Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/415-697/11/MZ
z 8 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/415-697/11/MZ
Data
2011.11.08



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
informacja dla podatnika
kuratorzy
nieruchomości
odszkodowania
podatek dochodowy od osób fizycznych
przychód


Istota interpretacji
Czy zasadne jest wystawianie przez Gminę informacji PIT-8C z tytułu wypłaconego odszkodowania dla części współwłaścicieli nieruchomości za niedostarczenie lokalu socjalnego osobom, wobec których orzeczono eksmisję z prawem do lokalu socjalnego, jeżeli Wnioskodawczyni, posiadająca udział w nieruchomości, nie jest beneficjentem wypłaconego odszkodowania?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 30 lipca 2011 r. (data wpływu do tut. Biura – 03 sierpnia 2011 r.), uzupełnionym w dniach 05, 12, 24 i 26 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad wystawiania przez Gminę informacji PIT-8C o wysokości wypłaconego odszkodowania z tytułu niedostarczenia lokalu socjalnego:

  • w części dotyczącej braku obowiązku wystawienia informacji PIT-8C dla Wnioskodawczyni - jest prawidłowe,
  • w pozostałej części - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 03 sierpnia 2011 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zasad wystawiania przez Gminę informacji PIT-8C o wysokości wypłaconego odszkodowania z tytułu niedostarczenia lokalu socjalnego.

Z uwagi na fakt, iż wniosek nie spełniał wymogów formalnych, pismem z dnia 27 września 2011 r. Znak: IBPB II/1/415-697/11/MZ wezwano do jego uzupełnienia. Wniosek uzupełniono w dniu 05 października 2011 r. (wpływ opłaty) oraz w dniach 12, 24 i 26 października 2011 r. (pozostałe braki formalne).

W przedmiotowym wniosku po jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną posiadającą udział w nieruchomości z tzw. „wskazaniem na lokal”, stanowiącej współwłasność osób fizycznych i prawnych. Osoby fizyczne nabywają udziały w nieruchomości z tzw. „wskazaniem na lokal”, tj. obejmują w posiadanie w ramach nabywanego udziału konkretne lokale mieszkalne. Współwłaściciele nieruchomości - zgodnie z zapisami zawartymi w aktach notarialnych i rzeczywistym sposobem korzystania z nieruchomości - w ramach posiadanych udziałów, czerpią przychody i korzyści związane z przedmiotem współwłasności jedynie poprzez wyłączne prawo korzystania z zajmowanych lokali mieszkalnych i nie partycypują w jakichkolwiek innych przychodach z nieruchomości, jak również nie ponoszą żadnych innych kosztów.

Część współwłaścicieli nieruchomości, w osobach m.in. Spółki X oraz kuratora spadku nieobjętego po zmarłym współwłaścicielu nieruchomości Panu X – jako mający prawo do współposiadania lokali zajmowanych przez osoby, wobec których orzeczono eksmisję z prawem do lokalu socjalnego - zawarło z Gminą ugody, na podstawie których Gmina winna wypłacać tym współwłaścicielom nieruchomości odszkodowania za niedostarczenie lokalu socjalnego. Odszkodowanie na podstawie zawartych ugód wypłacane jest Spółce X, która rozlicza je w odpowiednim udziale z kuratorem spadku nieobjętego po zmarłym współwłaścicielu nieruchomości Panu X. Spółka X oraz kurator spadku nieobjętego po zmarłym Panu X odprowadzają podatek od wypłaconego odszkodowania w jego pełnej wysokości.

Wnioskodawczyni nie jest beneficjentem odszkodowań wypłacanych przez Gminę z tytułu niedostarczenia lokalu socjalnego osobom, wobec których orzeczono eksmisję z prawem do lokalu socjalnego. Gmina wystawia deklaracje podatkowe PIT-8C z tytułu wypłaconych odszkodowań z tytułu niedostarczenia lokalu socjalnego osobom, wobec których orzeczono eksmisję z prawem do lokalu socjalnego, wszystkim współwłaścicielom nieruchomości, a w tym również tym, którzy nie są beneficjentami wypłacanych odszkodowań. Gmina odmówiła korekty wystawionych deklaracji PIT-8C.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy jest prawidłowe stanowisko Gminy w zakresie wystawiania deklaracji podatkowych PIT-8C z tytułu wypłaconych odszkodowań za niedostarczenie lokalu socjalnego osobom, wobec których orzeczono eksmisję z prawem do lokalu socjalnego, jeśli Wnioskodawczyni nie jest beneficjentem wypłacanych odszkodowań...

W ocenie Wnioskodawczyni, stanowisko Gminy w zakresie wystawienia deklaracji podatkowej PIT-8C z tytułu wypłaconych odszkodowań za niedostarczenie lokalu socjalnego osobom, wobec których orzeczono eksmisję z prawem do lokalu socjalnego wszystkim współwłaścicielom nieruchomości, jest błędne. Zdaniem Wnioskodawczyni, osoby te, jako nabywające udziały w nieruchomości z tzw. „wskazaniem na lokal” nie są beneficjentami wypłacanych przez Gminę odszkodowań. Zgodnie z ugruntowanym i niekwestionowanym przez ogół współwłaścicieli podziałem nieruchomości do użytkowania, beneficjentami wypłacanych przez Gminę odszkodowań są jedynie ci spośród współwłaścicieli nieruchomości, którzy mają prawo do współposiadania lokali, zajmowanych przez osoby, wobec których orzeczono eksmisję z prawem do lokalu socjalnego. Współwłaścicielami tymi są Spółka X oraz kurator spadku nieobjętego po zmarłym Panu X. Pozostali współwłaściciele nieruchomości - zgodnie z zapisami zawartymi w aktach notarialnych i rzeczywistym sposobem korzystania z nieruchomości - w ramach posiadanych udziałów, czerpią przychody i korzyści związane z przedmiotem współwłasności poprzez wyłączne prawo korzystania z zajmowanych lokali mieszkalnych i nie partycypują w wypłacanych przez Gminę odszkodowaniach.

Zdaniem Wnioskodawczyni, mając na uwadze fakt, że beneficjentami wypłacanych przez Gminę odszkodowań są jedynie Spółka X oraz kurator spadku nieobjętego po zmarłym Panu X, deklaracje PIT-8C winny zostać wystawione jedynie tym współwłaścicielom nieruchomości.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

W myśl zasady powszechnego opodatkowania wyrażonej w art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Katalog źródeł, do których kwalifikuje się dochód danego rodzaju został wymieniony w art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W pkt 9 tegoż przepisu wymieniono jako źródło przychodu „inne źródła”. Zgodnie z art. 20 ust. 1 tej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Zawarte w powyższym przepisie sformułowanie „w szczególności” oznacza, iż do tej kategorii przychodu należy zaliczyć wszystkie świadczenia uzyskane przez podatnika, a nie tylko te szczegółowo w nim wymienione. Tym samym, do przychodów z innych źródeł należy zakwalifikować każde przysporzenie majątkowe, które ma wymierną korzyść finansową i które nie mieści się w ściśle określonych kategoriach przychodów wymienionych w pkt 1-8 ust. 1 art. 10 przywołanej ustawy.

Stosownie zaś do art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną posiadającą udział w nieruchomości z tzw. „wskazaniem na lokal”, stanowiącej współwłasność osób fizycznych i prawnych. Osoby fizyczne nabywają udziały w nieruchomości z tzw. „wskazaniem na lokal”, tj. obejmują w posiadanie w ramach nabywanego udziału konkretne lokale mieszkalne. Współwłaściciele nieruchomości - zgodnie z zapisami zawartymi w aktach notarialnych i rzeczywistym sposobem korzystania z nieruchomości - w ramach posiadanych udziałów, czerpią przychody i korzyści związane z przedmiotem współwłasności jedynie poprzez wyłączne prawo korzystania z zajmowanych lokali mieszkalnych i nie partycypują w jakichkolwiek innych przychodach z nieruchomości, jak również nie ponoszą żadnych innych kosztów. Na podstawie zawartej ugody, współwłaścicielom nieruchomości – Spółce X oraz kuratorowi spadku nieobjętego po zmarłym współwłaścicielu nieruchomości Panu X – Gmina dokonuje wypłaty odszkodowania za niedostarczenie lokalu socjalnego osobom, wobec których orzeczono eksmisję z prawem do lokalu socjalnego. Wnioskodawczyni nie jest beneficjentem ww. odszkodowań. Z tytułu wypłaty ww. odszkodowania Gmina wystawia informacje PIT-8C wszystkim współwłaścicielom nieruchomości i odmówiła ich korekty.

Zgodnie z art. 18 ust. 5 ustawy z dnia 21 czerwca 2001 r. o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 31, poz. 266 ze zm.) jeżeli gmina nie dostarczyła lokalu socjalnego osobie uprawnionej do niego z mocy wyroku, właścicielowi przysługuje roszczenie odszkodowawcze do gminy, na podstawie art. 417 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

W myśl art. 417 § 1 Kodeksu cywilnego za szkodę wyrządzoną przez niezgodne z prawem działanie lub zaniechanie przy wykonywaniu władzy publicznej ponosi odpowiedzialność Skarb Państwa lub jednostka samorządu terytorialnego lub inna osoba prawna wykonująca tę władzę z mocy prawa. Jeżeli wykonywanie zadań z zakresu władzy publicznej zlecono, na podstawie porozumienia, jednostce samorządu terytorialnego albo innej osobie prawnej, solidarną odpowiedzialność za wyrządzoną szkodę ponosi ich wykonawca oraz zlecająca je jednostka samorządu terytorialnego albo Skarb Państwa (art. 417 § 2 Kodeksu cywilnego).

Zatem na mocy ww. ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie Kodeksu cywilnego roszczenie odszkodowawcze wobec Gminy z tytułu niedostarczenia lokalu socjalnego przysługuje właścicielowi.

Natomiast gdy własność danego lokalu przysługuje kilku współwłaścicielom, to – co do zasady – uprawnionym do odszkodowania winien być każdy z nich. Zatem w przypadku, gdy odszkodowanie wypłacane jest na rzecz kilku współwłaścicieli wysokość przychodu uzyskanego przez współwłaściciela należy ustalić proporcjonalnie do przypadającego udziału w lokalu.

Z uwagi na powyższe, należy stwierdzić, iż obowiązek sporządzenia informacji PIT-8C powstaje w sytuacji, gdy dane świadczenie (np. kwotę wypłaconego odszkodowania) uzyskuje konkretna osoba fizyczna – świadczeniobiorca. Zatem, jeżeli istotnie, tak jak wynika to z wniosku wypłacone przez Gminę odszkodowanie przysługuje tylko określonym osobom a nie wszystkim współwłaścicielom i zgodnie z odrębnymi (nie podatkowymi) przepisami – istotnie nie wszyscy (tylko określeni) współwłaściciele uprawnieni są do otrzymywania wskazanego odszkodowania, to jeżeli Wnioskodawczyni, nie jest beneficjentem przedmiotowego odszkodowania – Gmina nie miała obowiązku wystawienia informacji PIT-8C. W takiej bowiem sytuacji, jeśli Wnioskodawczyni nie jest uprawniona do otrzymywania takiego odszkodowania (bo przysługuje ono tylko konkretnym współwłaścicielom), to nie powstało po jej stronie przysporzenie finansowe, a tym samym Wnioskodawczyni nie uzyskała z powyższego tytułu przychodu.

W tej części stanowisko Wnioskodawczyni należało więc uznać za prawidłowe.

Nie można się natomiast zgodzić ze stanowiskiem Wnioskodawczyni, że skoro beneficjentami wypłacanych przez Gminę odszkodowań są Spółka X oraz kurator spadku nieobjętego po zmarłym Panu X, deklaracje PIT-8C winny zostać wystawione jedynie tym współwłaścicielom nieruchomości. Wyjaśnić bowiem należy, iż obowiązek wystawienia informacji PIT-8C, ze wskazaną kwotą przekazanego świadczenia (świadczeń), dotyczy jedynie sytuacji – co już wskazano powyżej – gdy dane świadczenie i uzyskany w ten sposób przychód uzyskuje konkretna osoba fizyczna. Obowiązek wystawienia informacji PIT-8C nie dotyczy zatem sytuacji, gdy otrzymującym świadczenie jest osoba prawna oraz sytuacji, gdy właściciel lokalu (osoba fizyczna), któremu przysługiwało odszkodowanie zmarł, a odszkodowanie to przekazywane jest kuratorowi spadku nieobjętego po zmarłym, gdyż po stronie kuratora nie powstaje przysporzenie (przyjmując świadczenie działa on tylko w imieniu osób uprawnionych).

Dlatego w tej części stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja stosownie do art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, który stanowi, że Minister Finansów, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną), została wydana wyłącznie dla Wnioskodawczyni. Stosownie do powyższego pozostali współwłaściciele nieruchomości chcąc uzyskać interpretację indywidualną winni wystąpić z odrębnym zapytaniem i uiścić stosowną opłatę.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj