Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-292b/11/ENB
z 5 lipca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-292b/11/ENB
Data
2011.07.05



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem


Słowa kluczowe
działalność wykonywana osobiście
umowa cywilnoprawna
umowa zlecenia
zaliczka na podatek
zryczałtowany podatek dochodowy


Istota interpretacji
Czy należności wypłacane osobom zatrudnionym na umowę zlecenie w 2010 i 2011 r. należy opodatkować stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy też zależy zastosować art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku złożonym w dniu 25 marca 2011 r. uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2011 r. (data wpływu 13 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania umów zleceń – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 marca 2011 r. został złożony ww. wniosek uzupełniony pismem w dniu 13 czerwca 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania umów zleceń.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe i stan faktyczny.


Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową w zakresie sportu, zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej. Podstawowym celem jest popularyzacja i rozwój poziomu sportowego we wszystkich dyscyplinach sportowych na terenie województwa. W ramach tej działalności zajmuje się organizacją między innymi zgrupowań, konsultacji, zawodów strefowych do OOM, Mistrzostw Województwa. Na realizację ww. zadań otrzymuje dotacje z Ministerstwa Sportu i Urzędu Marszałkowskiego. Pozyskuje też niewielkie środki z tytułu składek członkowskich i darowizn. W związku z wymienioną działalnością dokonuje wypłat wynagrodzeń trenerom, instruktorom za przeprowadzone szkolenia, oraz innym osobom za prace organizacyjne typu: obsługa techniczna i medyczna na zawodach na podstawie umów zleceń. Wymienione osoby nie są pracownikami Stowarzyszenia.

Z treści umów zleceń zawieranych z osobami obsługującymi zawody wynika, że umowa została zawarta na kwotę nieprzekraczającą lub przekraczającą 200 zł brutto. Sam fakt wyliczenia kwoty netto, podatku i ZUS następuje na rachunku. Z treści umów zawieranych z osobami obsługującymi zawody wynika kwota określająca jednorazową należność, np. za 1 lub 2 dni w miesiącu, a nie za cały miesiąc.


Po analizie treści wniosku, mając na względzie zakres kompetencji przyznanej tutejszemu organowi i treść przepisu art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa przyjęto, iż na podstawie przedstawionego we wniosku stanu faktycznego intencją Wnioskodawcy było uzyskanie odpowiedzi na pytanie:


Czy należności wypłacane osobom zatrudnionym na umowę zlecenie w 2010 i 2011 r. należy opodatkować stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych czy też zależy zastosować art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...


Zdaniem Wnioskodawcy, w treści umów zleceń zawarte są informacje o rodzaju wykonywanej pracy, okresie w którym była ona wykonywana oraz ustalenie wysokości wynagrodzenia za wykonaną pracę. W tym przypadku, zdaniem Wnioskodawcy można zastosować art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy, nawet jeśli jest to wynagrodzenie za 5 dni w miesiącu, a nie za cały miesiąc.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) źródłem przychodów jest działalność wykonywana osobiście.


Do tej kategorii przychodów stosownie do treści art. 13 pkt 8 ww. ustawy należy zakwalifikować przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:


  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością


  • z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.


Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, iż na płatniku dokonującym wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Jednakże, zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł - w wysokości 18% przychodu.

Przepisem art. 1 pkt 22 lit. b) ustawy z dnia 25 listopada 2010 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 226, poz. 1478) dokonano zmiany w pkt 5a ust. 1 art. 30 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nadając mu brzmienie, zgodnie z którym od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub 5-9, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł – w wysokości 18% przychodu.

Zmiana weszła w życie z dniem 1 stycznia 2011 r. i ma zastosowanie do dochodów (poniesionych strat) od dnia 1 stycznia 2011 r.

W myśl art. 30 ust. 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, zryczałtowany podatek, o którym mowa w ust. 1 pkt 2, 4-5a i 13, pobiera się bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania.

Z kolei, przepis art. 41 ust. 4 ustawy obliguje płatnika do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z ww. tytułu, z zastrzeżeniem ust. 5 ustawy.

Płatnicy, o których mowa w art. 41, przekazują kwoty pobranych zaliczek na podatek oraz kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano zaliczki (podatek) - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ustawy).

Dodatkowo w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, roczne deklaracje, według ustalonego wzoru. Przepis art. 38 ust. 1b stosuje się odpowiednio (art. 42 ust. 1a ww. ustawy).

Jak wynika z treści wniosku, Wnioskodawca prowadzi działalność statutową w zakresie sportu, zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej. Podstawowym celem jest popularyzacja i rozwój poziomu sportowego we wszystkich dyscyplinach sportowych na terenie województwa. W ramach tej działalności zajmuje się organizacją między innymi zgrupowań, konsultacji, zawodów strefowych do OOM, Mistrzostw Województwa. Na realizację ww. zadań otrzymuje dotacje z Ministerstwa Sportu i Urzędu Marszałkowskiego. Pozyskuje też niewielkie środki z tytułu składek członkowskich i darowizn. W związku z wymienioną działalnością dokonuje wypłat wynagrodzeń trenerom, instruktorom za przeprowadzone szkolenia, oraz innym osobom za prace organizacyjne typu: obsługa techniczna i medyczna na zawodach na podstawie umów zleceń. Wymienione osoby nie są pracownikami Stowarzyszenia.

Z treści umów zleceń zawieranych z osobami obsługującymi zawody wynika, że umowa została zawarta na kwotę nieprzekraczającą lub przekraczającą 200 zł brutto. Sam fakt wyliczenia kwoty netto, podatku i ZUS następuje na rachunku. Z treści umów zawieranych z osobami obsługującymi zawody wynika kwota określająca jednorazową należność, np. za 1 lub 2 dni w miesiącu, a nie za cały miesiąc.


Analiza normy wyrażonej w ww. art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy podatkowej w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym miało miejsce gdy:


  • suma należności określona w umowie lub umowach z tego samego tytułu nie przekraczała miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł oraz
  • umowa lub umowy zawarte były z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.


W kontekście przedstawionego we wniosku stanu faktycznego oraz dokonanej powyżej analizy przepisów prawa podatkowego stwierdzić należy, że przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania do wypłat dokonywanych przez Wnioskodawcę w 2010 r., bowiem zawarte umowy nie określały miesięcznej kwoty wynagrodzenia.

Zatem Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego winien od należności wypłaconych w 2010 r. odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych, t.j. według 18% stawki podatku dochodowego z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodu, nawet w sytuacji, gdy ostatecznie wypłacona kwota z tytułów wskazanych we wniosku nie przekroczyła bądź wyniosła 200 zł.

Odnośnie natomiast opodatkowania należności z tytułu umów zleceń wypłacanych w 2011 r. wskazać należy, iż z analizy przytoczonych przepisów wynika, że od 1 stycznia 2011 r. zryczałtowane opodatkowanie stosuje się do przychodów, o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli kwota należności określona w umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza 200 zł. Obecnie znaczenie ma zatem kwota wynikająca z umowy (tzn. z danego tytułu prawnego).

Tym samym odnosząc przedstawiony stan faktyczny do zacytowanych powyżej przepisów prawa należy wskazać, iż przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. ma zastosowanie w analizowanym przypadku, w sytuacji gdy wartość należności z jednej umowy zlecenia nie przekroczy kwoty 200 zł.

Reasumując, od należności wypłacanych przez Wnioskodawcę z tytułu umów zleceń w 2011 r. na rzecz osób niebędących pracownikami Wnioskodawcy, jeżeli nie przekraczają jednorazowo kwoty 200 zł, należy pobrać zryczałtowany podatek w wysokości 18% przychodu, co wynika z art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r.

W sytuacji natomiast gdy wartość jednorazowo wypłaconej w 2011 r. należności z tytułu konkretnej umowy zlecenia przekroczy kwotę 200 zł, zastosowanie znajdzie art. 41 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Powyższe będzie miało zastosowanie do przychodów wypłacanych z tytułu umów zleceń w latach następnych, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj