Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-995/11/SD
z 8 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-995/11/SD
Data
2011.11.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
dochody wolne od podatku
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy Spółka jest zobowiązana do osobnej kalkulacji dochodu uzyskiwanego z działalności objętej starym zezwoleniem od dochodu uzyskanego z produkcji na maszynach zakupionych z nowego zezwolenia?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 29 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. BKIP 09 sierpnia 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Spółka jest zobowiązana do osobnej kalkulacji dochodu uzyskiwanego z działalności objętej starym zezwoleniem od dochodu uzyskanego z produkcji na maszynach zakupionych z nowego zezwolenia (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 09 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie ustalenia, czy Spółka jest zobowiązana do osobnej kalkulacji dochodu uzyskiwanego z działalności objętej starym zezwoleniem od dochodu uzyskanego z produkcji na maszynach zakupionych z nowego zezwolenia.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka jest producentem folii do opakowań giętkich wykorzystywanych miedzy innymi w przemyśle spożywczym. Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej „SSE”) na podstawie zezwolenia. Dochody uzyskiwane z działalności wymienionej w przedmiotowym zezwoleniu podlegają zwolnieniu z podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej „ustawa o pdop”). Przedmiotowe zezwolenie Spółka uzyskała jeszcze przed rokiem 2000. Zezwolenie posiada szczegółowo wymieniono symbole PKWiU produkowanych wyrobów. Spółka spełniła w odpowiednim czasie wszystkie warunki zwolnienia i może korzystać z pomocy publicznej w limicie wynikającej z odrębnych przepisów. Powyższe zezwolenie wygasa końcem roku 2016. Aktualnie Spółka uzyskuje oraz będzie uzyskiwać w przyszłości dochody z działalności objętej powyższym zezwoleniem.

W celu zwiększenia mocy produkcyjnych oraz w celu produkcji bardziej zaawansowanych technologicznie folii opakowaniowych Spółka rozpoczęła planowanie nowych inwestycji.

W roku 2011 Spółka w związku z planowanymi nowymi inwestycjami uzyskała nowe zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE. W związku z nowym zezwoleniem Spółka będzie ponosić wydatki inwestycyjne w tym również związane z budową hali produkcyjnej stanowiące koszty kwalifikowane inwestycji w rozumieniu § 6 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2008 r. Nr 232, poz. 1548 z późn. zm.). Po spełnieniu warunków określonych w zezwoleniu Spółka uzyska prawo do skorzystania z pomocy publicznej z tytułu działalności określonej w nowym zezwoleniu. Po zakończeniu inwestycji Spółka rozpocznie produkcje oraz sprzedaż wyrobów wyprodukowanych na maszynach i urządzeniach związanych z nowym zezwoleniem, jednocześnie Spółka rozpocznie uzyskiwanie dochodów związanych z produkcją wytworzoną na maszynach zakupionych w ramach nowego zezwolenia. Nowe zezwolenie obejmuje swoim zakresem identyczne kody PKWiU produkowanych wyrobów jak zezwolenie dotychczasowe. Produkty produkowane w ramach nowego zezwolenia posiadać więc będą takie same PKWiU jak produkty produkowane w ramach starego zezwolenia. Spółka nie posiada i nie będzie posiadać wewnętrznie wyodrębnionych jednostek organizacyjnych które zajmowałyby się produkcją w ramach starego zezwolenia i osobno w ramach nowego zezwolenia. Cała produkcja w ramach obydwu zezwoleń odbywać się będzie w siedzibie Spółki na terenie SSE. Nowe zezwolenie jest ważne do końca działalności SSE czyli najprawdopodobniej do końca 2020 roku.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy Spółka jest zobowiązana do osobnej kalkulacji dochodu uzyskiwanego z działalności objętej starym zezwoleniem od dochodu uzyskanego z produkcji na maszynach zakupionych z nowego zezwolenia... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 1)

Zdaniem Spółki, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o pdop, wolne od podatku są dochody uzyskiwane z działalności na terenie SSE uzyskiwane na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy o SSE, przy czym wielkość tego zwolnienia (pomocy) nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej określonej dla danych obszarów kwalifikujących się do pomocy zgodnie z odrębnymi przepisami. Z kolei, w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o pdop, podatnicy są zobowiązani do prowadzania ewidencji zgodnej z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości podatku należnego za dany rok podatkowy itd.

Jak wynika z powyższych przepisów podatnik jest zobowiązany do osobnego prowadzenia obliczeń dla źródła przychodów zwolnionych z podatku i opodatkowanych, lecz bez dodatkowych wymogów związanych z koniecznością osobnego ewidencjonowania dochodów z dwóch zezwoleń z tytułu działalności prowadzonej na terenie SSE. Zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia ogólnego w sprawie pomocy w SSE, podatnik jest zobowiązany do wyodrębnienia organizacyjnego jedynie w przypadku, gdy prowadzi działalność na terenie SSE oraz poza terenem SSE. W takiej sytuacji wielkość zwolnienia określa się na podstawie danych jednostki prowadzącej działalność na terenie SSE. Nie występuje jednak przepis który nakazywałby wewnętrzny podział (wyodrębnienie) działalności prowadzonej na terenie SSE na podstawie różnych zezwoleń.

Podobne stanowisko prezentują również organy podatkowe np. w postanowieniu z dnia 26 marca 2007 r. Znak: PUS.I/423/15/07 Naczelnik Podkarpackiego Urzędu Skarbowego wskazał, iż podatnik jest zobowiązany prowadzić ewidencję w sposób wskazany w art. 9 ust. 1 uPDOP bez względu na to, czy i ile zezwoleń uzyskał. W myśl tych przepisów ewidencja podatkowa powinna być prowadzona w sposób umożliwiający określenie dochodu zwolnionego z opodatkowania oraz określenie dochodu podlegającego opodatkowaniu. Podobna konkluzja wynika również z interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 13 października 2008 r. Znak: IBPB3/423-894/08/MO oraz z dnia 15 października 2008 r. Znak: IBPB3/423-661/08/MO w obu tych interpretacjach Dyrektor Izby Skarbowej uznał, iż w sytuacji gdy działalność z poszczególnych zezwoleń obejmuje takie same PKWiU oraz odbywa się w tej samej lokalizacji nie występuje potrzeba prowadzenia odrębnych ewidencji oraz osobnego ustalania dochodu zwolnionego uzyskiwanego z każdego ze zezwoleń z osobna.

Powyższe wynika wprost z przepisów podatkowych, gdyż zwolnieniu podlega dochód z działalności na terenie SSE uzyskiwany na podstawie zezwolenia. Nie ma natomiast znaczenia, czy dochód ten uzyskany jest z maszyn zakupionych w ramach limitów inwestycyjnych ustalonych w zezwoleniu, czy też dochód ten uzyskany jest z tytułu produkcji na maszynach nabytych po wypełnieniu warunków zezwolenia czyli maszyn nabytych nie na podstawie zezwolenia. Zezwolenie na prowadzenia działalności na terenie SSE określa jedynie limit wydatków inwestycyjnych, stan minimalnego zatrudnienia jakie powinna Spółka otrzymać oraz kody PKWiU dla produkowanych wyrobów na terenie strefy. Ustawa o pdop natomiast zwalania z opodatkowania dochody uzyskiwane na terenie SSE na podstawie zezwolenia. Żaden przepis nie różnicuje dochodów uzyskiwanych na ternie strefy z uwagi na fakt czy zostały one uzyskane z tytułu używania maszyn nabytych w ramach wydatków inwestycyjnych określonych w zezwoleniu czy też zostały nabyte poza wydatkami określonymi w zezwoleniu.

W związku z powyższym Spółka nie musi prowadzić osobnych ewidencji podatkowych dla ustalania dochodu z każdego ze zezwoleń z osobna. W efekcie wiec Spółka nie jest zobowiązana do osobnej kalkulacji dochodu zwolnionego dla każdego z zezwoleń z osobna.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych).

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 74, poz. 397 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Spółka prowadzi działalność na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej na podstawie zezwolenia. Przedmiotowe zezwolenie Spółka uzyskała jeszcze przed rokiem 2000. Zezwolenie posiada szczegółowo wymieniono symbole PKWiU produkowanych wyrobów. Spółka spełniła w odpowiednim czasie wszystkie warunki zwolnienia i może korzystać z pomocy publicznej w limicie wynikającej z odrębnych przepisów. Powyższe zezwolenie wygasa końcem roku 2016. Aktualnie Spółka uzyskuje oraz będzie uzyskiwać w przyszłości dochody z działalności objętej powyższym zezwoleniem. W celu zwiększenia mocy produkcyjnych oraz w celu produkcji bardziej zaawansowanych technologicznie folii opakowaniowych Spółka rozpoczęła planowanie nowych inwestycji. W roku 2011 Spółka w związku z planowanymi nowymi inwestycjami uzyskała nowe zezwolenie na prowadzenie działalności na terenie SSE.

Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o pdop, podatnicy są obowiązani do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a - 16m. Zasady prowadzenia tej ewidencji przez podatników określa ustawa z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t.j. Dz. U. z 2009 r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.).

Zgodnie z § 5 ust. 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 02 listopada 2006 r. w sprawie specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm.), zwolnienia, o których mowa w ust. 1 i 2, przysługują wyłącznie z tytułu działalności prowadzonej na terenie strefy. W przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Z kolei zgodnie z § 5 ust. 5 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 grudnia 2008 r. w sprawie pomocy publicznej udzielanej przedsiębiorcom działającym na podstawie zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenach specjalnych stref ekonomicznych (Dz. U. Nr 232, poz. 1548 ze zm.), w przypadku prowadzenia przez przedsiębiorcę działalności gospodarczej również poza obszarem strefy, działalność prowadzona na terenie strefy musi być wydzielona organizacyjnie, a wielkość zwolnienia określa się w oparciu o dane jednostki organizacyjnej prowadzącej działalność wyłącznie na terenie strefy.

Ustawodawca nie zdefiniował, o jak dalekie wyodrębnienie organizacyjne działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej chodzi. Organizacyjne wyodrębnienie z osoby prawnej - prowadzącej działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, jak i poza nią - jednostki, której wypracowany dochód korzysta ze zwolnienia podatkowego, służy przede wszystkim prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu od opodatkowania podatkiem dochodowym oraz dochodu podlegającego opodatkowaniu. W związku z tym przedsiębiorca musi zapewnić, by na podstawie prowadzonych ksiąg rachunkowych możliwe było ustalenie wysokości dochodu podlegającego zwolnieniu. Zatem, wyodrębnienie organizacyjne służące prawidłowemu ustaleniu dochodu podlegającego zwolnieniu polega na wyodrębnieniu rachunkowym (w tym majątkowym) oraz kadrowym.

W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie dwóch zezwoleń, Spółka będzie zobowiązana do prowadzenia jednej ewidencji rachunkowej dla celów obliczenia dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy dla posiadanych zezwoleń. Tym samym nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych zezwoleń.

Reasumując, stanowisko Spółki należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawie będącej przedmiotem pytania oznaczonego we wniosku Nr 2, wydano odrębną interpretację indywidualną.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj