Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-905/11/JP
z 2 września 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-905/11/JP
Data
2011.09.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
ewidencjonowanie
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny
obrót
opieka społeczna
świadczenie usług


Istota interpretacji
obowiązek ewidencjonowania usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 maja 2011r. (data wpływu do tut. organu 24 maja 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 11 sierpnia 2011r. (data wpływu 18 sierpnia 2011r.) oraz pismem z dnia 29 sierpnia 2011r. (data wpływu … września 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej jest:

  • prawidłowe w przypadku opłat za czynsz i media, wpłat bezgotówkowych dokonywanych przez mieszkańców bezpośrednio na rachunek bankowy, opłatnego korzystania z obiadów przez pracowników opłacanych bezgotówkowo, opłat z tytułu obiadów dla „osób ze środowiska” wnoszonych bezgotówkowo, opłat za obiad jednej „osoby ze środowiska”, za którą opłaty wnosi Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, opłat za kolacje wigilijną „osób ze środowiska”, środków uzyskanych ze sprzedaży składników majątkowych nabywanych przez pracowników DPS lub osoby prawne,
  • nieprawidłowe w przypadku wpłat bezgotówkowych dokonywanych przez mieszkańców DPS, opłatnego korzystania z obiadów przez pracowników opłacanych gotówką do kasy, opłat z tytułu obiadów dla „osób ze środowiska” wnoszonych gotówką do kasy, środków uzyskanych ze sprzedaży składników majątkowych nabywanych przez osoby fizyczne niebędące pracownikami DPS a także w zakresie uznania, że DPS korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej oraz w zakresie uznania, że na kasie rejestrującej ewidencjonuje się tylko wpływy gotówkowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 sierpnia 2011r. (data wpływu 18 sierpnia 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 sierpnia 2011r. nr IBPP4/443-905/11/JP oraz pismem z dnia 29 sierpnia 2011r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (Dom Pomocy Społecznej) działa na podstawie ustawy o pomocy społecznej, świadczy dla mieszkańców usługi pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem. Usługi te są świadczone na podstawie decyzji wydawanych przez Ośrodki Pomocy Społecznej oraz Powiatowe Centra Pomocy Rodzinie. Z decyzji tych wynika między innymi, iż „opłatę za pobyt w DPS wnosi mieszkaniec domu w wysokości…” (art. 61 ustawy o pomocy społecznej). Pozostałą część odpłatności ponoszą odpowiednio zobowiązani do alimentacji i/lub ośrodki pomocy społecznej. Natomiast na mieszkańców przyjętych przed 1 stycznia 2004r Wnioskodawca otrzymuje dotację z budżetu. Oprócz odpłatności za pobyt DPS uzyskuje też dochody z innych tytułów.

Źródła dochodów i sposób ich otrzymywania jest następujący:

1. odpłatność mieszkańców za DPS (zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług):

  • do kasy DPS (dowód imienny KP),
  • na r-k bankowy (potrącenie świadczeń przez ZUS, KRUS) – wyciąg bankowy,
  • zwrot nadpłat odpłatności (dowód KW),

2. odpłatność ośrodków pomocy społecznej (zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług):

  • na r-k bank. (wyciąg bankowy),
  • zwrot z r-ku bankowego korekt i nadpłat,

3. dopłata do leków i pieluchomajtek powyżej limitów cenowych (zwolnienie z VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług):

  • do kasy DPS (dowód KP),
  • na r-k bankowy (z konta depozyt. mieszkańców),

4. odpłatność za wyżywienie pracowników oraz osób ze środowiska (wystawiane rachunki, zwolnienie z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług):

  • do kasy (imienny dowód KP),
  • na r-k bakowy (wyciąg bankowy),
  • potrącenia na l. płac pracowników,

5. czynsz + zużyte media w 2 wynajmowanych lokalach (w tym jeden mieszkalny, drugi na działalność Poczty Polskiej) (wystawiane rachunki, zwolnienie z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług):

  • do kasy DPS (dowody KP),
  • na r-k bankowy (Poczta Polska),

6. sporadycznie wpływy ze sprzedaży składników majątkowych (wystawiane rachunki, zwolnienie z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług):

  • do kasy DPS,
  • na r-k bankowy (dowód – wyciąg bankowy).

W piśmie z dnia 11 sierpnia 2011r. Wnioskodawca uzupełnił opis stanu faktycznego wskazując, iż:

  1. wpływów z ZUS, KRUS nie traktuje jako obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a za wpływy takie uznaje tylko obroty z mieszkańcami Domu Pomocy Społecznej, pracownikami DPS oraz najemcą lokalu mieszkalnego. W związku z tym w 2010r. obrót z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej nie przekroczył 40.000 zł;
  2. przed dniem 1 stycznia 2011r. Dom Pomocy Społecznej nie ewidencjonował obrotu za pomocą kas rejestrujących;
  3. z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje, za które zapłata następuje na rachunek bankowy Domu Pomocy Społecznej wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy: wpłaty na wyciągach bankowych są opisane, że jest to np. „świadczenie wraz z numerem świadczenia” lub „potrącenie ze świadczeń wraz z numerem świadczenia” Pana/i … lub istnieje adnotacja „za pobyt”, a z posiadanych decyzji organów rentowych oraz decyzji Ośrodków Pomocy Społecznej jasno wynika kto i ile ma wpłacać za pobyt w DPS;
  4. z tytułu dochodów innych niż wpływy za pobyt w DPS, opisy dokumentujące transakcje są również jednoznaczne;
  5. właścicielem rachunku bankowego depozytowego jest Dom Pomocy Społecznej, natomiast wszystkie zgromadzone na nim środki należą do mieszkańców Domu Pomocy Społecznej;
  6. nie jest to indywidualny rachunek bankowy osoby przebywającej w DPS, ale rachunek wszystkich mieszkańców, którzy wyrazili chęć gromadzenia na tym rachunku swoich oszczędności;
  7. poszczególni mieszkańcy dokonują wpłat swoich środków pieniężnych do kasy depozytowej (która nie jest kasą jednostki, a są na niej ewidencjonowane tylko i wyłącznie operacje dotyczące depozytów mieszkańców, będące ich oszczędnościami). Kasa depozytowa mieszkańców funkcjonuje niezależnie od kasy bieżącej jednostki i nie jest w żaden sposób z nią powiązana. Wpłaty depozytowe mieszkańców są przekazywane łącznie na rachunek depozytowy. Do konta depozytowego bankowego prowadzona jest w Domu Pomocy Społecznej ewidencja analityczna imienna dla każdego mieszkańca;
  8. na bankowym dowodzie wpłaty jako wpłacający środki pieniężne depozytowe figuruje Dom Pomocy Społecznej, natomiast imiennie jest to rozliczane i ewidencjonowane jak opisano wyżej (w pkt 7);
  9. w kasie depozytowej jednostki każdy mieszkaniec wpłacający swoje środki otrzymuje imienny dowód KP (kasa przyjmie), następnie na podstawie tego dowodu operacja jest ewidencjonowana na jego imiennym koncie w ewidencji analitycznej, a łączna kwota wszystkich wpłat jest odprowadzana na bankowy rachunek depozytowy;
  10. nadpłaty odpłatności mieszkańców oraz potrącanie dopłat z tytułu odpłatności za pobyt w DPS, odpłatności za leki powyżej limitów, odbywa się za pomocą przelewu na (lub z) konta depozytowego mieszkańców na (lub z) rachunek bieżący jednostki, na podstawie upoważnień wystawionych przez poszczególnych mieszkańców;
  11. mieszkańcy nieposiadający konta depozytowego wpłacają niedopłatę do kasy jednostki (dowód imienny KP - kasa przyjmie), natomiast nadpłatę mają zwracaną z kasy jednostki (dowód imienny KW - kasa wypłaci).

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, iż jeden lokal jest wynajmowany na prowadzenie działalności Poczty Polskiej, drugi jako lokal mieszkalny wynajmowany osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Oba wynajmy odbywają się na podstawie zawartych umów, wystawiane są comiesięcznie rachunki za czynsz oraz okresowe rachunki za zużytą wodę, energię na zasadzie refakturowania. Poczta Polska wnosi odpłatność za ww. rachunki na rachunek bankowy jednostki, natomiast opłaty za lokal mieszkalny są wnoszone do kasy jednostki (imienne dowody KP), a następnie odprowadzane na rachunek bieżący jednostki.

W związku z tym, że Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT na wystawianych rachunkach nie wpisuje numeru PKWiU.

Na podstawie Zarządzenia Dyrektora Domu Pomocy Społecznej pracownicy DPS mają możliwość korzystania z odpłatnego spożywania obiadów w DPS, są na to wystawiane miesięczne rachunki, a odpłatność odbywa się poprzez potrącenie na liście płac należności za obiady (operacja bezgotówkowa) lub sporadycznie poprzez wpłatę należności do kasy jednostki (imienny dowód KP). Zgodnie z tym Zarządzeniem z odpłatnych obiadów korzysta również kilka (3-5) osób „ze środowiska”, tzn. osób samotnych, niezaradnych, chorych, mieszkających w pobliżu DPS, posiadających zaświadczenie z Ośrodka Pomocy Społecznej, że nie są w stanie samodzielnie przygotować posiłku. Dla tych osób są również wystawiane rachunki za obiady, a odpłatność jest wnoszona na rachunek bieżący lub do kasy DPS (imienny dowód KP). Za obiady jednej osoby oraz za kolację wigilijną osób „ze środowiska” opłaty wnosi Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej na rachunek bieżący DPS (również na podstawie wystawionego rachunku).

Ponadto, sporadycznie (przeważnie raz w roku) w jednostce dokonuje się likwidacji zużytego mienia (stare, zniszczone, zużyte meble, sprzęt elektroniczny itp.), które jest już nieprzydatne w jednostce, ale może być jeszcze wykorzystane do użytku w gospodarstwie domowym. Komisja likwidacyjna sporządza protokół i wycenia zużyte mienie. Nabywcami tegoż mienia są najczęściej pracownicy jednostki (osoby fizyczne nieprowadzące działalności), natomiast metalowe elementy są złomowane (nabywcą złomu jest Punkt Skupu Złomu). Środki pieniężne uzyskane z tego tytułu są przyjmowane do kasy jednostki (dowód imienny KP) bez wystawiania rachunków. Przedmiotem sprzedaży nie były towary, o których mowa w § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia kas rejestrujących.

W piśmie z dnia 29 sierpnia 2011r. Wnioskodawca wskazał, że obrót z mieszkańcami DPS (bez wpływów z ZUS, KRUS) w 2010r. nie przekroczył 40.000 zł. Natomiast łącznie z wpływami z ZUS i KRUS (tzn. potrącenia ze świadczeń mieszkańców) obroty DPS w 2010r. przekroczyły 40.000 zł.

Wpłaty mieszkańców za pobyt w DPS oraz dopłaty do leków i pieluchomajtek powyżej limitów cenowych odbywają się następująco: mieszkańcy posiadający konto depozytowe płacą bezgotówkowo w postaci przelewu środków z konta depozytowego na konto DPS. Natomiast mieszkańcy nieposiadający konta depozytowego wpłacają należności do kasy DPS.

Symbole PKWIU dotyczące najmu pomieszczeń i refaktur za zużyte media:

  • czynsz - PKWiU: 68.20.1,
  • zużyta energia - PKWiU: 35,
  • zużyta woda - PKWiU: 36.

W związku z powyższym zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 18 sierpnia 2011r.):

Czy wpływy z tytułu odpłatności za pobyt w DPS oraz innych tytułów wymienionych w opisie stanu faktycznego, wnoszone przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (mieszkańców DPS, pracowników, najemcę lokalu) do kasy i na rachunki bankowe DPS należy rejestrować przy użyciu kas rejestrujących, czy też na podstawie innych przepisów Wnioskodawca jest z takiej rejestracji wpływów zwolniony lub też rejestracja Wnioskodawcy nie dotyczy...

Czy Dom Pomocy Społecznej ma obowiązek prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących... Jeśli tak, to czy na kasie ewidencjonuje się tylko wpływy gotówkowe czy również bezgotówkowe (przelewy na rachunek bankowy DPS)...

Stanowisko Wnioskodawcy (stanowisko sformułowane w piśmie z dnia 18 sierpnia 2011r.):

DPS stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących:

  • w zakresie odpłatności za pobyt w DPS - na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Zdaniem Wnioskodawcy jednostka korzysta z tego zwolnienia, ponieważ wpływy przelewów z ZUS, KRUS (potrącenia ze świadczeń mieszkańców na podstawie ich zgody) nie są obrotami z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej;
  • w zakresie dopłaty do leków i pieluchomajtek powyżej limitów cenowych - dopłata ta nie jest sprzedażą w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (DPS nie sprzedaje leków i pieluchomajtek a jedynie rozlicza należność za leki i pieluchomajtki na część płatną przez DPS i część płatną przez mieszkańców wg odrębnych przepisów). W momencie zakupu leków i pieluchomajtek DPS płaci za całość wystawionych faktur, następnie mieszkańcy zwracają tą część zapłaty, która na fakturze jest rozliczona powyżej limitów cenowych określonych w odrębnych przepisach, a która to cześć przy zakupie była „założona” przez DPS. Przykład: faktura za zakup leków na kwotę 100 zł, w tym do limitu 80 zł, powyżej limitu 20 zł. Przy zakupie DPS płaci całość czyli 100 zł, następnie mieszkaniec zwraca część poniesionego kosztu powyżej limitu w wysokości 20 zł do kasy DPS;
  • w zakresie opłat za czynsz w wynajmowanych pomieszczeniach oraz refaktur za zużyte media (energia, woda) - na podstawie poz. 2, 3 oraz 24 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Za czynsz oraz zużyte media wystawiane są rachunki;
  • w zakresie odpłatności za wyżywienie pracowników - na podstawie poz. 33 załącznika, do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Za wyżywienie odpłatne wystawiane są rachunki;
  • w zakresie odpłatności za wyżywienie kilku osób „ze środowiska” tzn. samotnych, niezaradnych, chorych mieszkających w pobliżu DPS, posiadających zaświadczenie z Ośrodka Pomocy Społecznej, że nie są w stanie samodzielnie przygotować posiłku - na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących. Za wyżywienie odpłatne wystawiane są rachunki;
  • w zakresie sporadycznych wpływów ze sprzedaży składników majątkowych - na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Dom Pomocy Społecznej stoi na stanowisku, że nie ma obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kas rejestrujących, na podstawie § 3 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Jednostka korzysta z tego zwolnienia, ponieważ wpływy przelewów z ZUS, KRUS (potrącenia ze świadczeń mieszkańców na podstawie ich zgody) nie są obrotami z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

W przypadku, gdy DPS będzie miał obowiązek rejestrowania za pomocą kas rejestrujących, to na kasie ewidencjonuje się tylko wpływy gotówkowe, bez wpływów bezgotówkowych (tj. przelewów na rachunek bankowy DPS).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się:

  • prawidłowe w przypadku opłat za czynsz i media, wpłat bezgotówkowych dokonywanych przez mieszkańców bezpośrednio na rachunek bankowy, opłatnego korzystania z obiadów przez pracowników opłacanych bezgotówkowo, opłat z tytułu obiadów dla „osób ze środowiska” wnoszonych bezgotówkowo, opłat za obiad jednej „osoby ze środowiska”, za którą opłaty wnosi Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, opłat za kolacje wigilijną „osób ze środowiska”, środków uzyskanych ze sprzedaży składników majątkowych nabywanych przez pracowników DPS lub osoby prawne,
  • nieprawidłowe w przypadku wpłat bezgotówkowych dokonywanych przez mieszkańców DPS, opłatnego korzystania z obiadów przez pracowników opłacanych gotówką do kasy, opłat z tytułu obiadów dla „osób ze środowiska” wnoszonych gotówką do kasy, środków uzyskanych ze sprzedaży składników majątkowych nabywanych przez osoby fizyczne niebędące pracownikami DPS a także w zakresie uznania, że DPS korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej oraz w zakresie uznania, że na kasie rejestrującej ewidencjonuje się tylko wpływy gotówkowe.

Obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054).

W myśl ust. 1 tego przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku stosowania do ewidencjonowania kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Z przepisu art. 111 ust. 1 wynika, iż podatnicy, wobec których powstał obowiązek w zakresie stosowania kas rejestrujących, są obowiązani za pośrednictwem tych urządzeń ewidencjonować obrót i kwoty podatku należnego. Należy jednak zauważyć, iż opodatkowanie transakcji podatkiem od towarów i usług nie jest kryterium determinującym powstanie obowiązku w zakresie prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przedmiotowy obowiązek dotyczy bowiem również sytuacji, gdy czynności sprzedaży są zwolnione od podatku lub wykonuje je podatnik zwolniony od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy.

Z powyższego wynika, iż zamiarem ustawodawcy jest objęcie obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej wszystkich podatników dokonujących sprzedaży na rzecz konkretnych nabywców, a mianowicie osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych bez względu na to czy dokonywane transakcje podlegają opodatkowaniu i czy są dokonywane przez podatników będących czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. Czynnikiem warunkującym obowiązek ewidencjonowania obrotów za pomocą kas rejestrujących przez podatnika podatku VAT jest sprzedaż na rzecz określonych podmiotów, a nie status podatnika jako „podatnika VAT czynnego” lub „podatnika VAT zwolnionego”, bowiem zgodnie z art. 15 ust. 1 podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne mniemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Jednocześnie w art. 111 ust. 8 ustawy zawarto upoważnienie dla ministra właściwego do spraw finansów publicznych do zwolnienia w drodze rozporządzenia na czas określony niektórych grup podatników oraz niektórych czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1 ustawy, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r. obowiązywały przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797).

Zgodnie z zapisem § 2 tego rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia, w którym w poz. 26 wymieniono świadczenie usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej (PKWiU 85).

Natomiast od 1 stycznia 2011r. obowiązują w tym zakresie przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z poz. 34 tego załącznika, zwalnia z obowiązku rejestrowania na kasie fiskalnej świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych o ile łącznie zostaną spełnione następujące warunki:2)

  1. każde świadczenie usługi dokonane przez podatnika jest dokumentowane fakturą, w której zawarte są w szczególności dane identyfikujące odbiorcę;
  2. liczba wszystkich dokonanych operacji świadczenia usług, o których mowa w pkt 1, w poprzednim roku podatkowym nie przekroczyła 50, przy czym liczba odbiorców tych usług w tym okresie była mniejsza niż 203).

Natomiast w poz. 37 ww. załącznika wymieniono świadczenie usług, za które zapłata w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), pod warunkiem że z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcję jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła2).

Przy czym 2 oznacza, że zwolnienie nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowanie tych usług przed dniem 1 stycznia 2011r., a 3 dotyczy również podatników rozpoczynających w 2011 r. lub 2012 r. wykonywanie sprzedaży, jeżeli do końca 2011r. lub 2012r. podatnik spełni warunki, o których mowa w poz. 34 załącznika, z tym że w przypadku podatników rozpoczynających wykonywanie czynności w drugiej połowie 2011r. lub 2012r., jeżeli liczba operacji świadczenia tych usług do końca roku nie przekroczy odpowiednio 25, a liczba odbiorców tych usług - 10.

Korzystanie z powyższego zwolnienia wymaga spełnienia określonych warunków wynikających wprost z zapisu tej regulacji. Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy można zatem stosować jeżeli:

  • zapłata za świadczoną usługę w całości następuje za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika,
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła,
  • podatnik nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług za pomocą kasy rejestrującej przed dniem 1 stycznia 2011r.

Niewystąpienie jednego z nich oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z zapisu § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a tego rozporządzenia wynika natomiast, iż zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

W świetle powyższego, do dnia 30 kwietnia 2011r. zostało przedłużone zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej w przypadku świadczenia ww. usług w zakresie ochrony zdrowia i opieki społecznej, jako niewymienionych w załączniku do ww. rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r.

Tym samym, od 1 maja 2011r. wobec podatników świadczących usługi w ww. zakresie, powstanie obowiązek w zakresie prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na zasadach ogólnych.

Ponadto przepis § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia stanowi, że zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zwolnienie, o którym wyżej mowa, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy (§ 3 ust. 6).

Z opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca jest domem pomocy społecznej i świadczy dla mieszkańców usługi pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem.

Wnioskodawca wpływów z ZUS, KRUS nie traktuje jako obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, a za wpływy takie uznaje tylko obroty z mieszkańcami Domu Pomocy Społecznej, pracownikami DPS oraz najemcą lokalu mieszkalnego. W związku z tym w 2010r. obrót z osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej nie przekroczył 40.000 zł, natomiast łącznie z wpływami z ZUS i KRUS (tzn. potrącenia ze świadczeń mieszkańców) obroty DPS w 2010r. przekroczyły 40.000 zł.

W tym miejscu należy wskazać, że jak wskazano powyżej, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Natomiast w cyt. art. 111 ust. 1 ustawy o VAT określono, iż obowiązek ewidencji za pomocą kasy rejestrującej dotyczy podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zatem do obrotu zwalniającego z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej należy wliczyć całą wartość sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, tj. w przedmiotowej sprawie zarówno wpłaty dokonane przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności gospodarczej (w tym mieszkańcy DPS) jak i kwotę która jest potrącana przez ZUS, KRUS z emerytury (renty) mieszkańca DPS i przekazywana na rzecz DPS.

Zatem w sytuacji, gdy Wnioskodawca w poprzednim roku podatkowym przekroczył kwotę obrotu 40.000 zł na rzecz osób, o których mowa w art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, z dniem 30 kwietnia 2011r. utracił zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot należnego podatku za pomocą kasy rejestrującej i z dniem 1 maja 2011r. winien prowadzić taką ewidencję obrotu za pomocą kasy fiskalnej.

Mimo powstania obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej dla usług, za które zapłata następuje w formie gotówkowej, ze zwolnienia z tego obowiązku będą mogły nadal korzystać usługi, za których płatność następuje przelewem na konto bankowe Wnioskodawcy.

W opisie stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał, że świadczy usługi pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem. Wnioskodawca wskazał, że wpłaty mieszkańców za pobyt w DPS odbywają się następująco: mieszkańcy posiadający konto depozytowe płacą bezgotówkowo w postaci przelewu środków z konta depozytowego na konto DPS. Natomiast mieszkańcy nieposiadający konta depozytowego wpłacają należności do kasy DPS.

Z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje, za które zapłata następuje na rachunek bankowy Domu Pomocy Społecznej wynika jakiej konkretnie transakcji dotyczy: wpłaty na wyciągach bankowych są opisane, że jest to np. „świadczenie wraz z numerem świadczenia” lub „potrącenie ze świadczeń wraz z numerem świadczenia” Pana/i … lub istnieje adnotacja „za pobyt”, a z posiadanych decyzji organów rentowych oraz decyzji Ośrodków Pomocy Społecznej jasno wynika kto i ile ma wpłacać za pobyt w DPS.

Zgodnie z art. 139 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 17 grudnia 1998r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz. U. z 2009r. Nr 153, poz. 1227 ze zm.) ze świadczeń pieniężnych określonych w ustawie - po odliczeniu składki na ubezpieczenie zdrowotne oraz zaliczki i innych należności z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych - podlegają potrąceniu, z uwzględnieniem art. 141, należności m.in. z tytułu odpłatności za pobyt osób uprawnionych do świadczeń w domach pomocy społecznej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych. Nadmienić należy, że zgodnie z powołanym przepisem organ rentowy dokonuje potrąceń na wniosek dyrektorów tych placówek.

Natomiast art. 140 ust. 4 pkt 3 ww. ustawy określa górną granicę tych potrąceń, stanowiąc, że potrącenia należności z tytułu odpłatności za pobyt osób uprawnionych do świadczeń w domach pomocy społecznej, zakładach opiekuńczo-leczniczych lub zakładach pielęgnacyjno-opiekuńczych nie mogą przekraczać 65% kwoty świadczenia.

Art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2007r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.) stanowi, iż pobyt w domu pomocy społecznej jest odpłatny do wysokości średniego miesięcznego kosztu utrzymania.

Stosownie do art. 61 ust. 2 pkt 1 ww. ustawy o pomocy społecznej, opłatę za pobyt w domu pomocy społecznej wnosi mieszkaniec domu, nie więcej jednak niż 70% swojego dochodu, a w przypadku osób małoletnich przedstawiciel ustawowy z dochodów dziecka, nie więcej niż 70% tego dochodu.

Zgodnie z art. 62 ust. 1 ustawy o pomocy społecznej mieszkaniec domu wnosi opłatę do kasy domu lub na jego rachunek bankowy. Za jego zgodą opłata może być potrącana:

  1. z emerytury lub renty mieszkańca domu - przez właściwy organ emerytalno-rentowy, zgodnie z odrębnymi przepisami;
  2. z zasiłku stałego mieszkańca domu - przez ośrodek pomocy społecznej dokonujący wypłaty świadczenia; opłatę za pobyt ośrodek pomocy społecznej przekazuje na rachunek bankowy domu pomocy społecznej.

Analiza przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu sprawy wskazuje, że odpłatność za pobyt mieszkańców DPS wpływa na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub gotówką do kasy.

Wnioskodawca prowadzi rozliczenia z mieszkańcami za pośrednictwem rachunku bankowego (depozytowego). Do konta depozytowego bankowego prowadzona jest w Domu Pomocy Społecznej ewidencja analityczna imienna dla każdego mieszkańca. Zobowiązania tej części mieszkańców względem Wnioskodawcy odbywają się bezgotówkowo tzn. są przeksięgowywane bezpośrednio z konta depozytowego.

W świetle wyżej wskazanych przepisów prawnych stwierdzić należy, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika, bez względu na rodzaj wykonywanej usługi. Istotne jest, aby było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca świadcząc usługi w zakresie pomocy społecznej wraz z zakwaterowaniem, za które otrzymuje w całości zapłatę bezpośrednio na rachunek bankowy, i będąc w stanie przyporządkować, której konkretnej usługi dotyczy dana wpłata, ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r.

Natomiast wpłaty dokonywane przez mieszkańców do kasy DPS należy ewidencjonować na kasie rejestrującej Wnioskodawcy.

Jak wskazano w treści wniosku Wnioskodawca dokonuje zakupu leków i pieluchomajtek. W momencie zakupu leków i pieluchomajtek DPS płaci za całość wystawionych faktur, następnie mieszkańcy zwracają tą część zapłaty, która na fakturze jest rozliczona powyżej limitów cenowych określonych w odrębnych przepisach, a która to cześć przy zakupie była „założona” przez DPS.

Mieszkańcy DPS posiadający konto depozytowe płacą bezgotówkowo w postaci przelewu środków z konta depozytowego na konto DPS. Natomiast mieszkańcy nieposiadający konta depozytowego wpłacają należności do kasy DPS.

Wnioskodawca wskazał także, że z tytułu dochodów innych niż wpływy za pobyt w DPS, opisy dokumentujące transakcje są również jednoznaczne.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca otrzymując w całości dopłatę za pieluchomajtki i leki bezpośrednio na rachunek bankowy, i będąc w stanie przyporządkować, której konkretnej sprzedaży dotyczy dana dopłata, ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012r.

Zatem w przedstawionej sytuacji ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej korzystają dopłaty do pieluchomajtek i leków otrzymywane od mieszkańców bezpośrednio na konto bankowe (za pośrednictwem konta depozytowego).

Natomiast dopłaty dokonywane przez mieszkańców do kasy DPS należy ewidencjonować na kasie rejestrującej Wnioskodawcy.

W treści wniosku Wnioskodawca wskazał, że wynajmuje dwa lokale. Jeden lokal jest wynajmowany na prowadzenie działalności Poczty Polskiej, drugi jako lokal mieszkalny wynajmowany jest osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Oba wynajmy odbywają się na podstawie zawartych umów, wystawiane są comiesięcznie rachunki za czynsz oraz okresowe rachunki za zużytą wodę, energię na zasadzie refakturowania. Poczta Polska wnosi odpłatność za ww. rachunki na rachunek bankowy jednostki, natomiast opłaty za lokal mieszkalny są wnoszone do kasy jednostki (imienne dowody KP), a następnie odprowadzane na rachunek bieżący jednostki.

Symbole PKWIU dotyczące najmu pomieszczeń i refaktur za zużyte media:

  • czynsz - PKWiU: 68.20.1,
  • zużyta energia - PKWiU: 35,
  • zużyta woda - PKWiU: 36.

Wskazano, że za czynsz oraz zużyte media wystawiane są rachunki.

Odnosząc się do powyższego, należy wskazać, że w załączniku do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r. wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest:

  • energia elektryczna, paliwa gazowe, para wodna, gorąca woda i powietrze do układów klimatyzacyjnych (symbol PKWiU 35) 1) - poz. 2,
  • woda w postaci naturalnej; usługi związane z uzdatnianiem i dostarczaniem wody (symbol PKWiU 36) 1) - poz. 3,
  • wynajem i usługi zarządzania nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi - których świadczenie przez podatnika w całym zakresie dokumentowane jest fakturami (symbol PKWiU ex 68.20.1) 1) - poz. 25.

Gdzie 1) oznacza, że zastosowane symbole grupowań odpowiadają Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293, ze zm.).

Stosownie do objaśnień zawartych w załączniku do rozporządzenia symbol ex oznacza zakres wyrobów i usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

W świetle wyżej wskazanych przepisów prawnych stwierdzić należy, iż prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 przysługuje w sytuacji świadczenia ściśle określonych usług (usług o konkretnych symbolach PKWiU), które zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca świadcząc wymienione we wniosku usługi dokumentowane rachunkami (za czynsz i media) nie będzie miał obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku przy zastosowaniu kas rejestrujących w zakresie świadczenia tych usług. Usługi te zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania – część I sprzedaż towarów lub świadczenie usług – poz. 2, 3 oraz 25.

Podkreślenia wymaga, że w przypadku usług najmu sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 68.20.11.0 warunkiem niezbędnym do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania jest dokumentowanie tych czynności w całym zakresie fakturami VAT.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z § 17 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) za fakturę uznaje się również rachunki, o których mowa w art. 87 i 88 ustawy Ordynacja podatkowa, wystawiane przez podatników nieobowiązanych do wystawiania faktur według zasad określonych w § 4, 5, 7-14, 16-20 i 23.

Treść wniosku wskazuje, że w przypadku Wnioskodawcy warunek ten jest spełniony.

Zatem Wnioskodawca będzie do dnia 31 grudnia 2012r. zwolniony z obowiązku ewidencjonowania czynszu i zużytych mediów za pomocą kasy rejestrującej.

Zauważyć w tym miejscu należy, że ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej podlega jedynie sprzedaż dokonywana na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych. Natomiast sprzedaż dokonywana na rzecz Poczty Polskiej nie jest sprzedażą klasyfikowana do powyższej kategorii. Nie wystąpi więc w tym przypadku obowiązek jej zaewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Ponadto z treści wniosku wynika, że na podstawie Zarządzenia Dyrektora Domu Pomocy Społecznej pracownicy DPS mają możliwość korzystania z odpłatnego spożywania obiadów w DPS, są na to wystawiane miesięczne rachunki, a odpłatność odbywa się poprzez potrącenie na liście płac należności za obiady (operacja bezgotówkowa) lub sporadycznie poprzez wpłatę należności do kasy jednostki (imienny dowód KP).

W jednostce także dokonuje się likwidacji zużytego mienia (stare, zniszczone, zużyte meble, sprzęt elektroniczny itp.), które jest już nieprzydatne w jednostce, ale może być jeszcze wykorzystane do użytku w gospodarstwie domowym. Komisja likwidacyjna sporządza protokół i wycenia zużyte mienie. Nabywcami tegoż mienia są najczęściej pracownicy jednostki (osoby fizyczne nie prowadzące działalności), natomiast metalowe elementy są złomowane (nabywcą złomu jest Punkt Skupu Złomu). Środki pieniężne uzyskane z tego tytułu są przyjmowane do kasy jednostki (dowód imienny KP) bez wystawiania rachunków. Przedmiotem sprzedaży nie były towary, o których mowa w § 4 ust. 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia kas rejestrujących.

Należy w tym miejscu wskazać na poz. 33 załącznika do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r.

W poz. 33 ww. załącznika do rozporządzenia wskazano, że czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jest dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe, jak również przez wspólnoty mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

Zatem sprzedaż obiadów i okazjonalna sprzedaż zużytego mienia na rzecz pracowników DPS będzie korzystała ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

Należy zaznaczyć, że w przypadku gdy sprzedaż zużytego mienia będzie odbywać się na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej niebędących pracownikami DPS, będzie ona podlegała obowiązkowi ewidencji na kasie rejestrującej, z wyjątkiem sytuacji gdy nabywcą będzie osoba prawna – w takiej sytuacji obowiązek ewidencji na kasie rejestrującej nie wystąpi.

Wnioskodawca wskazał także, że z odpłatnych obiadów korzysta również kilka (3-5) osób „ze środowiska”, tzn. osób samotnych, niezaradnych, chorych, mieszkających w pobliżu DPS, posiadających zaświadczenie z Ośrodka Pomocy Społecznej, że nie są w stanie samodzielnie przygotować posiłku. Dla tych osób są również wystawiane rachunki za obiady, a odpłatność jest wnoszona na rachunek bieżący lub do kasy DPS (imienny dowód KP). Za obiady jednej osoby oraz za kolację wigilijną osób „ze środowiska” opłaty wnosi Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej na rachunek bieżący DPS (również na podstawie wystawionego rachunku).

Wobec powyższego należy uznać, iż Wnioskodawca świadcząc usługi w zakresie sprzedaży posiłków dla „osób ze środowiska”, sprzedaży obiadów jednej osobie (za które opłata jest przekazywana bezpośrednio na rachunek bankowy) oraz za kolację wigilijną dla osób ze środowiska, za które otrzymuje w całości zapłatę bezpośrednio na rachunek bankowy, i będąc w stanie przyporządkować, której konkretnej usługi dotyczy dana wpłata, ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kasy rejestrującej do dnia 31 grudnia 2012 r.

Natomiast sprzedaż posiłków dla „osób ze środowiska” za które zapłata jest dokonywana do kasy DPS należy ewidencjonować na kasie rejestrującej Wnioskodawcy.

Wypada w tym miejscu wyjaśnić, iż w § 5 cyt. rozporządzenia ustawodawca wskazał, że podatnicy wykonujący wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub podatnicy zwolnieni od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub art. 113 ust. 9 ustawy o VAT, osiągnięty obrót ewidencjonują jako obrót zwolniony od podatku.

W świetle powyższego należy uznać, że DPS ma obowiązek prowadzenia ewidencji obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Ewidencji obrotu na kasie rejestrującej podlega sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz na rzecz rolników ryczałtowych. Ze zwolnienia z powyższego obowiązku Wnioskodawca może skorzystać pod warunkiem spełnienia jednak przesłanek określonych w rozporządzeniu z dnia 26 lipca 2010r. W przypadku niespełnienia wymaganych przepisami prawa przesłanek obrót taki podlega ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej. Ustawodawca nie wskazuje jaki obrót (gotówkowy czy bezgotówkowy) ma być ewidencjonowany na kasie rejestrującej. Podstawowym kryterium jest status nabywcy a nie forma dokonania zapłaty.

Zatem nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż w przypadku, gdy DPS będzie miał obowiązek rejestrowania za pomocą kas rejestrujących, to na kasie ewidencjonuje się tylko wpływy gotówkowe, bez wpływów bezgotówkowych (tj. przelewów na rachunek bankowy DPS).

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w przypadku opłat za czynsz i media, wpłat bezgotówkowych dokonywanych przez mieszkańców bezpośrednio na rachunek bankowy, opłatnego korzystania z obiadów przez pracowników opłacanych bezgotówkowo, opłat z tytułu obiadów dla „osób ze środowiska” wnoszonych bezgotówkowo, opłat za obiad jednej „osoby ze środowiska”, za którą opłaty wnosi Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej, opłat za kolacje wigilijną „osób ze środowiska”, środków uzyskanych ze sprzedaży składników majątkowych nabywanych przez pracowników DPS lub osoby prawne,
  • nieprawidłowe w przypadku wpłat bezgotówkowych dokonywanych przez mieszkańców DPS, opłatnego korzystania z obiadów przez pracowników opłacanych gotówką do kasy, opłat z tytułu obiadów dla „osób ze środowiska” wnoszonych gotówką do kasy, środków uzyskanych ze sprzedaży składników majątkowych nabywanych przez osoby fizyczne niebędące pracownikami DPS a także w zakresie uznania, że DPS korzysta ze zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kasy rejestrującej oraz w zakresie uznania, że na kasie rejestrującej ewidencjonuje się tylko wpływy gotówkowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj