Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-696/11-2/JK
z 20 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-696/11-2/JK
Data
2011.09.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Zryczałtowane zaliczki


Słowa kluczowe
emisja
emisja papierów wartościowych
obligacje
obowiązek podatkowy
opodatkowanie odsetek
papier wartościowy
płatnik


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.



Wniosek ORD-IN 805 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 9 czerwca 2011 r. (data wpływu: 20 czerwca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 czerwca 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (dalej jako: „Emitent”, „Spółka”) zamierza przystąpić do programu emisji dłużnych papierów wartościowych. W tym celu powierzy innym bankom (dalej jako: „Banki”) wykonywanie określonych czynności faktycznych związanych z organizacją, obsługą i realizacją tego programu. Przedmiotem emisji będą zarówno dłużne papiery wartościowe rejestrowane w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych (dalej: „KDPW”), jak i dłużne papiery wartościowe rejestrowane poza KDPW. Podmiotami nabywającymi papiery dłużne (inwestorami) będą m. in. osoby fizyczne mające miejsce zamieszkania na terytorium Polski lub za granicą.

Zakres obowiązków Banków zgodnie z programem emisji, w związku z papierami rejestrowanymi poza KDPW, przewiduje występowanie przez te banki w roli Dealerów, Depozytariuszy oraz Agentów Płatniczych.

Do obowiązków Banków jako Dealerów należeć będzie proponowanie nabycia i zbywania papierów dłużnych na rzecz inwestorów, a także w przypadku papierów rejestrowanych poza KDPW – wykonywanie czynności związanych z organizacją obrotu, przenoszeniem praw z papierów dłużnych i ich rejestracją.

Do ich obowiązków jako Depozytariuszy będzie należało wykonywanie określonych czynności faktycznych związanych z organizacją obrotu oraz prowadzeniem depozytu, ewidencji i rejestru.

Występując w charakterze Agentów Płatniczych, Banki będą zobowiązane m. in. do:

  • prowadzenia rachunków inwestorów nabywających dane papiery wartościowe;
  • wykonywania czynności faktycznie związanych z obliczaniem kwot do zapłaty w terminach wymagalności;
  • przyjmowania od Emitenta, na zlecenie posiadaczy, środków pieniężnych należnych tym posiadaczom z tytułu dłużnych papierów wartościowych;
  • przygotowywania i przeprowadzania płatności na rzecz posiadaczy papierów dłużnych w związku z prowadzonym programem emisji.

Na Bankach jako Agentach Płatniczych będą spoczywały zatem wszelkie czynności związane z realizacją programu emisji obligacji, ewidencją osób uprawnionych, ustalaniem wartości należnych im pożytków oraz przekazywaniem, wypłatą na rachunek poszczególnych posiadaczy należnych im odsetek.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w związku z wypłatą na rzecz osób fizycznych odsetek (dyskonta) od dłużnych papierów wartościowych rejestrowanych poza KDPW, obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz obowiązek przesyłania rocznych deklaracji wynikający z art. 42 ust. 1a ww. ustawy, a także imiennych informacji zgodnie z art. 42 ust. 2 i ust. 4, art. 42c tej ustawy, ciążyć będą na Bankach pełniących rolę Agentów Płatniczych, a nie na Emitencie...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz 307 ze zm., dalej jako: „ustawa PIT”), źródłami przychodów są kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) - c). W myśl art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy PIT, za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się odsetki (dyskonto) od papierów wartościowych. Na podstawie z art. 30a ust. 1 pkt 2 ustawy PIT, od uzyskanych dochodów (przychodów) z odsetek i dyskonta od papierów wartościowych pobiera się 19% zryczałtowany podatek dochodowy.

W świetle art. 41 ust. 4 ustawy PIT płatnicy, o których mowa w ust. 1 (tj. osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej), są zobowiązani pobrać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m. in. w art. 30a ust. 1.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy PIT, płatnicy, o których mowa w art. 41 przekazują kwoty zryczałtowanego podatku w terminie do dnia 20 miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek – na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby.

Na podstawie art. 42 ust. 1a ustawy PIT, w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 41, są obowiązani przesłać do właściwego urzędu skarbowego roczną deklarację (PIT-8AR).

Ponadto, zgodnie z art. 42 ust. 2 pkt 2 i ust. 4 ustawy PIT, w przypadku wypłaty należności na rzecz osób fizycznych niemających w Polsce miejsca zamieszkania, w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym, lub na pisemny wniosek podatnika w terminie 14 dni od dnia złożenia tego wniosku, płatnicy, o których mowa w ust. 1 są zobowiązani wysłać imienne informacje (lFT-1/IFT-1R).

Ponadto, w świetle art. 42c ust. 1 i ust. 8 ustawy PIT, podmiot wypłacający przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, tj. m. in. przychody (dochody) z odsetek wypłacanych lub stawianych do dyspozycji, związanych z wierzytelnościami wszelkiego rodzaju, a w szczególności ze skarbowych papierów wartościowych, z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami mającymi związek z takimi papierami, obligacjami i skryptami dłużnymi, z wyjątkiem opłat karnych za opóźnione płatności, jest zobowiązany do końca miesiąca następującego po zakończeniu roku podatkowego lub na wniosek faktycznego lub pośredniego odbiorcy do przesłania według ustalonego wzoru imiennych informacji (IFT-3/ IFT-3R).

Zgodnie z art. 42c ust. 2 ww. ustawy podmiotem wypłacającym, o którym mowa w ust. 1, jest:

  1. osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej, która wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, na rzecz faktycznego lub pośredniego odbiorcy;
  2. pośredni odbiorca, mający miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, który wypłaca lub stawia do dyspozycji przychody (dochody), o których mowa w ust. 5, na rzecz faktycznego odbiorcy.


Ponadto zgodnie z art. 42 ust. 7 ustawy PIT w informacji, o której mowa w ust. 2 pkt 2, nie wykazuje się przychodów (dochodów) wymienionych w art. 42c ust. 5, dla których sporządza się informację, o której mowa w art. 42c ust. 1.

Mając na uwadze powołane przepisy, w opinii Spółki to na Bankach występujących w roli Agentów Płatniczych ciążyć będzie obowiązek obliczania i pobrania zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu odsetek (dyskonta) od dłużnych papierów wartościowych, a także związane z tym obowiązki informacyjne.

Banki będą bowiem zobowiązane do ustalenia wartości należnych kwot, w tym również odsetek (dyskonta) dla poszczególnych posiadaczy dłużnych papierów w ramach programu emisji i to one faktycznie będą dokonywały ich wypłat. Banki będą zatem podmiotami stawiającymi faktycznie do dyspozycji podatnika pieniądze lub wartości pieniężne określone w art. 30a ust. 1 i w konsekwencji będą pełnić rolę płatnika, o którym mowa w art. 41 ust. 4 ustawy PIT.

Jak wskazał Zainteresowany, potwierdzeniem prawidłowości przedstawionego powyżej stanowiska, zgodnie z którym obowiązek płatnika określony w art. 41 ust. 4 ustawy PIT nie ciąży na Emitencie, a na Bankach (Agentach Płatniczych) obliczających i wypłacających odsetki (dyskonto) od dłużnych papierów, są interpretacje wydane przez organy podatkowe: interpretacje indywidualne wydane przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie w dniu 12 lipca 2010 r. (sygn. IPPB2/415-364/10-4/M), w dniu 22 sierpnia 2008 r. (sygn. IPPB2/415-845/08-4/MK), w dniu 30 lipca 2008 r. (sygn. IPPB2/415-797/08-2/MK), w dniu 3 lipca 2008 r. (sygn. IPPB2/415-546/08-4/AS), postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydane przez Łódzki Urząd Skarbowy w dniu 2 lutego 2007 r. (sygn. ŁUS-Il-2-415/36/06/JB).

Ponadto, stanowisko zgodnie z którym to na bankach pełniących rolę agenta płatniczego ciążą obowiązki informacyjne wynikające z art. 42c ustawy PIT – jak podał Wnioskodawca – potwierdzone zostało w interpretacji Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 15 marca 2011 r. (sygn. PPB2/415-1036/10-4/MG).

Reasumując, Spółka stoi na stanowisku, że w związku z wypłatą na rzecz osób fizycznych odsetek (dyskonta) od dłużnych papierów wartościowych rejestrowanych poza KDPW, obowiązki płatnika, o których mowa w art. 41 ust. 4 i art. 42 ust. 1 ustawy PIT oraz obowiązek przesyłania rocznych deklaracji wynikający z art. 42 ust. 1a ww. ustawy, a także imiennych informacji zgodnie z art. 42 ust. 2 i ust. 4, art. 42c tej ustawy, ciążyć będą na Bankach pełniących rolę Agentów Płatniczych dokonujących ustalenia i wypłaty należnych środków na rzecz inwestorów, a nie na Spółce (Emitencie).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie, w odniesieniu do przywołanych przez Wnioskodawcę rozstrzygnięć organów podatkowych, tut. Organ informuje, że wydane zostały one w indywidualnych sprawach i nie mają zastosowania, ani konsekwencji wiążących, w odniesieniu do żadnego innego zaistniałego stanu faktycznego, czy też zdarzenia przyszłego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, u. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj