myśl art. 5 ustawy o zasadach prowadzenia polityki rozwoju, użyte w ustawie określenia oznaczają:

  • projekt - przedsięwzięcie realizowane w ramach programu operacyjnego na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie, zawieranej między beneficjentem a instytucją zarządzającą, instytucją pośredniczącą lub instytucją wdrażającą (art. 5 pkt 9 ww. ustawy),
  • beneficjent - osobę fizyczną, osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, której ustawa przyznaje zdolność prawną, realizującą projekty finansowane z budżetu państwa lub ze źródeł zagranicznych na podstawie decyzji lub umowy o dofinansowanie projektu,
  • instytucja zarządzająca - właściwego ministra, ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego lub, w przypadku regionalnego programu operacyjnego, zarząd województwa, odpowiedzialnych za przygotowanie i realizację programu operacyjnego.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż w 2010 r. Spółka zawarła z Instytucją Zarządzającą – Zarządem Województwa umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013, na mocy której Spółka – Beneficjent uzyskała dofinansowanie na realizację projektu – portalu branżowego dotyczącego wykonywania i obsługi pomiarów antropometrycznych w wysokości 85 % wydatków kwalifikowanych projektu, zobowiązując się jednocześnie do wniesienia wkładu własnego wynoszącego 15 %.

Źródło dofinansowania stanowi Regionalny Program Operacyjny Województwa na lata 2007 #61485; 2013; oś priorytetowa IV Społeczeństwo Informacyjne; działanie IV.3 E-technologie dla przedsiębiorców, zaś środki dofinansowania pochodzą ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że poprzez „dofinansowanie" należy rozumieć wsparcie udzielone Wnioskodawcy ze środków publicznych, na podstawie ww. umowy. Jednocześnie „Środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego" przekazywane są w formie płatności z rachunku Ministra Finansów, o którym mowa w art. 200 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, prowadzonego w Banku.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.), przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

O zaliczeniu danego przysporzenia majątkowego do przychodów decyduje definitywny charakter tego przysporzenia w tym sensie, że w sposób ostateczny faktycznie powiększa ono aktywa osoby prawnej. Otrzymane świadczenie może być uznane za przychód, jeżeli ma ono charakter definitywny, ostateczny oraz pewny w tym znaczeniu, że podatnik uzyskuje swobodę dysponowania określonym świadczeniem lub środkami pieniężnymi.

Natomiast zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 52 ww. ustawy, wolne od podatku są płatności na realizację projektów w ramach programów finansowanych z udziałem środków europejskich, otrzymane z Banku, z wyłączeniem płatności otrzymanych przez wykonawców.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 53 ww. ustawy wolne od podatku są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Odnosząc powyższe uwarunkowania prawne do przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzić należy, iż uzyskana przez Wnioskodawcę kwota dofinansowania stanowić będzie na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – przychód podatkowy w dacie otrzymania. Jednakże dochód z tego tytułu wolny będzie od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 52 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Powołane przez Wnioskodawcę zwolnienie przedmiotowe wynikające z art. 17 ust. 1 pkt 53 ww. ustawy nie znajduje zastosowania w opisanym we wniosku stanie faktycznym, bowiem zwalnia od podatku środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich (…), podczas gdy Wnioskodawca jest Beneficjentem środków stanowiących przedmiot umowy o dofinansowanie projektu zawartej z Instytucją Zarządzającą, przeznaczonych na realizację projektu.

Do wniosku Wnioskodawca dołączył umowę o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Program Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 oraz umowę o wykonanie portalu branżowego świadczącego usługę przetwarzania i dystrybucji pomiarów antropometrycznych. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do jego oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawcę i Jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj