Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-803/11/JP
z 12 sierpnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-803/11/JP
Data
2011.08.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
promocja
teren


Istota interpretacji
możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu polegającego na promocji terenów inwestycyjnych



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 27 kwietnia 2011r. (data wpływu 12 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 lipca 2011r. (data wpływu 3 sierpnia 2011r.), pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 9 sierpnia 2011r., oraz pismem z dnia 11 sierpnia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…” jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących w zarządzie Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym efekcie mogą być przedmiotem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

UZASADNIENIE

W dniu 12 maja 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. „…”. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 lipca 2011r. będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 25 lipca 2011r. nr IBPP4/443-803/11/JP, pismem, które wpłynęło do tut. organu w dniu 9 sierpnia 2011r. oraz pismem z dnia 11 sierpnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W związku z ogłoszeniem przez Zarząd Województwa ...konkursu nr ... na dofinansowanie projektów ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Poddziałania 1.12 Promocja inwestycyjna Priorytet I Badania i rozwój technologiczny (B+R), innowacje i przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ...na lata 2007-2013, Gmina K. przystępując do ww. konkursu zamierza złożyć wniosek o dofinansowanie projektu pn. „…”.

Beneficjentem tego projektu będzie Gmina K., która działa w ramach zadań własnych (art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym – „Promocja gminy”).

Realizatorem projektu będzie Urząd Miasta w K., który nie posiada odrębnej podmiotowości od Gminy, będąc jej jednostką pomocniczą służącą do wykonywania zadań gminy oraz obsługi techniczno-organizacyjnej (art. 9 ustawy o samorządzie gminnym).

W ramach projektu, przed rozpoczęciem rzeczowej realizacji, poniesiony zostanie wydatek na sporządzenie studium wykonalności, który udokumentowany zastanie fakturą VAT.

Okres rzeczowej realizacji projektu: 1 styczeń 2012r. – 31 grudzień 2013r.

Całkowita planowana wartość projektu łącznie z kosztami sporządzenia Studium Wykonalności wynosi 391.245,00 PLN.

Zakładane źródła finansowania projektu:

  1. 332.558,25 PLN – dofinansowanie projektu ze środków EFRR (85% kosztów kwalifikowanych),
  2. 58.688,75 PLN – wkład własny (15% kosztów kwalifikowanych).

Wkład własny sfinansowany zostanie z dochodów własnych Gminy, w tym z podatku od czynności cywilno-prawnych.

Przedmiotem projektu jest wypromowanie potencjału gospodarczego Gmina K., miejscowości posiadającej doskonałe położenie przy największym węźle autostradowym w Polsce – w rejonie przecięcia dwóch międzynarodowych szlaków komunikacyjnych – Autostrady ...i autostrady .... Blisko 40 tys. K. z racji swojej lokalizacji oraz dostępu do rynku usług dynamicznie rozwijających się ośrodków aglomeracji ... a także R., może stanowić atrakcyjną ofertę dla osób i podmiotów zainteresowanych lokowaniem swojej aktywności zawodowej w tej części województwa . Na terenie Gminy znajduje się łącznie 63 ha wolnych terenów do zagospodarowania, z czego 5 ha stanowi własność Gminy, a pozostałe 58 ha własność Skarbu Państwa. Tereny te w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są pod usługi nieuciążliwe i usługi publiczne oraz pod działalność produkcyjną.

Ażeby doprowadzić do przyciągnięcia kapitału zewnętrznego liczonego wielkością nowopowstałych inwestycji per capita, należy najpierw stworzyć odpowiedni wizerunek miasta w oczach przyszłych inwestorów. Miasta, jako miejsca o dynamicznie rozwijającym się potencjale ekonomicznym, dbającym o zrównoważony rozwój, o ochronę środowiska naturalnego, inwestującego w modernizację i rozwój lokalnego układu drogowego, w estetykę przestrzeni publicznej, w rozwój bazy sportowo-rekreacyjnej, wreszcie miejsca, w którym jego mieszkańcy – a więc potencjalni przyszli pracownicy i kadra menadżerska mają zapewniony dostęp do sektora usług publicznych, zdrowia oraz edukacji i szkolnictwa. Tylko tak szeroko rozumiane działania marketingowe stanowić mogą podstawę do wypromowania gospodarczej i inwestycyjnej marki Gminy.

Taką też właśnie strategię działania postawiła przed sobą Gmina K.– zerwanie z dotychczas wąsko rozumianym promowaniem ofert terenów inwestycyjnych, pozbawionym szerszego kontekstu środowiskowego, kulturowego i społecznego. Zadaniem projektu będzie więc ukazanie walorów Gminy jako dogodnej przestrzeni do lokowania inwestycji w aspekcie społeczno-gospodarczym. Okazuje się bowiem, że takie elementy jak: rozpoznawalność miasta na gospodarczej mapie Polski, dogodne położenie komunikacyjne, struktura i potencjał lokalnej społeczności (min. stan zdrowia, profil wykształcenia, trendy migracyjne, otwartość na zmiany gospodarcze i społeczne, adaptowalność do zmieniających się warunków na rynku pracy), istnienia w najbliższej okolicy instytucji otoczenia biznesu oraz wspierających lokalny rynek zatrudnienia, otwartość władz miasta na potrzeby i oczekiwania inwestorów, rozwinięty sektor transportu publicznego są nie mniej ważne niż sam rachunek ekonomiczny powodzenia inwestycji.

Celem bezpośrednim projektu będzie wykreowanie wizerunku Gmina K. jako atrakcyjnego z punktu widzenia inwestora miejsca o dużym potencjale gospodarczym i atrakcyjnym położeniu, co jest zbieżne z głównym celem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w postaci stymulowania dynamicznego rozwoju - przy wzmocnieniu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej regionu.

Celami szczegółowymi będą:

  • podniesienie prestiżu Gminy i poprawa stopnia jej rozpoznawalności wśród przedstawicieli branży inwestorów,
  • wzrost konkurencyjności Gminy w oparciu o posiadany potencjał gospodarczy i społeczno-demograficzny,
  • promocja walorów inwestycyjnych niezagospodarowanych dotąd obszarów Gminy,
  • stworzenie warunków do rozwoju nowoczesnych gałęzi gospodarki, szczególnie opartych o nowoczesne technologie.

W dłuższej perspektywie czasowej zakłada się, iż projekt przyczyni się do osiągnięcia następujących celów długofalowych:

  • zwiększenie ogólnej atrakcyjności miasta i jakości życia jego mieszkańców,
  • ożywienie gospodarcze, w tym zwiększenie dochodów Gminy,
  • zróżnicowania ofert na lokalnym rynku pracy,
  • dywersyfikacja struktury gospodarczej Gminy,
  • przeciwdziałanie niekorzystnym zjawiskom demograficznym.

Cel bezpośredni projektu zostanie osiągnięty poprzez dotarcie do adresatów kampanii promocyjnej z przekazem informacyjnym o walorach Gminy w formie nowoczesnych technik przekazu i komunikacji marketingowej oraz w formie udziału w targach i forach gospodarczo - inwestycyjnych.

Będzie on realizowany poprzez następujące działania cząstkowe:

  • stworzenie logo i hasła kampanii promocyjnej,
  • przeprowadzenie kampanii wizerunkowej poprzez bilboardy wielkoformatowe oraz spoty reklamowe w sieci ekranów LED,
  • przeprowadzenie kampanii w prasie ogólnopolskiej i branżowej (artykuły informacyjne),
  • wykonanie serwisu internetowego poświęconego kampanii,
  • wykonanie systemu barterów internetowych wraz z ich emisją – wykonania serwisu reklamowego ,
  • wykonanie prezentacji multimedialnej na potrzeby wsparcia kampanii promocyjnej,
  • udział w targach (wraz z wyposażeniem stoiska targowego i wykonaniem materiałów promocyjnych w formie papierowej),
  • współpraca z instytucjami i podmiotami odpowiedzialnymi za rozwój gospodarczy regionu i kraju oraz kontakty z przedstawicielami środowiska prywatnego kapitału.

Produkty i usługi nabywane w ramach przedmiotowego projektu udostępniane i rozpowszechniane będą bezpłatnie.

W piśmie z dnia 27 lipca 2011r. Wnioskodawca wskazał, że celem promocji terenów inwestycyjnych jest w pierwszym rzędzie wykreowanie wizerunku Gmina K., jako atrakcyjnego miejsca działalności gospodarczej dla potencjalnych inwestorów, poprzez:

  • podniesienie prestiżu Gminy i poprawy stopnia jej rozpoznawalności wśród przedstawicieli branży inwestorów,
  • wzrost konkurencyjności Gminy w oparciu o posiadany potencjał gospodarczy i społeczno-demograficzny,
  • promocję walorów inwestycyjnych niezagospodarowanych dotąd obszarów Gminy – łącznie 63 ha wolnych terenów do zagospodarowania, z czego 5 ha stanowi własność Gminy (8 działek), a pozostałe 58 ha własność Skarbu Państwa (11 działek, będących w zarządzie Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy),
  • stworzenie warunków do rozwoju nowoczesnych gałęzi gospodarki, szczególnie opartych o nowoczesne technologie.

Natomiast celem pożądanym (który może, ale nie musi być pochodną projektu) jest zbycie, dzierżawa na rzecz inwestorów terenów należących do Gmina K..

Działania promocyjne będą ukierunkowane na:

  • stworzenie logo i hasła kampanii promocyjnej,
  • przeprowadzenie kampanii wizerunkowej poprzez billboardy wielkoformatowe oraz spoty reklamowe w sieci ekranów LED,
  • przeprowadzenie kampanii w prasie ogólnopolskiej i branżowej (artykuły informacyjne),
  • wykonanie serwisu internetowego poświęconego kampanii,
  • wykonanie systemu banerów internetowych wraz z ich emisją,
  • wykonanie serwisu reklamowego ,
  • wykonanie prezentacji multimedialnej na potrzeby wsparcia kampanii promocyjnej,
  • udział w targach (wraz z wyposażeniem stoiska targowego i wykonaniem materiałów promocyjnych w formie papierowej),
  • współpraca z instytucjami i podmiotami odpowiedzialnymi za rozwój gospodarczy regionu i kraju oraz kontakty z przedstawicielami środowiska prywatnego kapitału.

Bezpośrednim celem projektu jest dotarcie do adresatów kampanii promocyjnej z przekazem informacyjnym o walorach Gminy w formie nowoczesnych technik przekazu i komunikacji marketingowej oraz w formie udziału w targach i forach gospodarczo-inwestycyjnych.

Długookresowym pochodnym (niebezpośrednim) celem projektu mogą być czynności opodatkowane podatkiem VAT (wyłącznie w zakresie: zbycia, dzierżawy, odpłatnego użytkowania, użyczenia terenów gminnych), przy czym część terenów, będących własnością Gmina K., które są objęte projektem:

  • o powierzchni 1,0906 ha, na dzień dzisiejszy jest wydzierżawiona ... S.A.,
  • o powierzchni 0,03 ha, na dzień dzisiejszy jest wydzierżawiona osobie fizycznej.

Gmina nie planuje, by jakiekolwiek elementy projektu (w tym umieszczanie ogłoszeń na stronach internetowych lub korzystanie z elektronicznego informatora) były udostępniane odpłatnie. Strony internetowe Gminy nie służą celom komercyjnym.

Zakłada się, że kampania promocyjna nie będzie dotyczyła poszczególnych działek (w tym będących własnością Gmina K.), ale całości terenów. Każdy folder, udział w targach, kampania promocyjna będzie dotyczyła wszystkich nieruchomości objętych projektem.

W piśmie z dnia 11 sierpnia Wnioskodawca wskazał, że:

  • jeżeli w konsekwencji działań promocyjnych, podjętych w ramach projektu pn. ,,...”, dojdzie do podpisania umowy zbycia, dzierżawy, odpłatnego użytkowania, czy też użyczenia terenów, włączonych do ww. projektu, których właścicielem jest Skarb Państwa – Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy, stroną umowy będzie właściciel terenu, tj. Skarb Państwa – Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy;
  • Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy nie ponosi żadnych opłat z tytułu włączenia do projektu pn. ,,…”, terenów będących w jej zarządzie, tj. nie wnosi żadnych opłat za promocję terenów inwestycyjnych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 27 lipca 2011r.):

Czy Wnioskodawca w związku z realizacją projektu pn. „...” ma możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT...

Stanowisko Wnioskodawcy (sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 27 lipca 2011r. oraz w piśmie, które wpłynęło do tut. organu w dniu 9 sierpnia 2011r.):

Realizując projekt pn. „...” Gmina wykonuje zadania własne na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 18 ustawy o samorządzie gminnym. Projekt będzie miał charakter powszechny i nieodpłatny, kierowany będzie do nieoznaczonego uczestnika.

W związku z powyższym Urzędowi Miasta, jako podatnikowi podatku od towarów i usług nie przysługuje prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w sytuacji, gdy jest nabywcą towarów i usług, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, gdyż z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, że prawo do takiego odliczenia przysługuje podatnikowi w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Oznacza to zatem, że nie ma on prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w związku z realizacją projektu pn. „...”.

Wnioskodawca nie ma także możliwości otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących w zarządzie Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym efekcie mogą być przedmiotem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W myśl art. 87 ust. 1 ustawy o VAT, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy. Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika określone zostały w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy również podkreślić, iż możliwość odliczenia podatku naliczonego nie stanowi żadnego przywileju dla podatnika, lecz jest podstawowym i fundamentalnym uprawnieniem, wynikającym z samej konstrukcji podatku od wartości dodanej. Wspólny system podatku od wartości dodanej zapewnia, że jakakolwiek działalność gospodarcza, bez względu na jej cel oraz rezultat, o ile sama jest opodatkowana VAT, jest opodatkowana w sposób całkowicie neutralny. Pozwala to na zachowanie zasady potrącalności, która powinna być na gruncie ustawy o VAT rozumiana możliwie najszerzej. Oznacza to, że zawsze ma ona zastosowanie przy nabyciu towarów i usług dokonanym z zamiarem wykorzystania ich w działalności opodatkowanej.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia – jeśli dany towar ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych wówczas – po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych – odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

W każdym więc przypadku należy dokonać oceny, czy intencją określonej czynności, z którą łączą się skutki podatkowo - prawne było wykonywanie czynności opodatkowanych. Z ogólnie przyjętej definicji „zamiaru” wynika, że jest to projekt, plan czy intencja zrealizowania czegoś. Istotą zamiaru są intencje, jakie przyświecają dokonywanym czynnościom, jak i cel, który dana osoba ma osiągnąć dokonując tych czynności.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 cyt. wyżej ustawy o VAT, opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez odpłatną dostawę towarów, zgodnie z art. 7 ust. 1 cytowanej ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Przepisy art. 7 ust. 1 i art. 8 ust. 1 ustawy o VAT definiują pojęcie dostawy towarów i świadczenia usług za wynagrodzeniem. W myśl tych przepisów przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Podstawowe znaczenie dla kształtu i funkcjonowania wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (podatku od towarów i usług) mają fundamentalne cechy tego podatku, tj.:

  • powszechność opodatkowania,
  • faktyczne opodatkowanie konsumpcji,

stosowanie podatku od wartości dodanej na wszystkich etapach obrotu towarami i usługami.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza zrealizować projekt pn. „…”, dofinansowany ze Środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w ramach Poddziałania 1.12 Promocja inwestycyjna Priorytet I Badania i rozwój technologiczny (B+R), innowacje i przedsiębiorczość Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa ...na lata 2007-2013.

Przedmiotem projektu jest wypromowanie potencjału gospodarczego Gmina K., miejscowości posiadającej doskonałe położenie przy największym węźle autostradowym w Polsce - w rejonie przecięcia dwóch międzynarodowych szlaków komunikacyjnych - autostrady ... i autostrady ....

Blisko 40 tys. K. z racji swojej lokalizacji oraz dostępu do rynku usług dynamicznie rozwijających się ośrodków aglomeracji ... a także R., może stanowić atrakcyjną ofertę dla osób i podmiotów zainteresowanych lokowaniem swojej aktywności zawodowej w tej części województwa .

Na terenie Gminy znajduje się łącznie 63 ha wolnych terenów do zagospodarowania. Tereny te w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są pod usługi nieuciążliwe i usługi publiczne oraz pod działalność produkcyjną.

Ażeby doprowadzić do przyciągnięcia kapitału zewnętrznego liczonego wielkością nowopowstałych inwestycji per capita, należy najpierw stworzyć odpowiedni wizerunek miasta w oczach przyszłych inwestorów. Miasta, jako miejsca o dynamicznie rozwijającym się potencjale ekonomicznym, dbającym o zrównoważony rozwój, o ochronę środowiska naturalnego, inwestującego w modernizację i rozwój lokalnego układu drogowego, w estetykę przestrzeni publicznej, w rozwój bazy sportowo-rekreacyjnej, wreszcie miejsca, w którym jego mieszkańcy - a wlec potencjalni przyszli pracownicy i kadra menadżerska mają zapewniony dostęp do sektora usług publicznych, zdrowia oraz edukacji i szkolnictwa. Tylko tak szeroko rozumiane działania marketingowe stanowić mogą podstawę do wypromowania gospodarczej i inwestycyjnej marki Gminy.

Zadaniem projektu będzie ukazanie walorów Gminy jako dogodnej przestrzeni do lokowania inwestycji w aspekcie społeczno-gospodarczym.

Celem bezpośrednim projektu będzie wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego z punktu widzenia inwestora miejsca o dużym potencjale gospodarczym i atrakcyjnym położeniu, co jest zbieżne z głównym celem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w postaci stymulowania dynamicznego rozwoju - przy wzmocnieniu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej regionu.

Jeżeli w konsekwencji działań promocyjnych, podjętych w ramach projektu pn. ,,...”, dojdzie do podpisania umowy zbycia, dzierżawy, odpłatnego użytkowania, czy też użyczenia terenów, włączonych do ww. projektu, których właścicielem jest Skarb Państwa – Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy (58 ha), stroną umowy będzie właściciel terenu, tj. Skarb Państwa – Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy;

Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy nie ponosi żadnych opłat z tytułu włączenia do projektu pn. ,,…”, terenów będących w jej zarządzie, tj. nie wnosi żadnych opłat za promocję terenów inwestycyjnych.

Z powyższego wynika zatem, że w ramach projektu planuje się promocję walorów inwestycyjnych niezagospodarowanych dotąd obszarów Gminy – łącznie 63 ha wolnych terenów do zagospodarowania (których długookresowym celem mogą być czynności opodatkowane podatkiem VAT) oraz tereny inwestycyjne (58 ha) Skarbu Państwa, będące w zarządzie Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy, od której nie będą pobierane opłaty za promocję terenów inwestycyjnych.

W związku z powyższym koniecznym jest dokonanie oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy odrębnie w odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy oraz do promocji terenów, będących w zarządzie Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy.

W odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Wnioskodawcy, których długookresowym celem mogą być czynności opodatkowane podatkiem VAT, stwierdzić należy co następuje:

Z tak przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że długookresowym pochodnym celem projektu mogą być czynności opodatkowane podatkiem VAT (w zakresie: zbycia, dzierżawy, odpłatnego użytkowania, użyczenia terenów gminnych).

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że zadaniem projektu będzie ukazanie walorów Gminy jako dogodnej przestrzeni do lokowania inwestycji w aspekcie społeczno-gospodarczym. Ponadto Wnioskodawca wskazał, że celem pożądanym (który może, ale nie musi być pochodną projektu) jest zbycie, dzierżawa na rzecz inwestorów terenów należących do Gmina K..

Należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia inwestycje, dlatego zasadnym wydaje się przyjęcie uregulowań zawartych w ustawie z dnia 29 września 1994r. o rachunkowości (t. j. Dz. U z 2009r. Nr 152, poz. 1223 ze zm.). Stosownie do art. 3 ust. 1 pkt 17 – tej ustawy, inwestycje to aktywa posiadane przez jednostkę w celu osiągnięcia z nich korzyści ekonomicznych wynikających z przyrostu wartości tych aktywów, uzyskania przychodów w formie odsetek, dywidend (udziałów w zyskach) lub innych pożytków, w tym również z transakcji handlowej, a w szczególności aktywa finansowe oraz te nieruchomości i wartości niematerialne i prawne, które nie są użytkowane przez jednostkę, lecz są posiadane przez nią w celu osiągnięcia tych korzyści.

Jak wyżej w uzasadnieniu interpretacji wskazano, istotne dla odliczenia podatku naliczonego jest przeznaczenie nabywanego towaru, w tym wystarczający jest do przyznania prawa do odliczenia podatku naliczonego zamiar lub intencja odnośnie wykorzystania w przyszłości danego towaru.

Zamiar i sposób wykorzystania promowanych terenów przez Gminę jest jasno określony. Kampania promocyjna ma przedstawić społeczeństwu, w tym inwestorom, ofertę inwestycyjną między innymi terenów inwestycyjnych należących do Gminy (zadaniem projektu wypromowanie potencjału gospodarczego Gmina K.). Wnioskodawca wskazuje na cel bezpośredni, którym będzie wykreowanie wizerunku Gminy jako atrakcyjnego z punktu widzenia inwestora miejsca o dużym potencjale gospodarczym i atrakcyjnym położeniu, co jest zbieżne z głównym celem Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 w postaci stymulowania dynamicznego rozwoju - przy wzmocnieniu spójności społecznej, gospodarczej i przestrzennej regionu.

Wykreowanie atrakcyjnego z punktu widzenia inwestora wizerunku Gmina K. ma niewątpliwie na celu przyciągnięcie inwestorów, co jest nierozerwalnie związane z takimi działaniami jak sprzedaż i dzierżawa terenów inwestycyjnych przez Gminę.

Jak wynika z treści wniosku, sam Wnioskodawca ma świadomość, iż celem projektu są czynności opodatkowane podatkiem VAT, takie jak: zbycie, dzierżawa, odpłatne użytkowanie, użyczenie terenów gminnych.

Sprzedaż, dzierżawa konkretnych terenów/działek inwestycyjnych jest działaniem mieszczącym się w zakresie statutowych zadań gminy - gospodarce nieruchomościami. Gospodarowanie gruntami w tym sprzedaż, oddanie w użytkowanie wieczyste oraz dzierżawa terenów inwestycyjnych należy do zadań własnych Gminy.

Należy jednak zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. § 13 ust. 1 i 12 od dnia 6 kwietnia 2011r. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powyższego wynika, że zwolnienie od podatku VAT jednostek samorządu terytorialnego jest możliwe tylko wtedy gdy wykonują one czynności w ramach przypisanych im specyficznych zadań i funkcji samorządowych (publicznych) i tylko w odniesieniu do tych czynności, które nie są wykonywane na podstawie zawartych przez gminę umów cywilnoprawnych.

Tym samym z tytułu sprzedaży lub dzierżawy gruntów na podstawie umów cywilno-prawnych Gmina osiągać będzie obrót opodatkowany podatkiem VAT.

Jak wykazano wyżej warunkiem koniecznym do uzyskania prawa do odliczenia podatku VAT jest związek nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy, lecz niekoniecznie bezpośredni.

Zatem w przedmiotowej sprawie istnieje wyraźny związek pomiędzy realizacją projektu (a więc nabywanymi towarami i usługami opodatkowanymi VAT), a wykonywanymi w przyszłości czynnościami opodatkowanymi – cele komercyjne. Komercjalizacja odbywać się będzie poprzez sprzedaż i dzierżawę terenów objętych kampanią promocyjną w zakresie projektu pn. „…”.

W ocenie tut. organu treść wniosku jednoznacznie wskazuje, że celem projektu jest zachęcanie inwestorów do zakupu lub dzierżawy promowanych terenów inwestycyjnych. Wnioskodawca sam wskazał na to, że celem projektu jest promocja walorów inwestycyjnych niezagospodarowanych dotąd obszarów Gminy a ponadto wskazał na cel pożądany - zbycie, dzierżawę na rzecz inwestorów terenów należących do Gmina K.. Należy w tym miejscu podkreślić, że do prawa do odliczenia podatku VAT konieczne jest wystąpienie związku nabytych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi, przy czym związek ten musi mieć charakter niewątpliwy lecz niekoniecznie bezpośredni.

Tut. organ zauważa, że kampania informacyjna i materiały promocyjne są jedynie „narzędziem”, dzięki któremu Wnioskodawca może zrealizować swój zamiar tj. przeznaczenie gruntów objętych promocją dokonywaną w ramach ww. projektu na inwestycje poprzez pozyskanie inwestora i zagospodarowanie ich poprzez sprzedaż lub dzierżawę.

Należy zauważyć, że długookresowym celem projektu jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów). Sama promocja terenów jest jedynie jedną z faz mających w końcowym efekcie (pochodnym efekcie projektu) doprowadzenie do czynności opodatkowanych (sprzedaż lub dzierżawa terenów inwestycyjnych), jednakże fazy tej nie można rozpatrywać odrębnie, gdyż powodzenie całego przedsięwzięcia uzależnione jest między innymi od pozytywnego zrealizowania i oddziaływania tej fazy czyli promocji produktu jakim są należące do gminy tereny.

Sprzedaż oraz dzierżawa gruntów są niewątpliwie czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT jako odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług.

Także niepodważalny jest fakt, iż nawiązane w trakcie trwania projektu kontakty (z zainteresowanymi z zamiarem inwestowania na promowanych terenach inwestorami), będą bezpośrednio wykorzystane przez Wnioskodawcę w celu podpisania umów sprzedaży, czy dzierżawy. Promocja realizowana w okresie trwania projektu, będzie także oddziaływała po jego zakończeniu, co pozwoli Wnioskodawcy dotrzeć do potencjalnych klientów z komercyjną ofertą.

Już sama nazwa projektu wskazuje, że planowana kampania promocyjna, ma skłonić inwestorów do inwestowania na konkretnych terenach inwestycyjnych, a zatem ma na celu doprowadzenie do sprzedaży, jak i dzierżawy terenów inwestycyjnych.

Treść wniosku wskazuje, że podjęte przez Wnioskodawcę działania promocyjne będą miały na celu, w końcowym długookresowym efekcie, doprowadzenie do sprzedaży lub dzierżawy promowanych terenów. Zdaniem tut. organu, końcowym – długookresowym celem projektu pn. „…” w odniesieniu do terenów będących własnością Gminy, jest niewątpliwie doprowadzenie do czynności opodatkowanych tj. sprzedaż lub dzierżawa terenów gminnych. Zatem w tym zakresie zostaje wypełniony warunek dokonania odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji z uwagi na spełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywaniem w przyszłości czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej promocji terenów inwestycyjnych Wnioskodawcy. Tym samym w sytuacji gdy kwota podatku naliczonego będzie wyższa od kwoty podatku należnego Wnioskodawca będzie miał prawo do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku VAT.

W odniesieniu do promocji terenów, będących własnością Partnerów, od których nie będą pobierane opłaty za promocję terenów inwestycyjnych, stwierdzić należy co następuje:

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy promocji Gminy (art. 7 ust. 1 pkt 18 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Przez świadczenie usług, rozumie się – zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Nieodpłatna dostawa towarów oraz nieodpłatne świadczenie usług, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, za wyjątkiem ściśle określonych sytuacji, wskazanych w art. 7 ust. 2 oraz art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika.

Z powyższego wynika, że dla ustalenia czy konkretne nieodpłatne świadczenie usług podlega opodatkowaniu na mocy cytowanego wyżej art. 8 ust. 2 pkt 2 ustawy o VAT istotne jest ustalenie celu takiego świadczenia. Jeżeli nieodpłatne świadczenie wpisywało się będzie w cel prowadzonej działalności gospodarczej, wtedy przesłanka uznania takiej nieodpłatnej czynności za odpłatne świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu nie zostanie spełniona. Stwierdzenie takie uzależnione jednak jest od konkretnych okoliczności jakie w danej sprawie występują.

Wśród zadań nałożonych na Wnioskodawcę ustawą o samorządzie gminnym ustawodawca wymienia między innymi zadania z zakresu promocji gminy.

W myśl cytowanych powyżej przepisów o samorządzie gminnym, zadania z zakresu promocji gminy tj. w tym przypadku promocji terenów, których właścicielem jest Skarb Państwa – Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy znajdujących się na terenie Gminy, należą do zadań własnych jednostek samorządu terytorialnego. Oznacza to, że czynność nieodpłatnego promowania ww. terenów inwestycyjnych, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegajacą opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych promocją terenów inwestycyjnych, których właścicielem jest Skarb Państwa – Agencja Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy. Tym samym nie będzie on miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy o VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, dotyczące możliwość obniżenia podatku należnego o podatek naliczony oraz otrzymania zwrotu różnicy podatku VAT, uznać należy za:

  • prawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących w zarządzie Agencji Nieruchomości Rolnych Oddział Terenowy;
  • nieprawidłowe w części dotyczącej nabycia towarów i usług związanych z promocją terenów inwestycyjnych, będących własnością Wnioskodawcy, które w końcowym efekcie mogą być przedmiotem czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa S. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj