Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-608/11/KW
z 15 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-608/11/KW
Data
2011.07.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
stawki podatku
uczelnie
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na realizacji wykładów na studiach podyplomowych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 28 marca 2011r. (data wpływu 6 kwietnia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 lipca 2011r. (data wpływu 14 lipca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na realizacji wykładów na studiach podyplomowych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 kwietnia 2011r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na realizacji wykładów na studiach podyplomowych korzystają ze zwolnienia z podatku VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 lipca 2011r. (data wpływu 14 lipca 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 1 lipca 2011r. znak: IBPP1/443-608/11/KW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 1 października 2009r. Wnioskodawca podpisał z Akademią XXX umowę o współpracy, której celem jest realizacja studiów podyplomowych "zarządzanie zespołem sprzedaży".

W ramach studiów wykładowcy Wnioskodawcy prowadzą następujące zajęcia:

  • zajęcia integracyjne (4 godz.),
  • funkcje i zadania zespołu sprzedaży w systemie obsługi rynku (8 godz.),
  • zarządzanie operacyjne sprzedażą (4 godz.),
  • organizacja zespołu sprzedaży w przedsiębiorstwie (8 godz.),
  • narzędzia wykorzystywane przez zespół sprzedaży w procesie obsługi rynku (12 godz.),
  • rekrutacja personelu sprzedaży (8 godz.),
  • techniki sprzedaży i obsługi klienta (16 godz.),
  • ocena i rozwój personelu sprzedaży (4 godz.),
  • etyka pracy handlowca (4 godz.),
  • umiejętność prezentacji i autoprezentacji (16 godz.),
  • nowoczesne technologie w zarządzaniu sprzedażą (4 godz.).

Za usługi (prowadzenie wykładów w ramach studiów podyplomowych) Wnioskodawca rozlicza się z uczelnią poprzez wystawienie faktury.

W uzupełnieniu z dnia 11 lipca 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  1. Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.
  2. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT.
  3. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi wymienione we wniosku nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.
  4. Świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi ze środków publicznych.
  5. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  6. Opisane we wniosku nauczanie pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem uczestników wykładów, ma na celu uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Celem studiów jest teoretyczne i praktyczne przygotowanie profesjonalnych menedżerów sprzedaży do efektywnego zarządzania swoimi zespołami. Uczestnicy poznają zasady formułowania celów, kontroli ich realizacji a także motywowania handlowców i zarządzania zespołem. Studia zawierają również metody analizowania sprzedaży, identyfikacji szans i zagrożeń oraz metod aktywizowania grupy sprzedawców i generowania rozwiązań mających na celu poprawę wyników.
  7. Akademia XXX jest uczelnią wyższą.
  8. Poniżej Wnioskodawca prezentuje tematykę studiów podyplomowych. Część przedmiotów prowadzi Wnioskodawca część wykładowcy Akademii XXX (AAA). W poniższym zestawieniu Wnioskodawca zaznacza, które przedmioty są prowadzone przez Wnioskodawcę, a które przez AAA.
    • Analiza rynku i makro-otoczenia firmy - 4 godz. (prowadzi AAA).Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych zależności na rynku, które są istotne z punktu widzenia sprzedawcy. Drugą częścią kursu będzie przedstawienie podstawowych wielkości makroekonomicznych, ich interpretację oraz znaczenie dla funkcjonowania przedsiębiorstw.
    • Modele zachowań nabywców indywidualnych i instytucjonalnych - 8 godz. (prowadzi AAA).Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat psychologicznych procesów związanych z zachowaniami zakupowymi. W trakcie zajęć słuchacze zapoznają się z psychologicznymi modelami funkcjonowania nabywców oraz z teoriami wyjaśniającymi sposób reagowania konsumentów na strategie marketingowe.
    • Podstawy marketingu -12 godz. (prowadzi AAA).Przekazanie podstawowej wiedzy i kształtowanie umiejętności w zakresie zastosowania koncepcji marketingowej w praktyce przedsiębiorstw i organizacji.
    • Strategia sprzedaży - 8 godz. (prowadzi Wnioskodawca).Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych funkcji i zadań strategicznych organizacji sprzedaży, relacji łączących ją z innymi funkcjami i jednostkami oraz miejsca strategii sprzedaży w strategii marketingowej przedsiębiorstwa.
    • Struktura organizacji i zarządzanie kanałami sprzedaży - 8 godz. (prowadzi Wnioskodawca).Celem przedmiotu jest pokazanie związków między strategią a strukturą oraz listy podstawowych modeli i wyborów, przed którymi staje przedsiębiorstwo projektując i wdrażając strukturę organizacji sprzedaży. Bazując na wiedzy i umiejętnościach pozyskanych podczas modułu „Strategia sprzedaży” słuchacze przećwiczą tworzenie różnych struktur organizacji sprzedaży.
    • Zarządzanie operacyjne sprzedażą -16 godz. (prowadzi Wnioskodawca).Celem przedmiotu jest przedstawienie podstawowych procesów i narzędzi służących kształtowaniu/modelowaniu działania kanału sprzedaży i bieżącemu zarządzaniu sprzedażą. Bazując na wiedzy i umiejętnościach pozyskanych podczas modułu „Funkcje i zadania..." oraz „Organizacja zespołu" bardziej szczegółowo rozwinięte zostaną zagadnienia związane z bieżącym, operacyjnym zarządzaniem procesami sprzedaży.
    • Narzędzia promocji i wsparcia sprzedaży - 8 godz. (prowadzi Wnioskodawca).Celem przedmiotu jest dostarczenie informacji na temat narzędzi promocji i wsparcia sprzedaży.
    • Techniki sprzedaży i obsługi klienta - 24 godz. (prowadzi Wnioskodawca).Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy i praktycznych umiejętności z zakresu stosowania technik zapewniających skuteczność sprzedaży i poprawiających jakość obsługi klienta.
    • Negocjacje -18 godz. (prowadzi AAA).Poznanie metod i narzędzi przygotowania się do negocjacji. Poznanie podstawowych strategii i taktyk negocjacyjnych.
    • Nowoczesne technologie w zarządzaniu sprzedażą - 4 godz. (prowadzi Wnioskodawca).Celem przedmiotu jest dostarczenie przeglądu informacji na temat narzędzi IT wspierających zarządzanie sprzedażą.
    • Rekrutacja personelu sprzedaży - 8 godz. (prowadzi Wnioskodawca).Celem przedmiotu jest wzmocnienie kompetencji w zakresie efektywnego przeprowadzania procesu rekrutacji i selekcji kandydatów do pracy w działach sprzedaży.
    • Ocena i rozwój personelu sprzedaży - 8 godz. (prowadzi Wnioskodawca).Celem przedmiotu jest przekazanie podstawowej wiedzy i kształtowanie praktycznych umiejętności w zakresie oceny pracy (performance management) oraz rozwoju umiejętności personelu sprzedaży.
    • Systemy wynagradzania i motywowania handlowców - 8 godz. (prowadzi AAA). Przybliżenie słuchaczom sprawdzonych skutecznych metod motywowania handlowców z położeniem nacisku na aspekty motywowania poprzez adekwatnie skonstruowane i dopasowane do rodzaju przedsięwzięcia systemy wynagradzania.
    • Prawne uwarunkowania systemów motywacyjnych - 4 godz. (prowadzi AAA). Przedstawienie dopuszczalności i skutków prawnych poszczególnych systemów motywacyjnych.
    • Prawo cywilne i handlowe (umowy) - 4 godz. (prowadzi AAA).Zdobycie podstawowej wiedzy z zakresu prawa cywilnego niezbędnej do dokonywania ważnych czynności prawnych. Poznanie form prawnych występujących w obrocie i sposobów reprezentacji.
    • Etyka pracy handlowca - 4 godz. (prowadzi Wnioskodawca).Celem modułu jest popularyzacja zagadnień etyki sprzedaży wśród uczestników i zachęta do wprowadzania kodeksu etycznego w ich zespołach handlowych
    • Finansowe aspekty procesu sprzedaży - 8 godz. (prowadzi AAA).Celem przedmiotu jest przekazanie słuchaczom wiedzy z zakresu metod analizy finansowej decyzji sprzedażowych działających zgodnie z koncepcją maksymalizacji wartości dla właścicieli.
    • Umiejętności prezentacji i autoprezentacji - 12 godz. (prowadzi Wnioskodawca).Celem przedmiotu jest przygotowanie studentów do prezentacji i autoprezentacji przed większym audytorium, w tym do prezentacji projektu końcowego przed komisją egzaminacyjną.
    • Przywództwo w zarządzaniu sprzedażą - 8 godz. (prowadzi Wnioskodawca).Celem przedmiotu jest dostarczenie wiedzy na temat przywództwa i rozwój umiejętności przywódczych niezbędnych do skutecznego zarządzania zespołami sprzedaży bezpośredniej.
    • Przygotowanie projektu końcowego -14 godz. (prowadzi Wnioskodawca).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy usługi świadczone przez Wnioskodawcę, polegające na realizacji wykładów na studiach podyplomowych korzystają ze zwolnienia w podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługi świadczone przez Wnioskodawcę polegające na realizacji wykładów na studiach podyplomowych korzystają ze zwolnienia w podatku VAT.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. Dz. U. z dnia 5 kwietnia 2004r. nr 54, poz. 535 z późn. zmianami, art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe polskiej akademii nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym - oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. Dz. U. nr 246 poz. 1649 w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatków od towarów i usług (rozdział 6 - zwolnienia od podatku oraz szczegółowe warunki stosowania tych zwolnień) § 13 ust. 1 zwalnia się od podatku:

pkt 19, usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Co do zasady, stawka podatku VAT zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT – dodanego do tej ustawy od dnia 1 stycznia 2011r. - w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Wszelkie zaś odstępstwa od tej zasady poprzez zastosowanie obniżonej stawki lub zwolnienie z opodatkowania, należy uznać za wyjątek w stosowaniu ww. przepisu.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe … oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 27 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi prywatnego nauczania na poziomie przedszkolnym, podstawowym, gimnazjalnym, ponadgimnazjalnym i wyższym, świadczone przez nauczycieli.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r., zwolnienia, o którym mowa w ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 17 ww. ustawy w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z art. 43 ust. 17a zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 28 lutego 2011r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20 i 24, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20 i 24, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 marca 2011r., zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Natomiast zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), zwalnia się od podatku usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

Zgodnie natomiast z § 13 ust. 9 ww. rozporządzenia, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem że:

  1. są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca w dniu 1 października 2009r. podpisał z Akademią XXX umowę o współpracy, której celem jest realizacja studiów podyplomowych "zarządzanie zespołem sprzedaży". Akademia XXX jest uczelnią wyższą.

Wnioskodawca prowadzi następujące przedmioty:

  • Struktura organizacji i zarządzanie kanałami sprzedaży - 8 godz.
  • Zarządzanie operacyjne sprzedażą -16 godz.
  • Narzędzia promocji i wsparcia sprzedaży - 8 godz.
  • Techniki sprzedaży i obsługi klienta - 24 godz.
  • Nowoczesne technologie w zarządzaniu sprzedażą - 4 godz.
  • Rekrutacja personelu sprzedaży - 8 godz.
  • Ocena i rozwój personelu sprzedaży - 8 godz.
  • Etyka pracy handlowca - 4 godz.
  • Umiejętności prezentacji i autoprezentacji - 12 godz.
  • Przywództwo w zarządzaniu sprzedażą - 8 godz.
  • Przygotowanie projektu końcowego -14 godz.

Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Świadczone przez Niego usługi nie stanowią usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego innych niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, nie są usługami kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego finansowanymi ze środków publicznych. Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Opisane we wniosku nauczanie pozostaje w bezpośrednim związku z zawodem uczestników wykładów, ma na celu uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Celem studiów jest teoretyczne i praktyczne przygotowanie profesjonalnych menedżerów sprzedaży do efektywnego zarządzania swoimi zespołami.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż w sprawie nie mają zastosowania postanowienia art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie przedmiotowych usług edukacyjnych.

Jednocześnie z uregulowań zawartych w ww. art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b ustawy o VAT wynika, że zwolnienie z podatku od towarów i usług obejmuje usługi w zakresie kształcenia na poziomie wyższym świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Należy w tym miejscu przytoczyć również ust. 17a art. 43 ustawy o VAT obowiązujący od dnia 1 kwietnia 2011r., a stanowiący doprecyzowanie przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2011r. w celu uniknięcia jakichkolwiek wątpliwości w tym zakresie, mianowicie zgodnie z tym przepisem zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Z powyższego wynika zatem jednoznacznie, że ze zwolnienia od podatku korzystają wyłącznie takie usługi ściśle związane z usługami podstawowymi zwolnionymi od podatku, które świadczone są przez ten sam podmiot, który świadczy usługę podstawową zwolnioną od podatku.

Tak samo przedstawia się sprawa innych usług kształcenia niż kształcenie na poziomie wyższym, świadczonych przez uczelnie uregulowana w przepisach rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT, zgodnie bowiem z § 13 ust. 8 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. (jest to również przepis doprecyzowujący) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługę podstawową.

W świetle powyższego usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT, gdyż Wnioskodawca nie jest ani jednostką objętą systemem oświaty, ani uczelnią, ani jednostką naukową czy badawczą.

Usługi świadczone przez Wnioskodawcę nie mogą również korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 27 ustawy o VAT gdyż nie stanowią prywatnego nauczania świadczonego przez nauczycieli, bowiem świadczone są na rzecz uczelni.

Zwolnienie nie przysługuje Wnioskodawcy także w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy o VAT, ponieważ świadczone przez Wnioskodawcę usługi nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, Wnioskodawca nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty jak również usługi nie są finansowane ze środków publicznych.

Zwolnienia dla usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie przewidują także przepisy wykonawcze do ustawy o VAT.

Reasumując, usługi świadczone przez Wnioskodawcę w zakresie kształcenia na studiach podyplomowych realizowane na rzecz kontrahenta będącego uczelnią wyższą nie korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, tylko podlegają opodatkowaniu według 23% stawki podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj