Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/436-271/11-2/MZ
z 8 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/436-271/11-2/MZ
Data
2011.09.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Wyłączenia

Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
bankomat
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
podatek od czynności cywilnoprawnych
umowa sprzedaży


Istota interpretacji
Przyjmując za Wnioskodawcą, iż umowa sprzedaży bankomatów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, powyższa czynność zostanie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym na Spółce nie będzie ciążył obowiązek podatkowy z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast, jeżeli planowana transakcja sprzedaży bankomatów nie będzie objęta zakresem podatku od towarów i usług, powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.



Wniosek ORD-IN 479 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 22.07.2011 r. (data wpływu 25.07.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umowy sprzedaży - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie umowy sprzedaży.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. („Podatnik”, „Nabywca”) zamierza dokonać transakcji z D. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest właścicielem niezależnej sieci bankomatów w Polsce. Bankomaty te rozlokowane są na terenie całej Polski. Podatnik udostępnia usługi wypłaty pieniędzy poprzez bankomaty sieci bankom i innym instytucjom finansowym w zamian za wynagrodzenie uiszczane przez banki i instytucje finansowe. Podatnik jako operator sieci bankomatów odpowiada również za obsługę bankomatów, w szczególności utrzymanie ciągłości pracy urządzeń, zasilanie ich w gotówkę oraz autoryzację i rozliczanie transakcji. Ponadto Podatnik zajmuje się, między innymi, przetwarzaniem bezpiecznych elektronicznych transakcji finansowych oraz świadczy usługi outsourcingowe dla banków w zakresie zarządzania siecią bankomatów. Podatnik zamierza w najbliższym czasie dokonać transakcji z D. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością („Sprzedający”).

Sprzedający prowadzi podstawową działalność gospodarczą w zakresie dystrybucji urządzeń bankomatowych dla sektora bankowego w Polsce oraz zapewnia usługi serwisowe, usługi monitoringu urządzeń, dostosowywania oprogramowania oraz szkolenia z zakresu obsługi takich urządzeń dla podmiotów zewnętrznych. Dodatkowo, Sprzedający świadczy również usługi outsourcingowe – w szczególności system zdalnego monitorowania wszystkich bankomatów w sieci banków które są jego klientami.

Sprzedający jest również operatorem w Polsce sieci ok. 700 bankomatów własnych działających pod marką „C”, do której prawa przysługują Sprzedającemu. Bankomaty te rozlokowane są na terenie całej Polski i zainstalowane w miejscach dzierżawionych (najmowanych) od podmiotów trzecich. Sprzedający udostępnia usługi wypłaty pieniędzy poprzez bankomaty sieci C. bankom i innym instytucjom finansowym w zamian za wynagrodzenie uiszczane przez banki i instytucje finansowe. Sprzedający jako operator sieci bankomatów odpowiada również za obsługę bankomatów, w szczególności utrzymanie ciągłości pracy urządzeń, zasilanie ich w gotówkę oraz autoryzację i rozliczanie transakcji.

Sprzedający jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT w Polsce. W ramach planowanej transakcji Podatnik zamierza nabyć na podstawie umowy sprzedaży („Umowa Sprzedaży”) od Sprzedającego około 500 bankomatów. Bankomaty te są częścią sieci bankomatów liczącej około 700 bankomatów należącej do Sprzedającego, której operatorem jest Sprzedający.

Przedmiotem transakcji będzie w szczególności:

  1. sprzedaż stanowiących własność Sprzedającego ok. 500 urządzeń bankomatowych wraz z osprzętem do bankomatów (tj. zestawem dwóch kaset, kluczy, kodów zabezpieczających oraz wyposażeniem telekomunikacyjnym a także uprawnieniami do korzystania z oprogramowania urządzeń bankomatowych, które jest niezbędne do ich eksploatacji),
  2. przeniesienie praw z umów najmu powierzchni na których zlokalizowane są bankomaty sprzedawane Podatnikowi,
  3. prawa z 3 umów związanych z urządzeniami bankomatowymi:
    • w zakresie utrzymania czystości bankomatów (umowa z I. z siedzibą w P.),
    • w zakresie monitoringu 50 bankomatów (umowa z S. z siedzibą w W.),
    • w zakresie pomocy przy pozyskiwaniu powierzchni najmu dla lokalizacji bankomatów (umowa z L. z siedzibą w K.),

przy czym pozostałe umowy związane z utrzymaniem i operacjami sieci bankomatów Sprzedającego nie są przedmiotem transakcji.

Co do zasady, w odniesieniu do składników majątkowych będących przedmiotem sprzedaży Sprzedającemu przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług uiszczonego przy nabyciu tych składników majątkowych. Składniki majątkowe będące przedmiotem sprzedaży na rzecz Podatnika nie są wyodrębnione organizacyjnie ani finansowo w ramach struktury funkcjonowania Sprzedającego. Umowa Sprzedaży przewiduje, że w przypadku zaistnienia pewnych warunków w przyszłości Sprzedający może sprzedać na rzecz Podatnika także dodatkowe bankomaty objęte obecnie umową kooperacji z F. oraz B.

Przedmiotem sprzedaży nie będą objęte:

  1. wszelkie pozostałe umowy związane z funkcjonowaniem i operacjami sieci bankomatów,
  2. znak towarowy „C”,
  3. prawa do nazwy domen internetowych,
  4. umowy dotyczące nabycia urządzeń bankomatowych,
  5. umowy uczestnictwa w sieci bankomatów,
  6. kwoty pieniężne znajdujące się w urządzeniach bankomatowych,
  7. umowy dotyczące usług przeliczenia i transportu kwot pieniężnych umieszczanych w urządzeniach bankomatowych,
  8. umowy dotyczące dostawy kwot pieniężnych do bankomatów,
  9. wierzytelności oraz zobowiązania związane z działalnością polegającą na prowadzeniu sieci bankomatów „C” powstałe przed dniem sprzedaży urządzeń bankomatowych i przeniesienia praw na nabywcę,
  10. pracownicy Sprzedającego zajmujący się obsługą bankomatów (zgodnie z ustaleniami z kontrahentem pracownicy tacy mają jednak otrzymać ofertę zatrudnienia przez kontrahenta),
  11. wszelkie zezwolenia, koncesje i inne zgody administracyjne związane z prowadzoną przez Sprzedającego działalnością,
  12. patenty i inne prawa własności przemysłowej,
  13. majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne,
  14. tajemnice przedsiębiorstwa oraz know-how,
  15. klienci,
  16. księgi i dokumenty związane z prowadzeniem działalności gospodarczej,
  17. wszelkie inne ruchomości oraz nieruchomości Sprzedającego (w szczególności związane z podstawową działalnością gospodarczą opisaną powyżej).

Po transakcji i zakończeniu migracji sprzedanych bankomatów do sieci bankomatów Nabywcy, Sprzedający będzie w dalszym ciągu prowadzić działalność w zakresie prowadzenia sieci bankomatów poda marką C. w odniesieniu do pozostałych po sprzedaży ok. 170 bankomatów ulokowanych w lokalizacjach dwóch kontrahentów (tj. F. oraz B.), a także będzie kontynuował działalność w podstawowym dla siebie zakresie działalności gospodarczej, tj. w zakresie dostarczania urządzeń bankomatowych oraz zapewnienia usług serwisowych. Z kolei Nabywca (Podatnik) bankomatów będzie wykorzystywał i eksploatował nabyte od Sprzedającego urządzenia bankomatowe we własnej sieci funkcjonującej pod własnym znakiem towarowym i na bazie własnych umów związanych z utrzymaniem sieci bankomatów.

Zgodnie z wiedzą Podatnika, Sprzedający wystąpił z wnioskiem o interpretację podatkową, której celem jest potwierdzenie, że powyżej opisana transakcja podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Podatnik chce uzyskać pewność, że Umowa Sprzedaży zawarta ze Sprzedającym nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4) lit. a) Ustawy o PCC...

Zdaniem Wnioskodawcy

Umowa Sprzedaży zawarta ze Sprzedającym nie będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4) lit. a) Ustawy o PCC, ponieważ przeniesienie przedmiotu Umowy Sprzedaży, tj. zbioru wybranych aktywów, na Podatnika będzie podlegało podatkowi od towarów i usług. Podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu tej transakcji (dostawy towarów) będzie Sprzedający, a więc jedna ze stron transakcji będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1) lit. a) Ustawy o PCC podatkowi od czynności cywilnoprawnych podlegają między innymi umowa sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Umowa Sprzedaży obejmuje sprzedaż rzeczy ruchomych w postaci urządzeń bankomatowych. Jednakże zgodnie z art. 2 pkt 4) lit. a) Ustawy o PCC podatkowi od czynności cywilnoprawnych nie podlegają czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług. A zatem aby stwierdzić, czy Umowa Sprzedaży będzie podlegała podatkowi od czynności cywilnoprawnych należy ustalić, czy którakolwiek ze stron Umowy Sprzedaży będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług z tytułu tejże umowy.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., Nr 54, poz. 535, ze zm.) („Ustawa o VAT”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają, między innymi, odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 6 pkt 1) Ustawy o VAT przepisów tejże ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pojęcie „transakcji zbycia” należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów” w ujęciu art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, nieodpłatne przekazanie, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego, czyli aportu.

Ustawa o VAT definiuje pojecie zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Zgodnie z art. 2 pkt 27e) tej ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o zorganizowanej części przedsiębiorstwa - rozumie się przez to organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Na marginesie należy zauważyć, iż definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w Ustawie o VAT jest identyczna z definicją zawartą w ustawie z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2011 r., Nr 74, poz. 397, ze zm.). A zatem, zgodnie z powołaną powyżej definicją, aby można było uznać, że mamy do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, muszą być spełnione łącznie trzy warunki:

  1. zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania) musi być organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie;
  2. wyodrębnione składniki muszą być przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych;
  3. po wyodrębnieniu część przedsiębiorstwa musi być niezależnym przedsiębiorstwem samodzielnie realizującym te zadania.

Powyższe oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem składników. Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Warunkiem niezbędnym jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie, które to wydzielenie ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej.

O wyodrębnieniu organizacyjnym można mówić, gdy zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowi odrębną jednostkę organizacyjną w strukturze tego przedsiębiorstwa, np. dział, wydział, oddział, itp. Takie organizacyjne wydzielenie powinno być dokonane na podstawie statutu, regulaminu lub aktu o podobnym charakterze. Ocena ta musi być dokonana według podstawowego kryterium tj. ustalenia jaką rolę składniki majątkowe i związane z nimi prawa materialne odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Wyodrębnienie finansowe oznacza sytuację, gdy sposób prowadzenia ewidencji rachunkowej przedsiębiorstwa pozwala na przyporządkowanie majątku, przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa, a ściślej do realizowanych przez nią zadań gospodarczych. Nie należy jednak utożsamiać tego pojęcia z pełną samodzielnością finansową.

Wyodrębnienie funkcjonalne należy natomiast rozumieć jako przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych. Zorganizowana część przedsiębiorstwa musi stanowić funkcjonalnie odrębną całość - obejmować elementy niezbędne do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych, którym służy w strukturze przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. A zatem aby część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za jego zorganizowaną część, musi ona posiadać potencjalną zdolność do funkcjonowania jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe: materialne i niematerialne wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą zatem umożliwić nabywcy podjecie działalności Gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa.

Pomocniczo należy również przywołać przykładowe orzeczenia sądów administracyjnych dotyczące pojęcia zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Zgodnie z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego z 15 kwietnia 2010 roku (sygn. akt I SA/Kr 31/10) w zakresie wydzielenia zespołu składników materialnych i niematerialnych w istniejącym przedsiębiorstwie istotne jest, aby zachodziło ono na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych). Wy0drębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, oddział, wydział itp. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, lecz sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Natomiast w wyroku z dnia 16 grudnia 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu (sygn. I SA/Wr 1297/10) stwierdził, iż zakres przedmiotowy dopuszczalnego wyłączenia spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług obejmuje całość lub część przedsiębiorstwa rozumianych jako zespół składników materialnych i niematerialnych przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (przedsiębiorstwo w znaczeniu przedmiotowym). Z tego punktu widzenia istotne jest to, aby na bazie nabytego majątku nabywca mógł kontynuować dotychczasową działalność zbywcy.

Przedmiotem Umowy Sprzedaży są urządzenia bankomatowe wraz z osprzętem do bankomatów, które nie są wyodrębnione w ramach przedsiębiorstwa Sprzedającego ani organizacyjnie, ani finansowo, ani funkcjonalnie. Urządzenia bankomatowe nie stanowią odrębnej jednostki organizacyjnej w strukturze przedsiębiorstwa Sprzedającego. Urządzenia nie są również wyodrębnione finansowo. Ponadto urządzenia bankomatowe będące przedmiotem Umowy Sprzedaży nie stanowią funkcjonalnie odrębnej całości, gdyż nie obejmują wszystkich elementów niezbędnych do samodzielnego prowadzenia działań gospodarczych.

Ponadto na Podatnika (Nabywcę) nie przechodzą wierzytelności oraz zobowiązania związane z działalnością polegającą na prowadzeniu sieci bankomatów „C” powstałe przed dniem sprzedaży i przeniesienia urządzeń bankomatowych na Nabywcę, ani też żadne inne zobowiązania, które zgodnie z definicją zawartą w ustawie o VAT stanowią element zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Dodatkowo należy stwierdzić, iż Podatnik (Nabywca) nie będzie w stanie prowadzić w oparciu tylko o przedmiot Umowy Sprzedaży niezależnego przedsiębiorstwa samodzielnie realizującego zadania gospodarcze. Dopiero włączenie nabywanych urządzeń bankomatowych w istniejącą już sieć Nabywcy umożliwi prowadzenie w oparciu o nie działalności gospodarczej i realizowanie zadań gospodarczych. Same urządzenia bankomatowe w formie w jakiej są nabywane, tj. bez umów związanych z utrzymaniem sieci bankomatowych, bez pracowników obsługujących bankomaty (pracownicy mogą nie przyjąć oferty zatrudnienia i pozostać pracownikami Sprzedającego), bez kwot pieniężnych znajdujących się w urządzeniach, bez umów dotyczących usług przeliczania i transportu kwot pieniężnych umieszczanych w urządzeniach bankomatowych, etc., stanowią jedynie zbiór aktywów niezdolny do samodzielnej realizacji zadań gospodarczych. W związku z tym niemożliwym byłoby kontynuowanie dotychczasowej działalności Sprzedającego na bazie samego przedmiotu Umowy Sprzedaży.

W związku z powyższym należy stwierdzić, iż przedmiotem Umowy Sprzedaży nie jest zorganizowana część przedsiębiorstwa ani tym bardziej przedsiębiorstwo jako całość, ale jest nim zbiór wybranych, indywidualnych aktywów (rzeczy ruchomych), tj. zbiór ok. 500 urządzeń bankomatowych. W związku z tym Sprzedający będzie podlegał podatkowi od towarów i usług z tytułu Umowy Sprzedaży, a co za tym idzie do Umowy Sprzedaży będzie miał zastosowanie art. 2 pkt 4) lit. a ustawy o PCC, a zatem umowa ta nie będzie opodatkowana podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie podatku od czynności cywilnoprawnych zgodnie z wolą Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy z dnia 9 września 2000 roku o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 101, poz. 649 ze zm.), podatkowi podlegają umowy sprzedaży oraz zamiany rzeczy i praw majątkowych. Czynności cywilnoprawne zawarte w katalogu zamkniętym określonym w art. 1 wymienionej ustawy podlegają omawianemu podatkowi od czynności cywilnoprawnych, o ile spełniają przesłanki zawarte w art. 1 ust. 4 cytowanej ustawy.

Zgodnie z powyższym artykułem czynności cywilnoprawne w tym umowy sprzedaży podlegają omawianemu podatkowi, jeżeli ich przedmiotem są:

  1. rzeczy znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa majątkowe wykonywane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej;
  2. rzeczy znajdujące się za granicą lub prawa majątkowe wykonywane za granicą, w przypadku gdy nabywca ma miejsce zamieszkania lub siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i czynność cywilnoprawna została dokonana na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W ustawie przewidziano jednak sytuacje, w których czynność cywilnoprawna mieszcząca się w zakresie przedmiotowym ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

Stosownie do art. 2 pkt 4 ww. ustawy nie podlegają podatkowi czynności cywilnoprawne, inne niż umowa spółki i jej zmiany, jeżeli przynajmniej jedna ze stron z tytułu dokonania tej czynności jest:

  1. opodatkowana podatkiem od towarów i usług,
  2. zwolniona z podatku od towarów i usług, z wyjątkiem:
    • zamiany, których przedmiotem jest nieruchomość lub jej część, albo prawo użytkowania wieczystego, spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub prawo do miejsca postojowego w garażu wielostanowiskowym lub udział w tych prawach,
    • (uchylone),
    • umowy sprzedaży udziałów i akcji w spółkach handlowych.


Zaznaczyć jednakże należy, że o wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych nie decyduje okoliczność, że strony tej umowy posiadają status podatnika podatku od towarów i usług, lecz wyłącznie fakt, że jedna ze stron z tytułu dokonania tej konkretnej czynności jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług lub z niego zwolniona, z uwzględnieniem wyjątków, o których mowa w art. 2 pkt 4 ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Sp. z o.o. („Podatnik”, „Nabywca”) zamierza dokonać transakcji z D. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Spółka jest właścicielem niezależnej sieci bankomatów w Polsce. Bankomaty te rozlokowane są na terenie całej Polski. Podatnik udostępnia usługi wypłaty pieniędzy poprzez bankomaty sieci bankom i innym instytucjom finansowym w zamian za wynagrodzenie uiszczane przez banki i instytucje finansowe. Podatnik jako operator sieci bankomatów odpowiada również za obsługę bankomatów, w szczególności utrzymanie ciągłości pracy urządzeń, zasilanie ich w gotówkę oraz autoryzację i rozliczanie transakcji. W ramach planowanej transakcji Podatnik zamierza nabyć na podstawie umowy sprzedaży („Umowa Sprzedaży”) od Sprzedającego około 500 bankomatów. Bankomaty te są częścią sieci bankomatów liczącej około 700 bankomatów należącej do Sprzedającego, której operatorem jest Sprzedający.

Biorąc powyższe pod uwagę, umowa sprzedaży, może co do zasady podlegać opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych. Mając jednakże na uwadze zdarzenie przyszłe opisane we wniosku podkreślić należy, iż jakkolwiek zapytanie Wnioskodawcy dotyczy możliwości opodatkowania umowy sprzedaży bankomatów podatkiem od czynności cywilnoprawnych, to jednak w pierwszej kolejności rozstrzygnięcia wymaga kwestia opodatkowania powyższej transakcji podatkiem od towarów i usług, bowiem ocena ta ma zasadnicze znaczenie dla ewentualnego objęcia ich podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

A zatem, przyjmując za Wnioskodawcą, iż umowa sprzedaży bankomatów będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, powyższa czynność zostanie wyłączona z opodatkowania podatkiem od czynności cywilnoprawnych zgodnie z art. 2 pkt 4 lit. a) ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych. Tym samym na Spółce nie będzie ciążył obowiązek podatkowy z tytułu podatku od czynności cywilnoprawnych. Natomiast, jeżeli planowana transakcja sprzedaży bankomatów nie będzie objęta zakresem podatku od towarów i usług, powstanie obowiązek podatkowy w podatku od czynności cywilnoprawnych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj