Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-638/11/HK
z 3 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-638/11/HK
Data
2011.10.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
zakładowy fundusz świadczeń socjalnych
zapomoga
zdarzenie losowe


Istota interpretacji
Czy podlega opodatkowaniu zapomoga ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych udzielona w formie wkładu na książeczce mieszkaniowej w sytuacji, gdy książeczka ta została założona przez pracodawcę ojca wnioskodawczyni, po jego śmierci spowodowanej wypadkiem przy pracy?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 16 czerwca 2011r. (data wpływu do tut. Biura – 01 lipca 2011r.), uzupełnionym w dniu 29 sierpnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zapomogi otrzymanej w formie wkładu na książeczce mieszkaniowej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01 lipca 2011r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania zapomogi otrzymanej w formie wkładu na książeczce mieszkaniowej ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego pismem z dnia 16 sierpnia 2011r. Znak: IBPB II/1/415-638/11/HK wezwano o jego uzupełnienie. W dniu 29 sierpnia 2011r. wpłynęło uzupełnienie wniosku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W 1998r. w wyniku wypadku przy pracy zmarł ojciec wnioskodawczyni. W związku z tym jego pracodawca założył książeczkę mieszkaniową, którą wnioskodawczyni otrzymała w 2011r., tj. po uzyskaniu pełnoletniości. Wnioskodawczyni otrzymała również umowę, z której wynika, że wkłady zgromadzone na tej książeczce przekazane zostały wnioskodawczyni w formie zapomogi, która podlega opodatkowaniu, w związku z czym wnioskodawczyni winna ją wykazać w rozliczeniu rocznym za 2011r.

Z powyższym wnioskodawczyni nie może się zgodzić, gdyż jak stwierdza, nie otrzymała zapomogi w gotówce. Otrzymane pieniądze są nadal zdeponowane na książeczce mieszkaniowej. Wnioskodawczyni jest osobą uczącą się, w związku z czym nie dysponuje środkami pieniężnymi, a nie chce likwidować książeczki mieszkaniowej do momentu usamodzielnienia się. W przyszłości wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć pieniądze zgromadzone na książeczce na cele mieszkaniowe.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 sierpnia 2011r. (wpływ do tut. Biura – 29 sierpnia 2011r.) wnioskodawczyni doprecyzowała stan faktyczny wyjaśniając, że pieniądze, które zostały jej przekazane w formie książeczki mieszkaniowej i są tam zdeponowane, stanowią zapomogę na cele mieszkaniowe ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych.

Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o zwolnienie z podatku, ponieważ pracodawca zmarłego ojca zgromadził środki na książeczce w zamian zadośćuczynienia w związku z tragiczną śmiercią ojca.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Dlaczego wnioskodawczyni miałaby płacić podatek od zapomogi otrzymanej w formie wkładu na książeczce mieszkaniowej...

Zdaniem wnioskodawczyni podatek od tych książeczek nie obowiązuje. Wnioskodawczyni uważa, że powinna być zwolniona z zapłaty tego podatku.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

W myśl zasady powszechnego opodatkowania, wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Z treści powołanego przepisu wynika zatem, iż opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione przez ustawodawcę w katalogu zwolnień przedmiotowych ustawy bądź, od których Minister Finansów zaniechał poboru podatku, w drodze rozporządzenia.

Na podstawie art. 11 ust. 1 cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W praktyce, w pojęciu przychodu mieści się zatem każda realna korzyść, jaką uzyskał podatnik.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 powyższej ustawy wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł, z zastrzeżeniem pkt 40 i 79.

W art. 21 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zostały również wymienione zwolnienia od podatku związane ze świadczeniami z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych (pkt 67, pkt 67a), pkt 78 lit. a)).

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 67 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych przez pracownika w związku z finansowaniem działalności socjalnej, o której mowa w przepisach o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych, rzeczowych świadczeń oraz otrzymanych przez niego w tym zakresie świadczeń pieniężnych, sfinansowanych w całości ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych lub funduszy związków zawodowych, łącznie do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 380 zł; rzeczowymi świadczeniami nie są bony, talony i inne znaki, uprawniające do ich wymiany na towary lub usługi.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 67a) ww. ustawy wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, związane z pobytem dzieci osób uprawnionych do tych świadczeń w żłobkach lub klubach dziecięcych.

Ponadto w myśl art. 21 ust. 1 pkt 78 tej ustawy wolne od podatku dochodowego są dopłaty z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości do: wypoczynku zorganizowanego przez podmioty prowadzące działalność w tym zakresie, w formie wczasów, kolonii, obozów i zimowisk, w tym również połączonego z nauką, pobytu na leczeniu sanatoryjnym, w placówkach leczniczo-sanatoryjnych, rehabilitacyjno-szkoleniowych i leczniczo-opiekuńczych, oraz przejazdów związanych z tym wypoczynkiem i pobytem na leczeniu - dzieci i młodzieży do lat 18.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, iż wnioskodawczyni w 2011r. (po uzyskaniu pełnoletności) otrzymała wkłady zgromadzone na książeczce mieszkaniowej, które stanowiły zapomogę ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych. Książeczka ta została założona przez pracodawcę ojca wnioskodawczyni w związku z jego śmiercią spowodowaną wypadkiem przy pracy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że otrzymana ze środków zakładowego funduszu świadczeń socjalnych zapomoga w formie wkładu na książeczce mieszkaniowej podlega, co do zasady, opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jednakże zapomoga ta korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, do wysokości określonej tym przepisem, tj. do kwoty 2.280 zł. Natomiast kwota będąca różnicą pomiędzy łączną wartością tejże zapomogi a kwotą 2.280 zł stanowi, podlegający opodatkowaniu, przychód z innych źródeł.

W odpowiedzi na stwierdzenie wnioskodawczyni, że „podatek od tych książeczek nie obowiązuje”, a zatem powinna ona być zwolniona z zapłaty podatku stwierdzić należy, iż czym innym na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest realizacja uprawnień z książeczki mieszkaniowej (jej likwidacja zgodnie z przeznaczeniem), a czym innym otrzymanie nieodpłatne zgromadzonego przez inny podmiot wkładu na książeczce mieszkaniowej. Wskazane zdarzenia różnią się od siebie w sensie prawnym i pociągają za sobą tym samym różne skutki podatkowe. W przedstawionym stanie faktycznym wkład na książeczce mieszkaniowej został zgromadzony przez pracodawcę ojca. Wnioskodawczyni ten wkład otrzymała nieodpłatnie – jak stwierdza – w formie zapomogi. W tej sytuacji wartość zgromadzonego wkładu stanowi dla niej przysporzenie majątkowe, podlegające co do zasady – wbrew twierdzeniu wnioskodawczyni - opodatkowaniu. Zwolniona z opodatkowania jest bowiem – na mocy art. 21 ust. 1 pkt 26 powołanej ustawy – tylko kwota zapomogi do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 2.280 zł.

Powyższe oznacza, że w przedmiotowej sprawie stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo należy zauważyć, iż Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie jest uprawniony do rozpatrzenia prośby o zwolnienie z zapłaty podatku. Uprawnienie do indywidualnego zwolnienia z podatku nie przysługuje również żadnemu innemu organowi podatkowemu. Ordynacja podatkowa przewiduje jedynie ulgi i zwolnienia w postaci odroczenia terminu płatności, rozłożenia na raty lub umorzenia zaległości.

Stosownie do treści art. 67a § 1 ust. 3 Ordynacji podatkowej organ podatkowy, na wniosek podatnika, z zastrzeżeniem art. 67b, w przypadkach uzasadnionych ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym, może umorzyć w całości lub w części zaległości podatkowe, odsetki za zwłokę lub opłatę prolongacyjną.

Przy czym wskazać należy, iż organem podatkowym uprawnionym do rozpatrzenia ewentualnego wniosku o umorzenie zaległości podatkowej w trybie art. 67a § 1 ust. 3 Ordynacji podatkowej będzie w tym przypadku Naczelnik właściwego urzędu skarbowego, a nie tut. Organ.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej dołączono dokumenty. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj