Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-546/11-4/KG
z 21 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-546/11-4/KG
Data
2011.07.21



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
bilety
karnet
sport
stawki podatku
zajęcie


Istota interpretacji
opodatkowanie podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć jogi



Wniosek ORD-IN 241 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2011 r. (data wpływu 27 kwietnia 2011 r. do Izby Skarbowej w Warszawie, data wpływu do tut. Organu 2 maja 2011 r.) uzupełnionym pismem nadanym za pośrednictwem P w dniu 13 czerwca 2011r. (data wpływu 16 czerwca 2011r.), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 31 maja 2011r. nr IPPP2/443-546/11-2/KG o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć jogi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 kwietnia 2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług polegających na prowadzeniu zajęć jogi.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem nadanym za pośrednictwem P w dniu 13 czerwca 2011r. (data wpływu 16 czerwca 2011r), stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu z dnia 31 maja 2011r. nr IPPP2/443-546/11-2/KG (skutecznie doręczonym w dniu 6 czerwca 2011r.). Wniosek został uzupełniony w terminie ustawowym.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej prowadzi zajęcia rekreacyjne (ćwiczenia) jogi. Zajęcia prowadzone są w przystosowanym do tego pomieszczeniu (sala ćwiczeń, szatnia, natryski). Wstęp na zajęcia odbywa się za okazaniem karty wstępu (karnetu). Karty wstępu a także wejściówki zbiorowe nabywane są przez duże firmy (np. banki), rozprowadzane są „z góry”, na zadeklarowane przez nabywcę okresy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wyżej opisane okoliczności wyczerpują znamiona zawarte w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług – „Pozostałe usługi związane z rekreacją – wyłącznie w zakresie kart wstępu” i w związku z tym mogą być opodatkowane stawką VAT w wysokości 8 %...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane w piśmie stanowiącym odpowiedź na wezwanie tut. Organu):

Z uwagi na fakt, iż wstęp na prowadzone przez Wnioskodawcę zajęcia rekreacyjne jogi odbywa się na podstawie rozprowadzanych uprzednio kart wstępu lub karnetów, to zdaniem Wnioskodawcy wyczerpuje to przesłanki zawarte w poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług i tym samym czynność ta podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 8 %.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

W myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Co do zasady stawka podatku, na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7 %, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1 (ust. 2).

Natomiast zgodnie z treścią art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, obowiązującego od dnia 01.01.2011 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8 %.

Poz. 186 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zawiera, wskazuje, bez względu na symbol PKWiU, „pozostałe usługi związane z rekreacją - wyłącznie w zakresie wstępu”.

Z treści przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca prowadzi zajęcia jogi. Wstęp na zajęcia odbywa się za okazaniem karty wstępu (karnetu). Karty wstępu a także wejściówki zbiorowe nabywane są przez duże firmy (np. banki), rozprowadzane są „z góry”, na zadeklarowane przez nabywcę okresy.

Wskazać należy, iż od 1 stycznia 2011 r. klasyfikacja statystyczna towarów i usług jest dokonywana na podstawie rozporządzenia z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług ( PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Odnosząc przedstawiony stan faktyczny do powyższych regulacji prawnych należy stwierdzić, iż pomimo, że pobiera Pan opłaty w postaci karnetów a także wejściówek zbiorowych, wnoszonych opłat nie można utożsamić z „wykupieniem wstępu”. Ustawodawca nie określił form ani kategorii „wstępu”, które objął stawką VAT 8%. Znaczenie „wstępu” należy rozumieć zgodnie z brzmieniem zawartym w Słowniku Języka Polskiego jako możliwość wejścia gdzieś. Oznacza to, iż preferencyjną stawkę podatku należy stosować w przypadku, gdy opłata za wstęp jest związana z dostępem do określonego obiektu, czy sprzętu różnego rodzaju, tak jak ma to miejsce w przypadku np. siłowni, a nie gdy jej bezpośrednim celem jest sam udział (uczestniczenie) w zajęciach.

Z uwagi na powyższe, stwierdzić należy, iż pojęcia usług w zakresie wstępu (o którym mowa w załączniku nr 3 do ustawy) nie można, w ocenie tut. Organu, utożsamiać z pojęciem „biletu wstępu/karnetem” uprawniającym do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Zauważyć należy, iż w przedstawionym stanie faktycznym, Wnioskodawca sprzedaje bilety wstępu/karnety upoważniające do wejścia/wstępu na zajęcia jogi, a zatem bilet wstępu/karnet upoważnia osobę będącą w jego posiadaniu do uczestniczenia w zajęciach sportowo-rekreacyjnych. Z tych też względów opłaty (bilet wstępu/karnet) pobierane za uczestnictwo w przedmiotowych zajęciach, nie mogą być uznane za opłaty za wstęp, lecz udział w zajęciach. W związku z tym Zainteresowanemu na sprzedaż biletów/karnetów na zajęcia jogi nie przysługuje uprawnienie do zastosowania preferencyjnej 8% stawki podatku od towarów i usług wynikające z art. 41 ust. 1 w związku z pozycją 186 załącznika nr 3 ustawy o VAT.

Z uwagi zatem na powyższe, skoro pobierana opłata nie wiąże się z dostępem do określonego obiektu, tylko dotyczy udziału (uczestniczenia) w zajęciach jogi, które prowadzi Wnioskodawca, przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 23 %.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj