Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP1-443-1250/11-2/PR
z 13 października 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP1-443-1250/11-2/PR
Data
2011.10.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
kształcenie
podwykonawstwo
środki publiczne
usługi szkoleniowe
zwolnienie


Istota interpretacji
zastosowanie zwolnienia dla usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych, wykonywanych przez podwykonawcę



Wniosek ORD-IN 540 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 11.08.2011 r. (data wpływu 16.08.2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych, wykonywanych przez podwykonawcę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16.08.2011 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia dla usług szkoleniowych finansowanych ze środków publicznych, wykonywanych przez podwykonawcę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie usług doradczo - szkoleniowych w szczególności w następujących zakresach:

  1. doradcze: przygotowanie, zarządzanie i ewaluacja projektów szkoleniowych i społecznych dofinansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego oraz innych funduszy grantowych dla przedsiębiorstw, sektora edukacyjnego, organizacji pozarządowych jednostek samorządu terytorialnego.
  2. szkoleniowe: szkolenia z zakresu przygotowania i zarządzania projektami dofinansowanymi ze środków Europejskiego Społecznego oraz innych funduszy grantowych.

W zakresie swoich usług (według PKD 2007) ma wyszczególnione:

  • 85.59.B Pozostałe pozaszkolne formy edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane;
  • 70.22.Z Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania;
  • 58.11.Z Wydawanie książek;
  • 58.19.Z Pozostała działalność wydawnicza;
  • 70.21.Z Stosunki międzyludzkie (public relations) i komunikacja;
  • 70.20.Z Badania naukowe i prace rozwojowe w dziedzinie nauk społecznych i humanistycznych;
  • 73.11.Z Działalność agencji reklamowych;
  • 73.20.Z Badanie rynku i opinii publicznej;
  • 85.60.Z Działalność wspomagająca edukację.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (dalej: „VAT”). Do 2010 roku Wnioskodawca był przedmiotowo zwolniony z podatku VAT w zakresie usług szkoleniowych. Od 2011 roku działalność szkoleniowa została opodatkowana podatkiem VAT według stawki 23%.

Wnioskodawca realizuje, jako wykonawca dla Zakładu w W. (dalej: „Beneficjenta”) z siedzibą w W., ul. P., NIP, REGON, szkolenia (dalej: „Szkolenia”) w ramach projektu (dalej „Projekt”).

Projekt finansowany jest w przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Poddziałanie 8.1.1 Wspieranie rozwoju kwalifikacji zawodowych i doradztwo dla przedsiębiorstw. Typ Projektu: „szkolenia, kursy i poradnictwo zawodowe (jako działanie uzupełniające do szkoleń i kursów) skierowane do dorosłych osób pracujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnianiem lub podwyższaniem kwalifikacji i umiejętności (poza godzinami pracy), w szczególności dla osób zatrudnionych o niskich lub zdezaktualizowanych kwalifikacjach (z wyłączeniem kształcenia ustawicznego w formach szkolnych realizowanego w szkołach dla dorosłych)”.

Dofinansowanie wypłacane jest przez Jednostkę Wdrażania Programów Unijnych (Instytucja Pośrednicząca II Stopnia) za pośrednictwem Banku Gospodarstwa Krajowego. Dofinansowanie wynosi dla Beneficjenta 100% wartości Projektu. Beneficjent, Uczestnicy Projektu nie wnoszą żadnych dodatkowych środków finansowych. Całość wynagrodzenia Wnioskodawcy pochodzi z dofinansowania jakie z kolei otrzymał Beneficjent.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką stawkę podatku VAT (23 % czy „zwolnione”) Wnioskodawca powinien zastosować w momencie, gdy świadczy usługi w zakresie przeprowadzania Szkoleń na rzecz Beneficjenta, a szkolenia finansowane są w całości ze środków publicznych ...

Według Wnioskodawcy, szkolenia przeprowadzane przez Wnioskodawcę dla Beneficjenta są zwolnione z podatku VAT na podstawie art. 43 punkt 1 ustęp 29 litera c) ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późniejszymi zmianami) (dalej „Ustawa”). W związku z tym, że całość wynagrodzenia Wnioskodawcy wypłacanego przez Beneficjent, pochodzi ze środków publicznych, podlega ono wyżej wskazanemu zwolnieniu z podatku VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późniejszymi zmianami) (dalej „Ustawa”) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów stosowanie do treści art. 7 ust. 1 Ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 Ustawy.

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 Ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi zasadniczo 23%, z zastrzeżeniem wyjątków wskazanych w Ustawie. Jednak w treści Ustawy, jak i przepisach wykonawczych (np. Rozporządzeniu), ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Podstawowe znacznie ma zwolnienie z podatku wskazane w:

  1. Art. 43 ust. 1 pkt 26 Ustawy - usługi świadczone przez:
    1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
    2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym
    • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane;”
  2. Art. 43 ust. 1 pkt 29 Ustawy - usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:
    1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
    2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
    3. finansowane w całości ze środków publicznych
    • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane;
  3. § 13 Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, z późniejszymi zmianami) (dalej „Rozporządzenie”), gdzie zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W przedstawionym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym wartość dotacji wynosi 100% wartości Projektu, i w całości finansowana jest ze środków publicznych. Wnioskodawca otrzymuje wynagrodzenie od Beneficjenta.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późniejszymi zmianami), Środkami publicznymi są:

  1. dochody publiczne;
  2. środki pochodzące z budżetu Unii Europejskiej oraz niepodlegające zwrotowi środki z pomocy udzielanej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA);
  3. środki pochodzące ze źródeł zagranicznych niepodlegające zwrotowi, inne niż wymienione w pkt 2;
  4. przychody budżetu państwa i budżetów jednostek samorządu terytorialnego oraz innych jednostek sektora finansów publicznych pochodzące:
    1. ze sprzedaży papierów wartościowych,
    2. z prywatyzacji majątku Skarbu Państwa oraz majątku jednostek samorządu terytorialnego,
    3. ze spłat pożyczek i kredytów udzielonych ze środków publicznych,
    4. z otrzymanych pożyczek i kredytów,
    5. z innych operacji finansowych;
  5. przychody jednostek sektora finansów publicznych pochodzące z prowadzonej przez nie działalności oraz pochodzące z innych źródeł.

W tym miejscu warto przytoczyć interpretację indywidualną Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 30 marca 2011 roku (sygnatura IPPP2/443-954/10-5/MM). Interpretacja ta dotyczyła szkoleń, których nabywcami były instytucje państwowe (czyli dysponenci środków publicznych). Dyrektor Izby Skarbowej uznał: „(…) „finansowanie ze środków publicznych” należy czytać szeroko. Słowo finansowane może dotyczyć zarówno szkolącego, który np. otrzymuje środki publiczne bądź nabywcy, który płaci za szkolenie ze środków publicznych. (…)”.

Wnioskodawca nadto pragnie zwrócić uwagę Organu, iż w dniu 1 lipca 2011 roku weszły w życie przepisy Rozporządzenia Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 roku ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L Nr 77) (dalej „Rozporządzanie Rady”). Przepisy Rozporządzania Rady są częścią porządku prawnego Rzeczpospolitej Polskiej, nie wymagają odrębnej implementacji a rozporządzanie należy stosować bezpośrednio.

Artykuł 44 wskazanego Rozporządzania Rady wyjaśniają, iż „Usługi w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania świadczone na warunkach określonych w art. 132 ust. 1 lit. i) Dyrektywy 2006/112/WE obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem również nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania nie ma w tym przypadku znaczenia.”

Według Wnioskodawcy powołane powyżej przepisy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego: (i) prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub (ii) świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub (iii) finansowane w całości ze środków publicznych, a nawet (iv) finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania.

Szkolenia pt. „Zarządzanie projektami” w pełni wpisują się w definicję usługi kształcenia zawodowego, gdyż mają na celu podniesienie wiedzy z obszaru zarządzania projektami u osób, którym uzyskane kwalifikacje są potrzebne dla celów zawodowych. Są to osoby zajmujące się lub mające zajmować się obsługą projektów dofinansowanych z funduszy strukturalnych w swoich miejscach pracy.

Projekt realizowany jest w oparciu o typ projektu, tzn. „szkolenia, kursy i poradnictwo zawodowe (jako działanie uzupełniające do szkoleń i kursów) skierowane do dorosłych osób pracujących, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnianiem lub podwyższaniem kwalifikacji i umiejętności (poza godzinami pracy), w szczególności dla osób zatrudnionych o niskich lub zdezaktualizowanych kwalifikacjach (z wyłączeniem kształcenia ustawicznego w formach szkolnych)”, w ramach którego z definicji wszystkie realizowane działania szkoleniowe mają charakter usług kształcenia zawodowego.

Wnioskodawca świadczy na zlecenie Beneficjenta, który otrzymał dofinansowanie w wysokości 100 % wartość Projektu usługę w postaci prowadzenia Szkoleń. Uczestnikami Szkoleń mogą być wyłącznie osoby dorosłe, które z własnej inicjatywy są zainteresowane nabyciem nowych, uzupełnianiem lub podwyższaniem kwalifikacji i umiejętności (poza godzinami pracy). Wynagrodzenie Wnioskodawcy wypłacane jest przez Beneficjenta z otrzymanej dotacji do Projektu (wartość dotacji / dofinansowania równa jest wartości Projektu), i w całości pochodzi ze środków publicznych.

W związku z powyższym Wnioskodawca powinien wystawić fakturę VAT za prowadzone Szkolenia, z zastosowaniem zwolnienia o którym mowa powyżej.

Stanowisko Wnioskodawcy potwierdzają w szczególności interpretacje wydane w dniu: 08 czerwca 2011 przez Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie (sygnatura IPPP1-443-140/ 11-8/ISZ), 29 czerwca 2011 roku przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu (sygnatura ILPP4/443-828/11-5/ISN).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Nadmienić należy, iż przywołane przez Wnioskodawcę we wniosku rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649, ze zm.), zostało zastąpione przez rozporządzenie z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.), obowiązujące od dnia 6 kwietnia 2011r. Zaznacza się jednakże, iż treść przytoczonego § 13 ust. 1 pkt 20 w/w rozporządzenia nie uległa zmianie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj