Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-792/11/PK
z 12 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-792/11/PK
Data
2011.10.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
korekta
zwrot podatku


Istota interpretacji
zwrot podatku



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 7 lipca 2011r. (data wpływu 13 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 lipca 2011r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwrotu podatku.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą na terenie miasta D. Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja elektrycznych silników, prądnic i transformatorów zgodnie z PKD 2007:2711 Z.

Spółka zasadniczo dokonuje sprzedaży swoich wyrobów gotowych do krajów Unii Europejskiej oraz krajów spoza Wspólnoty. Incydentalnie Spółka dokonuje również sprzedaży krajowej opodatkowanej stawką 23%.

Spółka opodatkowuje stawką 0% wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (WDT) zgodnie z art. 42 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 (ustawy o VAT).

W przypadku eksportu towarów Spółka stosuje stawkę podatku 0% zgodnie z art. 41 ust. 6 ustawy o VAT, jeśli przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Spółka otrzyma dokument potwierdzający wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty. Jeżeli Spółka nie otrzyma w ustalonym terminie dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, stosuje stawkę właściwą dla dostawy tego towaru na terytorium kraju - 23%.

W sytuacji otrzymania przez Spółkę dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym, Spółka dokonuje korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym dokument ten otrzymała.

W wyniku wykazania w deklaracji VAT-7 korekty sprzedaży eksportowej może dojść do sytuacji, że łączna kwota podatku należnego będzie ujemna, co z kolei spowoduje pojawieniem się nadwyżki podatku VAT naliczonego nad podatkiem należnym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z wystąpieniem ujemnej kwoty podatku VAT należnego w deklaracji VAT-7, wynikającej ze skorygowania podatku VAT należnego, spowodowanego otrzymaniem przez Spółkę dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty, Spółce przysługuje prawo do zwrotu na rachunek bankowy kwoty obejmującej podatek naliczony oraz ujemny podatek należny...

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółce będzie przysługiwać prawo do zwrotu na rachunek bankowy nadwyżki podatku VAT naliczonego nad należnym, która obejmuje wykazany w deklaracji podatek należny w wartości ujemnej, co wynika z ujęcia w rozliczeniu podatku VAT korekty podatku należnego ze sprzedaży poza terytorium Wspólnoty w związku z późniejszym otrzymaniem dokumentów potwierdzających wywóz towarów poza terytorium Wspólnoty.

Zgodnie z art. 41 ust. 9 otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż określony w ust. 6 i 7 upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument. Wykazanie korekty podatku należnego od sprzedaży poza terytorium Wspólnoty, zgodnie z powyższymi zasadami, spowodować może wystąpienie ujemnej wartości podatku VAT należnego.

W konsekwencji kwota ta powinna być potraktowana jako nadwyżka podatku naliczonego nad należnym.

Zgodnie z art. 87 ust. 1 w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następny okres lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach.

W przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracja podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19.

Spółka wnioskuje o potwierdzenie, iż prawidłowe jest stanowisko, że wystąpienie ujemnej kwoty podatku należnego jest traktowane jako nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym) podlega zwrotowi na rachunek bankowy.

Stanowisko Spółki potwierdza również wydany na gruncie poprzednio obowiązującego stanu prawnego wyrok WSA w Warszawie z dnia 21 maja 2009r. (sygn. III SA/Wa 319/09). W wyroku tym wskazano, że (...) W świetle powyższych rozważań Sąd stwierdza, iż organy podatkowe niezasadnie zakwestionowały prawo Skarżącej do wykazania w deklaracjach za sierpień i wrzesień 2005r. kwoty do zwrotu na rachunek bankowy w wysokości stanowiącej sumę podatku naliczonego oraz „ujemnego podatku należnego" powstałego na skutek uwzględnienia w tych miesiącach danych wskazanych w fakturach korygujących. Błędnie przyjęły, iż kwotę „ujemnego podatku należnego” Skarżąca mogła jedynie przenieść na następny okres rozliczeniowy."

Spółka wnioskuje o potwierdzenie, że zwrotowi na rachunek bankowy podlega zarówno podatek naliczony, jak również ujemny podatek należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z podstawową zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, zgodnie z którym w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Natomiast w myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Przyjęta w tym przepisie kolejność uprawnień podatnika nie decyduje o pierwszeństwie w ich stosowaniu. Uprawnienia te mają charakter równorzędny i od podatnika zależy, z którego uprawnienia skorzysta.

Szczegółowe regulacje dotyczące terminu zwrotu i warunków niezbędnych do jego otrzymania zawierają regulacje art. 87 ust. 2-10 ustawy o VAT.

I tak, w myśl ust. 2 tego artykułu, Zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Jeżeli zasadność zwrotu wymaga dodatkowego zweryfikowania, naczelnik urzędu skarbowego może przedłużyć ten termin do czasu zakończenia weryfikacji rozliczenia podatnika dokonywanego w ramach czynności sprawdzających, kontroli podatkowej lub postępowania podatkowego na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej lub postępowania kontrolnego na podstawie przepisów o kontroli skarbowej. Jeżeli przeprowadzone przez organ czynności wykażą zasadność zwrotu, o którym mowa w zdaniu poprzednim, urząd skarbowy wypłaca podatnikowi należną kwotę wraz z odsetkami w wysokości odpowiadającej opłacie prolongacyjnej stosowanej w przypadku odroczenia płatności podatku lub jego rozłożenia na raty.

Z kolei zgodnie z przepisem art. 87 ust. 5a w przypadku gdy podatnik nie wykonał w okresie rozliczeniowym czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz czynności wymienionych w art. 86 ust. 8 pkt 1, podatnikowi przysługuje, na jego umotywowany wniosek złożony wraz z deklaracją podatkową, zwrot kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu od podatku należnego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą na terytorium kraju lub poza tym terytorium, w terminie 180 dni od dnia złożenia rozliczenia, z zastrzeżeniem art. 86 ust. 19. Na pisemny wniosek podatnika urząd skarbowy dokonuje zwrotu, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie 60 dni, jeżeli podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe. Przepisy ust. 2 zdanie drugie i trzecie, ust. 2a i ust. 4a-4f stosuje się odpowiednio.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 19 ww. ustawy, jeżeli w okresie rozliczeniowym podatnik nie wykonywał czynności opodatkowanych na terytorium kraju oraz nie wykonywał czynności poza terytorium kraju kwotę podatku naliczonego może przenieść do rozliczenia na następny okres rozliczeniowy.

Z powyższych przepisów wynika, iż co do zasady zwrot z tytułu nadwyżki podatku naliczonego nad należnym dokonywany jest w terminie 60 dni. Natomiast w sytuacji gdy podatnik w danym okresie rozliczonym nie dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług to zwrot, w takim przypadku, następuje w terminie 180 dni, chyba że podatnik złoży w urzędzie skarbowym zabezpieczenie majątkowe - wówczas może otrzymać zwrot podatku w terminie 60 dni.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w składanych deklaracjach VAT-7 wykazuje:

  • podatek należny o wartości ujemnej w związku z uwzględnieniem w okresach bieżących kwot wynikających z faktur korygujących do faktur wystawionych w okresach poprzednich dokumentujących eksport towarów,
  • podatek naliczony z tytułu zakupu towarów i usług.

Wartość ujemna podatku należnego wynika z dokonanej korekty zgodnie z art. 41 ust. 9 ustawy o VAT w myśl którego otrzymanie przez podatnika dokumentu potwierdzającego wywóz towaru poza terytorium Wspólnoty w terminie późniejszym niż w okresie rozliczeniowym dokonania eksportu lub w okresie po nim następującym upoważnia podatnika do dokonania korekty podatku należnego w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym podatnik otrzymał ten dokument.

Biorąc pod uwagę treść złożonego wniosku oraz powołane przepisy stwierdzić należy, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo zwrotu różnicy między podatkiem naliczonym a podatkiem należnym na rachunek bankowy. Zatem w przedmiotowej sytuacji Wnioskodawca ma prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ww. ustawy, na rachunek podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach. Ponadto wskazać należy, że w rozpatrywanej sprawie wypełnienie deklaracji VAT-7 w zakresie obliczenia wysokości zobowiązania podatkowego lub kwoty zwrotu (część E deklaracji), zgodnie ze znajdującym się na niej opisie, doprowadzi do sytuacji, w której nadwyżka podatku naliczonego nad należnym, będzie zawierała ujemny podatek należny (bowiem poprzez wykonanie stosownych obliczeń zgodnie z opisem zamieszczonym na deklaracji w efekcie odejmowania od kwoty podatku naliczonego kwoty ujemnej podatku należnego powstanie kwota dodatnia). Dlatego też Wnioskodawca dokonując obliczenia nadwyżki podatku naliczonego nad należnym w efekcie sumuje kwotę podatku naliczonego z „ujemną” kwotą podatku należnego. Wnioskodawca ma prawo zadeklarowania powstałej w ten sposób kwoty nadwyżki podatku naliczonego nad należnym do zwrotu na rachunek bankowy.

Tak więc, jeżeli Wnioskodawca w danym okresie rozliczeniowym wykonywał czynności opodatkowane na terytorium kraju, w myśl art. 87 ust. 1 ww. ustawy ma on prawo do zwrotu bezpośredniego różnicy między kwotą podatku naliczonego a ujemną wartością podatku należnego. Przysługująca Wnioskodawcy kwota do zwrotu bezpośredniego obejmuje zatem również kwotę „ujemnego” podatku należnego wynikającego z deklaracji podatkowej za dany okres, w którym rozliczono przedmiotowe korekty podatku należnego.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj