Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-543/12/MS
z 4 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 maja 2012r. (data wpływu 22 maja 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 23 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

  • czy z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania nr 3 projektu, który polega na wykonaniu robót termomodernizacyjnych wraz z usunięciem acekolu w budynku mieszkalnym, w którym na parterze jest usytuowany lokal użytkowy oddany w najem, Wnioskodawca może dokonać częściowego odliczenia podatku VAT współczynnikiem proporcji o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy - jest prawidłowe,
  • czy w związku z tym, że przedmiotowy budynek jest zaliczany do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych i nie podlega amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym, Wnioskodawca nie powinien od nabywanych towarów i usług zaliczanych na zwiększenie wartości środka trwałego dokonywać w ciągu 10 lat korekt o których mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 maja 2012r. wpłynął do tut. organu ww. wniosek z dnia 14 maja 2012r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

  • czy z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania nr 3 projektu, który polega na wykonaniu robót termomodernizacyjnych wraz z usunięciem acekolu w budynku mieszkalnym, w którym na parterze jest usytuowany lokal użytkowy oddany w najem, Wnioskodawca może dokonać częściowego odliczenia podatku VAT współczynnikiem proporcji o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy,
  • czy w związku z tym, że przedmiotowy budynek jest zaliczany do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych i nie podlega amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym, Wnioskodawca nie powinien od nabywanych towarów i usług zaliczanych na zwiększenie wartości środka trwałego dokonywać w ciągu 10 lat korekt o których mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 sierpnia 2012r. (data wpływu 27 sierpnia 2012r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 14 sierpnia 2012r. znak: IBPP1/443-543/12/MS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione. Celem Wnioskodawcy jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb członków i ich rodzin, przez dostarczanie członkom samodzielnych lokali mieszkalnych lub domów jednorodzinnych, a także lokali o innym przeznaczeniu, zatem działalność Wnioskodawcy polega głównie na zarządzaniu nieruchomościami stanowiącymi jej mienie i mieniem członków nabytym na podstawie ustawy oraz na oddawaniu nieruchomości lub ich części w najem lub dzierżawę.

Wnioskodawca realizując zadania z zakresu termomodernizacji budynków ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych przedsięwzięcia pn. „T. osiedla bez azbestu - zastępowanie azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka wraz z utylizacją azbestu” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ś. na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest remont i modernizacja czterech budynków stanowiących zasoby Wnioskodawcy, zlokalizowanych na osiedlu „U.” i „H.” w T. (w trzech budynkach znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne, zaś w jednym budynku są w przeważającej części zlokalizowane lokale mieszkalne a na jego parterze znajduje się lokal użytkowy oddany w najem). Inwestycja polega na zastępowaniu azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka wraz z utylizacją azbestu. Realizacja projektu wpłynie na obniżenie kosztów zużycia energii cieplnej poprzez poprawę efektywności energetycznej i oszczędność energii.

Zakres prac budowlanych do wykonania w ramach projektu jest podzielony na 4 zadania – z podziałem na budynki, w których są one realizowane. Okres realizacji projektu obejmuje lata 2011-2012.

Powodem wystąpienia z niniejszym wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej jest konieczność uzyskania stanowiska organu podatkowego w sprawie prawidłowego odliczenia podatku VAT od nabywanych towarów i usług związanych z realizacją zadania nr 3 ww. projektu, które polega na wykonaniu robót termomodernizacyjnych wraz z usunięciem acekoli w budynku mieszkalnym w T. przy ul. ..., w którym znajduje się niewielki lokal użytkowy oraz mającej wpływ na to odliczenie właściwej stawki podatku VAT jaka będzie obowiązywała od dostawy lokali mieszkalnych w tym budynku po zakończeniu tego zadania. Obecnie przedsięwzięcie jest w trakcie realizacji. W myśl art. 16g ust.13 obowiązującej ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych powyższe prace stanowią ulepszenie środka trwałego (tj. modernizację budynku), gdyż spowodują wzrost wartości użytkowej środka trwałego w stosunku do jego wartości z dnia przyjęcia do używania, mierzonej w szczególności wydłużeniem okresu używania, obniżeniem kosztów eksploatacji a suma wydatków poniesionych na modernizację budynku w danym roku przekracza 3.500 zł. Niniejszej kwalifikacji dokonano po szczegółowym przeanalizowaniu zakresu rzeczowego wykonywanych robót i porównaniu ich do stanu istniejącego na podstawie dokumentacji technicznej. Nakłady na ulepszenie przekroczą 30% wartości początkowej niniejszego budynku, który jest ujęty w ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy.

Budynek został wybudowany przez Wnioskodawcę, oddany do używania i zasiedlony w 1980r. i od tego czasu jest też wynajmowany użytkownikom na cele handlowo-usługowe lokal użytkowy znajdujący się na parterze tegoż budynku (obecnie sklep). Przed przystąpieniem do realizacji przedsięwzięcia wydatki na ulepszenie budynku nie przekraczały 30% wartości początkowej, jednak po jego zakończeniu będą stanowiły 45% jego wartości początkowej. Najem lokalu użytkowego w tym budynku stanowi sprzedaż opodatkowaną stawką VAT 23%, zaś stawką zwolnioną są opodatkowane (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11) czynności wykonywane na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, czynności na rzecz członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni. Powierzchnia użytkowa tego budynku wielomieszkaniowego (sklasyfikowanego w PKOB 11) wynosi 73.443,5 m2, zaś powierzchnia użytkowa znajdującego się w nim lokalu w najmie wynosi 93,6 m2 i stanowi zaledwie 0,127% powierzchni użytkowej całego budynku.

W 1980r. po raz pierwszy miało miejsce zasiedlenie lokali mieszkalnych w tym budynku i ustanowienie spółdzielczych lokatorskich praw do tych lokali i obecnie w trybie art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o spółdzielniach mieszkaniowych (ustawa o spółdzielniach mieszkaniowych tj. Dz. U. z 2003r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) po wygaśnięciu spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego w stosunku do tych lokali Wnioskodawca ogłasza nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia opróżnienia lokalu przetarg na ustanowienie prawa odrębnej własności. Obecnie przed zakończeniem zadania nr 3 sprzedaż z tego tytułu jest opodatkowana stawką zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 (spełnione są obydwa warunki zwolnienia: pierwszego zasiedlenia lokali dokonano przed 1 maja 2004r., pomiędzy tym zasiedleniem a dostawą części budynku upłynął okres dłuższy niż 2 lata).

Również obecnie Wnioskodawca w stosunku do lokali mieszkalnych w tym budynku dokonuje przekształcenia spółdzielczych lokatorskich praw w prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego i ustanawia prawo odrębnej własności w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa, gdy ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r.

W ramach realizacji przedmiotowego zadania nr 3 Wnioskodawca nabywa głównie usługi budowlane opodatkowane 8% stawką VAT gdyż jest to budynek mieszkalny objęty społecznym programem mieszkaniowym (powierzchnia użytkowa poszczególnych lokali mieszkalnych nie przekracza 150 m2). Nabywane usługi budowlane polegają na wzmocnieniu płyt elewacyjnych, dociepleniu ścian, galerii i logii, wymianie instalacji odgromowej oraz demontażu acekolu.

Sfinansowanie ww. wydatków na ulepszenie budynku nastąpi w części przypadającej na lokale mieszkalne z funduszu na remonty nieruchomości budynkowych, który Wnioskodawca tworzy zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych (uosm), zaś w części przypadającej na lokale użytkowe i własne stanowiące mienie Wnioskodawcy z funduszu zasobowego spółdzielni. Odpisy na fundusz remontowy nieruchomości obciążają koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi, na których pokrycie mieszkańcy wnoszą opłaty na podstawie art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 uosm – w tym zakresie stanowią sprzedaż opodatkowaną stawką zwolnioną, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy o podatku od towarów i usług. Odpisy na fundusz remontowy nieruchomości nie są naliczane użytkownikowi lokalu użytkowego w opłacie za najem, opodatkowanej 23% podatkiem VAT.

Ze względu na charakter opisanego we wniosku przedsięwzięcia polegającego na termomodernizacji budynku w którym jest usytuowany niewielki lokal użytkowy oddany w najem - w stosunku do nabywanych w trakcie jego realizacji towarów i usług nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak również nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami zwolnionymi - bez prawa do odliczenia. Nabywane towary i usługi wykazują równoczesny związek ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (dotyczą elewacji budynku, która stanowi nierozerwanie część wspólną obiektu zarówno dla lokali mieszkalnych jak i dla lokalu użytkowego, roboty budowlane obejmują m.in. demontaż i utylizację płyt azbestowo-cementowych zdjętych z elewacji budynku i docieplenie z wymianą instalacji odgromowej). Ponieważ w przedmiotowej sprawie nie jest możliwe wyodrębnienie zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, więc zdaniem Wnioskodawcy na mocy art. 90 ust. 2 i 3 ustawy powinien dokonać odliczenia z zastosowaniem współczynnika proporcji o którym mowa w tym przepisie.

Proporcja o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT wyliczona za 2010r. wynosi 14% i stanowi udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w kwocie 11.294.249,29 zł, w całkowitym obrocie w kwocie 83.374.078,70 zł uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.

Proporcja o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT wyliczona za 2011r. wynosi 14% i stanowi udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w kwocie 11.877.031,58 zł, w całkowitym obrocie w kwocie 89.490.777,51 zł uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.

Przed zakończeniem przedsięwzięcia nakłady na ulepszenie budynku nie stanowią 30% jego wartości początkowej. Po jego zakończeniu będą stanowić 45% wartości początkowej budynku.

Przedmiotowy budynek (jak i pozostałe objęte projektem o dofinansowanie ze środków unijnych) został po wybudowaniu oddany przez Wnioskodawcę do użytkowania w 1980r. Wówczas wraz z ustanawianiem spółdzielczych lokatorskich praw do lokali mieszkalnych następowało ich zasiedlenie, jednak zdarzenie miało miejsce przed wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług, więc nie były to czynności podlegające opodatkowaniu - zatem nie było to pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 ust. 14 obecnie obowiązującej ustawy (nastąpiło oddanie do użytkowania części budynku pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi, ale nie było w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu). Dopiero z wejściem w życie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 8 stycznia 1993r. (w załączniku nr 2) - zostały objęte opodatkowaniem stawką zwolnioną usługi w zakresie administrowania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie - zatem dopiero w 1993r. nastąpiło w stosunku do tych lokali wymagane z definicji pierwszego zasiedlenia użytkowanie w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu (stawką zwolnioną). Zatem zdaniem Wnioskodawcy można uznać, że w 1993r. doszło w rozumieniu ustawy o VAT do pierwszego zasiedlenia (po wybudowaniu) tych lokali. Nadal część lokali mieszkalnych w tym budynku jest zamieszkała przez te same osoby - bez zmiany statusu prawa do lokalu od 1980r. Właśnie w stosunku do niektórych z tych lokali wygasa spółdzielcze lokatorskie prawo i spółdzielnia każdorazowo dążąc do ponownego zasiedlenia lokalu ma obowiązek w terminie do 3 miesięcy od dnia opróżnienia lokalu ogłosić przetarg i wyłonić nowego nabywcę celem ustanowienia na jego rzecz prawa odrębnej własności do lokalu mieszkalnego - zapytanie nr 2 ujęte we wniosku o wydanie interpretacji dotyczy właśnie tych przypadków. Wnioskodawca ma wątpliwość, czy po zakończeniu zadania nr 3, gdy wydatki na ulepszenie stanowić będą 45% wartości początkowej (przekroczą 30%) należy naliczać 8% podatek VAT od tej czynności, będącej oddaniem do używania części budynku w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lokalu po ulepszeniu przekraczającym 30% wartości początkowej środka trwałego.

Obecnie przed zakończeniem przedsięwzięcia wydatki na ulepszenie są nieznaczne i wynoszą 2,81 % wartości początkowej budynku a w związku z tym ustanowienie prawa odrębnej własności w drodze przetargu na rzecz nowego nabywcy spółdzielnia zalicza obecnie do dostawy zwolnionej na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (dostawa nie jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia - pierwsze zasiedlenie tj. oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu nastąpiło w 1993r. z dniem wejścia w życie ustawy o VAT i pomiędzy tym zasiedleniem a dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata).

Wnioskodawca pragnie nadmienić, że także od 1980r. wynajmowany jest lokal użytkowy znajdujący się na parterze budynku. W rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy pierwsze zasiedlenie tegoż lokalu użytkowego będącego częścią przedmiotowego budynku miało miejsce również w 1993r. wraz z wejściem w życie ustawy o VAT, gdyż od tego czasu najem jest czynnością podlegającą opodatkowaniu i należy uznać, że wówczas nastąpiło oddanie lokalu do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Lokale mieszkalne w budynku objętym zadaniem nr 3, mające być przedmiotem sprzedaży zaliczane są do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, gdyż zgodnie z art. 41 ust. 12a, 12b i art. 2 pkt 12 ustawy niniejsze lokale mieszkalne są częścią obiektu budownictwa mieszkaniowego - budynku mieszkalnego stałego zamieszkania sklasyfikowanego w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11 i powierzchnia użytkowa poszczególnych lokali mieszkalnych nie przekracza 150 m2.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania nr 3 projektu, które polega na wykonaniu robót termomodernizacyjnych wraz z usunięciem acekolu w budynku mieszkalnym, w którym na parterze jest usytuowany lokal użytkowy oddany w najem, Wnioskodawca może dokonać częściowego odliczenia podatku VAT współczynnikiem proporcji o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy?

Czy w związku z tym, że przedmiotowy budynek jest zaliczany do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych i nie podlega amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym, Wnioskodawca nie powinien od nabywanych towarów i usług zaliczanych na zwiększenie środka trwałego dokonywać w ciągu 10 lat korekt o których mowa w art. 91 ust. 2 wymaganych dla nieruchomości?

Zdaniem Wnioskodawcy, towary i usługi nabywane na cele realizacji przedmiotowego zadania nr 3 w budynku mieszkalnym, na parterze którego jest zlokalizowany lokal użytkowy wykazują równoczesny związek ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną gdyż elewacja budynku, na której prace są wykonywane stanowi nierozerwalnie część wspólną obiektu zarówno dla zlokalizowanych w nim lokali mieszkalnych, jak i lokalu użytkowego. Ponieważ w przedmiotowej sprawie nie jest możliwe wyodrębnienie zgodnie z art. 90 ust. 1 całości (lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, więc Wnioskodawca na mocy art. 90 ust. 2 i 3 powinien dokonać odliczenia z zastosowaniem współczynnika proporcji o którym mowa w tym przepisie i po zakończeniu roku, w którym przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego dokonać jednorocznej korekty o której mowa w art. 91 ust. 1 i 3 ustawy. Jednocześnie Wnioskodawca uważa, że nie powinien dokonywać korekty o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy, wymaganej dla nieruchomości w wartości 1/10 podatku naliczonego, przez okres 10 lat (licząc od roku, w którym środek trwały oddano do używania po ulepszeniu) z uwagi na fakt, że budynek jest zaliczany do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych i zgodnie z art. 16c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie podlega amortyzacji.

Wnioskodawca uważa, że ponieważ nakłady na ulepszenie po zakończeniu niniejszego przedsięwzięcia przekroczą 30% wartości początkowej budynku, stąd oddanie do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynku lub jego części, po tym ulepszeniu będzie stanowiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy - więc dostawa lokali mieszkalnych w tym budynku nie będzie już opodatkowana stawką zwolnioną o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10, 10a lecz będzie podlegała opodatkowaniu 8% stawką VAT zgodnie z art. 41 ust. 12 ustawy, obowiązującą dla budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym (budynek sklasyfikowany w PKOB 11 i powierzchnia użytkowa poszczególnych lokali mieszkalnych w budynku nie przekracza 150 m2). Zgodnie z art. 153 ust. 2 ustawy po zakończeniu przedsięwzięcia nadal nie będą podlegać opodatkowaniu: przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa w prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego i ustanowienie prawa odrębnej własności w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa, gdy ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w takim zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Zatem warunkiem koniecznym umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z czynnościami opodatkowanymi. Natomiast art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jednak stosownie do art. 90 ust. 2 ustawy, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10. Zatem zdaniem Wnioskodawcy może dokonać częściowego odliczenia podatku VAT zawartego w fakturach dokumentujących nabycie towarów i usług na cele realizacji termomodernizacji budynku mieszkalnego, w którym znajduje się lokal użytkowy w najmie z zastosowaniem współczynnika proporcji, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, gdyż nabywane w ramach realizacji zadania nr 3 towary i usługi wykazują równoczesny związek ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną i stanowią tę kategorię zakupów, których nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju sprzedaży.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt l ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do dyspozycji art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego.

Zatem zdaniem Wnioskodawcy nabywane przez Wnioskodawcę w trakcie realizacji zadania nr 3 towary i usługi w celu wykonania robót termomodernizacyjnych wraz z usunięciem acekolu wykazują równoczesny związek z następującymi rodzajami sprzedaży:

  1. sprzedażą opodatkowaną stawką 8% VAT, jaka zdaniem Wnioskodawcy będzie obowiązywała po zakończeniu zadania nr 3 i ulepszeniu przekraczającym 30% wartości początkowej budynku z tytułu dostawy lokali mieszkalnych tj. ustanawianie praw odrębnej własności do lokali mieszkalnych w drodze przetargu, w przedmiotowym budynku, zgodnie z art. 41 ust. 12 i art. 146a ustawy,
  2. sprzedażą zwolnioną na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy – dot. czynności wykonywanych na rzecz członków spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, członków spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni, za które są pobierane opłaty, zgodnie z art. 4 ust. 1, 2, 4 i 5 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych,
  3. sprzedażą opodatkowaną stawką VAT 23%, zgodnie z art. 41 i art. 146a ustawy - z tytułu najmu lokalu użytkowego (o charakterze niemieszkalnym) znajdującego się w niniejszym budynku,
  4. sprzedażą niepodlegającą opodatkowaniu - w zakresie przekształcenia spółdzielczego lokatorskiego prawa w prawo odrębnej własności do lokalu mieszkalnego i ustanowienie prawa odrębnej własności w miejsce spółdzielczego własnościowego prawa, gdy ustanowienie po raz pierwszy spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego oraz jego zasiedlenie nastąpiło przed dniem 1 maja 2004r.

Zakupy towarów i usług w trakcie realizacji zadania nr 3 związanych z termomodernizacją budynku wykazują równoczesny związek z wszystkimi wyżej wymienionymi kategoriami sprzedaży i nie jest możliwe jednoznaczne ich przypisanie do konkretnego rodzaju sprzedaży.

Zdaniem Wnioskodawcy pomimo, że nabywane usługi stanowią ulepszenie budynku i są zaliczane na zwiększenie wartości początkowej środka trwałego a ich wartość przekracza 15.000 zł, Wnioskodawca nie powinien dokonywać korekty o której mowa w art. 91 ust. 2 ustawy, wymaganej dla nieruchomości w wartości 1/10 podatku naliczonego, przez okres 10 lat (licząc od roku, w którym środek trwały oddano do używania po ulepszeniu) z uwagi na fakt że budynek jest zaliczany do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych i zgodnie z art. 16c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie podlega amortyzacji - zatem niespełniony jest warunek wymieniony w tym przepisie. Wnioskodawca pragnie nadmienić, że w polityce rachunkowości Wnioskodawca posiada zapis, że budynki mieszkalne stanowiące spółdzielczy zasób mieszkaniowy nie podlegają amortyzacji, lecz są umarzane w ciężar funduszy, którymi zostały pierwotnie sfinansowane: lokale mieszkalne są umarzane na zmniejszenie funduszu wkładów mieszkaniowych lub budowlanych (w zależności od przysługującego prawa do lokalu), a lokale użytkowe w ciężar funduszu zasobowego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się w zakresie stwierdzenia:

  • czy z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania nr 3 projektu, który polega na wykonaniu robót termomodernizacyjnych wraz z usunięciem acekolu w budynku mieszkalnym, w którym na parterze jest usytuowany lokal użytkowy oddany w najem, Wnioskodawca może dokonać częściowego odliczenia podatku VAT współczynnikiem proporcji o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy - za prawidłowe,
  • czy w związku z tym, że przedmiotowy budynek jest zaliczany do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych i nie podlega amortyzacji na podstawie przepisów o podatku dochodowym, Wnioskodawca nie powinien od nabywanych towarów i usług zaliczanych na zwiększenie wartości środka trwałego dokonywać w ciągu 10 lat korekt o których mowa w art. 91 ust. 2 ustawy o VAT - za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zauważyć, że z uwagi na ścisłe powiązanie kwestii zawartych w zadanych przez Wnioskodawcę pytaniach, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług udzielono w jednej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Jednocześnie z zasady tej wynika, że odliczenie podatku naliczonego, może być częściowe, tzn. w tej części, w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku od tych towarów i usług, w jakiej towary te (usługi) są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

W przypadku gdy podatnik dokonuje zakupów związanych z czynnościami w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje i jednocześnie nie potrafi wydzielić i przyporządkować podatku naliczonego do tych czynności, zastosowanie znajdują przepisy art. 90 i 91 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy o VAT, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to zgodnie z art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

W myśl natomiast art. 90 ust. 3 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

W świetle art. 90 ust. 4 ustawy o VAT, proporcję, o której mowa w ust. 3 określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Na podstawie art. 90 ust. 10 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011r., w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2,
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Zgodnie z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2011r. w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Kwota podatku naliczonego do odliczenia ustalona na podstawie proporcji wyliczonej przy zastosowaniu powyższych zasad, nie jest jednak ostateczna.

Stosownie bowiem do art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym do 31 marca 2011r., po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli różnica między proporcją odliczenia określoną w art. 90 ust. 4 a proporcją określoną w zdaniu poprzednim nie przekracza 2 punktów procentowych.

Przepis art. 91 ust. 1 ustawy o VAT, z dniem 1 kwietnia 2011r. otrzymał brzmienie: „Po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-10, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-6 lub 10 lub przepisach wydanych na podstawie art. 90 ust. 11 i 12, dla zakończonego roku podatkowego.”

Podkreślić należy, iż jak wynika z art. 8 ustawy z dnia 18 marca 2011r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy – Prawo o miarach (Dz. U. Nr 64 poz. 332), przepis art. 91 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1 (tj. ustawy o podatku od towarów i usług), w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, stosuje się począwszy od korekt dokonywanych za rok 2011.

W myśl art. 91 ust. 2 ww. ustawy o VAT, w przypadku towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, z wyłączeniem tych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, korekty, o której mowa w ust. 1, podatnik dokonuje w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Roczna korekta w przypadku, o którym mowa w zdaniu pierwszym, dotyczy jednej piątej, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – jednej dziesiątej kwoty podatku naliczonego przy ich nabyciu lub wytworzeniu. W przypadku środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, których wartość początkowa nie przekracza 15 000 zł, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, z tym, że korekty dokonuje się po zakończeniu roku, w którym zostały oddane do użytkowania.

Korekty, o której mowa w ust. 1 i ust. 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty, a w przypadku zakończenia działalności gospodarczej – w deklaracji podatkowej za ostatni okres rozliczeniowy (art. 91 ust. 3 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku zaistniałego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca (Spółdzielnia Mieszkaniowa) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - wykonuje czynności opodatkowane i zwolnione. Wnioskodawca realizując zadania z zakresu termomodernizacji budynków ubiega się o dofinansowanie ze środków unijnych przedsięwzięcia pn. „T. osiedla bez azbestu - zastępowanie azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka wraz z utylizacją azbestu” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Ś. na lata 2007-2013. Przedmiotem projektu jest remont i modernizacja czterech budynków stanowiących zasoby Wnioskodawcy, zlokalizowanych na osiedlu „U.” i „H.” w T. (w trzech budynkach znajdują się wyłącznie lokale mieszkalne, zaś w jednym budynku są w przeważającej części zlokalizowane lokale mieszkalne a na jego parterze znajduje się lokal użytkowy oddany w najem). Inwestycja polega na zastępowaniu azbestowych elementów budynków wielorodzinnych mieszkalnych materiałami mniej szkodliwymi dla zdrowia człowieka wraz z utylizacją azbestu. Realizacja projektu wpłynie na obniżenie kosztów zużycia energii cieplnej poprzez poprawę efektywności energetycznej i oszczędność energii.

Okres realizacji projektu obejmuje lata 2011-2012.

W ramach przedmiotowego projektu Wnioskodawca realizuje zadanie nr 3, które polega na wykonaniu robót termomodernizacyjnych wraz z usunięciem acekoli w budynku mieszkalnym w T. przy ul. ..., w którym znajduje się niewielki lokal użytkowy oraz mającej wpływ na to odliczenie właściwej stawki podatku VAT jaka będzie obowiązywała od dostawy lokali mieszkalnych w tym budynku po zakończeniu tego zadania.

Najem lokalu użytkowego w tym budynku stanowi sprzedaż opodatkowaną stawką VAT 23%, zaś stawką zwolnioną są opodatkowane (na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11) czynności wykonywane na rzecz członków Spółdzielni, którym przysługują spółdzielcze prawa do lokali mieszkalnych, czynności na rzecz członków Spółdzielni będących właścicielami lokali mieszkalnych lub na rzecz właścicieli lokali mieszkalnych niebędących członkami spółdzielni. Powierzchnia użytkowa tego budynku wielomieszkaniowego (sklasyfikowanego w PKOB 11) wynosi 73.443,5 m2, zaś powierzchnia użytkowa znajdującego się w nim lokalu w najmie wynosi 93,6 m2 i stanowi zaledwie 0,127% powierzchni użytkowej całego budynku.

W ramach realizacji przedmiotowego zadania nr 3 Wnioskodawca nabywa głównie usługi budowlane opodatkowane 8% stawką VAT gdyż jest to budynek mieszkalny objęty społecznym programem mieszkaniowym (powierzchnia użytkowa poszczególnych lokali mieszkalnych nie przekracza 150 m2). Nabywane usługi budowlane polegają na wzmocnieniu płyt elewacyjnych, dociepleniu ścian, galerii i logii, wymianie instalacji odgromowej oraz demontażu acekolu.

Ze względu na charakter opisanego we wniosku przedsięwzięcia polegającego na termomodernizacji budynku w którym jest usytuowany niewielki lokal użytkowy oddany w najem - w stosunku do nabywanych w trakcie jego realizacji towarów i usług nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami opodatkowanymi w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, jak również nie jest możliwe wyodrębnienie kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami zwolnionymi - bez prawa do odliczenia. Nabywane towary i usługi wykazują równoczesny związek ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną (dotyczą elewacji budynku, która stanowi nierozerwanie część wspólną obiektu zarówno dla lokali mieszkalnych jak i dla lokalu użytkowego, roboty budowlane obejmują m.in. demontaż i utylizację płyt azbestowo-cementowych zdjętych z elewacji budynku i docieplenie z wymianą instalacji odgromowej). Proporcja o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT wyliczona za 2010r. wynosi 14% i stanowi udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w kwocie 11.294.249,29 zł, w całkowitym obrocie w kwocie 83.374.078,70 zł uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.

Proporcja o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT wyliczona za 2011r. wynosi 14% i stanowi udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego w kwocie 11.877.031,58 zł, w całkowitym obrocie w kwocie 89.490.777,51 zł uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności w związku z którymi nie przysługuje takie prawo.

W świetle powyższego ponieważ w przedmiotowej sprawie nie jest możliwe wyodrębnienie zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy całości lub części kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, Wnioskodawca ma wątpliwości czy na mocy art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT może dokonać odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur VAT dokumentujących zakupy związane z remontem przedmiotowego budynku z zastosowaniem współczynnika proporcji o którym mowa w tym przepisie.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujący stan prawnym, stwierdzić należy, że jeżeli dokonane zakupy związane z ulepszeniem przedmiotowego budynku służą zarówno czynnościom dającym prawo do odliczenia, jak i czynnościom niedającym takiego prawa i jednocześnie Wnioskodawca nie jest w stanie tego wydzielić, to posiada prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w ramach opisanego we wniosku projektu w części obejmującej zadanie nr 3 w takim zakresie w jakim te zakupy miały związek z czynnościami opodatkowanymi.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że na mocy art. 90 ust. 2 i 3 ustawy o VAT powinien dokonać odliczenia z zastosowaniem współczynnika proporcji, o którym mowa w tym przepisie, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto jeżeli Wnioskodawca zechce skorzystać z przysługującego mu prawa do odliczenia podatku naliczonego zgodnie z proporcją o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT zobligowany jest do zastosowania art. 91 ustawy o VAT, a tym samym dokonania korekty odliczonego w ciągu roku podatku naliczonego, z uwzględnieniem proporcji dla zakończonego roku podatkowego.

Wnioskodawca wprawdzie podał, że budynek ten objęty jest regulacją art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z tym przepisem amortyzacji nie podlegają budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe - zwane odpowiednio środkami trwałymi lub wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Należy jednak zauważyć, że wskazany przez Wnioskodawcę przepis art. 16c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wymienia również jako niepodlegające amortyzacji grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, a w zakresie podatku od towarów i usług także są one objęte 10-letnią korektą. W przypadku art. 91 ust. 2 ustawy o VAT ustawodawca posłużył się określeniem „zaliczanych”, a nie zaliczonych, do środków trwałych, zatem chodzi tu a takie towary, w tym nieruchomości, które co do zasady są zaliczane do środków trwałych podlegających amortyzacji, a budynki co do zasady są środkiem trwałym podlegającym amortyzacji.

Zatem w ocenie tut. organu fakt, że dany środek trwały nie podlega amortyzacji gdyż należy do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych pozostaje bez znaczenia, bowiem zasadą jest, że wszelkie nieruchomości, w tym także ulepszenia o wartości powyżej 15.000 zł podlegają 10-letniej korekcie.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W pozostałym zakresie objętym wnioskiem wydane zostały odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj