Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-764/11-2/MPe
z 25 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-764/11-2/MPe
Data
2011.08.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Ewidencje --> Oszacowanie wartości sprzedaży opodatkowanej


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
deklaracje
informacja podsumowująca
nabycie wewnątrzwspólnotowe


Istota interpretacji
w zakresie składania informacji podsumowującej



Wniosek ORD-IN 533 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 06.05.2011 r. (data wpływu 30.05.2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie składania informacji podsumowującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30.05.2011 r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie składania informacji podsumowującej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne od 3,5 lat. Na mocy art. 43 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług zrezygnował ze zwolnienia z podatku od towarów i usług z dniem 01.06.2009 roku. W związku z czym jest „podatnikiem VAT czynnym” i rozlicza się za okresy kwartalne. W dniu 18.05.2010 roku Wnioskodawca założył firmę pod nazwą „M.” zajmującą się sprzedażą hurtową owoców i warzyw oraz transportem drogowym towarów. W tym samym dniu Wnioskodawca złożył wniosek VAT-R rejestrując się od 19.05.2010 roku jako podatnik unijny.

Pismem z dnia 21.05.10r. otrzymał potwierdzenie informujące, że na podstawie art. 97 ust. 9 Naczelnik Urzędu Skarbowego dokonuje rejestracji firmy w systemie UE z dniem 19.05.2010r. W miesiącu maju 2010r. Wnioskodawca nabył dwa samochody ciężarowe z Holandii na potrzeby zarejestrowanej działalności. Pierwszy samochód nabył w dniu 18.05.2010r., czyli na 1 dzień przed rejestracją w systemie UE na kwotę brutto 38312,29 zł. Od sprzedającego otrzymał fakturę VAT z naliczonym 19% podatkiem VAT. Drugi samochód Wnioskodawca nabył 21.05.2010r. już ze stawką podatku „0%” jako wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów na kwotę 37041,30 zł.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług deklarację VAT7-K za 2 kwartał 2010r. Wnioskodawca złożył wykazując obydwie transakcje jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w pozycji 33 w kwocie 75.354 zł. W deklaracji VAT-UE za drugi kwartał w rubryce „informacje o wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów” wykazał tylko zakup samochodu nabytego po rejestracji w systemie UE tj. w dniu 21.05.2010r. na kwotę 37.041 zł.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy prawidłowo Wnioskodawca wykazał w deklaracji UE - informacji podsumowującej tylko jedną transakcję za zakup samochodu, który odbył się po rejestracji w systemie UE, czy też powinien wykazać obydwie transakcje...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 100 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług Wnioskodawca nie mógł wykazać pierwszego zakupu samochodu z dnia 18.05.2010r. w informacji podsumowującej, ponieważ w dniu kiedy była zawarta transakcja nie był podatnikiem zarejestrowanym w systemie UE. Art. 100 pkt 1 stanowi, że tylko podatnicy zarejestrowani na potrzeby transakcji UE mają obowiązek składania deklaracji informacji podsumowującej. Tak więc zakup pierwszego samochodu z dnia 18 maja nie jest transakcją podlegającą zgłoszeniu w informacji podsumowującej, a jedynie zakup drugiego samochodu podlega temu obowiązkowi, gdyż miał miejsce 21.05.2010r, po dniu rejestracji w systemie.

Wnioskodawca nadmienia, że kontrahent z Holandii potraktował transakcję z 18.05.2010r jako krajową naliczając na fakturze 19% VAT i na pewno nie wykazywał jej w deklaracji podsumowującej, gdyż nabywca, czyli Wnioskodawca, nie miał aktywnego numeru NIP UE.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy, przez towar rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Mali podatnicy, którzy wybrali metodę kasową, składają w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy kwartalne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym kwartale (art. 99 ust. 2 ustawy). Podatnicy, o których mowa w ust. 1, inni niż podatnicy rozliczający się metodą kasową, mogą również składać deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 2, po uprzednim pisemnym zawiadomieniu naczelnika urzędu skarbowego, najpóźniej do 25. dnia drugiego miesiąca kwartału, za który będzie po raz pierwszy złożona kwartalna deklaracja podatkowa. Podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu dokonuje zawiadomienia, o którym mowa w zdaniu pierwszym, w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym rozpoczął wykonywanie tych czynności (art. 99 ust. 3 ustawy).

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT i rozlicza się za okresy kwartalne. W dniu 19.05.2010r. Wnioskodawca został zarejestrowany jako podatnik VAT UE. W miesiącu maju 2010r. Podatnik nabył dwa samochody ciężarowe z Holandii na potrzeby zarejestrowanej działalności. Pierwszy samochód nabył w dniu 18.05.2010r. - przed rejestracją w systemie UE i otrzymał fakturę VAT z naliczonym 19% podatkiem VAT. Drugi samochód Wnioskodawca nabył 21.05.2010r. ze stawką podatku 0%. Obydwie transakcje Wnioskodawca wykazał w deklaracji VAT7-K składanej za drugi kwartał jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. W deklaracji VAT-UE za drugi kwartał w rubryce „informacje o wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów” wykazał tylko zakup samochodu nabytego po rejestracji w systemie UE tj. w dniu 21.05.2010r.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego czy prawidłowo wykazał On w informacji podsumowującej tylko jedną transakcję za zakup samochodu, który odbył się po rejestracji w systemie UE. Wskazać w tym miejscu należy, iż zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 ustawy, podatnicy, o których mowa w art. 15, zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym zbiorcze informacje o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lub art. 11 ust. 1, od podatników podatku od wartości dodanej, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej - zwane dalej „informacjami podsumowującymi”.

Informacje podsumowujące składa się za okresy miesięczne, w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, z zastrzeżeniem ust. 4, 6 i 7 (art. 100 ust. 3 ustawy).

Informacje podsumowujące mogą być składane za okresy kwartalne w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu dokonania transakcji, o których mowa w ust. 1, w przypadku gdy dotyczą one transakcji, o których mowa w ust. 1 pkt 2, jeżeli całkowita wartość tych transakcji, bez podatku, nie przekracza w danym kwartale 50.000 zł (art. 100 ust. 4 pkt 2 ustawy).

Stosownie do art. 100 ust. 8 ustawy informacja podsumowująca powinna zawierać następujące dane:

  1. nazwę lub imię i nazwisko podmiotu składającego informację podsumowującą oraz jego numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9, który zastosował dla transakcji, o których mowa w ust. 1;
  2. właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej lub osoby prawnej niebędącej takim podatnikiem, nabywających towary lub usługi, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;
  3. właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany przez państwo członkowskie właściwe dla podatnika podatku od wartości dodanej dokonującego dostawy towarów, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej - w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 2;
  4. łączną wartość wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, wyrażoną zgodnie z art. 31, łączną wartość wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym również łączną wartość dostawy towarów, o której mowa w ust. 1 pkt 3, łączną wartość świadczonych usług, o których mowa w ust. 1 pkt 4 - w odniesieniu do poszczególnych kontrahentów.

Wskazać w tym miejscu należy, że z ww. przepisu art. 100 ust. 8 pkt 1 ustawy wynika, iż w informacji podsumowującej składanej z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia Podatnik obowiązany jest wskazać m.in. numer identyfikacji podatkowej podany w potwierdzeniu dokonanym przez naczelnika urzędu skarbowego zgodnie z art. 97 ust. 9, który zastosował dla tej transakcji. Z analizy przedstawionego stanu faktycznego wynika, że przedmiotowy numer identyfikacji podatkowej został nadany Wnioskodawcy z dniem 19.05.2010r., natomiast zakupu pierwszego samochodu Wnioskodawca dokonał w dniu 18.05.2010r. tj. w dniu poprzedzającym dzień rejestracji jako podatnika VAT-UE. Zatem Wnioskodawca, który nie był zarejestrowany dla transakcji wewnątrzwspólnotowych w momencie nabycia pierwszego samochodu nie był zobowiązany do wykazania tej transakcji w deklaracji podsumowującej.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj