Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-607/11-2/AS
z 31 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-607/11-2/AS
Data
2011.08.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dotacja
Komisja Europejska
konsorcjum
projekt
przychód
Unia Europejska (Wspólnota Europejska)
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
skutki podatkowe otrzymania przez Spółkę jako Beneficjenta w Polsce dotacji na realizację Projektu (...) realizowanego przez międzynarodowe Konsorcjum w ramach Programu Szczegółowego CIP na Rzecz Wspierania Polityki w Zakresie Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) Komisji Europejskiej



Wniosek ORD-IN 509 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 28.06.2011 r. (data wpływu 01.07.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Spółkę jako Beneficjenta w Polsce dotacji na realizację Projektu (...) realizowanego przez międzynarodowe Konsorcjum w ramach Programu Szczegółowego CIP na Rzecz Wspierania Polityki w Zakresie Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) Komisji Europejskiej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 01.07.2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Spółkę jako Beneficjenta w Polsce dotacji na realizację Projektu (...) realizowanego przez międzynarodowe Konsorcjum w ramach Programu Szczegółowego CIP na Rzecz Wspierania Polityki w Zakresie Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) Komisji Europejskiej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w II kwartale 2011 roku zawarła z Komisją Europejską umowę - Umowa grantowa KE. Program Szczegółowy CIP na Rzecz Wspierania Polityki w Zakresie Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT PSP) jest realizowany w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) Komisji Europejskiej. Komisja Europejska udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom realizującym projekty zgodne z celami programu, wybranym drogą ogłaszanych konkursów. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca danego projektu jest zawierana przez Komisję Europejską z Partnerem Wiodącym (Koordynatorem) reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w konsorcjum.

Beneficjentami Projektu w Polsce są: Miasto X, V S.A. i Wnioskodawca. Partner Wiodący (Koordynator Projektu) to C., Włochy. Rola Wnioskodawcy: Projekt, którego pełna nazwa w języku angielskim to: (...) dotyczy obniżenia zużycia energii i wody w budynkach komunalnych. W 100 budynkach przez rok monitorowane będą zużycie energii wody, jakość powietrza wewnętrznego oraz inne istotne parametry za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego. Dane będą na bieżąco przesyłane i gromadzone w bazie danych, która posłuży do analizy zużycia energii w tych budynkach. Wnioski z tej analizy pomogą właścicielom i użytkownikom budynków ograniczyć zużycie energii i wody. Istotne będzie to, że wyniki pomiarów będą dostępne na bieżąco przez Internet - a właściciele będą mogli kontrolować w ten sposób zużycie energii i wody w danym momencie. Projekt ma charakter pilotażowy - jego celem jest sprawdzenie, na ile kompleksowa akcja pomiarowo-edukacyjna przy zastosowaniu bardzo zaawansowanych technologicznie urządzeń pozwala ograniczyć zużycie energii w budynkach mieszkalnych.

Wnioskodawca bierze udział w realizacji wspólnych działań w ramach Projektu oraz konsultacjach technicznych. Eksperci Wnioskodawcy są zaangażowani w proces ustalania wymagań technicznych, planowania instalacji i monitorowania urządzeń pomiarowych, gromadzenia i analizowania danych pomiarowych oraz tworzenia rekomendacji mających na celu poprawę charakterystyki energetycznej budynków w W.

Wnioskodawca będzie również rozpowszechniać informacje o projekcie i jego efektach.

Źródła finansowania:

50% - bezzwrotne środki z Komisji Europejskiej w ramach Programu Szczegółowego CIP na Rzecz Wspierania Polityki w Zakresie Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT PSP),

50% - środki własne.

Instytucją Wdrażającą nie jest podmiot polski - tak jak w przypadku funduszy strukturalnych.

Spółka jest podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej i środki unijne bezpośrednio wpłyną na wyodrębnione konto Spółki.

W odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca występuje w charakterze płatnika.

W ramach realizacji projektu finansowanego ze środków europejskich Wnioskodawca zatrudnia osoby fizyczne na umowę o pracę lub umowę o dzieło i w związku z tym Spółka będzie dokonywała zapłaty świadczeń ze środków finansowanych z bezzwrotnej pomocy (dotyczy Projektu(...) - Umowa grantowa KE Nr XXX).

Osoby zatrudnione przez Spółkę bezpośrednio realizowały cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Spółka prowadzi działalność komercyjną. Podstawową działalnością Spółki jest wykonywanie audytów energetycznych i remontowych, świadectw charakterystyki energetycznej budynków, badań termowizyjnych Wnioskodawca będzie ponosił wydatki z tytułu wynagrodzeń, delegacji i na organizację spotkań dotyczących Projektu (...).

Stroną umowy z Komisją Europejską jest Konsorcjum reprezentowane przez Koordynatora Projektu. Każdy z Partnerów ma swój osobny budżet na realizację zadań określonych w zakresie projektu i rozlicza je zgodnie z odpowiednimi wytycznymi odnośnie kwalifikowalności kosztów. Następnie przedstawia rozliczenia tych kosztów w formie okresowych sprawozdań za pośrednictwem Koordynatora Projektu do Komisji Europejskiej. Sprawozdania finansowe każdego Partnera osobno są weryfikowane przez wyznaczonych urzędników Komisji Europejskiej. Po zweryfikowaniu sprawozdań finansowych złożonych przez wszystkich Partnerów, Komisja przelewa na konto Koordynatora kwotę równą sumie dotacji wyliczonych dla każdego Partnera osobno, a Koordynator Projektu ma obowiązek bezzwłocznego przelania dotacji wyliczonych dla każdego Partnera Projektu na ich konta i nie ma prawa do zmiany ich wielkości.

Spółka nie uzyskuje żadnych dochodów z realizacji Projektu (...).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy przychody w formie dotacji otrzymane z realizacji ww. Projektu będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych i podatku dochodowego od osób fizycznych...

Przedmiot niniejszej interpretacji indywidualnej stanowi odpowiedź na powyższe pytanie w części dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych.

Wniosek odnośnie podatku dochodowego od osób fizycznych zostanie rozpatrzony w odrębnej interpretacji indywidualnej.

Zdaniem Wnioskodawcy przychody otrzymane z realizacji ww. projektu w formie dotacji będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 i podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm.) przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

W świetle ww. przepisu należy stwierdzić, że otrzymane dotacje co do zasady stanową przychód dla celów podatku dochodowego od osób prawnych.

Jednakże na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolne od podatku są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków z programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe; w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc.

Zgodnie z opisanym we wniosku zdarzeniem przyszłym Wnioskodawca w II kwartale 2011 roku zawarł z Komisją Europejską umowę grantową KE.

Program Szczegółowy CIP na Rzecz Wspierania Polityki w Zakresie Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT PSP) jest realizowany w ramach Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) Komisji Europejskiej. Komisja Europejska udziela bezzwrotnej pomocy podmiotom realizującym projekty zgodne z celami programu, wybranym drogą ogłaszanych konkursów. Podmiotami realizującymi projekty są konsorcja podmiotów uprawnionych do korzystania z tej pomocy, zlokalizowanych w różnych krajach Unii Europejskiej. Każdy członek konsorcjum ma te same prawa, a umowa dotycząca danego projektu jest zawierana przez Komisję Europejską z Partnerem Wiodącym (Koordynatorem) reprezentującym wszystkie podmioty zebrane w konsorcjum.

Beneficjentami Projektu w Polsce są: Miasto X, XZ S.A. i Wnioskodawca. Partner Wiodący (Koordynator Projektu) to XZY, Włochy. Rola Wnioskodawcy: Projekt, którego pełna nazwa w języku angielskim to: (...) dotyczy obniżenia zużycia energii i wody w budynkach komunalnych.

W 100 budynkach przez rok monitorowane będą zużycie energii wody, jakość powietrza wewnętrznego oraz inne istotne parametry za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego. Dane będą na bieżąco przesyłane i gromadzone w bazie danych, która posłuży do analizy zużycia energii w tych budynkach. Wnioski z tej analizy pomogą właścicielom i użytkownikom budynków ograniczyć zużycie energii i wody. Istotne będzie to, że wyniki pomiarów będą dostępne na bieżąco przez Internet - a właściciele będą mogli kontrolować w ten sposób zużycie energii i wody w danym momencie. Projekt ma charakter pilotażowy - jego celem jest sprawdzenie, na ile kompleksowa akcja pomiarowo-edukacyjna przy zastosowaniu bardzo zaawansowanych technologicznie urządzeń pozwala ograniczyć zużycie energii w budynkach mieszkalnych.

Wnioskodawca bierze udział w realizacji wspólnych działań w ramach Projektu oraz konsultacjach technicznych. Eksperci Wnioskodawcy są zaangażowani w proces ustalania wymagań technicznych, planowania instalacji i monitorowania urządzeń pomiarowych, gromadzenia i analizowania danych pomiarowych oraz tworzenia rekomendacji mających na celu poprawę charakterystyki energetycznej budynków w W.

Wnioskodawca będzie również rozpowszechniać informacje o projekcie i jego efektach.

Źródła finansowania:

50% - bezzwrotne środki z Komisji Europejskiej w ramach Programu Szczegółowego CIP na Rzecz Wspierania Polityki w Zakresie Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ICT PSP),

50% - środki własne.

Instytucją Wdrażającą nie jest podmiot polski - tak jak w przypadku funduszy strukturalnych.

Spółka jest podatnikiem bezpośrednio realizującym cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy zagranicznej i środki unijne bezpośrednio wpłyną na wyodrębnione konto Spółki.

W odniesieniu do podatku dochodowego od osób fizycznych Wnioskodawca występuje w charakterze płatnika.

W ramach realizacji projektu finansowanego ze środków europejskich Wnioskodawca zatrudnia osoby fizyczne na umowę o pracę lub umowę o dzieło i w związku z tym Spółka będzie dokonywała zapłaty świadczeń ze środków finansowanych z bezzwrotnej pomocy (dotyczy Projektu(...) - Umowa grantowa KE Nr XXX).

Osoby zatrudnione przez Spółkę bezpośrednio realizowały cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Spółka prowadzi działalność komercyjną. Podstawową działalnością Spółki jest wykonywanie audytów energetycznych i remontowych, świadectw charakterystyki energetycznej budynków, badań termowizyjnych Wnioskodawca będzie ponosił wydatki z tytułu wynagrodzeń, delegacji i na organizację spotkań dotyczących Projektu (...).

Stroną umowy z Komisją Europejską jest Konsorcjum reprezentowane przez Koordynatora Projektu. Każdy z Partnerów ma swój osobny budżet na realizację zadań określonych w zakresie projektu i rozlicza je zgodnie z odpowiednimi wytycznymi odnośnie kwalifikowalności kosztów. Następnie przedstawia rozliczenia tych kosztów w formie okresowych sprawozdań za pośrednictwem Koordynatora Projektu do Komisji Europejskiej. Sprawozdania finansowe każdego Partnera osobno są weryfikowane przez wyznaczonych urzędników Komisji Europejskiej. Po zweryfikowaniu sprawozdań finansowych złożonych przez wszystkich Partnerów, Komisja przelewa na konto Koordynatora kwotę równą sumie dotacji wyliczonych dla każdego Partnera osobno, a Koordynator Projektu ma obowiązek bezzwłocznego przelania dotacji wyliczonych dla każdego Partnera Projektu na ich konta i nie ma prawa do zmiany ich wielkości. Jak zaznaczył Wnioskodawca, Spółka nie uzyskuje żadnych dochodów z realizacji Projektu (...).

Należy wskazać, że Program Ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności europejskich przedsiębiorstw. Program stworzono przede wszystkim z myślą o małych i średnich przedsiębiorstwach (MŚP).

CIP jest poświęcony zarówno technologicznym, jak i pozatechnologicznym aspektom innowacji. W odniesieniu do innowacji technologicznej koncentruje się on na niższych poziomach procesu badawczego i innowacyjnego. W szczególności promuje usługi wspierania innowacji w zakresie transferu i wykorzystania technologii, projekty na rzecz wdrożenia oraz rynkowego wykorzystania nowych technologii w takich dziedzinach jak technologie informacyjne i komunikacyjne (ICT), energia i ochrona środowiska, jak również rozwój i koordynacja krajowych i regionalnych programów i polityk w zakresie innowacji. Program poprawi również dostęp innowacyjnych małych i średnich przedsiębiorstw do zewnętrznych źródeł finansowania badań i rozwoju oraz działań innowacyjnych. Jego zadaniem jest wspieranie działalności innowacyjnej (w tym innowacji ekologicznych), zapewnienie lepszego dostępu do środków finansowych oraz świadczenie na poziomie regionalnym usług wsparcia dla biznesu. Program ma zachęcać do szerszego i lepszego wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych (ICT) oraz wspomagać rozwój społeczeństwa informacyjnego. Będzie on również promować wzmożone wykorzystanie energii odnawialnej i efektywność energetyczną.

Program CIP łączy w sobie działania z kilku dotychczas wdrażanych wspólnotowych programów wsparcia, w tym:

  • Wieloletniego Programu dla Przedsiębiorczości (MAP),
  • eTen - programu promującego e-usługi wśród MSP,
  • eContent Plus - programu poświęconego wdrażaniu europejskich zasobów cyfrowych,
  • Modinis - programu obejmującego benchmarking oraz badania ankietowe na temat Europe,
  • LIFE - projektów pilotażowych i powielania rynkowego, zachęcających do stosowania technologii środowiskowych,
  • Inteligentnej Energii - Programu dla Europy (IEE).

Zauważyć należy, że programem szczegółowym CIP jest Program na rzecz Wspierania Polityki Dotyczącej Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych (ang.: Information Communication Technologies - Policy Support Programme ICT-PSP), którego celem jest:

  • stworzenie jednolitej, europejskiej platformy informacyjnej i wzmacnianie rynku wewnętrznego produktów i usług informacyjnych;
  • wspieranie innowacyjności poprzez zwiększenie zakresu stosowania technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz inwestycji w te technologie;
  • stworzenie społeczeństwa informacyjnego o charakterze integrującym oraz bardziej skutecznych i wydajnych usług leżących w interesie publicznym;
  • poprawa jakości życia;

Co istotne, Program na Rzecz Wspierania Polityki ICT może być realizowany za pomo¬cą projektów, działań na rzecz najlepszych praktyk oraz sieci tematycznych, w tym działań na rzecz testowania i prezentowania na szeroką skalę innowa¬cyjnych usług publicznych posiadających wymiar ogólnoeuropejski.

Projekty, działania na rzecz najlepszych praktyk oraz sieci tematyczne mają na celu rozwój i jak najlepsze wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań opartych na ICT, zwłaszcza w odniesieniu do usług leżących w interesie publicznym oraz małych i średnich przedsiębiorstw.

Opisany we wniosku Projekt (...) dotyczy obniżenia zużycia energii i wody w budynkach komunalnych poprzez sprawdzenie, na ile kompleksowa akcja pomiarowo-edukacyjna przy zastosowaniu bardzo zaawansowanych technologicznie urządzeń pozwala ograniczyć zużycie energii w budynkach mieszkalnych. W tym celu w 100 budynkach przez rok monitorowane będą zużycie energii wody, jakość powietrza wewnętrznego oraz inne istotne parametry za pomocą specjalistycznego sprzętu pomiarowego. Dane będą na bieżąco przesyłane i gromadzone w bazie danych, która posłuży do analizy zużycia energii w tych budynkach. Wnioski z tej analizy pomogą właścicielom i użytkownikom budynków ograniczyć zużycie energii i wody. Istotne będzie to, że wyniki pomiarów będą dostępne na bieżąco przez Internet - a właściciele będą mogli kontrolować w ten sposób zużycie energii i wody w danym momencie.

Nawiązując do opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego trzeba stwierdzić, że Wnioskodawca jest krajowym dysponentem środków pomocowych z Unii Europejskiej pozyskanych w ramach Programu Ramowego Na Rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) przekazywanych bezpośrednio przez zagraniczną instytucję finansującą.

Zatem, w oparciu o przywołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż dochody Wnioskodawcy otrzymane przez Spółkę jako Beneficjenta w Polsce dotacji na realizację Projektu (...) realizowanego przez międzynarodowe Konsorcjum w ramach Programu Szczegółowego CIP na Rzecz Wspierania Polityki w Zakresie Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) Komisji Europejskiej będą zwolnione z podatku dochodowego od osób prawnych w myśl art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie skutków podatkowych otrzymania przez Spółkę jako Beneficjenta w Polsce dotacji na realizację Projektu (...) realizowanego przez międzynarodowe Konsorcjum w ramach Programu Szczegółowego CIP na Rzecz Wspierania Polityki w Zakresie Technologii Informacyjnych i Komunikacyjnych Programu Ramowego na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (CIP) Komisji Europejskiej należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj